Jump to content

Steyr 236 - glødeplugg smeltet av!


dante

Recommended Posts

Du har rett power! Honet med white sprit i ca halv time og alt ble ikke borte. Jeg er likevel så fornøyd at jeg kommer til å kjøpe et nytt stempel og kjøre dette ut sesongen. Ble faktisk imponert over hvor bra det ble i forhold til hvordan det var. Endringen i diameter var knapt målbar - max 0.05 som ble borte. Skal knipse et par bilder før jeg setter sammen!

Link to post

Univa sa de regnet med 3 dager på stempel og ringer. Det gjelder nok for staken også. Har planer, muligens litt ambisiøst, om å ta båten inn til Oslo dagen før Bruce Springsteen konserten dvs den 6. Hadde det vært monoblokk måtte jeg regne 3 uker. Når det gjelder komp kan den forhåpentlighvis ikke bli dårligere enn den var da alle ringene satt bom fast. Noe innkjøring regner jeg med før ting blir optimalt.

Link to post
Har du hatt ventilene ute og sjekket dem eller antar du at de er ok?

 

Jeg var jo også bekymret for dette. Jeg har ikke hatt ut ventilene, det er masse ekstra skruing, men har inspisert seter og kast så godt det lar seg gjøre. Setene tetter like bra som nabosylinder (testet med trykkluft). Begrenser seg med tilgang visuelt. Kunne vri begge ventilene rundt med fingrene ved åpningssekvens og kunne ikke se noe kast. Hadde samme motstand på den friske nabo sylinderen.

 

Oppe i alt dette er jeg imponert over at denne motoren kunne levere max turtall uten å merke særlig til dette problemet. Som nevnt før var det dette med starten da. Har en feeling nå på at stempelet hadde varmskjært seg etter endt tur og derfor opplevde denne trege turningen før start. At dysespissen har klart seg er nok fordi denne står i senter av brennkammeret i stempel - der er det jo et stort hulrom.

Link to post

tror jeg har hørt om noen som har lagt inn nikasil belegg i sylinder, bygger ca 0,1mm fritt etter hukomelsen. er vel brukt endel på snøskuter motorer tidligere og noen crosssykler. Er jo kanskje en mulighet det. Ellers så ville jeg vært forsiktig med håndhoneren da det fort kan bli en oval sylinder med slike innretninger. Sjekk med en stempelfjær og lys om sylinder er oval eller ikke er vel et gammelt triks. ellers så er det vel mulig og få spesial lagd et stempel eller sette inn foring som nevnt tidligere her.

Livet er for kort for sightsing.

Link to post

Jeg kan love at jeg skal ta bilder av både den friske og den som er honet. Det så meget pent ut på den friske naboen! Det var fremdeles honestriper. I følge en kompis er det en fordel så lenge de varer da de sørger for en fin oljefilm.

 

Skal også ta et par bilder som viser maskinen i sin helhet før montering. Det eneste til nå, som jeg synes har vært litt plundrete, har vært rengjøring av den gamle pakningen mellom blokka og bunnpanna. Det er en gummiflens som er limt med locktite, denne satt som pokker og måtte skjæres/skrapes ut. Alt i alt synes jeg dette er en genial og enkel kontruksjon. En kompis og meg brukte ca 3 timer på å plukke den fra hverandre med enkle verktøy. Noe torx og tolvkant som satt bra var det jo - men verktøy er jo halve jobben!

Link to post

Jeg er imponert over at man plukker fra hverandre en slik maskin og fikser det som er galt uten store hjelpen fra verksted.

Impressive.. Samme med han som har en D4 med overtrykk i vannet.

 

Håper å se deg på vannet i sommer fredriko!

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Motoren går en smule lavere på tomgang og ikke helt i balanse. Jeg får fullt turtall. Var en tur i Grebbestad i helgen og den slukte sine vanlige 220 liter tur/retur horten.

 

Det er utrolig at motoren har jobbet såpass godt som den har når man ser de skadene som var inni motoren. Håper dette ordner seg med honing.

Link to post
Jeg er imponert over at man plukker fra hverandre en slik maskin og fikser det som er galt uten store hjelpen fra verksted.

Impressive.. Samme med han som har en D4 med overtrykk i vannet.

 

Håper å se deg på vannet i sommer fredriko!

 

Joda310

 

Takker! - sees helt sikkert - skal få dette sammen så fort som mulig! Fikk bestilt opp deler i dag - håper på kun tre dager levering, de skulle gjøre det de kunne ihvertfall :)

Link to post
Det må jeg si meg enig i Joda. Har skrudd en del selv men kun på hobby basis, et prosjekt som dette tror jeg ikke jeg hadde tatt på.

 

Har du bakgrunn som mekaniker fredriko eller krummet du bare nakken og gjøv på?

 

Vel - jobber innen IT-bransjen nå, startet et firma i Oslo i 2002. Men jeg har faktisk fagbrev som finmekaniker - selv om dette ikke har all verden med motorer å gjøre. Men klart med litt erfaringer fra bilmoterer og et par båtmotorer på hobbybasis hjelper på toppen av krum nakke :lol:

Link to post
Har du målt ruhet etter honinga? Ovalitet bør ikke være over 3hundredeler! Hva slags hon brukte du?

 

Mener du på radius eller diameter da? - jeg målte 0.05 i diameter mer nederst mot der skjørtekanten knikker. Hvilken/merke hon som ble benyttet aner jeg ikke - men ble brukt til å hone traktormoterer. Kjørte den på 250 RPM med hurtige bevegelser opp og ned.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...