nord119 Startet 23.Juni.2008 Del på Facebook Startet 23.Juni.2008 (redigert) Dette skal brukest i en snekke, noen som har kommentarer? Og, er 1,5 mm kabel godt nok i en sånn båt? Redigert 23.Juni.2008 av Nordfonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 23.Juni.2008 Del på Facebook Svart 23.Juni.2008 Kommer an på strømforbruk og lengde på kablene. 1,5 mm2 neppe godt nok fra batteriet til koblingsskinnene. Kanskje heller ikke videre til lensepumpen. Som sagt lengde og forbruk er vesentlige faktorer. Søk etter kabelkalkulator her på BP, så kan du regne ut nødvendig mm2. Sitér dette innlegget Link to post
nord119 Svart 23.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2008 (redigert) Tror jeg går for 2,5 mm2 fram til komponentene, og 4,0 mm2 frem/tilbake til batteriet da. Er det like greit og kjøpe kabel på ei lokal eletrikersjappe, eller vil noen anbefale Maritim sine? Jeg syns det er dyre.. Redigert 23.Juni.2008 av Nordfonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Storø RC 34 Svart 23.Juni.2008 Del på Facebook Svart 23.Juni.2008 Anbefaler å være bevisst på dette med kabeltykkelse. Jeg har oppdaget for tynne ledninger til mine lensepumper, og de blir helt varme = potensiell fare.... Sitér dette innlegget Ung mann i gammel båt....med båtførerbevis og SRC/VHF sertifikat Link to post
nord119 Svart 23.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2008 Anbefaler å være bevisst på dette med kabeltykkelse. Jeg har oppdaget for tynne ledninger til mine lensepumper, og de blir helt varme = potensiell fare.... Ja, men 2,5 mm2 bør vel holde? Er bare snakk om en liten pumpe som tar 140 l timen eller noe sånt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Juni.2008 Del på Facebook Svart 23.Juni.2008 Jeg ville lagt minimum 6mm2 fra batteri til samleskinnene, helst mer. Du bør også sette en hovedbryter på plussiden. Og deretter ville jeg brukt 2,5mm2 på alt annet. Lensepumpen er det en fordel å kople før hovedbryter, slik at den virker også når du ikke er i båten... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Nemo Svart 23.Juni.2008 Del på Facebook Svart 23.Juni.2008 (redigert) For å finne ut hvilken kabel du skal bruke må du notere hvor mange Watt brukerne på de enkelte kursene trekker. Det er nevnt lensepumpe, har du mer enn en vindusvisker, hva med lanterner og lys. Kan det tenkes at du koble til noe ekstra en dag? Når du har fått ovesikten går du inn på Kabelkalkulatoren, her er linken. Der finner du litt tips i tillegg til hvordan den brukes. Har du alle disse dataene er det lettere å få tips her. Det er en fordel å merke kablene og skrive merkingen i skjemaet. Redigert 23.Juni.2008 av Nemo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nord119 Svart 23.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2008 (redigert) Jeg ville lagt minimum 6mm2 fra batteri til samleskinnene, helst mer. Du bør også sette en hovedbryter på plussiden. Og deretter ville jeg brukt 2,5mm2 på alt annet. Lensepumpen er det en fordel å kople før hovedbryter, slik at den virker også når du ikke er i båten... Hovedbryteren hadde jeg glemt ja.. Lensepumpen er ikke automatisk allikevel, den surrer og går enten den er over eller under vann, så derfor jeg setter på en bryter der for å styre den manuelt. Hvorfor så mye som 6 mm2? Den så ligger der nå, til vindusvisker, ekkolodd, lanterner, lys og 12 v uttak er bare en enkel kopperstreng som jeg tror er ca 2,5 mm2. Er det stereoen min så trekker så mye? For å finne ut hvilken kabel du skal bruke må du notere hvor mange Watt brukerne på de enkelte kursene trekker. Det er nevnt lensepumpe, har du mer enn en vindusvisker, hva med lanterner og lys. Kan det tenkes at du koble til noe ekstra en dag? Når du har fått ovesikten går du inn på Kabelkalkulatoren, her er linken. Der finner du litt tips i tillegg til hvordan den brukes. Har du alle disse dataene er det lettere å få tips her. Det er en fordel å merke kablene og skrive merkingen i skjemaet. Har en liten lensepumpe, en vindusvisker, 3 lanterner, 1 lys inne i lugaren, 1 ekkolodd (veldig enkelt et, viser kun dybde), og stereoanlegget da.. Det er en 4 x 50w forsterker, som skal ha 4 x 150 w høytalere på seg. Hvordan kan jeg finne ut hvor mange watt f.eks vindusviskeren trekker? Og, bør jeg kansje tenke på et ekstra batteri til forbruk? Off, mye i hodet mitt i dag Redigert 23.Juni.2008 av Nordfonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Juni.2008 Del på Facebook Svart 23.Juni.2008 Om du bruker alt på en gang, så kan kanskje en 4mm2 bli litt lite. Så hvorfor ikke bruke 6mm2? Koster nesten det samme, og kan bruke samme kablesko/verktøy. Så har du litt å gå på. Jeg har samme opplegg med lensepumpe som du antyder, fungerer greit det også... Forbruksbatteri: Har du planer om å ligge lenge ute i holmene uten motoren i gang og bruke strøm? Da kan nok et forbruksbatteri være på sin plass. Hvis ikke, så er det egentlig bortkastede penger og arbeid. Etter hva jeg kan se så er det kun stereoanlegget og lys innvendig som vil bruke strøm når du ligger til lands. Så alternativet er parafinlampe og egen sang... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
