Jump to content

Grave krabber


FastBoater

Recommended Posts

hei jeg lurer på om noen av dere har noen gode tips til og grave krabber?

er det fortidlig ennå?

Vart litt bekymra når jeg leste dette emnet. "Grave Krabber"?? Som i gravlaks?? :crazy::puke:

Men heldigvis var de å rake krabbe, som er det vanlige ordet her på sunnmøre det var snakk om phuhh. :smiley:

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

Smaker det ammoniakk (salmiakk) av krabbekjøttet er det nok fordi krabben var dau før den kom i kokevannet. Sjøldaua skalldyr utvikler ammoniakk temmelig fort. Derfor blir reker kokt ombord i tråleren straks etter at trålen er inne, og krabber og hummer puttes levende i gryta!

Smaker skalldyr av ammoniakk så spytt ut, slikt blir du sjuk av!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Smaker det ammoniakk (salmiakk) av krabbekjøttet er det nok fordi krabben var dau før den kom i kokevannet. Sjøldaua skalldyr utvikler ammoniakk temmelig fort. Derfor blir reker kokt ombord i tråleren straks etter at trålen er inne, og krabber og hummer puttes levende i gryta!

Smaker skalldyr av ammoniakk så spytt ut, slikt blir du sjuk av!

mvh

JanS

 

 

Rekene bir kokt fort for de blir rette når de dør og ikke den fine bøyen!

Link to post
Share on other sites

Er ikke det slik at jakt med kunstig lys er forbudt?

Har hørt at det å lyse etter krabba faktisk ikke er lovlig på grunn av dette. Jeg sier ikke dette med sikkerhet, bare noe jeg har hørt. Om det er forbudt så kommer jeg til å fortsette med å være kriminell... :wink:

det samme har jeg hørt.. hvertfall når det gjelder lystring av fisk.

får litt vondt av disse stakkars krabbene som blir kokt levende. :blush:

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Er ikke det slik at jakt med kunstig lys er forbudt?

Har hørt at det å lyse etter krabba faktisk ikke er lovlig på grunn av dette. Jeg sier ikke dette med sikkerhet, bare noe jeg har hørt. Om det er forbudt så kommer jeg til å fortsette med å være kriminell... :wink:

 

Dette stemmer nok, men tanken bak denne regelen er vel generelt lysfiske og da spesielt etter Sjøørret.

Så da blir det vel ett definisjonsspørsmål om dette gjelder også ved og ”Grave etter Paltorsk” som de sier på Flekkerøya.

En annen mulighet er å fyre opp en fakkel, da blir det levende og ikke kunstig lys.

 

 

det samme har jeg hørt.. hvertfall når det gjelder lystring av fisk.

får litt vondt av disse stakkars krabbene som blir kokt levende. blush.gif

 

Nå må du slutte å tulle hifo, skal du heller spise krabbene levende?

Link to post
Share on other sites

Fiskeridirektoratet regelverk

§ 33c Lyster og ålesaks[/b]

Det er forbudt på kyststrekningen Vest-Agder til grensen mot Sverige å bruke lyster og ålesaks (ålejern) med kunstig lys ved fangst av skalldyr.

 

 

Hva med å ta krabbene med håv, hagerive eller annen redskap ?

 

sailorBoy

Redigert av sailorboy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Går fint å bruke en håv, men helst en håv hvor "posen" er laget av kyllingnetting. Man kan rigge til dette selv. Hagerive brukes også. Lurte litt på ordet "lyster" og så vidt jeg kan skjønne så er det et slags stikkredskap og har ikke noe med lys å gjøre. Å bruke lys for å se krabbene og så ta dem enten med hendene, håv, rake e.l. er fullt lovlig som jeg har skjønt det.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...