bliss X Svart 9.August.2004 Del på Facebook Svart 9.August.2004 Men hvorfor da gå den lange tunge veien om privatisering, og gjennoppbygging nå da registeret endelig fungerer effektivt, og atpåtil ligger på riktig sted for å starte innkrevning? Sitér dette innlegget Link to post
Syvert Svart 9.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2004 Hei PanPan og Lasse Dere har meget gode poenger begge to, som jeg slutter meg til. Det er også et godt spørsmål hvem som skal betale for nødvendige tiltak. Jeg mener at det allerede er dekket inn gjennom de avgifter vi allerede betaler og ikke minst fordi båtfolket legger igjen ca. 7 milliarder kroner, hvorav ca. 2 milliarder i moms, langs kysten som bidrar til å opprettholde et næringsgrunnlag i fattige kystkommuner, bidrar til en infrastruktur som også kommer kystbefolkningen til gode og ikke minst bidrar vi alle sammen til å opprettholde et levende kystmiljø. Det er forutsetning for en positiv videreutvikling på disse viktige områdene at vi har et trivelig båtliv som tiltrekker stadig flere nordmenn. Båtfolket legger igjen en betydelig andel av sine feriepenger i Norge i stedet for å reise på chartertur til syden. Derfor mener jeg at vi allerede har betalt for et minimum av trygghet og sikkerhet på sjøen og at vi beholder et båtliv i organiserte former, også gjennom ytelser fra samfunnet. Når det gjelder Småbåtregisteret så betaler vi jo allerede for det. Vi betaler attpåtil så mye at de går med et overskudd! I tillegg betaler vi for havner og vi betaler allerede alle kostander med å å ha fritidsbåt. Og vi ligger ikke samfunnet til byrde på noen måte. Mens alle andre fritidssysler skriker om bidrag fra staten, ber ikke båtfolk om en krone. Det vil vi fortsette med, men vi kan kreve at også staten bidrar med å legge forholdene til rette for at vi skal fortsette å bidra til den norske statskassen og ikke til den spanske eller greske, eller en annen utenlandsk statskasse! For eksempel... Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
PanPan Svart 9.August.2004 Del på Facebook Svart 9.August.2004 Hei PanPan og Lasse Dere har meget gode poenger begge to, som jeg slutter meg til. Det er også et godt spørsmål hvem som skal betale for nødvendige tiltak. Jeg mener at det allerede er dekket inn gjennom de avgifter vi allerede betaler og ikke minst fordi båtfolket legger igjen ca. 7 milliarder kroner, hvorav ca. 2 milliarder i moms, langs kysten som bidrar til å opprettholde et næringsgrunnlag i fattige kystkommuner, bidrar til en infrastruktur som også kommer kystbefolkningen til gode og ikke minst bidrar vi alle sammen til å opprettholde et levende kystmiljø. Det er forutsetning for en positiv videreutvikling på disse viktige områdene at vi har et trivelig båtliv som tiltrekker stadig flere nordmenn. Båtfolket legger igjen en betydelig andel av sine feriepenger i Norge i stedet for å reise på chartertur til syden. Derfor mener jeg at vi allerede har betalt for et minimum av trygghet og sikkerhet på sjøen og at vi beholder et båtliv i organiserte former, også gjennom ytelser fra samfunnet. Når det gjelder Småbåtregisteret så betaler vi jo allerede for det. Vi betaler attpåtil så mye at de går med et overskudd! I tillegg betaler vi for havner og vi betaler allerede alle kostander med å å ha fritidsbåt. Og vi ligger ikke samfunnet til byrde på noen måte. Mens alle andre fritidssysler skriker om bidrag fra staten, ber ikke båtfolk om en krone. Det vil vi fortsette med, men vi kan kreve at også staten bidrar med å legge forholdene til rette for at vi skal fortsette å bidra til den norske statskassen