Jump to content

Hva ska jeg smører nye årer med

petterøes.3

Recommended Posts

Regner med det er treverk? Og kanskje gran eller furu? I såfall kan du bruke all mulig treolje. Tilogmed matolje kan brukes om du ser på det som en grei løsning. Andre hardere treverk bør ha egnet olje eller beis.

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

Det er mange som først påfører fargeløs antiparasitt blandet med Terpentin, eller bare terpentin bør også gå greit.

Etterpå kan du bruke Benarolje. De første strøkene kan du tynne med Terpentin, og deretter gradvis tykkere blanding. Etter det jeg har hørt skal strøkene legges vått i vått.

Terpentin og antiparasitt virker råtehemmende. Terpentin har vistnok god effekt på blåmann på eldre tre.

På tynne væsker/olje kan det lønne seg å bruke en skumgummipensel.

Ville gjort som Saphir foreslår. Uttynnet benarolje trekker godt inn i treet,og gir en ganske seig film.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Og ikke olje eller lakk på selve holkene....

Hvorfor ikke? Jeg har alltid oljet holkene på padleårene mine uten at dette har vært noe problem?

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson