Jump to content

Mercury 50 hk - turtall

2nd Trikker'n

Recommended Posts

3 sylindret 4 takter. Viser 7000 på turtelleren.

Kan ikke finne noen 3 sylindret 4-takter på mere en 40 hk...... men uansett så er 7000 rpm minst 1500 for mye, spesielt på en 4-takter .

Du er sikker på at turtelleren viser riktig ??, er den original eller ifra en tredjepart ??

Arne Kjetil

Det er en mercury 3 sylindre, 4 takter. Kjøpte den brukt. Selger sa at den var 50 hk.

Turteller: Båten havarerte litt i fjor. Ble reparert på verksterd i vinter og turteller ble kanskje byttet. Ikke vet jeg, men jeg synes 7000 var mye mer enn i fjor - før havari.

Eller et bilde av den innvendig og utvendig kan også si ganske mye..... Kan jo være en orginal 40hk chippet til 50 (er noen som driver med chipping av disse motorene i sverige) men til trådstarter, står det 40 eller 50 på dekselet??

Hvilken årsmodell er det? Og hva står på motoren?

Er det modellen med Yamaha blokk på 3syl, 737cc, så har jeg aldri hørt at den kan chippes til 50hk... (Samme boring/slag som Mercurys 50hk , men altså en sylinder mindre)

Maks turtall for denne er 6000 rpm.

Kan vel være at turteller er satt til feil poltall. Eller at propellen slipper i gumminavet...?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det står 50 hk på dekselet.

Snr: 09915869

Hei, dette var det jeg fikk opplyst på dette serie nr.

Mulig `Droll`kan gi deg mer info om denne motoren. Ser da ut til at det er en 2-takt?

Product Information

Serial Number: 09915869

Model Number: MER 1050412SB

Manufacturing Year: 1996

Description: ME - 50 ELPTO

This product has not previously been registered.

p.s. Du har nok fått deg en 2-takter isteden for 4-takt. :yesnod:

Edited by chagall (see edit history)
p.s. Du har nok fått deg en 2-takter isteden for 4-takt. :yesnod:

:blush: 2 takt - 3 takt - 4takt - vals eller marsj. Spillere'e no'n rolle da?

Jeg kan ikke si annet enn : Dette var flaut! :rolleyes:

:blush: 2 takt - 3 takt - 4takt - vals eller marsj. Spillere'e no'n rolle da?

Jeg kan ikke si annet enn : Dette var flaut! :rolleyes:

Hei, en viss rolle spiller det. Husk oljeblandet bensin på 2-takteren. :lol::cheers:

Hei, en viss rolle spiller det. Husk oljeblandet bensin på 2-takteren. :lol::cheers:

Den motoren har separat oljetank, så du bør helst ikke blande olje i bensinen på tanken i hvert fall :wink:

Når det gjelder 2 kontr 4 takter er det faktisk en forskjell til, og det er prisen.

En brukt 4-takter har en del høyere bruktverdi i forhold til en 2-takt. Så hvis selger har solgt deg en motor han påstår er 4-takt til "4-takts-pris" ville jeg tatt en telefon tilbake og gjort han oppmerksom på "lureriet"

TIl opplysning kjøpte jeg en 1998 model men ellers identisk motor i fjor høst, og betalte 18 000,-. Den var riktignok litt stygg i lakken osv så jeg fikk prutet den ned, men antar en grei pris for en nogenlunde pen 96 i dag vil være 20-23 000.

En firetakter vil nok være nærmere 30 000.