Jump to content

Grave krabber


FastBoater

Recommended Posts

De går ofte dypt i vannet nå. I alle fall det jeg tenker om den saken. I slutten av juli og i august kommer de lenger opp ( i ly av mørket).

 

Som regel graver jeg krabber sent i sesongen, og tar dem med teine tidligere på sommeren.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

"Grave krabber" er utrykket vi bruker for å fange spisekrabbene med håv eller bare nevene. Håven er ofte en stang med en rund netting i enden (altså flat runding, ikke slik som vanlige fiskehåver).

 

Jeg liker godt å gå rundt på skjærene i shorts og t-skjorte, og plukke for hånd. Føles litt sporty, og ikke minst veldig koselig.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Vi kaller det å rake krabber. Bruker også lys. Navnet rake kommer naturlig nok av at det benyttes en rake til å fange krabbene, som ofte klatrer langt opp på bergveggene når det er mørkt. De kan dermed fanges på 2-3 m. dyp.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Her (Sørlandet) går gjerne krabbene opp til rett under overflaten. Spiser mat (rur).

 

Tidligere på sommeren (og tidligere på kvelden) sitter de dypere, gjerne 1,5 - 2 meter. På sen-sommer og høst sitter de som nevnt veldig grunt.

 

1000-meter koplet til bilbatteri er vanlig. Men jeg liker best lommelykt av litt kraftig type (vanntett)...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Og jeg kaller det å pelle krabber (siden min kone er fra Sørlandet) eller lystre krabber som jeg er vokst opp med som Østlending!

 

Teiner på denne tiden og seint om kvelden/natten på ettersommeren/høsten med hjelp av sterk lykt for å se krabbene og bruker hov med netting eller bare henda for å "pelle" dem.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det mest effektive og ikke minst spennende er nok å fri-dykke etter krabber. Bør jo selvfølgelig være et par stykker sammen, gjerne med følge av jolle. Det er passelig "skummelt", og ganske lett å fange krabbene selv om de sitter litt dypt. Kan bli mye hyling i snorkelen om det er litt mye krabber og det blir fart i sakene :lol:

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Hvor gikk dere?

 

På usiden av Skauerøya, lenger øst eller vest?

 

Jeg har tatt en del krabber rett sør-vest for Skauerøya for lenge siden...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Ja, riktig. Lillesand kommune strekker seg litt vestover :wink:

 

Venter spent på rapporten om hvor fulle/ tomme krabbene er nå. :yesnod:

 

25 krabber kan være myyyye mat det, samtidig som det også kan være knapt nok til en voksen person hvis en er uheldig...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Er ikke det slik at jakt med kunstig lys er forbudt?

Har hørt at det å lyse etter krabba faktisk ikke er lovlig på grunn av dette. Jeg sier ikke dette med sikkerhet, bare noe jeg har hørt. Om det er forbudt så kommer jeg til å fortsette med å være kriminell... :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...