HiMi Startet 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 11.Juni.2008 (redigert) Kjøpte denne båten som et restaureringsobj med en 2006 mod 15 HK suzuki- Nå er båten ferdig, men gikk ikke opp i plan med fler enn 2 personer ombord, så motoren ble byttet ut med en eldre 40 HK av samme merke.. Nå gjør båten i underkant av 30 knuter, planer med halv gass og 4 stk i båten. Men, står ingen plater eller merker poppet fast på båten som kan fortelle meg hverken hvilken båt dette er, eller hvor mange KW eller HK som kan festes på hekken Så derfor hendvender jeg meg nå til den store massen av båtfolk som frekventerer hær inne for å be om noen synspunkter på modellbetegnelse og evt ant hk.. Vil jo ikke frese rundi i en båt med 40 hk som bare tåler 15-20.. Hvis båten ikke tåler det da- Er ellers glad i å både bade og dykke, men alt til sin tid Han som solgte meg båten mente at det kunne være en Rana Presteng eller noe, men har ikke sett flere slike båter, så jeg blir usikker.. Noen som kan avkrefte/ bekrefte om det evt er en Rana? Båt fra siden. Båt forran. Båt bak. Akterut. Inne. Skrog fra siden. Redigert 11.Juni.2008 av HiMi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Jeg syns det ser ut som en "bastard" , et Hansvik 14.5 skrog med et eller annet Hansvik overbygg fra en annen båt. Evt et Rana 15 skrog. Kalesjefargen er den samme som Hansvik brukte i mange år, og enkelte andre detaljer minner også om Hansvik syns jeg. Skulle gjerne også sett bilder av selve skroget sett fra sida. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
KenBjork Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Her er tråden ja. Første som slo meg var og hansvik look. Search will start... waiting... waiting....... Er sånn bordganger i den på sidene... ser ut for meg. Nå ser jeg tiltepinnen din også. Du sa i den andre tråden din Tiltingen står på det nest innerste hakket Har du flytta på den? for nå er den nest ytterst... Evt ble det bedre? Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
HiMi Svart 11.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Joda, flyttet på den, kom fram til at det var best slik som nå på bildene. Nå er det minimalt med hopping på nesen Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 (redigert) Hvor lang er egentlig båten? Er ikke sikker, litt vanskelig å se. Men dette er Uttern 520HT Theri 520HT. Tror denne er mere lik enn den over Redigert 11.Juni.2008 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
C-marine Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Det er ikke Therien, den har to vinduer foran, HiMi's har tre. Sitér dette innlegget Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu Enda en med båt lappen! Link to post
HiMi Svart 11.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 (redigert) Båten er 13 el 14 fot. Så den er ikke så stor. Noe som ikke kommer fram av bildene er at foran i båten er det ikke tofter, men flytetanker langs sidene å framst i bauen, som danner en sofa av typen slik som er i større båter. Det er også noen små stuverom under setebenkene, der putene danner et slags lokk. Kan også nevne at vinduet i midten sitter i en luke slik at man lett skak kunne komme til pullertene på for-dekk.Mange gode forslag, begynner å tro at jeg endelig skal få vite litt info om båten La til et nytt bilde av båten fra siden, ikke så bra kvalitet på bildene, siden de er tatt med en mobil fra steinalderen Redigert 11.Juni.2008 av HiMi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Du har ikke tilfeldigvis bilde av båten under? Er den relativt flatbunnet og med en liten kjøl...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Arvid_A Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Denne ligner da umisskjennelig på en Rana 16HT (fra tidligere Rana Plast/Presteng), muligens litt småmodifisert hist og her.... Se denne annonsen: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link Sitér dette innlegget Link to post
C-marine Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Det er nok en slik rana 16HT vindskjerm du har. Sidevinduene er helt like. Og de tre forvinduene ligner også veldig på dine. Vet ikke om skroget likt. Trenger et bedre bilde av skroget på begge båtene. Sitér dette innlegget Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu Enda en med båt lappen! Link to post
