Jump to content

Alkohol og fritidsbåt 2008

roaldbj

Recommended Posts

Promille handler ikke bare om å drikke alkohol, men også om å ha drukket kvelden før. Etter et lystig lag, må man gjerne vente til neste kveld før man har under 0,2.

:eek::eek::eek: Vet ikke hva du mener med et lystig lag, men menn forbrenner ca. 0,15 promille i timen, også når vi drikker. Ergo skal du ha rimelig høy promille dersom du ikke er ren neste morgen - og/eller selvfølgelig ha holdt på fryktelig lenge ut på morgenkvisten - med barn på 5 og 7 år er kl. 0200 mer enn sent nok for meg :cryin:

Redigert for å presisere at det var kl. 0200 på natten jeg ment, og ikke 2 i promille :puke:

Redigert av BårdK (see edit history)

Man kan argumentere til en blir grønn, men det er mange som overlater ansvaret til yngstemann og forventer at han/hun skal ta kontrollen slik at skipper kan ta seg "bare en ekstra" og som i mange tilfeller bærer galt avsted. Da sitter pjokken der og har det ansvaret som de eldre skulle ha. Tar selv "bare en ekstra", men da må jeg vite at det er andre "voksne" som kan ta ansvaret helt ut slik at båten er trygg. Dette med promillegrense er uinteressant da menneskekroppen reagerer forskjellig på alkoholmengden. Har en satt en grense på 0.8 så vet vi hva vi har å forholde oss til og da nytter det ikke å eksperimenter med mengden.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

:eek::eek::eek: Vet ikke hva du mener med et lystig lag, men menn forbrenner ca. 0,15 promille i timen, også når vi drikker. Ergo skal du ha rimelig høy promille dersom du ikke er ren neste morgen - og/eller selvfølgelig ha holdt på fryktelig lenge ut på morgenkvisten - med barn på 5 og 7 år 0200 mer enn sent nok for meg :cryin:
Et lag har ikke vært lystig før du kvitrer med fuglene når solen står opp. :lol:

Hr. Alkohol

Han er konge.

Han er bror.

Han er overalt.

Han er godt humør.

Han er depresjon.

Han er aggresjon.

Han er aldri syk.

Han stiller bestandig opp.

Han står bestandig til disposisjon.

Han er legitim ansvarsfraskrivelse.

Han er selvpåført handikap.

Han kan brukes til (nesten) alt.

Han påfører oss lidelse og sorg.

Han gir oss utrygghet og frykt.

Flertallet mener likevel at han er verdt det.

Hvorfor kan vi ikke godta VÅRE følelser?

Hvorfor må vi ha noe å skylde på?

Svaret er ikke flaska, men deg selv!

Skap rusen i ditt eget liv.

Møt livet, venner, kjæreste og medmennesker 100%.

Finn trygghet og fred i deg selv.

Gå fra det ubevisste til det bevisste.

Ta stilling! Lev dine verdier!

Møt livet ansikt til ansikt.

Han har likevel mange venner.

Han trenger ikke deg!

Gjør han overflødig i ditt liv.

Kanskje blir vi mange?

Mange som vil leve livet slik det er.

Mange som skjønner at ekte rus kommer innenfra!

Av Lars Verket des 04

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

:puke:

Lars Verket burde forsøke en god dobbel espresso med en god cognac ved siden.

Jeg blir i alle fall ikke deprimert av det...

:cheers:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Skal tro om Verket ikke har slått hodet i litt for mange lave bedehusdører der nede på det blide sørland.

Her må promillen være godt over 0,8...... Seilaren holder da vitterlig til i Stavanger som aldri har vært noen sørlandsby.

Forøvrig er bedehusdørene stort sett høyere enn pubdørene så hvem som er mest lavpannet er ikke godt å si.... :wink:

++

:wflag: Ser nå at Lars Verket faktisk bor i Kristiansand, selveste Sørlandsbyen. Sikkert en bra kar.....om ikke en strålende poet.

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

De fleste av oss har vel hatt denne diskusjonen et par ganger tidligere.

