Jump to content

TV i båt


Wasco

Recommended Posts

min erfaring er at du kommer best ut ved kjøp av digitale antenner rettet mot det digitalebakkenettet.men du kan bruke husantenne og..men...

-----------------------------------------------------------------------------

mener at i båt bør en ha antenne som virker i alle retninger, uten å måtte tenke på hvor senderen står,

hadde denne fra før,

http://www.maritim.no/product.aspx?id=1760...upkey=006002130

og får inn signalene der som en ifølge kartet til Rikstv en ikke skulle få signaler.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hei kjøpte et 19" flatskjerm m dvd som går på 12 volt 60 watt bruker da 5 amper i timen,,, får ennå greie bilder uten digital bakkenett tuner her i Telemark, men di forsvinner i septemper da. så jeg venter med og kjøpe det,, skal bli artig og teste det, hadde bare et som gikk på landstrøm før. Men det blir jo ikke til at vi sitter og ser dvd filmer en hel kveld, da må vi jo være tilkoblet lans strøm,, Teven var en billig daeewo eller hva det heter, 3000,- inkludert 12 volt sig ledning, den må dere si at dere skal ha på kjøpet, hehe for den følger ikke med... :cheers:

Link to post
Share on other sites

-----------------------------------------------------------------------------

mener at i båt bør en ha antenne som virker i alle retninger, uten å måtte tenke på hvor senderen står,

hadde denne fra før,

http://www.maritim.no/product.aspx?id=1760...upkey=006002130

og får inn signalene der som en ifølge kartet til Rikstv en ikke skulle få signaler.

enig :yesnod:

]

Link to post
Share on other sites

Denne funker bra på laptopen min (har ikke kjøpt kortleser så jeg kan ikke uttale meg om annet enn NRKs åpne kanaler): http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=347588

 

Imponerende billedkvalitet med de medfølgende 2 pingleantennene, muligens pga. såkalt "diversity mode" der tunerene bruker hver sin antenne(?) og "løser ut" det beste signalet.

Link to post
Share on other sites

min erfaring er at du kommer best ut ved kjøp av digitale antenner rettet mot det digitalebakkenettet.men du kan bruke husantenne og..men...

Dette er noe jeg faktisk har lurt på. Ser f.eks. at biltema reklamerer med såkalte digitale antenner - også når det gjelder antenner som ser ut som 'vanlige' utendørsantenner. Jeg kan ikke forstå hva som gjøre en antenne mer digital enn en annen? Jeg mistenker dette er et markedsføringstriks, kanskje for å få folk som har helt ok antenner til å kjøpe noe nytt de tror er mer egnet. Eller kanskje det er en måte å fortelle de som ikke vet bedre at denne antenna vil fungere med det digitale bakkenettet også?

 

Jeg er altså usikker på om westcruiser har rett - jeg tror rett og slett er vanlig husantenne er like bra under ellers sammenlignbare forhold (les: omtrent samme størrelse og samme forsterkning). Noen som kan mer om dette? Jeg sliter nemlig med å få inn det digitale bakkenettet på hytta, og kjøper gjerne ny antenne hvis jeg vet det vil virke. men (helst) ikke ellers...

 

Ronald.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er noe jeg faktisk har lurt på. Ser f.eks. at biltema reklamerer med såkalte digitale antenner - også når det gjelder antenner som ser ut som 'vanlige' utendørsantenner. Jeg kan ikke forstå hva som gjøre en antenne mer digital enn en annen? Jeg mistenker dette er et markedsføringstriks, kanskje for å få folk som har helt ok antenner til å kjøpe noe nytt de tror er mer egnet. Eller kanskje det er en måte å fortelle de som ikke vet bedre at denne antenna vil fungere med det digitale bakkenettet også?

 

Jeg er altså usikker på om westcruiser har rett - jeg tror rett og slett er vanlig husantenne er like bra under ellers sammenlignbare forhold (les: omtrent samme størrelse og samme forsterkning). Noen som kan mer om dette? Jeg sliter nemlig med å få inn det digitale bakkenettet på hytta, og kjøper gjerne ny antenne hvis jeg vet det vil virke. men (helst) ikke ellers...

 

Ronald.

jeg vet bare det jeg har erfart selv..altså da jeg benyttet husantennen fikk jeg inn dårlig signal.kjøpte så en digital ufo og testet denne på samme plass.som dag og natt med tanke på signalmeteret det gikk rett til topps..husantenne=13-17% på meteret. ufo=100%

]

Link to post
Share on other sites

Hmm...har du en link til denne ufo-antennen? Den kan være verdt en nærmere titt. Med "ufo", mener du da en sånn rund UHF-antenne som ikke er retningsbestemt? Hvis ja, kan problemet ditt med husantennen ha vært at det stod i feil retning i forhold til de digitale bakkenettsenderene? Eller at den var værbitt og slitt, og kanskje var utsatt for kabelbrudd eller andre tekniske feil?

