slett meg Svart 28.Juni.2008 Del på Facebook Svart 28.Juni.2008 Du bør nok prøve å hone ja! Fant ikke stemplet i online kataligen til male. Fant en masse andre! Har du alle mål på stempelet kan du nok finne det.Legger ved link! http://www.motorenteile.mahle.com/eLIZA/ap...lcome?locale=en Så veivlageret bra ut? Du bør kanskje få målt opp veivstaken også! Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 28.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2008 (redigert) Takker! skal sjekke den linken asap.. Veivlageret så bra ut men lageret i toppen av staken er gåent (som du observerte på pinnen til stempelet). Staken så ellers rett ut. Bør vel bestille ny!? - finnes det nye foringer som kan presses inn? Redigert 28.Juni.2008 av fredriko (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 29.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2008 Her er noen bilder av herligheten... skal stikke ned å hone nå - for å se hvor mye dette monner.. Sitér dette innlegget Link to post
slett meg Svart 29.Juni.2008 Del på Facebook Svart 29.Juni.2008 Bruk en skikkelig honemaskin! Lykke til. Vil tro honing burde gå. Du kan nok presse inn nytt lager i staken. Da må du i hvertfall få den sprekktestet og oppmålt! Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 29.Juni.2008 Del på Facebook Svart 29.Juni.2008 Jeg tror det blir litt mye klaring her før alle striper er borte Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 29.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2008 Du har rett power! Honet med white sprit i ca halv time og alt ble ikke borte. Jeg er likevel så fornøyd at jeg kommer til å kjøpe et nytt stempel og kjøre dette ut sesongen. Ble faktisk imponert over hvor bra det ble i forhold til hvordan det var. Endringen i diameter var knapt målbar - max 0.05 som ble borte. Skal knipse et par bilder før jeg setter sammen! Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 29.Juni.2008 Del på Facebook Svart 29.Juni.2008 Du finner jo raskt ut om kompresjonene går ned , er det lang leveringstid på deler ? Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 29.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2008 Univa sa de regnet med 3 dager på stempel og ringer. Det gjelder nok for staken også. Har planer, muligens litt ambisiøst, om å ta båten inn til Oslo dagen før Bruce Springsteen konserten dvs den 6. Hadde det vært monoblokk måtte jeg regne 3 uker. Når det gjelder komp kan den forhåpentlighvis ikke bli dårligere enn den var da alle ringene satt bom fast. Noe innkjøring regner jeg med før ting blir optimalt. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 29.Juni.2008 Del på Facebook Svart 29.Juni.2008 Har du hatt ventilene ute og sjekket dem eller antar du at de er ok? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
dante Svart 29.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2008 Har du hatt ventilene ute og sjekket dem eller antar du at de er ok? Jeg var jo også bekymret for dette. Jeg har ikke hatt ut ventilene, det er masse ekstra skruing, men har inspisert seter og kast så godt det lar seg gjøre. Setene tetter like bra som nabosylinder (testet med trykkluft). Begrenser seg med tilgang visuelt. Kunne vri begge ventilene rundt med fingrene ved åpningssekvens og kunne ikke se noe kast. Hadde samme motstand på den friske nabo sylinderen. Oppe i alt dette er jeg imponert over at denne motoren kunne levere max turtall uten å merke særlig til dette problemet. Som nevnt før var det dette med starten da. Har en feeling nå på at stempelet hadde varmskjært seg etter endt tur og derfor opplevde denne trege turningen før start. At dysespissen har klart seg er nok fordi denne står i senter av brennkammeret i stempel - der er det jo et stort hulrom. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 29.Juni.2008 Del på Facebook Svart 29.Juni.2008 (redigert) Hvordan ser den orginale honinga ut på de andre sylindrene, er det klare honemerker eller er det rimelig glattpolerte sylindre på disse motorene? Dersom du har flere bilder av motoren i deler så hadde ikke det gjort noe om du la ut dem og, sikkert ikke så mange som har sett en demontert Steyr. Redigert 29.Juni.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
håpløs Svart 29.Juni.2008 Del på Facebook Svart 29.Juni.2008 tror jeg har hørt om noen som har lagt inn nikasil belegg i sylinder, bygger ca 0,1mm fritt etter hukomelsen. er vel brukt endel på snøskuter motorer tidligere og noen crosssykler. Er jo kanskje en mulighet det. Ellers så ville jeg vært forsiktig med håndhoneren da det fort kan bli en oval sylinder med slike innretninger. Sjekk med en stempelfjær og lys om sylinder er oval eller ikke er vel et gammelt triks. ellers så er det vel mulig og få spesial lagd et stempel eller sette inn foring som nevnt tidligere her. Sitér dette innlegget Livet er for kort for sightsing. Link to post
