2nd Trikker'n Svart 29.Januar.2009 Del på Facebook Svart 29.Januar.2009 Svikta bare hver gang jeg glemte å lade den. Litt av en Aha opplevelse Hadde rent glemt denne. Den svikta nok noe mer, Neste gang skal jeg prøve den over dekk. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 29.Januar.2009 Del på Facebook Svart 29.Januar.2009 Det gjør den. Nå ble jeg skikkelig irritert på meg selv. Påny må jeg takke deg 2nd Trikker'n. Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 29.Januar.2009 Del på Facebook Svart 29.Januar.2009 Noen som vet hva som må til for å få gpsantenna fra CO til å funke med Bluechart? Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
BMP Svart 29.Januar.2009 Del på Facebook Svart 29.Januar.2009 Denne har jeg nå testet med meget bra resultat.GPS Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 29.Januar.2009 Del på Facebook Svart 29.Januar.2009 Kan du legge ut måleresultatene dine? Sitér dette innlegget Link to post
Gabba III Svart 29.Januar.2009 Del på Facebook Svart 29.Januar.2009 Noen som vet hva som må til for å få gpsantenna fra CO til å funke med Bluechart? For å få den til å virke med Bluechart (MapSource eller nRoute) bruker jeg GpsGate, som har en Garminemulator-funksjon. Programmet er billig og fungerer som bare det. Grunnen til at det trengs er at programmene fra Garmin i utgangspunktet bare godtar signaler fra Garmin gps. Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 30.Januar.2009 Del på Facebook Svart 30.Januar.2009 Denne har jeg nå testet med meget bra resultat.GPS denne har jeg, fungerer fint for meg, om den er den beste vites ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Marulf Svart 30.Januar.2009 Del på Facebook Svart 30.Januar.2009 Jeg har også en slik Haicom GPS fra Chlas olsson. Virker utmerket sammen med mitt kartprogram på Laptoppen. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 30.Januar.2009 Del på Facebook Svart 30.Januar.2009 Skulle ønske jeg visste hva "fint", "bra" og "utmerket" blir i meter og centimeter. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 30.Januar.2009 Del på Facebook Svart 30.Januar.2009 Fint = 3,64m Bra = 2,36m Utmerket = 1,27m Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 30.Januar.2009 Del på Facebook Svart 30.Januar.2009 * Skulle ønske jeg visste hva "fint", "bra" og "utmerket" blir i meter og centimeter. * Fint = 3,64m Bra = 2,36m Utmerket = 1,27m Er det dette som kalles åpne standarder... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
roaldbj Svart 30.Januar.2009 Del på Facebook Svart 30.Januar.2009 I en annen tråd, https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=689511: Har du prøvd Visual GPS? (Freeware). Den viser også statelittene. Jeg har nå installert Navibe GM720 (fra CO) og VisualGPS. Ved første inntrykk virker programmet bra. Her bilde av de mest sentrale satelittene for noen minutter siden. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 30.Januar.2009 Del på Facebook Svart 30.Januar.2009 Et annet "nyttig" program er GPS Utility .Den kan man legge inn egne kart i .bmp format opp og nedlasting av data til GPSen. Demo utgaven er litt begrenset i størrelse på .bmp fil og f.eks hvor mange track-/waypoint som kan lastes ned/opp. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 1.Februar.2009 Del på Facebook Svart 1.Februar.2009 Jeg har nå brukt Navibe GM720 (fra CO) her hjemme, spesifikasjon her: http://www.navibe.com/product/gps_mouse/gm720/GM720_en.pdf, og registrert posisjon nær ett døgn med SA Watch. Hver ring tilsvarer 5 meter offset. Her er noe av informasjonen. Det er vel 80.000 registreringer hvorav 87 % har HDOP bedre eller lik 1.0 og de resterende 13 % bedre eller lik 2.0. Nå har jeg ikke samtidig registrert med den "gamle" Haicom GPSen til CO. Her er imidlertid en registrering med Haicom sin GPS som er ganske nøyaktig 2 år gammel. Her er fordelingen av HDOP for en tilsvarende registreringsperiode: HDOP <= 1: 65 % HDOP <= 2: 35 % Navibe GM 720 er utstyrt med SIRF Star III chipsett, mens Haicom HI-204III vel ikke har tilsvarende chipsett, se http://www.haicom.com.tw/gps204III_USB.aspx? Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 1.Februar.2009 Del på Facebook Svart 1.Februar.2009 Jeg bruker GPSen til CO som backup mot PC ombord. Kobler opp mot USB og virker stabil slik jeg har brukt den. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Mulligan Svart 1.Februar.2009 Del på Facebook Svart 1.Februar.2009 (redigert) En liten opplysning når man måler på slikt. PDOP og alle DOP's er beregnede verdier. Ikke målte. De sier hva man kan forvente av mottageren. Dette er hva man kan forvente Tirsdag 3. Februar. Redigert 1.Februar.2009 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 2.Februar.2009 Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 Tar det poenget. Nå har Navibe GM720 ruslet og gått sammenhenngende mer enn 2 døgn. Variasjon i posisjonsbestemmelsene ca 27 meter. Jeg vet ikke riktig hva som skjer "i den gule sirkelen". Kanskje Mulligan har svaret? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 2.Februar.2009 Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 Ser ut som du ligger på kollisjonskurs med en litt gammel lastebåt eller stor fiskeskøyte.... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
roaldbj Svart 2.Februar.2009 Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 Litt OT. Jeg har koblet USB GPSen til com port 8. Er det noen som kjenner til en teknikk slik at flere programmer kan lese informasjonen på den samme porten. Jeg kunne tenke meg å bruke Maptech Chart Navigator samtidig som eksempelvis SA Watch rusler og går. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 3.Februar.2009 Del på Facebook Svart 3.Februar.2009 (redigert) hub4com er et lite program som gjør jobben. Redigert. Du trenger også com0com som skaper virtuelle Comporter på din PC. For begge programmene gjelder det å lete deg fram til de ferdig kompilerte Windows utgavene - med mindre du har VisualC++2008 (gratis fra MS) og ønsker å gjøre jobben selv. Redigert 3.Februar.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gabba III Svart 3.Februar.2009 Del på Facebook Svart 3.Februar.2009 GpsGate kan også dele signalet fra en USB- eller Comport til flere virtuelle porter. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 3.Februar.2009 Del på Facebook Svart 3.Februar.2009 Jeg ble sittende og lese litt om GpsGate og ble usikker på hvilken versjon jeg bør kjøpe når utgangspunktet er at jeg har en GPS mottager og ønsker å kjøre flere programmer samtidig på PCen: standard eller express? Sitér dette innlegget Link to post
Gabba III Svart 3.Februar.2009 Del på Facebook Svart 3.Februar.2009 Hvis du bare skal dele opp signalet, holder det med Express. For mer avanserte bruksområder, se tabellen på denne siden. Du får 14 dagers gratis bruk av programmet til testing. Velger du å kjøpe det, taster du bare inn koden du får. Ny installasjon og konfigurering trengs ikke. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 3.Februar.2009 Del på Facebook Svart 3.Februar.2009 Jeg ser at Express koster omlag 13 $ og Standard omlag 40 $ - det er jo ikke de store prisene det snakkes om her. Har du noen brukererfaring med Standard-versjonen, synes den ser interessant ut. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.Februar.2009 Del på Facebook Svart 3.Februar.2009 Hei. Tror nok at jeg også kommer til å laste ned GpsGate. Ser at det har mulighet til å sende GPS-data til min hjemmeside! Husker du Roald i sommer da jeg kjørte webkamera fra båten, og du ønsket posisjon for når bildene ble tatt vist sammen med bildene? Kanskje det blir en ordning på det til sommeren. Men det får vente, forløpig er det å få SeaClear til å vise nedlastede kart. "Gammel-PC'n" durer og går nå og laster ned kart. Skal bli spennende om jeg får alt til å virke der. Foreløpig går i hvert fall nedlastingen OK. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.