Jump to content

TV i båt


Wasco

Recommended Posts

Det har jeg aldri hørt om. I og med at de gamle UFO-antennene kunne ta inn VHF bånd I og II (k2 - k12) hvor hvedsakelig NRK sendte analogt og UHF bånd IV og V (K21 - k69) hvor TV2 sendte analogt, skulle det ikke være problem med de nye senderne for digitalt TV som alle går i det samme UHF båndet. Hadde ikke de gamle UFO-antennene hatt UHF-området, ville du ikke kunnet ta inn TV2 sine analoge sendinger som kun gikk i dette frekvensområdet. Min 15 år gamle Triax UFO antenne har i hvert fall hele dette frekvensområdet. Hvilken type gammel UFO-antenne er det du har?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei, kjøpte idag en ny flatskjerm som jeg skal kombinere for bruk hjemme, og i båten. Det fulgte med en adapter, 100-240V input, og output 12V--- 5.83A. Kan noen si meg om jeg kan bruke en 12V kabel fra f.eks. CO og koble denne rett på 12V uttaket i båten? Har lest her på forumet at noen har kuttet ut adapteret på Grundigboksen og bruker den direkte på 12V. Kan jeg gjøre det samme med TV´n uten å risikere at den :headbang:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Hvilken type gammel UFO-antenne er det du har?

 

Det er originalt fra Bavaria, og husker ikke typen, men skal sjekke det senere. Det jeg merker er at NRK kommer langt lettere inn enn de øvrige kanalene i alle fall. Opplysningene fikk jeg fra Odd Rygg TV spesialist. De nevnte at både gamle antenner og evt forsterkere kan kutte en del av det frekvensbildet dekoderen trenger. Tror det første jeg skal gjøre i denne sammenhengen er å teste en Grundig dekoder i alle fall:)

Link to post
Share on other sites

Mens vi er inne på det, er det noen som kjenner til et veggstativ til flatskjerm som kan svinge utover? Det er jo aldri praktisk å ha en flatskjerm løs i en båt, og dersom jeg fester det på "veggen" mellom front kabin og cabin (eks over kjøkkenet), så må den kunne svinge 45 grader utover for at man skal få glede av den.... Noen smartinger her som har funnet noe slikt?

Link to post
Share on other sites

Opplysningene fikk jeg fra Odd Rygg TV spesialist. De nevnte at både gamle antenner og evt forsterkere kan kutte en del av det frekvensbildet dekoderen trenger.
Kanskje "eksperten" tenkte på vanlige Yagii antenner? Her har en jo kunnet velge mellom antenner for hele frekvensbåndet, ren VHF antenne, ren UHF antenne eller kanalantenner for f.eks en VHF kanal (NRK) og en UHF kanal (TV2).
Vet du Lars om dette også gjelder Sagem boksen ? :confused:
Vet ikke om Sagem-boksen kan legge ut 5v på antenneinngangen, har selv Grundigboksen, så det er den jeg kjenner.
Har lest her på forumet at noen har kuttet ut adapteret på Grundigboksen og bruker den direkte på 12V. Kan jeg gjøre det samme med TV´n uten å risikere at den :headbang:
Jeg har lest her på forumet at det ikke er helt lurt på enkelte TV'er. Ikke alle flatskjermer tåler spenninger i hele området mellom 11v og 14,4v.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja, noen skjermer er tydeligvis såååååå sensible. Og dessuten er det ikke helt uvanlig med landstrøm i havner. Noen bruker faktisk TV underveis når dynamoen lader med 14,4v. Og så kan det komme stygge spenningspiker når en starter en elektrisk motor som f.eks. elektrisk dass.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja, noen skjermer er tydeligvis såååååå sensible. Og dessuten er det ikke helt uvanlig med landstrøm i havner. Noen bruker faktisk TV underveis når dynamoen lader med 14,4v. Og så kan det komme stygge spenningspiker når en starter en elektrisk motor som f.eks. elektrisk dass.

 

Lars H.

 

 

Bekreftes.....hos meg var det nok at kjøleskapet slo inn med kompressoren og vipps så var LCD tv'n ferdig.

