Jump to content

Trefotssyken

Kapteinsfrua

Recommended Posts

Har kjøpt oss for aller første gang, en Uttern D68, daycruiser på 22 fot. Har hatt den på vannet siden mai og kjørt ca 50 timer. vi er en familie på 4, har to tenåringer. Båten er super, veldig praktisk innredet, men vi syns allerede nå at den er litt liten for 4 voksne. Har sett litt på Skarpnes 9100 og Nor Star 290. Har noen en båttype dere kan anbefale som er ca 30 fot og mulighet for å overnatte 4 personer. Vi har også vært inne på tanken om seilbåt. Siden vi er nye på sjøen er det ikke lett å vite hva man skal kjøpe.

Vi har som sgt vært inne på tanken om seilbåt, men syns det er så liten uteplass der i forhold til en motorbåt, er jo ok å spise og kose seg ute istedenfor å sitte inne i båten. Men vi har ikke sett så mye på seilbåter ennå, må vel vente til det er messe til våren kanskje?

Se på seilbåt noe rundt ca 35 fot. Ikke vanskeligere en 30 fot. Samt bedre plass inne/ute. Seil når dere ønsker, bruk motor når dere ønsker. Ta gjerne et kurs sammen vis det er helt nytt.

Seiling er ikke vanskelig. Det vanskelige er å optimalisere trimmingen av båten. Men her trener man og bruker tiden til hjelp. Kan tenkes det ikke er så viktig heller.

Finnes ikke trefotsyke, men trefotglede :wink:

Edited by baatsman (see edit history)

Vi sees!

Tusen takk for hyggelige svar. Vi har vel tenkt oss pris rundt 800.000 kr, og å kjøpe brukt ca 30-35 fot. Finnes vel endel på markedet til denne prisen. :sailing:

Jeg var fornøyd med Doral Monticello'en som jeg hadde. 2 ungdommer og 2 voksne gikk fint. Ikke den mest praktiske båten, men bra uteplass og en meget god kvalitet og finish. Koster ca 900 000 NY...

I det fine været vi har hatt denne forsommeren anbefales ikke seilbåt. Er jo nesten ikke vann igjen i sjøen. Popper opp båer over alt som en ikke har sett på mange år. Seilbåter må ligge på svai langt ute pga at de stikker så dypt. Kommer ikke til land.

Edited by Hansi (see edit history)
I det fine været vi har hatt denne forsommeren anbefales ikke seilbåt. Er jo nesten ikke vann igjen i sjøen. Popper opp båer over alt som en ikke har sett på mange år. Seilbåter må ligge på svai langt ute pga at de stikker så dypt. Kommer ikke til land.

:lol:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Seilbåt = åpent hav, stiv kuling, bølger, overlevelsesdrakt.

Motorbåt = lune viker, grilling på svaberg, kortbukse.

Motorbåt=passivt kjedelig båtliv, værfast, utrygg, bråk, forurensing, smale dollbord, upraktiske fordekk, lite uteplass, dyr båt, dyr diesel, frp

Seilbåt=Engasjement, Sikkerhet, Stillhet, romantisk, miljøvennelig, hele båten er uteplass, havgående, myke bevegelser i sjøen, mye for pengene, i pakt med naturen

Vi har som sgt vært inne på tanken om seilbåt, men syns det er så liten uteplass der i forhold til en motorbåt, er jo ok å spise og kose seg ute istedenfor å sitte inne i båten. Men vi har ikke sett så mye på seilbåter ennå, må vel vente til det er messe til våren kanskje?

Mja, det er ikke sikkert at det er så stor forskjell som du tror. Utviklingen i seilbåtverden går mot svært god uteplass. Båtene blir mye bredere i akterskipet og dermed blir plassen ute diger, bare i forhold til for 2-5 år siden... Hvis du kan klare deg uten farten (og drivstoffkostnadene) skal det godt gjøres å ikke få dobbelt så mye båt for pengene i en seilbåt som i en motorbåt... Her er bildet av tilsvarende båt som vi har. 7 dager på tur med 5 voksne mannfolk gav absolutt ikke plassproblem i cockpit... Bare siden forrige generasjon av denne båten er cockpiten blir svært mye romsligere så ta dere en kikk på nyere båter som er brede i hekken når dette med uteplass er viktig

Ellers kan jeg jo bare slutte meg til Sun Flyer sin oppfatning etter at vi for 5 år siden forlot seilbåt livet (vi hadde da hatt seilbåt i 7 år) til fordel for motorbåt. Etter 3 motorbåter på 5 år gikk vi nå over til seilbåt og det som slår meg er at det er så mye mer fullkomment. I motorbåten suste vi avgårde omtrendt med samme stresset som når vi er hjemme. Siste tur jeg og fruen hadde alene var til Stavanger 8-9 timer for motor siden det var havblikk, men det er utrolig lenge siden vi har fått roen på samme måte... Nei, jeg er litt frelst, en må gjør opp sin egen mening og noe som er rett for andre trenger ikke være rett for dere... Lykke til, det er deilig på sjøen uansett farkost...

img_2670.jpg

Edited by bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Hei alle sammen og takk for svar :yesnod:

Er helt enig i at det ofte blir å kjøre i full fart fra A til B når vi er på sjøen, det bråker fra motoren så det er nesten uråd å prate med de som er med i båten.

Har sett mye på Finn.no, både på motorbåt og seilbåt, og det er helt klart at man betaler mye mere for mindre motorbåt enn for en seilbåt. Det er også masse mer med plass på en 35`seilbåt, og interiørmessig er jo de fleste utrolig fine og praktiske. For min familie, hvor min mann er nesten 2 meter og sønnene våre nesten like store så blir det trengt om plassen når vi er på sjøen alle 4, derfor vil jeg ha en båt som alle kan trives i. I tillegg er min eldste sønn, nå 19 år på sjøen med kamerater, og jeg er litt usikker på om det er like grit for gutter i den alderen å være alene, er vel litt hønemor.

regner med det blir en seilbåt, men så er det at jeg hører at mange faller overbord osv... og jeg er ikke den som hopper i sjøen på dypt vann....liker å kjenne bunn under meg.

19 åringen håndterer greit en 35 fot seilbåt (eller 30 fot motorbåt) selv hvis han får trent seg litt. Forlang at han tar båtførerprøven først. Det er ikke normalt å falle på sjøen fra en turseiler. Det skjer helst ved jolleseiling og seilbrett. Hvis man skulle være så uheldig er det vanskelig å komme ombord igjen uansett hvilken båt man har.