FastBoater Startet 22.Juni.2008 Del på Facebook Startet 22.Juni.2008 hei jeg lurer på om noen av dere har noen gode tips til og grave krabber? er det fortidlig ennå? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 22.Juni.2008 Del på Facebook Svart 22.Juni.2008 De går ofte dypt i vannet nå. I alle fall det jeg tenker om den saken. I slutten av juli og i august kommer de lenger opp ( i ly av mørket). Som regel graver jeg krabber sent i sesongen, og tar dem med teine tidligere på sommeren. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
knutza Svart 22.Juni.2008 Del på Facebook Svart 22.Juni.2008 Nå må dere forklare en norlending hva det vil si å grave krabber. Jeg trodde bare man fanget krabber med teiner.... Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 22.Juni.2008 Del på Facebook Svart 22.Juni.2008 "Grave krabber" er utrykket vi bruker for å fange spisekrabbene med håv eller bare nevene. Håven er ofte en stang med en rund netting i enden (altså flat runding, ikke slik som vanlige fiskehåver). Jeg liker godt å gå rundt på skjærene i shorts og t-skjorte, og plukke for hånd. Føles litt sporty, og ikke minst veldig koselig. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Rui lui Svart 22.Juni.2008 Del på Facebook Svart 22.Juni.2008 her i rogaland kaller vi dette og lyse etter krabbe:-)er veldig morsomt. Sitér dette innlegget ] Link to post
knutza Svart 22.Juni.2008 Del på Facebook Svart 22.Juni.2008 Se det! man lærer så lenge man lever. Fanges disse i dagslys, eller bruker man lykt i mørke? Sitér dette innlegget Link to post
Rui lui Svart 22.Juni.2008 Del på Facebook Svart 22.Juni.2008 bruker sterk lykt i mørke:-)vil pleier å ta med bilbatteri og en kraftig 1000meter. Sitér dette innlegget ] Link to post
roesok Svart 22.Juni.2008 Del på Facebook Svart 22.Juni.2008 Vi kaller det å rake krabber. Bruker også lys. Navnet rake kommer naturlig nok av at det benyttes en rake til å fange krabbene, som ofte klatrer langt opp på bergveggene når det er mørkt. De kan dermed fanges på 2-3 m. dyp. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Grand Banks jr Svart 22.Juni.2008 Del på Facebook Svart 22.Juni.2008 Her (Sørlandet) går gjerne krabbene opp til rett under overflaten. Spiser mat (rur). Tidligere på sommeren (og tidligere på kvelden) sitter de dypere, gjerne 1,5 - 2 meter. På sen-sommer og høst sitter de som nevnt veldig grunt. 1000-meter koplet til bilbatteri er vanlig. Men jeg liker best lommelykt av litt kraftig type (vanntett)... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
beauty of aqua Svart 22.Juni.2008 Del på Facebook Svart 22.Juni.2008 noen som vet om noen gode områder i bergensområdet? hva er det man skal se etter når man er på jakt etter gode krabbe området? Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Mouche Svart 22.Juni.2008 Del på Facebook Svart 22.Juni.2008 Og jeg kaller det å pelle krabber (siden min kone er fra Sørlandet) eller lystre krabber som jeg er vokst opp med som Østlending! Teiner på denne tiden og seint om kvelden/natten på ettersommeren/høsten med hjelp av sterk lykt for å se krabbene og bruker hov med netting eller bare henda for å "pelle" dem. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
FastBoater Svart 22.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2008 haha mange rare forklaringer her har faktisk vokst opp i båt og gravd krabber fra jeg var 5-6år så men lurte på åssn dere gjorde det lurer på om jeg skal ut å se en tur i dag skulle egentlig i går men fant ikke lykta Sitér dette innlegget Link to post
GeirV Svart 22.Juni.2008 Del på Facebook Svart 22.Juni.2008 Mutter'n som er fra Åmøy utenfor Stavanger kaller det å lystre krabber. Veldig stas for barn å gjøre dette Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 22.Juni.2008 Del på Facebook Svart 22.Juni.2008 På Bamblelandet pelles det krabber.... noen lystrer også, men det er vel innflyttere. Innflyttere er alle som har bodd i kommunen 2 1/2 generasjon eller mindre. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 22.Juni.2008 Del på Facebook Svart 22.Juni.2008 Det mest effektive og ikke minst spennende er nok å fri-dykke etter krabber. Bør jo selvfølgelig være et par stykker sammen, gjerne med følge av jolle. Det er passelig "skummelt", og ganske lett å fange krabbene selv om de sitter litt dypt. Kan bli mye hyling i snorkelen om det er litt mye krabber og det blir fart i sakene Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
FastBoater Svart 24.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 det beste jeg har vært med på er 106 krabber på 30min Sitér dette innlegget Link to post
FastBoater Svart 26.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2008 noen av dere som har prøvd i år? Sitér dette innlegget Link to post
FastBoater Svart 27.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2008 da blir det en tur i kveld og se om det er noe ellers blir det teiner Sitér dette innlegget Link to post
FastBoater Svart 28.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2008 vi fikk bare 25 Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 28.Juni.2008 Del på Facebook Svart 28.Juni.2008 Men var det noe mat i de? Hvor i skjærgården var du? Hvordan smakte de, milde i smak eller salmiakk? Sist år pelte vi krabber ved Lille og Store Malmen, men det betinger rolig sjø! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
FastBoater Svart 28.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2008 skal koke de nå Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 28.Juni.2008 Del på Facebook Svart 28.Juni.2008 Hvor gikk dere? På usiden av Skauerøya, lenger øst eller vest? Jeg har tatt en del krabber rett sør-vest for Skauerøya for lenge siden... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
FastBoater Svart 28.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2008 nesten med ulvøysund Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 28.Juni.2008 Del på Facebook Svart 28.Juni.2008 Ja, riktig. Lillesand kommune strekker seg litt vestover Venter spent på rapporten om hvor fulle/ tomme krabbene er nå. 25 krabber kan være myyyye mat det, samtidig som det også kan være knapt nok til en voksen person hvis en er uheldig... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hydrox Svart 1.Juli.2008 Del på Facebook Svart 1.Juli.2008 Er ikke det slik at jakt med kunstig lys er forbudt? Har hørt at det å lyse etter krabba faktisk ikke er lovlig på grunn av dette. Jeg sier ikke dette med sikkerhet, bare noe jeg har hørt. Om det er forbudt så kommer jeg til å fortsette med å være kriminell... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.