Jørg-1

Link to post
Share on other sites

Javel, jeg har tydeligvis noe å lære ang. spenningsproblemer. Takk for advarsler, jeg får heller se TV der hvor det er landstrøm :cheers:

 

Dette er nok litt tilfeldig. Jeg har to Samsung flatskjermer som begge hadde et power som leverte 12V. Disse står på en hytte og i en båt, og der er 12V koblet rett inn på TVen. Spenningen går fra 10 til 14,5 Volt og det funker aldeles glimrende, uten verken forstyrrelser eller andre feil. Men det er nok veldig opp til de ulike produsentene. For min del tenkte jeg at jeg testet med en først og sjekket ut resultatet, og deretter angrep jeg den andre:)

Link to post
Share on other sites

Mens vi er inne på det, er det noen som kjenner til et veggstativ til flatskjerm som kan svinge utover? Det er jo aldri praktisk å ha en flatskjerm løs i en båt, og dersom jeg fester det på "veggen" mellom front kabin og cabin (eks over kjøkkenet), så må den kunne svinge 45 grader utover for at man skal få glede av den.... Noen smartinger her som har funnet noe slikt?

 

De fleste som selger TV har slike fester. Jeg kjøpte et på Biltema til under 300 kr. som fungere fint, linknende koster ca. 1000 på Elkjøp. Ellers må du sjekke standarden for feste bak på TV'en får du går til innkjøp av veggfeste.

Link to post
Share on other sites

jeg vet bare det jeg har erfart selv..altså da jeg benyttet husantennen fikk jeg inn dårlig signal.kjøpte så en digital ufo og testet denne på samme plass.som dag og natt med tanke på signalmeteret det gikk rett til topps..husantenne=13-17% på meteret. ufo=100%
Takk, da skal jeg i alle fall vurdere noe slikt. Problemet er vel helst at det ikke er bytterett om den ikke hjelper...
...Men et sted uten refleksjoner, men med svakt signal, vil en flerelements Yagii antenne (pinneantenne) med forsterker være det beste...

Jeg har nå vært i kontakt med MPX for å sjekke evt. bytterett på en evt. forsiktig utprøvd UFO 95 antanne. Jeg fikk vel egentlig ikke svar på det spørsmålet, men i stedet et svar som underbygger fakata fra Lars H., og som også bekreftet hva jeg trodde (men kanskje ikke håpet?) på forhånd. Altså hvis signalene er svake (og uten refleksjoner), noe de er hos meg, så er den kombinerte UHF/VHF-antennen jeg har fra tidligere antakelig noe av det beste jeg får til. Her er svaret fra MPX:

 

"UFO 95 er helt avhengig av gode signaler, da denne er liten og ikke så stor mottaksflate. En retningsbestemt antenne, slik som denne er å anbefale om det er svake mottaksforhold:

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=86477"

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De fleste som selger TV har slike fester. Jeg kjøpte et på Biltema til under 300 kr. som fungere fint, linknende koster ca. 1000 på Elkjøp. Ellers må du sjekke standarden for feste bak på TV'en får du går til innkjøp av veggfeste.

 

Problemet mitt er at TV'en skal dreie 45 grader til siden..... Hvis du skjønner hva jeg mener. Hvis du tenker deg veggen mot baugkabinen ved "kjøkkenet", og en sofa på motsatt side, så må den kunne svinge 45 grader rett ut. Fant du det på noen av de stedene du nevnte? Jeg søkte, men fant ikke noe...

Link to post
Share on other sites

Mitt feste har en to leddet arm, som kan vendes i alle retninger, samt en vendbar kule ved selve festet til TV'en - så vinkelen på TV'en blir svært så fleksibel, og 45 grader er ikke noe problem. Søkte etter den på Biltemas sider men fant den ikke, men drar du på Elkjøp eller liknende finner du tilsvarende. Mitt likner litt på denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=315013&cks=ACC eller denne: http://www.deal.no/produkt.cfm?id=99384

Redigert av BårdK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jorg-1!

Tok det livet av TV-en din sier du? Dette har jeg aldri hørt om før. De fleste apparaturer med elektronikk om bord har fastspenningsregulatorer som sikrer korrekt spenning internt. Disse tåler som regel oppimot 30 Volt, noe som er langt over de 14,4 V som du snakker om, og faller spenningen under min. inn så flipper enheten bare ut, uten å bli ødelagt. Her må noen med faglig tyngde komme på banen.

Hvis en enhet som skal ha 12Volt ikke tåler ladespenningen om bord da er det noe som er totalt ubrukelig til å drifte ombord i båt.

Per

Redigert av Per Kålin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...