Når det gjelder et glass øl kan man kanskje argumentere for at det ikke er så farlig med mindre båter i snekkefart i farvann med liten trafikk, bortsett fra at det er litt lettere å falle over bort fra små båter. Store tunge båter har derimot såpass mye energi at det kan smelle ganske godt med et sammenstøt selv i lav fart. Raske båter og alkohol er en meget dårlig kombinasjon.

Når det gjelder uthavner og alkohol sammenlignet med å ta et par glass for mye vel fortøyd i en trygg havn så er jeg ikke så sikker på hva som er tryggest midt i sesongen. Når 4 båter eller mer ligger utenpå hverandre og de festglade kaster sneiper over ripa (og opp i jolla som henger i daviten) så er det kanskje bedre å ligge på svai med godt ankerfeste. :rolleyes:

I egen båt har jeg fast regel om at det serveres ikke noe sterkere enn lettøl underveis, og jeg har ikke så stor båt at jeg liker tanken på passasjerer som er mer ustøe enn det de et helt av seg selv. Ankerdram er derimot en god tradisjon, og hiver man ut mer enn et enkelt anker så ligger man gjerne godt.

...

Ankerdram er derimot en god tradisjon, og hiver man ut mer enn et enkelt anker så ligger man gjerne godt.

Du hiver ut flere anker for å få flere ankerdrammer du....bare innrøm det... :cool:

Om ankerdrammen passet rett i det ene benet, så har jeg en liten kaffedregg på 2 kilo som jeg gjerne kaster ut, slik at jeg kan oppnå likevekt i bena. :yesnod:

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Lettøl går greit det til aquavit, da blir det ikke riktig så ille ;-)

Som mange andre mener jeg det er rom for nyanser når det gjelder promille.

Loven sier at 0,8 er greit, det forholder jeg meg til. Det betyr i praksis 1 øl i timen. Så får det heller være at disse 0,8 heller er mytet på de som pløyer havet i 30+ knop innaskjærs og ikke oss med fulle seil for 4 knop, på styrbord halser med land som en stripe i horisonten der inne.

Godt å se litt humor her. De fleste oss her på Bp er nok streite nok uansett, etter to år her er man jo livredd for bare å ha et sett med papirkopi av kart (hva om det ene blåser bort :eek: ) - ja da, jeg har backup - tror det å delta her har gjort mer med mine holdninger enn det båtførerprøven noen gang vil gjøre (ja da, har lest pensum godt, skal ta prøven i god tid før det blir obligaotrisk). Ergo blir de uansvarlige og barnslige alkoholvitsene befriende og morsomme for mitt vedkommende. Om vi antatt rimelig streite båtfolk som jevnlig følger med her er litt sleivete slår nok neppe ut på ulykkesstatistikken - hadde verstingene vært aktive på BP hadde de nok ikke vært verstinger :cheers: . PS. Godt plassert på land i skrivende øyeblikk.

KONKLUSJON ...Etter å ha lest alle innlegg i denne tråden, slår det meg hvor prektige og snusfornuftige medlemmene her på baatplassen.no ( eller "synseplassen" som jeg gjerne kaller dette forumet) ... synes å være...

Her produseres det en laaang, og tradisjonen tro, "seriøs" meningsutveksling om "problemene" ved å ta seg en flaske pils eller 3, eller "en Bud" som var trådstarters( eller VG`s ) utgangspunkt for hele denne noe komiske debatten...

Oppriktig talt , om man kan være så ærlig her på forumet, så er vel de av oss som har et såkalt " normalt " forhold til alkohol, ikke i stand til å skjønne at oppslaget i VG ( som helt klart er en lobbyistisk kommentar fra MA) kan skape en såpass laaang og ørkesløs skrivekløe hos " stripe" jegerne her på synseplassen...

Virker som om den såkalte "agurktiden" også har gjort sitt inntog her på "plassen" og ikke bare i dagspressen..