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hmm...har du en link til denne ufo-antennen? Den kan være verdt en nærmere titt. Med "ufo", mener du da en sånn rund UHF-antenne som ikke er retningsbestemt? Hvis ja, kan problemet ditt med husantennen ha vært at det stod i feil retning i forhold til de digitale bakkenettsenderene? Eller at den var værbitt og slitt, og kanskje var utsatt for kabelbrudd eller andre tekniske feil?

prøvet å forandre stilling i øst og vest:-) bruker samme kabelen.prøvde 3 forskjellige husantenner faktisk med samme resultat. her er den jeg kjøpte.. noen her inne sa at denne også finne i marine utg. http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=86453

]

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe som heter "digital antenne", bortsett fra i reklamene. De digitale sendingene foregår i UHF området ca. 460-860MHz i samme frekvensområde som de analoge UHF sendingene. TV2 sine analoge sendinger gikk/går i det området. Så de som har fått problem med gammeldags "pinneantenne" kan ha fått problem av flere grunner.

1. Antennen står i feil retning (de analoge senderne hadde nødvendigvis ikke samme plassering som de nye)

2. Den gamle antennen var en VHF antenne (mest brukt for mottak av NRK) Ubrukelig for UHF der de digitale sendingene går.

3. Antennen er riktignok en UHF antenne, men avstemt til kun en frekvens i UHF området som ikke stemmer overens med frekvensen det nå sendes på

4. Antennen og eller kabel er gammel og "morken"

 

Andre grunner til at noen sliter med å få inn de digitale sendingene kan være at de har valgt feil tuner/dekoderboks. Grundig-boksen er myyyye mer følsom og klarer seg med langt svakere signaler enn Sagem-boksen.

 

Ellers testet jeg litt med retningsvirkende "pinneantenne" (slik antenne med mange horisontale pinner på) og en rundtvirkende UFO antenne merke Glomex i Horten gjestehavn i høst.

 

De analoge sendinger fra Halden fikk jeg inn med brukbart bilde med den retningsvirkende pinneantennen rettet mot senderen, men med rundtvirkende antenne fikk jeg fullt av reflekser fra andre båter og bygninger.

De digitale sendingene fra Halden fikk jeg ikke inn med pinneantennen særlig stabilt, kakkete bilde og lyd som falt ut. Men krystallklare bilder med UFO antennen.

Dette viser at selv om signalet er fullt av refleksjoner, summerer dekoderen opp disse refleksene, justerer de i tid og bygger opp et perfekt bilde.

Men et sted uten refleksjoner, men med svakt signal, vil en flerelements Yagii antenne (pinneantenne) med forsterker være det beste.

 

Lars H. :sleep:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dette er noe jeg faktisk har lurt på. Ser f.eks. at biltema reklamerer med såkalte digitale antenner - også når det gjelder antenner som ser ut som 'vanlige' utendørsantenner. Jeg kan ikke forstå hva som gjøre en antenne mer digital enn en annen? Jeg mistenker dette er et markedsføringstriks, kanskje for å få folk som har helt ok antenner til å kjøpe noe nytt de tror er mer egnet. Eller kanskje det er en måte å fortelle de som ikke vet bedre at denne antenna vil fungere med det digitale bakkenettet også?

Hei. Du har nok rett i at en antenne ikke ser forskjell på analoge og digitale signaler, det som er forskjellen i praksis er at digitale mottakere kan nyttiggjøre seg reflekser, som på analoge mottakere ville gitt "spøkelsesbilder" og dårlig signal. En rundstråle antenne kan derfor virke bra på en digital-mottaker, men jeg tviler på at den vil være bedre enn en god fastmontert tak-antenne.

Link to post
Share on other sites

Analog / digitale signaler?

 

Det signalet som forlater senderantennen i det digitale bakkenettet er i aller høyeste grad analogt. Det består av ca. 8000 bærebølger som hver er modulet med en blanning av amplitude og fasemodulasjon. Mottaker antennen skal da plukke opp dette signalet og demodulere det, først etter demoduleringen ender man opp med et signal (fortsatt analogt) som inneholder 1-ere og 0-ere. Disse skal da dekodes og gjennskape bildet og lyd samt annen tillegsinformasjon (tekst TV, EPG; subtile etc.)

 

Men selv om begge systemene baserer seg på analoge signaler i luften er det litt forskjell på hvordan de installeres. En god antenne for analog TV er ikke nødvendigvis den beste for digital TV

 

Se http://www.ntv.no/antenneguide for mer informasjon om antenne.

Link to post
Share on other sites

Andre grunner til at noen sliter med å få inn de digitale sendingene kan være at de har valgt feil tuner/dekoderboks. Grundig-boksen er myyyye mer følsom og klarer seg med langt svakere signaler enn Sagem-boksen.

 

Hm... Dette ante jeg ikke. Når jeg kjøpte boksen (som da var Sagem), fikk jeg vite at denne var mye bedre enn Grundig. Er det virkelig så stor forskjell? Så stor at jeg bør bruke masse $$$ på å kjøpe ny?

 

Mitt problem er at jeg har en antenneforsterker som er integrert i båten, samt en ufo antenne for "analoge frekvenser". Dette medfører særdeles dårlig mottak, og jeg lurer på om det er antenneforsterkeren eller antennen som kutetr signalene for mye - eller om det er fordi det er en SAGEM dekoder?