dante Svart 29.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2008 Jeg kan love at jeg skal ta bilder av både den friske og den som er honet. Det så meget pent ut på den friske naboen! Det var fremdeles honestriper. I følge en kompis er det en fordel så lenge de varer da de sørger for en fin oljefilm. Skal også ta et par bilder som viser maskinen i sin helhet før montering. Det eneste til nå, som jeg synes har vært litt plundrete, har vært rengjøring av den gamle pakningen mellom blokka og bunnpanna. Det er en gummiflens som er limt med locktite, denne satt som pokker og måtte skjæres/skrapes ut. Alt i alt synes jeg dette er en genial og enkel kontruksjon. En kompis og meg brukte ca 3 timer på å plukke den fra hverandre med enkle verktøy. Noe torx og tolvkant som satt bra var det jo - men verktøy er jo halve jobben! Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Jeg er imponert over at man plukker fra hverandre en slik maskin og fikser det som er galt uten store hjelpen fra verksted. Impressive.. Samme med han som har en D4 med overtrykk i vannet. Håper å se deg på vannet i sommer fredriko! Joda310 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
SF Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Det må jeg si meg enig i Joda. Har skrudd en del selv men kun på hobby basis, et prosjekt som dette tror jeg ikke jeg hadde tatt på. Har du bakgrunn som mekaniker fredriko eller krummet du bare nakken og gjøv på? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
knutza Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Motoren går en smule lavere på tomgang og ikke helt i balanse. Jeg får fullt turtall. Var en tur i Grebbestad i helgen og den slukte sine vanlige 220 liter tur/retur horten. Det er utrolig at motoren har jobbet såpass godt som den har når man ser de skadene som var inni motoren. Håper dette ordner seg med honing. Sitér dette innlegget Link to post
slett meg Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 (redigert) Håper bare du har et skikkelig honevertøy som gir en rund sylinder! Bruker du to ulike stein typer?. Om borring er ca 100 kan du fint ta 1.5tier uten at det gjør noe særlig for motoren! Legger ved link til brosjyre på skikkelig honevertøy: http://www.precitech.no/Motoroverhaling/auto.pdf Redigert 30.Juni.2008 av Byggmester (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 30.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Jeg er imponert over at man plukker fra hverandre en slik maskin og fikser det som er galt uten store hjelpen fra verksted.Impressive.. Samme med han som har en D4 med overtrykk i vannet. Håper å se deg på vannet i sommer fredriko! Joda310 Takker! - sees helt sikkert - skal få dette sammen så fort som mulig! Fikk bestilt opp deler i dag - håper på kun tre dager levering, de skulle gjøre det de kunne ihvertfall :) Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 30.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Det må jeg si meg enig i Joda. Har skrudd en del selv men kun på hobby basis, et prosjekt som dette tror jeg ikke jeg hadde tatt på. Har du bakgrunn som mekaniker fredriko eller krummet du bare nakken og gjøv på? Vel - jobber innen IT-bransjen nå, startet et firma i Oslo i 2002. Men jeg har faktisk fagbrev som finmekaniker - selv om dette ikke har all verden med motorer å gjøre. Men klart med litt erfaringer fra bilmoterer og et par båtmotorer på hobbybasis hjelper på toppen av krum nakke Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 30.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Håper bare du har et skikkelig honevertøy som gir en rund sylinder! Takk for linken! - sylinder er allerede honet og brukte nok ikke det aller beste - resultatet ble bra. Det er en liten forskjell i rundhet - men måler kun 0.05 mm i differanse - slik det var før jeg begynte. Sitér dette innlegget Link to post
slett meg Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Har du målt ruhet etter honinga? Ovalitet bør ikke være over 3hundredeler! Hva slags hon brukte du? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Jeg er imponert over at man plukker fra hverandre en slik maskin og fikser det som er galt uten store hjelpen fra verksted. Tiltredes! Imponerende å holde hodet kaldt i en slik situasjon, og dokumentere prosessen i tillegg, Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Men nå venter vi på flere bilder!! Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
dante Svart 30.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Men nå venter vi på flere bilder!! Kommer om litt - skal jobbe noen dager i Lillesand og Stavanger - tipper delene har kommet torsdag så jeg kan jobbe videre på torsdag kveld! :) Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 30.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Har du målt ruhet etter honinga? Ovalitet bør ikke være over 3hundredeler! Hva slags hon brukte du? Mener du på radius eller diameter da? - jeg målte 0.05 i diameter mer nederst mot der skjørtekanten knikker. Hvilken/merke hon som ble benyttet aner jeg ikke - men ble brukt til å hone traktormoterer. Kjørte den på 250 RPM med hurtige bevegelser opp og ned. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.