For ikke å snakke om innlegget fra roaldbj, som vanligvis er rimelig seriøs...,nå ymter frampå at man må tenke seg om både 3 og ørten ganger , før man inntar x cl. alkohol om man ligger i en uthavn...det kan jo bli storm eller det som verre er....ja, da bør man kanskje holde seg til cola eller vann , om man skulle befinne seg i en slik uthavn...

Akk ja....vi andre får vel kose oss med pilsen, rødvinen eller ankerdrammen, og sørge for at ankerfestet (med forkatting , fritt etter roaldbj) holder båten rimelig trygt , og leve i håpet om at stormen i vannglasset vil avta før båten , og "fylla" tar helt av....

PS ! Om du, som jeg, innehar originalt Bruce anker + 50 m kjetting ( 8 mm ) , kan du trygt innta 2 pils ekstra....du ligger "som en påla" åkke som....

Redigert av Apollo32 (see edit history)

OOH. Jeg har syndet!!!

Ok har ikke bortsett fra paa ett par gutteturer ikke rort alkohol mens vi har vaert under veis. Etter en skremmende opplevelse i 1988.

Men naar jeg har lagt til i uthavn eller gjestehavn saa blir det pils og ankerdram. Utover kvelden ofte flere pils og ankerdrammer (har ett 0,5 kg's anker . Som jeg dupper med jamne mellomrom.

Om jeg anser meg selv som full? som regel ikke, men det har hendt. Dog ikke paa krabbestadiet, er ikke snakk om aa vaere drita. Men litt brei i ganglaget har jeg vaert.

Men okke som saa er jeg som regel sist i seng og forst opp.

Inntaket justerer seg egentlig av seg selv. Er jeg i en uthavn hvor jeg vet at det kan bli huskestue hvis vinden frisker paa, fra en eller annen kant, saa faerre anker drammer. Samme hvis jeg ligger paa ukjente plasser.

Tror vel at det er flere her inne som har det samme alkohol inntaket paa tur. Blir ett vist inntak av alkohol dagligt paa ferie.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Jeg har opplevd å være vitne til kombinasjonen av dårlig sjømannskap (les uerfarenhet) og alkohol. Det er en svært dårlig kombinasjon, og det skjer da ofte mye galt dersom en må forhale eller bli tvunget til å utøve sjømannskap av andre årsaker. En kan fort bli til skade og sjenanse for andre båtførere.

At fart skader og dreper er det vel ingen tvil om, enten man er på sjøen eller på veien. Kombinasjonen fart og alkohol er er bare forsterkende i så måte.

Personlig ser jeg ingen forskjell på det å skille mellom innhavn og uthavn, men jeg skulle ønske at alle kunne følge regelen om å "fortøye for storm". Å ta høyde for at vind og vær kan skifte fort....

Vi er vel litt forskjellige når det kommer til alkoholkonsum og reaksjon. Noen tar seg en trall og danser med kona mens andre banker henne. Det er vel ikke noen som er i tvil om at prestasjonene synker i takt med promilleringen, og det er vel det som er sakens kjerne.

Det finnes vel ingen alkotest som fanger opp den individuelle overmotfaktoren, og derfor har man en fast promillegrense som jeg føler er uproblematisk å forholde seg til.

Vel, det er vel ikke tvil om at til mer man må prestere til lavere burde promillen være selv om lovverket ikke tar spesielle hensyn til dette.

Jeg klarer fint å kjøre både båt og bil i edru tilstand. Skulle jeg kjørt et fly derimot, måtte jeg nok vært godt påseilt, for der sier kroppen min i edru tilstand at det kan jeg ikke. :smiley:

Litt for enkelt svart, Fjellbonden. :smiley:

La oss sio at for en gjennomsnittlig mann så gir en flaske øl 0,25 i promille. Det forbrennes ca. 0,15 i timen ,så om man drikker 1 flaske i timen så kan man faktisk drikke 8 øl på 8 timer, og da ha en promille på 0,8. Drikker man to øl i timen så har man 0,8 etter litt over 2 timer....

Hastigheten på inntaket er altså helt avgjørende. :cheers:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...