Yankee Startet 15.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 15.Juni.2008 Skal montere 150hk Evinrude E-tec på en skjærgårdsjeep. Hvor høyt skal den monteres? På små påhengere skal jo kavitasjonsplata stå rett under kjølen, men har hørt at på større motorer skal de monteres mye høyere....... Finnes det noen tommelfingerregel? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordrafting Svart 15.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2008 Dette kommer veldig ann på hvilken propell du vil investere i. Skal du montere mere enn 5 cm over, så må du ha en 4 blads Bravo 1 eller lignende propell. Det går fortere, høyere du monterer maskineriet. Men vær også obs på at den får nok kjøling, Kan være at du må bytte vann pickup på motoren til en som fanger vannet bedre.. Sitér dette innlegget Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt Link to post
Bearded Beast Svart 15.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2008 monter so plata er rett under eller flukter med "kjølen" du. mange som meina det er omågjøre å ha så høgt som mulig, gjerne så høgt det blir å kavitere i sving men det er bare tull og har ingenting for seg på en vanlig båt med std type propell. hvis du monterer for høgt mista du trimområde. Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 15.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2008 Motoren monteres med Raker stålpropell. Vet ikke om det er 3 eller 4 blads. Det skal være tilpasset båten. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2008 Raker er propeller med godt grep og som ikke trives med for lav montering... Kommer an på hva slags propell, hvordan skroget er utformet og fartsområdet. Liten vits i høy montering dersom båten går i 20 knop, men desto mer å hente dersom den går i 45. Hva slags båt er det? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
KenBjork Svart 15.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2008 Omtrent alt av tester jeg har lest om propeller, så når det kommer til stålvisper. Så gir de fleste best resultat ved +20mm Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Yankee Svart 15.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2008 Båten skal ha et fartspotensial på ca. 50 knop med denne motoren. Når du skriver +20 mm, vil det si høyere enn kjølen eller..... Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 15.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2008 (redigert) Stemmer, kvaitasjons-platen i forhold til kjølen er det jeg mener. Så +20mm = kavitasjons plata over kjølen. Redigert 15.Juni.2008 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
ivar Svart 15.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2008 Bor iallefall hullene slik at du kan flytte motoren om nødvendig, f.eks slik at du kan flytte 1 hull ned og 2 hull opp.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Fjordrafting Svart 15.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2008 Bor iallefall hullene slik at du kan flytte motoren om nødvendig, f.eks slik at du kan flytte 1 hull ned og 2 hull opp.. Normalt så vil det å flytte ett hull opp gi omkring 25mm løft av motor. Dette gjelder V6 motorer fra japan eller større. Husk å bruk god tid på å måle og plassere borremalen først, slik at man er 110% sikker på at man får hullene der man vil ha dem. Sitér dette innlegget Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt Link to post
ivar Svart 15.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2008 Kloke ord fra Black_pearl. Holder meg til uttrykket "Measure Twice - Drill Once" , har erfart at det motsatte funker dårlig...:D Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.