Jump to content

Konsekvenser av redusert båtsalg.

Oteren

Recommended Posts

Båtsalget går rett til bunns, og nå vurderer flere produsenter å si opp ansatte. Det ser ut til at redusert etterspørsel etter nye båter fører med seg oppsigelser og permisjoner hos båtprodusentene. Hvilke konsekvenser har dette, greier båtprodusentene å tilpasse seg? Joda er nevnt i linken, de har en solid egenkapital etter realisering av eiendommer. Har andre produsenter nødvendig buffer for dårligere tider?

Så kan man lure på hvor bakkekontakt bransjen har sånn generelt sett:

Ifølge Erlend Prytz i båtbransjens interesseorganisasjon Norboat; han sier årsaken til fallet i markedet er psykologisk og et resultat av at mange har kjøpt nye båter de siste årene.

Hvilken planet lever dere på egentlig ? :smiley:

Suzku

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Har andre produsenter nødvendig buffer for dårligere tider?

Produsenter , tjaa muligens om de har vært fornuftige i diss klondyke årene.

Derimot så er det veldig mange importerer i Norge som selger båter for untenlandske merker , disse skal nok få merke markedets problemer nå og jeg tror nok at vi kommer til å se en og annen takke for seg rimelig kjapt om dette fortsetter

Som heisføreren sa; det går opp og ned her i verden!

Når det går opp så ansetter man folk og øker produksjon, når salget går ned så reduserer man produksjonen og permiterer/sier opp folk. Kan ikke se at dette er noe nytt hverken hva angår å tilpasse produksjon eller bemanning med skiftende tider? Dette er "prisen" å betale for å være del av en kapitalistisk verden selv om vi vel har noe som kan kalles blandingsøkonomi her i landet. Selv kjenner jeg ikke til noen samfunnssystemer jeg vil bytte med/til!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det jeg tror er litt spesiellt med båtbransjen er at vi vil neppe kunne se noen konkurranse og prisnedgang, for de fleste båtbyggeriene starter nedgangstidene med en konkurs som varer til neste "jappetid". Da er prisene oppe i samme nivå igjen.

Konklusjonen blir da at båter alltid ligger på topp prismessig, og en kan heller aldri i denne sammenhengen kalle noe for "kjøpers marked". Jeg beskriver kun nybåtmarkedet her selvfølgelig. Bruktmarkedet vil vel også bli påvirket av dette.

Dette kan jo noen av dere andre kommentere.

Per

Redigert av Per Kålin (see edit history)

Oppover og nedover blir nok litt krappere denne gangen, jeg ser av annonser og i offisielle regnskaper hvor mange nyetablerte importører som har store lagre. Sannsynligvis kjøpt inn i rusen etter unormalt godt salg de tre foregående år (startet etter det siste året med utbytte skattefritt for mottager?).

Det er ikke lenge til enkelte må krype til korset, dvs. forsøke å selge seg til de med positiv egenkapital og kontantstrøm. Så spørs det bare hvor stor apetitt de store har på fremførbart underskudd... Det vil nok skje en avskalling på importørsiden.

Gode kurante brukte båter vil alltid kjøpes, og dermed også selges, men med 12606 brukte til salgs bare på finn.no pr. i dag, så er vi vel i nærheten av det som kan kalles kjøpers marked..?

- Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning. Winston Churchill.

- Var vi ikke så forbannet implisert i det, ville vi for lenge siden mistet interessen for oss selv. Piet Hein.

Bunnlinjen hos svært mange av de norske båtbyggerne er under 5% i de gode tidene som har vært de siste årene, selv om det finnes en del unntak.

Joda ble nevnt. De har gått med underskudd selv i de gode tidene hvis man ikke regner med realisasjon av eiendom.

De har altså solgt huset sitt og leier det tilbake for på så sett å få penger til den daglige drift. Som å pisse i buksa for å holde seg varm, spør du meg.

Innen dette året er slutt, vil vi se flere gå konkurs.

Flere forhandlere har bestillt in masse nye båter, som de ikke får solgt.

Dette sliter fryktelig i "Kassa"

--------------

Bruktprisen i europa er også på vei ned.

--------------

Jeg leter og søker sjekker ,følger med hver dag.

-------------

eksempel.

Fransk båtvenn av meg la sin båt til salgs, salget tok 6 mnd, startpris 178000eur.

kun 1 mann bød på den, og salget ble gjennomført til 136000 eur.

Dette var en meget kurant båtmerke/type. solgt i fjord.

---------------

Mange dyre båter på Finn har også blitt justert ned kraftig de siste ukene. de er ennå ikke solgt.

--------------

Vi skal ha ny båt, men nå tror jeg vi avventer litt til for å se hvor dette ender.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Siden "alle" jo lider av trefots-syken så er det jo egentlig svært gunstig om/hvis markedet stuper for det er jo mellomlegget som er avgjørende? For den som skal selge og være uten båt så blir det surt og for nye i båtmarkedet så blir det gunstig?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det jeg tror er litt spesiellt med båtbransjen er at vi vil neppe kunne se noen konkurranse og prisnedgang, for de fleste båtbyggeriene starter nedgangstidene med en konkurs som varer til neste "jappetid". Da er prisene oppe i samme nivå igjen.

Konklusjonen blir da at båter alltid ligger på topp prismessig, og en kan heller aldri i denne sammenhengen kalle noe for "kjøpers marked". Jeg beskriver kun nybåtmarkedet her selvfølgelig. Bruktmarkedet vil vel også bli påvirket av dette.

Dette kan jo noen av dere andre kommentere.

Per

tror også på dette. Så lenge produsentene er de samme og lager båter som før. Mindre etterspørsel vil bare føre til lavere salg til samme pris, og det er slett ingen garanti for at man vil selge mer om prisen går ned. Å kutte på dekningsbidraget på et båtsalg kan vel bli katastrofalt om volumet i tillegg går ned. Men dette vet de som overlever best.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...