Jump to content

Steyr 236 - glødeplugg smeltet av!


dante

Recommended Posts

Jeg har alltid hatt for vane å la motoren varme seg pent opp, samme andre veien. Men det pussige er at jeg reagerte litt på forrige eier ved besiktigelse, venta ikke lenge før flat pedal. Var jo intetanende om dette den gang. Har jo hatt Volvo før og var alltid nøye på hvordan motoren ble behandlet mht termiske belastninger.

 

 

Det spørs om ikke denne skaden alt var oppstått før du kjøpte båten og er et resultat av feil bruksmønster fra forrige eier. Mener at RL sa de kunne sjekke hvordan motoren er brukt ved å koble seg inn på diagnosepluggen.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Ved en eventuell rettsak mot importør/forhandler ved skadet eller havarert motor, er det grunn til å anta at en advokat ville trukket frem at her er det ikke en gang snakk om at importør/forhandler burde eller skulle ha visst, her vet han at motor kan bli skadet eller havarere uten å informere kundene om dette, unntatt ved service, med forbehold om at jeg har forstått innleggene i denne tråden. Da har normalt sett en kunde en meget god sak.

 

Slike feil, som altså kan føre til alvorlige motorskader, eller i verste fall mulig havari, bør etter mitt skjønn importør/forhandler informere om og utbedre også utenom tidspunktet for service uavhengig av om importøren/forhandleren sier problemet bare kan oppstå ved feil bruk av motor med for raske termiske belastninger.

Link to post

Jeg vet ikke hvordan like saker håndteres. Volvo f.eks sender brev til alle som har en modell det er tull med. Samme med Nissan, Mercedes osv.. Hva Univa har gjort er uklart.

Var det ikke en sak som ble nevnt i D-motor tråden om Yanmar som måtte utvide garantien pga seriefeil?

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
En annen ting er om informasjon kun ved service holder, når skaden er såpass omfattende hvis glødepluggen kan ødelegge motoren? Hva sier evt lovtekst/andre saker om slikt?

 

joda310

 

Ja det er her jeg er usikker - på en vaskemaskin kan du jo få reklamert på ting ved skader avhengig av forventet levetid. Motoren har jo en forventet levetid på mer enn 5 år, men det er dette med å krav til å følge service da. Står ingenting i mitt vedlikeholds skjema om at glødeplugger skal byttes på noe intervall?

 

De har jo faktisk erkjent at det er en feil på pluggene.

Link to post

Jeg ville sjekket om eierne er blitt kontaktet først og om forrige eier har droppet å gjøre noe med det. Alternativt om verkstedet hans har droppet å gjøre noe med det (hvis de er Steyr "godkjent" el). Uansett mener jeg forrige eier er veien å gå fordi han muligens ikke har hatt service på noen som kan motoren og det koster deg nå penger. Det er sannsynligvis lettere å få penger ut av privatmann enn firma.

For min del kjøpte jeg denne båten i februar i fjor. Mulig eieren ble opplyst om dette av sin forhandler, men jeg var uviten om dette da jeg ikke hørte noe om dette fra selger - desverre!

Isåfall har du en god sak. Forrige eier vet ting han ikke har sagt ifra om....

 

 

 

Kom på en ting: den røyken du snakker om+++, var den der når du kjøpte båten? Hvis den var der har motoren endret oppførsel mens forrige eier hadde den og han "burde ha viss" at dette betød et-eller-annet... Ergo, "You win" :-)

Lykke til :-)

 

Joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Hva slags dritt er det dere selger da som ikke tåler norsk reklamasjonsrett? :wink:

Prdosenten i bakkant gir f.3ks 3 år garanto. Hvis kunden reklamerer på et produkt som er defekt etter 4,9 år må vi ta regningen. Hvis vi kjøper en LCD TV fra Norek hvor produsent (eller Norek) gir 1 år og den ryker etter 2 eller 3 må vi ta regningen.. Jeg sjekket dette med Norek for å evnt selge f.eks TV'er. Ergo styrer vi unna ting som kan bli trøblete. Med marginer på under 10% blir det kjapt tapsprosjekt. See?

 

joda310

Som skjønner du spør :-)

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Heisann!

 

Liten oppdatering... har skrudd litt og fått ut stempelet som fikk juling av glødepluggen og lagt opp bilde. Er ikke så rart den begynte å bruke olje. De jeg har snakket med sier det er håpløst med honing av sylinder. Jeg har sjekket opp litt og ifølge toleransene til Steyr kan jeg teoretisk bore opp 0.2 mm på sylider. Stempel fra Steyr har en toleranse på 84.91 til 84.93 - går ikke an å få tak i andre dimensjoner. Det jeg lurer på - er om det er mulig å bruke andre stempler enn orginale? Skal høre med Steyr om de kan skaffe stempel iht dimensjon jeg borer til! - Alternativet er desverre ny monoblokk - dyrt!

 

stempel.jpg

Link to post
Dette så ikke bra ut :nonod:

Du kan jo evt forsøke med Oslo sylinderservice om de kan hjelpe deg før du går for ny blokk.

 

Ja ikke sant! - Jeg skal ta noen telefoner for å høre muligheter - om det går an å redde blokka. Har hørt om noen som kan sprøyte på metall!? - En sikker ting, er at dette passet inmari dårlig mht ferie - ble litt deppa når jeg så dette i dag - nå blir drammene sprekere og sprekere :drink:

Link to post

Hmm - det er jo relativt "billig" - men undrer hva de sier til en monoblokk - er nok litt spesielt da sylinderveggene er ca 10 mm og hvordan de gjør det med overgangen i toppen.

 

Tenker litt høyt her - er det mulig å hone disse ripene slette og komme innenfor disse 0.2 og bestille nytt stempel - eller er honing håpløst mht rundhet?

Link to post

Slik stempelet så ut hvordan er det da med toppen? Det er jo samme del men du bør undersøke svært nøye om den kan ha fått kraftige slag!

Ventiler osv kan være skjeve mulige sprekkdannelser osv må sjekkes før du går videre!

Stusser også litt over rivninger på kryss pinne. Hvorfor? Er det underspylte stempler eller borring i staken?

Link to post

Selve toppen (er i ett stykke med sylindere da dette er en monoblokk) - ser bra ut. Ventilene på disse motorene er ektremt robuste og Univa mener de overlever alt du kan kaste på de. De rivningene på krysspinne er jeg litt i tvil om. Har underspylig av stempel og kanalen til krysspinne åpen, men det har nok vært vanvittige krefer i sving her for å kjøre stempelet. Ser at oljekanalene ut til ringene er tettet. De tre øverste ringene var stuket i stempelet og fungerte nok svært dårlig da jeg hadde gjennomslag. Den nederste ringen kunne jeg plukke av som du ser på bildet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...