Lars Høvik Posted June 20, 2008 Share Posted June 20, 2008 Jeg må skaffe meg lader! Har et batteri, 55 ah trur jeg. Det er vel trefas fra brygga (400 volt?). Hva trenger jeg? Skulle gjerne ha mulighet til å lade batteri, kommer nok til å investere i minst et nytt batteri, og hva med mulighet til å bruke 220 volt når jeg ligger i land eks. verktøy, stereo osv. Evt. 12 volt i båten samtidig som det lades? Ikke så dreven, råd mottas med takk! Link to post
Bitteliten Posted June 20, 2008 Share Posted June 20, 2008 (edited) Det er nok 220V på brygga. Det du trenger er et landstrømopplegg i båten (her finnes gjør det selv løsninger fra Defa), en batterilader på 10-20Ahså du får ladet batteriene dine litt fort (man regner ofte min 10% av batteribankens kapasitet på laderen - har du 100Ah batteri ør du min ha 10Ah lader) På 220V anlegg ombord blir en av stikkontaktene brukt til batteriladeren som du kobler til batteriene ditt. Da vil du ha 12V i båten og 220V i båten når landstrømmen er koblet til brygga. Om det er trefas på brygga finnes det ledningsstumper med 2 fas i ene enden og 3 fas i andre enden. Edited June 20, 2008 by Bitteliten (see edit history) Link to post
Lars Høvik Posted June 20, 2008 Author Share Posted June 20, 2008 Ok! Har bare regnet med at 3-fas er 400 volt. Kan jeg da bare legge en kabel, med trefas i ene enden og en god gammel skjøteledning med flere uttak, bl.a. til lader, inne i båten? Eller må jeg ha regulator e.l.?? Link to post
Lars Høvik Posted June 20, 2008 Author Share Posted June 20, 2008 Hmmm søker på landstrøm og får en del varsler ja:) Noen forslag, links, til gjør det selv pakker? Link to post
Gullfisk Posted June 20, 2008 Share Posted June 20, 2008 Du har nok sikkert ikke 3 fas 400V på brygga. Du har kanskje en blå 16A 230V rundstikk med 2 faser+jord, som du har forvekslet med 3 fas. Som Bitteliten sier, må du ha et fast landstrømsanlegg ombord med sikkring og jordfeilbryter, og videre til stikkontakter(inne) der man ønsker. Lader velger du når du har funnet behovet ditt. Skal du bare ha vedlikeholdslading, trenger du ikke store laderen. Skal du bruke den som strømforsyning på 12V, bør du finne ut omtrent hvilket strømforbruk du skal forsyne, og velge en lader som kan takle dette og fortsette uforstyrret i ladesyklusen sin. Bruker selv en 5A ladac lader til startbatteriet, og en 30A Ladac lader til forbruket. Den forsyner fint kjøleboksen min + litt til uten å begynne på en ny ladesyklus med høy spenning. Har hatt flere Ladac-ladere, og er fornøyd med disse. Ellers er Sterling og Mastervolt merker som jeg også ville vurdert. Link to post
mosteen Posted June 20, 2008 Share Posted June 20, 2008 Ladac har ferdige pakker og utstyr med hurtigkoblinger i en serie de kaller LADix - Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning. Winston Churchill. - Var vi ikke så forbannet implisert i det, ville vi for lenge siden mistet interessen for oss selv. Piet Hein. Link to post
Lars Høvik Posted June 20, 2008 Author Share Posted June 20, 2008 Hmmmm... Så om jeg kun vil lade batteriet da? Ta det med hjem? Ikke å lett på lange turer:) Link to post
OT-flyktning Posted June 20, 2008 Share Posted June 20, 2008 https://baatplassen.no/i/kategorier.php?fun...x&tid=42631 Link to post
Lars Høvik Posted June 20, 2008 Author Share Posted June 20, 2008 Leste noen andre tråder her. Om det er sånn at det går greit å bare putte en lader med skjøteledning rett fra bryggestrømmen å gjør jeg det tenker jeg. Ltt for stort prosjekt å legge inn faststrøm bare for å lade batteriet når jeg er i gjestehavn. Ihvertfall før vinteren kommer:) Link to post
Ingar Posted June 20, 2008 Share Posted June 20, 2008 Pass bare på at laderen er dobbeltisolert, altså at det ikke er jordet støpsel. Link to post
Joerg Becker Posted June 21, 2008 Share Posted June 21, 2008 Pass bare på at laderen er dobbeltisolert, altså at det ikke er jordet støpsel. Tilatter meg en mini-korrektur. Mange ladere tilbyr jord på laderens hus. Men avgjørende for problemer med galvanisk tæring (som jeg tror at Ingar mener) er at land-jord ledningen verken ha kontakt til gods eller batteri-minus (som ofte er koblet til gods). Jørg => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Ingar Posted June 21, 2008 Share Posted June 21, 2008 Enig Jorg, men for "vanlige folk" er det ikke så lett å avgjøre om en lader med jordet plugg kan brukes. Er pluggen ujordet er man garantert å ikke få problemer. Link to post
Hilmar 2 Posted June 21, 2008 Share Posted June 21, 2008 Om det er trefas på brygga finnes det ledningsstumper med 2 fas i ene enden og 3 fas i andre enden. Virker ut som det er mange som blander dette med 1 og 3 Fas. Dette du kaller for 2 Fas heter 1 Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Amfea Posted June 21, 2008 Share Posted June 21, 2008 (edited) Hei. Hadde en Cteck i gamle båten. Skrudde den fast ombord, og brukte vanlig skjøteledning når jeg lå i havn. Denne er også intelligent og kan stå på i lengre tid. Claes Ohlson har en litt mindre modell av denne også. Edited June 21, 2008 by Amfea II (see edit history) Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
Hilmar 2 Posted June 21, 2008 Share Posted June 21, 2008 Min skjedde det noe rart med etter 11 Måneder , Fikk ny heldigvis Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Joerg Becker Posted June 21, 2008 Share Posted June 21, 2008 Er pluggen ujordet er man garantert å ikke få problemer. Også det er riktig. Men på større ladere medfølger det ofte ikke noe plugg fordi ofte blir slike ladere koblet fast til installasjonen. Altså skulle man helst lese på bruksanvisningen og spørre hos selgeren om at det garantert ikke finnes forbindelse mellom minusuttak og landjord. Det er mest sikkert og en seriøs forhandler vet hva han selger. Jørg => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Lars Høvik Posted June 21, 2008 Author Share Posted June 21, 2008 Da ble det litt utgreining, det er godt for en amatør! Takker for svar! Link to post
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now