Windy37GM Svart 22.Juni.2008 Del på Facebook Svart 22.Juni.2008 (redigert) Hvordan gikk det med saken din - var det rett frem? fredriko: ring meg gjerne, er våken til 22:45 :-) Martin har nummeret på mailen sin.... Vi snakket sammen i Tanumstrand ifjor.. Husker du? mvh Joda310 Redigert 22.Juni.2008 av Joda310 (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Windy37GM Svart 22.Juni.2008 Del på Facebook Svart 22.Juni.2008 (redigert) Forbrukerkjøpsloven er også slik at forrige eier er ansvarlig for feil som "budre ha visst om" (tenkte på brevet/opplysning fra verksted her), ikke bare feil han vet om. Vi vant på dette i vår sak :-) Joda310 Redigert 22.Juni.2008 av Joda310 (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
SF Svart 22.Juni.2008 Del på Facebook Svart 22.Juni.2008 Jeg har alltid hatt for vane å la motoren varme seg pent opp, samme andre veien. Men det pussige er at jeg reagerte litt på forrige eier ved besiktigelse, venta ikke lenge før flat pedal. Var jo intetanende om dette den gang. Har jo hatt Volvo før og var alltid nøye på hvordan motoren ble behandlet mht termiske belastninger. Det spørs om ikke denne skaden alt var oppstått før du kjøpte båten og er et resultat av feil bruksmønster fra forrige eier. Mener at RL sa de kunne sjekke hvordan motoren er brukt ved å koble seg inn på diagnosepluggen. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Frøken Fryd Svart 22.Juni.2008 Del på Facebook Svart 22.Juni.2008 Man kan se hvilket turtall som har blitt brukt i hvor mange timer slik jeg husker programmet. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 23.Juni.2008 Del på Facebook Svart 23.Juni.2008 (redigert) En annen ting er om informasjon kun ved service holder, når skaden er såpass omfattende hvis glødepluggen kan ødelegge motoren? Hva sier evt lovtekst/andre saker om slikt? joda310 Redigert 23.Juni.2008 av Joda310 (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Capitaine Svart 23.Juni.2008 Del på Facebook Svart 23.Juni.2008 Ved en eventuell rettsak mot importør/forhandler ved skadet eller havarert motor, er det grunn til å anta at en advokat ville trukket frem at her er det ikke en gang snakk om at importør/forhandler burde eller skulle ha visst, her vet han at motor kan bli skadet eller havarere uten å informere kundene om dette, unntatt ved service, med forbehold om at jeg har forstått innleggene i denne tråden. Da har normalt sett en kunde en meget god sak. Slike feil, som altså kan føre til alvorlige motorskader, eller i verste fall mulig havari, bør etter mitt skjønn importør/forhandler informere om og utbedre også utenom tidspunktet for service uavhengig av om importøren/forhandleren sier problemet bare kan oppstå ved feil bruk av motor med for raske termiske belastninger. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 23.Juni.2008 Del på Facebook Svart 23.Juni.2008 Jeg vet ikke hvordan like saker håndteres. Volvo f.eks sender brev til alle som har en modell det er tull med. Samme med Nissan, Mercedes osv.. Hva Univa har gjort er uklart. Var det ikke en sak som ble nevnt i D-motor tråden om Yanmar som måtte utvide garantien pga seriefeil? Joda310 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
dante Svart 23.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2008 En annen ting er om informasjon kun ved service holder, når skaden er såpass omfattende hvis glødepluggen kan ødelegge motoren? Hva sier evt lovtekst/andre saker om slikt? joda310 Ja det er her jeg er usikker - på en vaskemaskin kan du jo få reklamert på ting ved skader avhengig av forventet levetid. Motoren har jo en forventet levetid på mer enn 5 år, men det er dette med å krav til å følge service da. Står ingenting i mitt vedlikeholds skjema om at glødeplugger skal byttes på noe intervall? De har jo faktisk erkjent at det er en feil på pluggene. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 23.Juni.2008 Del på Facebook Svart 23.Juni.2008 (redigert) Jeg ville sjekket om eierne er blitt kontaktet først og om forrige eier har droppet å gjøre noe med det. Alternativt om verkstedet hans har droppet å gjøre noe med det (hvis de er Steyr "godkjent" el). Uansett mener jeg forrige eier er veien å gå fordi han muligens ikke har hatt service på noen som kan motoren og det koster deg nå penger. Det er sannsynligvis lettere å få penger ut av privatmann enn firma. For min del kjøpte jeg denne båten i februar i fjor. Mulig eieren ble opplyst om dette av sin forhandler, men jeg var uviten om dette da jeg ikke hørte noe om dette fra selger - desverre! Isåfall har du en god sak. Forrige eier vet ting han ikke har sagt ifra om.... Kom på en ting: den røyken du snakker om+++, var den der når du kjøpte båten? Hvis den var der har motoren endret oppførsel mens forrige eier hadde den og han "burde ha viss" at dette betød et-eller-annet... Ergo, "You win" :-) Lykke til :-) Joda310 Redigert 23.Juni.2008 av Joda310 (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Windy37GM Svart 23.Juni.2008 Del på Facebook Svart 23.Juni.2008 ....men er styrt av Steyr mht reklamasjonen og hva som dekkes. Nei, det er de ikke. De er styrt av norske lover og regler uansett. Bla derfor firmaet vårt ikke selger til privatpersoner :-) Joda310 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