og ikke til den spanske eller greske, eller en annen utenlandsk statskasse! For eksempel... Måtte du få all støtte og gehør for dine synspunkter. Det blir jo nærmest som å banne i kjerka å referere til hvor mange ganger bilistene betaler for nasjonens vei-infra struktur gjennom avgifter og skatt, men allikevel må de betale veien nok engang gjennom bomavgifter. Desverre, politikere er ikke til å stole på. Politikk dreier seg lite om rettferdighet (hva nå det er) men mest om vilje til makt, og hvilken mulighet situasjonen til enhver tid åpner for maktinnflytelse. Situasjonen etter neste stortingsvalg blir svært avgjørende. Kan ikke for det, jeg er redd båtfolket kan få en litt vel turbulent medfart i prosessen årene fremover. Og igjen, det er til dels vår egen feil - vi fremstår i media som tildels udugelige, miljø-ødeleggende, og egosentriske bøller på sjøen. Nasjonen har fremover underskudd på arbeidskraft, og så må det ytterligere mer arbeidskraft til for å holde styr på oss! Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 9.August.2004 Del på Facebook Svart 9.August.2004 Heisan Marwin Akkurat det spørsmålet vil jeg ikke svare på, men det vil i alle fall være et faktum at avgiftsfritaket på båtdiesel faller bort hvis vi blir med i EU. Med de snikavgiftene myndighetene allerede har lagt inn i dieselprisene som miljøavgift, CO2-avgift etc. så blir vel ikke forskjellen så veldig stor? Hilsen Syvert Stor?? Tja, jeg vet ikke DET... Betaler kr.5,50 for diesel-literen i dag, og med full avgift må det betales kr. 8,50 Og DET mener nå jeg er STOOOR prisøkning (til bensinmotorens fordel, eller??) Enda en grunn til ikke å gå inn i Europas Forenede Stater!! :-) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Syvert Svart 9.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2004 Måtte du få all støtte og gehør for dine synspunkter. Det blir jo nærmest som å banne i kjerka å referere til hvor mange ganger bilistene betaler for nasjonens vei-infra struktur gjennom avgifter og skatt, men allikevel må de betale veien nok engang gjennom bomavgifter.Hei igjen PanPan Det er flere meget vesentlige forskjeller på fritidsbåttrafikk og veitrafikk. Privatbiler og veitransport er noe vi MÅ ha. Veitrafikken koster penger for samfunnet (selv om bilistene mener at de betaler mer enn det koster). Fritidsbåttrafikken koster samfunnet minimalt i forhold til det samfunnet får tilbake både økonomisk og når det gjelder mental velvære og opplagte og tilfredse arbeidstakere. Vi MÅ ikke ha fritidsbåt. Mitt argument overfor politikerne har vært at hvis de ikke legger forholdene til rett for båtfolket så fortøyer de båten og drar på ferie til Spania. Ingen vil kjøpe nye båter, ingen vil bruke dem. Det eneste samfunnet oppnår er at inntektene uteblir med tilsvarende konsekvenser for staten og kystkommunene. Fritidsbåtliv er ikke bare snakk om økonomi, det er snakk om den norske folkesjela! Det viktigste argumentet er kanskje at vi nå har et båtliv for de aller fleste i det norske samfunnet. Det å skatte- og avgiftsbelegge båtlivet betyr at det bare er de velstående som har råd til å eie og bruke fritidsbåt! Hittil har det ikke vært noen politikere som har våget å fremme forslag om å avgiftsbelegge det å eie og bruke fritidsbåt. Derfor har forslag om årsavgift på båter blitt liggende i skuffen i Finansdepartementet. Derfor har et forslag om miljøavgift blitt liggende i skuffen i Miljøverndepartementet. Derfor ble forslaget om å avgiftsbelegge fritidsbåter etter motorstørrelse øyeblikkelig trukket tilbake. Derfor ble forslaget fra Kystdirektøren om et kystgebyr for fritidsbåter dømt nord og ned av partiene på Stortinget etter at KNBF tok opp saken i media. Forslaget ble erklært dødt og maktesløst endog før det ble behandlet i Stortinget! Jeg er ikke så naiv at jeg tror at disse forslagene vil forbli i skrivebordskuffene, men hvis de tar forslagene frem igjen vil det være en illsint KNBF-terrier som biter dem i leggen!!! Det kan jeg i alle fall love deg! Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
