oslofjord Startet 17.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 17.Juni.2008 (redigert) I dag kom en stillegående båt inn til kaia med en moderne 200 hk totakter på hekken. Nedturen kom da den ble stående å putre på tomgang.....det harkende tomgangsbråket var da slett ikke så lydløst som 4 taktere på tomgang selv om båt-blader og motor-annnonser fastslår at moderne totaktere er stillegående. Redigert 17.Juni.2008 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2008 (redigert) moderne 2 taktere har vel et injections system som ligner litt på moderne diesler. Drivstoffet sprøytes inn med høyt trykk- og da blir det litt knakkete lyd på tomgang. eneste moderne 2 takter jeg har kjørt er en Verado 225 eller 250. Stod på en Aquador 21 WA. Den gikk som et helvete og den knakket litt på tomgang Redigert 17.Juni.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 17.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2008 Hvilken motor var det? Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Noflow Svart 17.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2008 moderne 2 taktere har vel et injections system som ligner litt på moderne diesler. Drivstoffet sprøytes inn med høyt trykk- og da blir det litt knakkete lyd på tomgang. eneste moderne 2 takter jeg har kjørt er en Verado 225 eller 250. Stod på en Aquador 21 WA. Den gikk som et helvete og den knakket litt på tomgang verado er da 4 takt, det er jo optimax som er 2takter Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 17.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2008 Bra du er våken,`dal-z. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 17.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2008 Jeg har pent lite erfaring med 4-takt utenbords, men fikk en negativ oppfattning når jeg lånte en kompis sin nye 4 hk yamaha, den ristet og støyet nesten ulidelig på alle turtall, åregafler og alt annet løslig klirret og sang, nei, da ville jeg heller sverget til en 4 hk to-takt med 2 sylindre, maler som en katte (klart dette ikke kan sammenlignes med større motorer, men når det kommer til små 4 hk, som kanskje skal være alternativ til årer, ville jeg sverget til en to-takter fremfor den erfaringen jeg fikk med 4-hk yamaha Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 17.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2008 Hvilken motor var det? Det var Johnsen eller muligens Eivinrud. Den var i hvertfall hvit og 200 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2008 Da var det nok en Evinrude E tech. Sitér dette innlegget Link to post
Suzumar Svart 17.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2008 Ja, e-tec'en putrer i vei på typisk totaktsvis når den går på tomgang. Ikke sammenlignbart med en 4-takter. Men med en gang en setter litt fart jevner det seg mer ut. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 17.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2008 Jeg har pent lite erfaring med 4-takt utenbords, men fikk en negativ oppfattning når jeg lånte en kompis sin nye 4 hk yamaha, den ristet og støyet nesten ulidelig på alle turtall, åregafler og alt annet løslig klirret og sang, nei, da ville jeg heller sverget til en 4 hk to-takt med 2 sylindre, 1 sylindret 4-takt "Keep Clear". Har prøvd en 5 hk 4-takt Honda som etter min mening er et mareritt når det gjelder støy og vibrasjoner. Dette var værre enn Briggs & Stratton gressklippere. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 17.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2008 Da var det nok en Evinrude E tech. Her har du nok rett `Bitteliten`E-tec er en moderne 2-takter. Når det gjelder E-tec blir det samme forhold som Optimax, at disse 200 hk motorene som er 6 sylinder gir fra seg mer lyd på tomgang enn 90- 115 hk som er 3 sylinder. Sitér dette innlegget Link to post
haraldt Svart 18.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2008 Min 90hk e-tec bråker mindre enn min gamle Tohatsu på tomgang. Litt vibrasjoner men mindre enn Tohatsu'en. Ein kompis har ein gammal 90 hk evinrude og den bråker meir enn ny E-tec. Kanskje 200hk'en hadde ein feil..... Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 18.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2008 Jeg synes langt ifra noen e-tec bråker for mye jeg, jeg vil heller påstå de bråker for lite! Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 19.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 Jeg har pent lite erfaring med 4-takt utenbords, men fikk en negativ oppfattning når jeg lånte en kompis sin nye 4 hk yamaha, den ristet og støyet nesten ulidelig på alle turtall, åregafler og alt annet løslig klirret og sang, Som chagall allerede også har konkludert, så er små ensylindrede 4-taktere ikke akkurat stillegående motorer . Mitt inntrykk er at de slett ikke er bedre enn ensylindrede 2-taktere. En ting er at småmotorer av naturlige årsaker får en del vibrasjoner etc med bare en sylinder, men det virker nesten som om det er spart på det meste mht disse motorene. Jeg synes langt ifra noen e-tec bråker for mye jeg, jeg vil heller påstå de bråker for lite! Ja vi har alle vært ung en gang . Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
ivar Svart 19.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 Som chagall allerede også har konkludert, så er små ensylindrede 4-taktere ikke akkurat stillegående motorer . Mitt inntrykk er at de slett ikke er bedre enn ensylindrede 2-taktere. En ting er at småmotorer av naturlige årsaker får en del vibrasjoner etc med bare en sylinder, men det virker nesten som om det er spart på det meste mht disse motorene. De er jo skjært ned til beinet vektmessig, for å få de så lette som mulig slik at de kan løftes av/på jolla uten fare for ryggmarksbrokk. (Og for å holde prisen nede mot 2t nivå..?) Personlig så skjønner jeg ikke vitsen med 4T på disse småmotorene... ekstra vekt og leamikk - og støy. Men lavere forbruk da...:D Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Catlina Svart 19.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 Har Honda 2,3 hester, bråker mye,men solid og enkel,veier kun 12 kg inkl. tank"automatclutch" og luftavkjølt. Har hatt mange typer små påhengere,men dette er den beste jeg har hatt,starter alltid på første slag.Går lang tid på 1 liter bensin. Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 19.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 Som chagall allerede også har konkludert, så er små ensylindrede 4-taktere ikke akkurat stillegående motorer . Mitt inntrykk er at de slett ikke er bedre enn ensylindrede 2-taktere. Enig med dette. Vi har en 10 år gammel 5 hk Yamaha, altså 2-takt. En kjempefin motor! Går stille og fint og lett å bære med seg. Det er vel først når en kommer i klassen 25-30 hk og over at 4-takts motorer er å foretrekke. Men da er det heller ingen diskusjon.. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.