SF Svart 23.Juni.2008 Del på Facebook Svart 23.Juni.2008 Bla derfor firmaet vårt ikke selger til privatpersoner :-) Hva slags dritt er det dere selger da som ikke tåler norsk reklamasjonsrett? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Slagskibet Svart 23.Juni.2008 Del på Facebook Svart 23.Juni.2008 Steyr kanskje (det er en spøk altså) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 23.Juni.2008 Del på Facebook Svart 23.Juni.2008 (redigert) Hva slags dritt er det dere selger da som ikke tåler norsk reklamasjonsrett? Prdosenten i bakkant gir f.3ks 3 år garanto. Hvis kunden reklamerer på et produkt som er defekt etter 4,9 år må vi ta regningen. Hvis vi kjøper en LCD TV fra Norek hvor produsent (eller Norek) gir 1 år og den ryker etter 2 eller 3 må vi ta regningen.. Jeg sjekket dette med Norek for å evnt selge f.eks TV'er. Ergo styrer vi unna ting som kan bli trøblete. Med marginer på under 10% blir det kjapt tapsprosjekt. See? joda310 Som skjønner du spør :-) Redigert 24.Juni.2008 av Joda310 (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
dante Svart 28.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2008 Heisann! Liten oppdatering... har skrudd litt og fått ut stempelet som fikk juling av glødepluggen og lagt opp bilde. Er ikke så rart den begynte å bruke olje. De jeg har snakket med sier det er håpløst med honing av sylinder. Jeg har sjekket opp litt og ifølge toleransene til Steyr kan jeg teoretisk bore opp 0.2 mm på sylider. Stempel fra Steyr har en toleranse på 84.91 til 84.93 - går ikke an å få tak i andre dimensjoner. Det jeg lurer på - er om det er mulig å bruke andre stempler enn orginale? Skal høre med Steyr om de kan skaffe stempel iht dimensjon jeg borer til! - Alternativet er desverre ny monoblokk - dyrt! Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 28.Juni.2008 Del på Facebook Svart 28.Juni.2008 Dette så ikke bra ut Du kan jo evt forsøke med Oslo sylinderservice om de kan hjelpe deg før du går for ny blokk. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 28.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2008 Dette så ikke bra ut Du kan jo evt forsøke med Oslo sylinderservice om de kan hjelpe deg før du går for ny blokk. Ja ikke sant! - Jeg skal ta noen telefoner for å høre muligheter - om det går an å redde blokka. Har hørt om noen som kan sprøyte på metall!? - En sikker ting, er at dette passet inmari dårlig mht ferie - ble litt deppa når jeg så dette i dag - nå blir drammene sprekere og sprekere Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 28.Juni.2008 Del på Facebook Svart 28.Juni.2008 (redigert) Jeg er ikke sikker på om du kan bruke sprøyte- metall på en sylindervegg men OSS bruker dette på andre ting men selve jobben med og legge på metall sender de bort også maskinerer de selv . Har du vurdert og sette inn foring ? Som vist i denne tråden Redigert 28.Juni.2008 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 28.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2008 OK - skal høre med de! Tror du det er hypotestisk å tro at andre stempelprodusenter klarer å lage tilsvarende stempel på mål? Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 28.Juni.2008 Del på Facebook Svart 28.Juni.2008 Alt er jo mulig men det koster penger . Kode 1106: OSS tar 3325.- +mva for maskinering og montering av foring + deler. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 28.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2008 Hmm - det er jo relativt "billig" - men undrer hva de sier til en monoblokk - er nok litt spesielt da sylinderveggene er ca 10 mm og hvordan de gjør det med overgangen i toppen. Tenker litt høyt her - er det mulig å hone disse ripene slette og komme innenfor disse 0.2 og bestille nytt stempel - eller er honing håpløst mht rundhet? Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 28.Juni.2008 Del på Facebook Svart 28.Juni.2008 Om det er mulig og sette inn foring i denne blokka overlater jeg til fagfolk , men vi får jo håpe på det beste De kan sikkert forsøke og hone blokka og se hva målet blir når alle riper er borte men dette ser de sikkert når du viser dem blokka. Sitér dette innlegget Link to post
slett meg Svart 28.Juni.2008 Del på Facebook Svart 28.Juni.2008 Slik stempelet så ut hvordan er det da med toppen? Det er jo samme del men du bør undersøke svært nøye om den kan ha fått kraftige slag! Ventiler osv kan være skjeve mulige sprekkdannelser osv må sjekkes før du går videre! Stusser også litt over rivninger på kryss pinne. Hvorfor? Er det underspylte stempler eller borring i staken? Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 28.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2008 Selve toppen (er i ett stykke med sylindere da dette er en monoblokk) - ser bra ut. Ventilene på disse motorene er ektremt robuste og Univa mener de overlever alt du kan kaste på de. De rivningene på krysspinne er jeg litt i tvil om. Har underspylig av stempel og kanalen til krysspinne åpen, men det har nok vært vanvittige krefer i sving her for å kjøre stempelet. Ser at oljekanalene ut til ringene er tettet. De tre øverste ringene var stuket i stempelet og fungerte nok svært dårlig da jeg hadde gjennomslag. Den nederste ringen kunne jeg plukke av som du ser på bildet. Sitér dette innlegget Link to post
slett meg Svart 28.Juni.2008 Del på Facebook Svart 28.Juni.2008 Har du bilder av foringen? Kan du estimere hvor dype rillene er?Kan du øke diameter med to tiere? Kan du se hvem som er stempel leverandør? Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 28.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2008 Det står MAHLE - 5L704 - M301 - 28/1 - RU12 på stempelet... Skal knipse et par bilder av sylinder i morgen.. rillene er nok ikke mer en 0.05 til 0.1 mm - wild guess! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.