msik Startet 23.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 23.Juni.2008 Hei alle båtplassbrukere Var ute med min marex 770 med en 50 hk yanmar 4jm-te i helga, knallvær på lørdag men regn å vind på søndag, Merket på vei utover fjorden at motoren falt på turtallet når jeg ga full fart, slakket så ned til halv fart da virket alt normalt men det samme gjenntok seg hver gang jeg spida på. skiftet diselfilter å gjorde rein vannutskilleren men det var ingen tegn til bedring. Håper noen her på dette fantastiske forumet kan hjelp men noen tips om hva som kan være galt. Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig turtallsfall ved full gass.Emnetittelen skal fortelle entydig hva emnet handler om. Hvis det er relevant skal produktnavn/modell være med. CAPSLOCK i tittel er forbudt. For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 23.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 lufttilførsel til motorrommet kan være årsaken. ta av en motorluke og prøv igjen. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
msik Svart 23.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 Takk for et hurtig svar, har ikke tengt på lufttilførselen før, har nok vært for opptatt av om motoren fikk nok drivstoff. skal prøve dette i ettermiddag, gir tilbakemelding om resultat. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 23.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 Har du bytter impelleren i år ? Kanskje du ikke får nok kjøling ved høyere turtall? Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 23.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 Opptak fra tank ... kan være tett sil ... prøv å blåse dette rent i omvendt retning av den som drivstoffet vanligvis flyter i ... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
msik Svart 23.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 Har ikke bytta impeller i år, men vil ikke tempen stige vist det er dårlig kjøling ? temeraturen går aldri over 80 grader. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 23.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 Jo, den burde blitt varmere da ! Men har du byttet begge diesel filtre og sila som Divemaster nevner ? Det er nok drivstofftilførselen som er tett.... Sitér dette innlegget Link to post
msik Svart 23.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 Har bare ett diselfilter som er bytta, men sila som jeg går utifra sitter i tanken er ikke sjekka. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 23.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 Ut fra din beskrivelse så høres det ut som tett diesel tilførsel. Sjekk hele systemet fra A til Å. Det kan være dritt som sitter i stigerøret i tanken. Kjenner ikke denne motoren men har sett noen som har en ekstra sil som sitter forut for matepumpen denne kan evt være tett. Er tanken inspisert og evt rengjort i det siste? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
msik Svart 23.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 Hei sf Kjøpte båten i fjor høst da sa den forige eieren at tanken var rengjort året før altså i 2006, men vet ikke helt om jeg stoler på det. Må nok ha en grundig gjennomgang av hele systemet. Sitér dette innlegget Link to post
TB2855 Svart 23.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 ekstra sil som sitter forut for matepumpen denne kan evt være tett. Stor sjangse for at bikkja ligger begravd akkurat her. Har opplevd det selv. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
msik Svart 24.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 Fant ingen tette filter både diselfilter å vannutskiller + sil i tanken var ren. kan det være no alvorlig galt med motoren eller??? er det noen som har erfaring med lignende problem Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 24.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 Hei! Jeg hadde lignende problemer med motoren i fjor - se denne tråden. I dette tilfellet skyldtes problemet en dårlig tilskrudd koblingsmuffe, slik at det ved litt pådrag ble sugd inn luft i stedet for diesel her. Som det går frem av beskrivelsen, startet motoren som vanlig lett og gikk fint opp til ca 2500 o/min. Sitér dette innlegget Link to post
msik Svart 24.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 Hei Arvid_A takk for en meget interesang tråd Arvid_A. ganske overbevist om å kunne finne problemet. Virkelig et fantstisk foum dette. nå bærer det rett ned i båten i ettemiddag for å feilsøke, kommer med tilbakemelding om noe blir funnet. Sitér dette innlegget Link to post
msik Svart 26.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2008 Da var silen i tanken å sila på fødepumpa sjekket ingen smuss eller tilstopping, kjørte en liten tur etter å ha sjekka disse med det var samme problem. Er det noen her som tror noe på at tuboen kan ha tatt kvelden. Sitér dette innlegget Link to post
msik Svart 27.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2008 Da var problemet løst takket være mange å smarte tips her på båtplassen. etter å ha sjekket alle siler og filter tok jeg fatt på eventuelle luflekasjer, tok en kann med disel som jeg koblet direkte på fødepumpa,returslangen i samme kanne, prøvekjørte så båten. da gikk faktisk båten fortere enn den har gjort tidligere. Skifta slangen fra tanken samt vannutskilleren koblet alt sammen igjen og motoren svev fint som bare det. konklusjon: Antar at en lekasje på slange fra tank til vannutakiller eller lekasje på vannutskiller har vert der siden jeg fikk båten i fjor høst å at lekasjen bare har blitt større å større. Tusen takk for alle tips å råd dere er fantastiske. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 27.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2008 Fint at du fant ut av det! - og ikke minst at det bare var en bagatell! God sommer! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.