PanPan Svart 10.August.2004 Del på Facebook Svart 10.August.2004 Fritidsbåttrafikken koster samfunnet minimalt i forhold til det samfunnet får tilbake både økonomisk og når det gjelder mental velvære og opplagte og tilfredse arbeidstakere. Vi MÅ ikke ha fritidsbåt. Mitt argument overfor politikerne har vært at hvis de ikke legger forholdene til rett for båtfolket så fortøyer de båten og drar på ferie til Spania. Ingen vil kjøpe nye båter, ingen vil bruke dem. Det eneste samfunnet oppnår er at inntektene uteblir med tilsvarende konsekvenser for staten og kystkommunene. Fritidsbåtliv er ikke bare snakk om økonomi, det er snakk om den norske folkesjela! Det viktigste argumentet er kanskje at vi nå har et båtliv for de aller fleste i det norske samfunnet. Det å skatte- og avgiftsbelegge båtlivet betyr at det bare er de velstående som har råd til å eie og bruke fritidsbåt! Hittil har det ikke vært noen politikere som har våget å fremme forslag om å avgiftsbelegge det å eie og bruke fritidsbåt. Derfor har forslag om årsavgift på båter blitt liggende i skuffen i Finansdepartementet. Derfor har et forslag om miljøavgift blitt liggende i skuffen i Miljøverndepartementet. Derfor ble forslaget om å avgiftsbelegge fritidsbåter etter motorstørrelse øyeblikkelig trukket tilbake. Derfor ble forslaget fra Kystdirektøren om et kystgebyr for fritidsbåter dømt nord og ned av partiene på Stortinget etter at KNBF tok opp saken i media. Forslaget ble erklært dødt og maktesløst endog før det ble behandlet i Stortinget! Jeg er ikke så naiv at jeg tror at disse forslagene vil forbli i skrivebordskuffene, men hvis de tar forslagene frem igjen vil det være en illsint KNBF-terrier som biter dem i leggen!!! Det kan jeg i alle fall love deg! Hilsen Syvert Ovenfor har jeg tatt meg den frihet å sensurere bort visse skjemmende bemerkninger om bil og bilisme! Syvert, du er knakende god på båt - så hold deg til det maritime! Hilsen PanPan Sitér dette innlegget Link to post
Syvert Svart 10.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2004 Hei PanPan Takk for det gode rådet! Jeg glemte å nevne i forrige innlegg at moms på utleie av båtplasser som kjent også ble trukket tilbake, først av daværende finansminister Schiøtt Pedersen når det gjaldt moms på båtplasser i båtforeninger og deretter av finansminister Foss når det gjelder moms på båtplasser generelt. Jeg tror alle disse sakene bekrefter at det har vært, og er fremdeles, liten vilje blant politikerne til å avgiftsbelegge det å eie og bruke fritidsbåt. Det er håp, men det er ingen gitt å spå om fremtiden. Det eneste jeg kan love er at KNBF vil fortsette vår lobbyvirksomhet og gjøre vårt til at situasjonen forblir som nå. Til tross for alle ovvennevnte saker, samt alle sakene som ikke gjelder avgifter som f.eks. promillegrense, obligatorisk båtførersertifikat osv. osv..) hvor KNBF har vunnet frem overfor politikerne, er det fremdeles noen som mener at man ikke får noe igjen for medlemskapet i KNBF og noen mener også at båtfolket ikke har behov for en felles interesseorganisasjon (unnskyld dette lille hjertesukket....)! Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.