Jump to content

Lurer litt på landstrøm og lading

Lars Høvik

Recommended Posts

Jeg må skaffe meg lader! Har et batteri, 55 ah trur jeg. Det er vel trefas fra brygga (400 volt?). Hva trenger jeg? Skulle gjerne ha mulighet til å lade batteri, kommer nok til å investere i minst et nytt batteri, og hva med mulighet til å bruke 220 volt når jeg ligger i land eks. verktøy, stereo osv. Evt. 12 volt i båten samtidig som det lades?

Ikke så dreven, råd mottas med takk!

Det er nok 220V på brygga. Det du trenger er et landstrømopplegg i båten (her finnes gjør det selv løsninger fra Defa), en batterilader på 10-20Ahså du får ladet batteriene dine litt fort (man regner ofte min 10% av batteribankens kapasitet på laderen - har du 100Ah batteri ør du min ha 10Ah lader)

På 220V anlegg ombord blir en av stikkontaktene brukt til batteriladeren som du kobler til batteriene ditt. Da vil du ha 12V i båten og 220V i båten når landstrømmen er koblet til brygga.

Om det er trefas på brygga finnes det ledningsstumper med 2 fas i ene enden og 3 fas i andre enden.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Du har nok sikkert ikke 3 fas 400V på brygga. Du har kanskje en blå 16A 230V rundstikk med 2 faser+jord, som du har forvekslet med 3 fas. Som Bitteliten sier, må du ha et fast landstrømsanlegg ombord med sikkring og jordfeilbryter, og videre til stikkontakter(inne) der man ønsker. Lader velger du når du har funnet behovet ditt. Skal du bare ha vedlikeholdslading, trenger du ikke store laderen. Skal du bruke den som strømforsyning på 12V, bør du finne ut omtrent hvilket strømforbruk du skal forsyne, og velge en lader som kan takle dette og fortsette uforstyrret i ladesyklusen sin. Bruker selv en 5A ladac lader til startbatteriet, og en 30A Ladac lader til forbruket. Den forsyner fint kjøleboksen min + litt til uten å begynne på en ny ladesyklus med høy spenning. Har hatt flere Ladac-ladere, og er fornøyd med disse. Ellers er Sterling og Mastervolt merker som jeg også ville vurdert. :smiley:

Ladac har ferdige pakker og utstyr med hurtigkoblinger i en serie de kaller LADix

- Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning. Winston Churchill.

- Var vi ikke så forbannet implisert i det, ville vi for lenge siden mistet interessen for oss selv. Piet Hein.

Leste noen andre tråder her. Om det er sånn at det går greit å bare putte en lader med skjøteledning rett fra bryggestrømmen å gjør jeg det tenker jeg. Ltt for stort prosjekt å legge inn faststrøm bare for å lade batteriet når jeg er i gjestehavn. Ihvertfall før vinteren kommer:)

Pass bare på at laderen er dobbeltisolert, altså at det ikke er jordet støpsel.

Tilatter meg en mini-korrektur.

Mange ladere tilbyr jord på laderens hus.

Men avgjørende for problemer med galvanisk tæring (som jeg tror at Ingar mener) er at land-jord ledningen

verken ha kontakt til gods eller batteri-minus (som ofte er koblet til gods).

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Er pluggen ujordet er man garantert å ikke få problemer.

Også det er riktig.

Men på større ladere medfølger det ofte ikke noe plugg fordi ofte blir slike ladere koblet fast til installasjonen.

Altså skulle man helst lese på bruksanvisningen og spørre hos selgeren om at det garantert ikke finnes forbindelse mellom minusuttak og landjord.

Det er mest sikkert og en seriøs forhandler vet hva han selger.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...