HiMi Svart 12.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 (redigert) Joda, da tror jeg vi nærmer oss en konklusjon Ser at putene i rana 16 HT båten er trekt likt som mine, samme skinn som er brukt i setene, å veldig likt skrog, bare noe større. Så da er vel kansje båten en Rana Samme styrekonsoll, og like løsninger rundt om i båten. Noen som vet noe mer om denne typen båt? tenker da på max ant KW/ HK i henhold til at min er 13- 14 fot- Burde den da tåle 40 HK ? Så Arvid_A da kan vi vel være ganske trygg på at det er en Rana? Men C-marine er nok ikke en 16 HT siden båten bare er 13 max 14 fot? eller tar jeg feil? Takker for all god hjelp foreløbig, spennende å følge diskusjonen videre, å se om noen finner eller har lik båt evt bilder av slike båter:) Redigert 12.Juni.2008 av HiMi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 (redigert) Tenkte på den vindskjermen på den båten Arvid beskriver, men mente å huske at den hadde 2 frontvinduer. Men på den Rana'en så ser det ut til at hardtop kan demonteres...? Vinkler osv på sidevinduer er også litt forskjellig. Skroget på HiMi's båt er også mye mindre, og har heller ikke samme baugen Rana 16 Cabin/DC var godkjent for 55hk dersom jeg husker riktig. Det var tidligere 2 båtfabrikker på Hemnesberget : Præsteng/RanaPlast og Rana Båtfabrikk. Disse ble vel slått sammen på 90-tallet mener jeg. Rana båtfabrikkproduserte diverse Fjord modeller i flere år, deriblant Fjordling 18. Mener å ha lest at 16-foteren Arvid linket til har vært solgt som Rana-Fjord på 70tallet en gang. Redigert 12.Juni.2008 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
HiMi Svart 12.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Vinduene er ganske like på min, å det som kan demonteres på nyere ranabåter er blandt annet toppen på overbygget, slik at man får en litt mer åpen løsning med vindskjerm og vinduer :) Ellers er båten ganske lik synes jeg. Er ganske flat under min ja, men med en liten kjøl :) Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Hei! Rana 16 ble levert i både vindskjerm- og HT-versjon. Den båten som ligger på finn.no ser ut til å være opprinnelig en vindskjerm-versjon, men har fått en "ettermekka" hardtop. Jeg hadde en gang i min forrige ungdom en Rana 16HT (har desverre ingen digitale bilder av den). Hvis jeg ikke husker helt feil var det en 1973-74-modell. Den var godkjent for maks 40 hk. Nyere modeller av denne - jeg tror den gikk ut av produksjon tidlig på 80-tallet(?) - var visstnok godkjent for inntil 50hk. Jeg mener båten var drøye 16 fot. Grei båt med bra sjøegenskaper. Jeg hadde en 35hk motor på den, og da slet den med å komme opp i plan med mer enn to voksne personer ombord. Etterkommeren til denne båten - Rana 530 - ble også produsert av Rana Plast (Presteng). Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Skal sjekke når jeg kommer på ferie, har brosjyrer på den fra 77/78 og en fra rundt 1981. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Arvid_A Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Her er litt mer info - og også link til et bilde av Rana 16 HT. - og her er enda mer... Sitér dette innlegget Link to post
C-marine Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 (redigert) Er ikke HiMi's båt 14 fot? Rana 16 Ht er vell 16 fot. Er hans båt da en ombygd versjon eller er han feilinformert? Redigert 12.Juni.2008 av C-marine (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu Enda en med båt lappen! Link to post
mitsugto Svart 4.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2014 Har en slik båt jeg også, det er en Rana-plast Præsteng, for 5 pers, maks HK 36. ......står på produsentskiltet. ...men jeg jeg lurer på vekten?..med tanke på båthenger. Sitér dette innlegget Link to post
Spaidermann Svart 9.August.2021 Link til dette innlegget Svart 9.August.2021 Har en helt lik hvor det står Rana presteng på en jernplate på styrekonsollen. Så tror og det er en Rana. MEN jeg finner ikke tak i kalesje eller stativ til kalesje. Er det noen som vet hvor jeg kan få kjøpt dette å står det kanskje noe nummer inni kalesjen din? Sitér dette innlegget Link to post
Pettersenmotor Svart 10.August.2021 Link til dette innlegget Svart 10.August.2021 Dette er en Rana 13HT. Ganske vanlig båt her oppe i nord. Sitér dette innlegget Link to post
Spaidermann Svart 10.August.2021 Link til dette innlegget Svart 10.August.2021 Finner man tak i kalesje til denne? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.