Link to post
Share on other sites

Jeg forsøkte sagem først med svært dårlig resultat det eneste jeg som oftest fikk inn var att signalet var for dårlig har nå byttet til grundig og hvært i de samme havnene som jeg ikke fikk noe inn med sagem . Med grundig sin box har jeg nå ingen problemer med og få inn speilbilde på alle kanaler så det er absolutt noe i att grundig sin box er bedre i båt

Link to post
Share on other sites

Pratet for noen dager siden med en båtkollega som hadde kjøpt Sagen mottaker. Han hadde null bilde der jeg hadde flotte bilder med Grundig mottaker. Han hadde nettopp kjøpt boksen, og skulle fluksens bytte den, - 30 dagers full returrett!

 

Når det gjelder gammel "analog" UFO-antenne, er det vel i noen innlegg ovenfor forklart at det ikke er noen forskjell på gamle og nye UFO'er enten det står analog eller digital på de. En antenne er en antenne uansett! Men utviklingen går fremover med bedre innebyggede (eller i egen boks) forsterkere og filtere. Alle eldre UFO-antenner dekket hele frekvensområdet fra 50MHz og opp til 870MHz, altså både VHF, FM radio og UHF området. Nå kommet det vel etter hvert slike antenner kun for UHF som dermed kan optimaliseres for disse frekvensene. Men så langt dekker så vidt jeg vet både Glomex og Triax sine nye antenner hele frekvensområdet.

 

Så at Bavaria38 Sport har dårlig mottak, må sansynligvis skyldes Sagem-boksen eller at han ligger i et område med dårlig dekning. Sjekk dekkningskartene.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

prøvet å forandre stilling i øst og vest:-) bruker samme kabelen.prøvde 3 forskjellige husantenner faktisk med samme resultat. her er den jeg kjøpte.. noen her inne sa at denne også finne i marine utg. http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=86453

Takk, da skal jeg i alle fall vurdere noe slikt. Problemet er vel helst at det ikke er bytterett om den ikke hjelper...

En ting jeg lurer på: Hvordan får du strøm til denne? Ser den skal drives med 5V. Det står noe om at den kan få strøm gjennom antennekoblingen, altså burde separat eliminator være unødvendig. Gjelder det også for min Grundig RiksTv-boks? Trenger jeg i så fall noen ekstra kabel, eller gå det 5V gjennom den helt vanlige antennekabelen?

Link to post
Share on other sites

Grundig-boksen har mulighet til å legge ut 5volt på antennekabelen. Dette er pr. default av, men kan slåes på i menyen. Dermed klarer du deg med en ren 75ohms coaxkabel mellom antennen og mottakeren. Triax-antennen har forsterkeren innebygget i selve antennen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Grundig-boksen har mulighet til å legge ut 5volt på antennekabelen. Dette er pr. default av, men kan slåes på i menyen.

Lars H.

 

Vet du Lars om dette også gjelder Sagem boksen ? :confused:

Jeg kan ikke finne noe om det i bruksanvisningen.

 

Jeg har foresten spart meg for å gå til nyanskaffelse av Tv til båten, da jeg tidligere hadde en bærbar PC med Pinackle USB

TV stick, som selvfølgelig ikke tok MPEG 4. Jeg holdt på å kaste den og gå til innkjøp av ny flatskjerm, da det ikke var mulig å koble denne til Digitalboksen. ( ingen innganger utenom antenne ingangen )

men da fikk jeg ett tips fra en annen link her om en konverter fra Scart til vanlig tv signal.

(381207b_x_20070629_065515_4051.jpgKlas Ohlson kr. 298,-)

Kobler Sagem boksen til denne med scart, og vanlig antenneledning videre til USB sticken.

Plundret litt med å finne signalet i Pinacle programmet, ( måtte legge inn kanalen manuellt, og så finsøke i programmet, men da fikk jeg det inn krystallklart.)

Har forsøkt det på 12v i bilen. Det funket ok. Skal prøve det i båten neste uke, da ferien begynner da.

Det eneste er at det blir noe kabler å holde rede på. ( 3 stk 12v, scart, og to antennekabler )

Prøver foreløpig med en liten antenne ( også fra Clas O)

323999_x_20070629_070537_3031.jpg

Men satser på å få meg en ufo senere. Men har litt problemer med å finne plass å montere denne, da jeg ikke har targabøyle eller hardtopp. (kun kalesje)

Noen som har ett godt tips, hvordan dette kan gjøres? :confused:

 

mvh

Knut :cheers:

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder gammel "analog" UFO-antenne, er det vel i noen innlegg ovenfor forklart at det ikke er noen forskjell på gamle og nye UFO'er enten det står analog eller digital på de. En antenne er en antenne uansett!

 

Det jeg har fått med meg, er at de gamle antennene, særlig hvis det er med forsterker, ikke alltid har de høyere frekvensbåndene som de digitale sendingene går i. Antar det er her problemet er, men skal teste en Grundig boks så snart Elkjøp åpner...:)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...