nord119 Svart 23.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2008 Hehe, tror du stereoen min trekker mye? Blir vell 6 mm2 da, visst du anbefaler det. Hvor er det lurest og kjøpe kabel? Maritim.no eller en lokal sjappe? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 23.Juni.2008 Del på Facebook Svart 23.Juni.2008 Hvordan kan jeg finne ut hvor mange watt f.eks vindusviskeren trekker? Det bruker å stå på vindusvisker, lamper, forsterker og andre ting hvor mange Watt de trekker. Sitér dette innlegget Link to post
retbergen Svart 23.Juni.2008 Del på Facebook Svart 23.Juni.2008 anbefaler sikring på hovekursen fra batteri/batteribryter tilpasset ønsket strømtrekk og kvadrat på fremørselskabel. Kortslutter det på denne nå kan det bli brann. Sitér dette innlegget Link to post
nord119 Svart 23.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2008 Hvike sikringer snakker du om da? Link? Sitér dette innlegget Link to post
naumar.no Svart 23.Juni.2008 Del på Facebook Svart 23.Juni.2008 Biltema har billig kabel som er mer enn god nok for bruket ditt! Sitér dette innlegget http://naumar.no - Seil- og båtutstyr 1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson Link to post
retbergen Svart 23.Juni.2008 Del på Facebook Svart 23.Juni.2008 (redigert) Legg sammen forbruket du forventer på skinna og se hva du kommer til. legg så til en sikkerhetsmargin og du har noenlunde amperstyrke. Eventuelt kan du slå på alt og måle strømtrekket og deretter legge til en sikkerhetsmargin. Hovedsikringen må være såpass stor at den IKKE RYKER ved full kortslutning på en av kursene ut av sikring/bryterpanelet. Da skal kun sikring i bryterpanelet ryke. Sikringer i bryterpanelet kan med fordel være raske sikringer mens sikring på fremføring være treg. Vanskelig å linke til noe når jeg ikke vet verdiene. I min lille 19 fot skjærgårdsjeep har jeg lagt 6 kvadrat frem med en sikring fra maritim på 20A, noe som gir maks forbruk på 20 x 12 = 240W.Fra 50A og oppover har de litt mer proffe sikringer å velge blandt. Jeg har ikke halogenlys eller bilstereo. Det er mulig at jeg øker denne sikringer til 30A når bilstereo monteres. Skal du ha halogen lyskastere må du huske at de trekker en del strøm - 50 til 100W. Om du har lyst til å ha litt levetid på anlegget bør du gå for fortinnete kabler da disse er vesentlig mer motstandsdyktig mot eiring. Kommer da an på hvor surt miljøet er rundt kablene. Redigert 23.Juni.2008 av retbergen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 23.Juni.2008 Del på Facebook Svart 23.Juni.2008 (redigert) Du trenger ikke større leder til hver lanterne enn 1,5 mm2, og det er med GOD margin. Støm til lanterne for båt inntil 7 m er mindre enn 1 amp (10 watt). Redigert 23.Juni.2008 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nord119 Svart 23.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2008 (redigert) Legg sammen forbruket du forventer på skinna og se hva du kommer til. legg så til en sikkerhetsmargin og du har noenlunde amperstyrke. Eventuelt kan du slå på alt og måle strømtrekket og deretter legge til en sikkerhetsmargin. Hovedsikringen må være såpass stor at den IKKE RYKER ved full kortslutning på en av kursene ut av sikring/bryterpanelet. Da skal kun sikring i bryterpanelet ryke. Sikringer i bryterpanelet kan med fordel være raske sikringer mens sikring på fremføring være treg. Vanskelig å linke til noe når jeg ikke vet verdiene. I min lille 19 fot skjærgårdsjeep har jeg lagt 6 kvadrat frem med en sikring fra maritim på 20A, noe som gir maks forbruk på 20 x 12 = 240W.Fra 50A og oppover har de litt mer proffe sikringer å velge blandt. Jeg har ikke halogenlys eller bilstereo. Det er mulig at jeg øker denne sikringer til 30A når bilstereo monteres. Skal du ha halogen lyskastere må du huske at de trekker en del strøm - 50 til 100W. Om du har lyst til å ha litt levetid på anlegget bør du gå for fortinnete kabler da disse er vesentlig mer motstandsdyktig mot eiring. Kommer da an på hvor surt miljøet er rundt kablene. Skal finne ut dette med watt i morgen. Vet hvertfall at forsterkeren er 4 x 50 w = 200w. (Men den trekker vel ikke 200w når jeg ikke spiller for fullt?) Lyskastere er det ikke snakk om, bare vanlige lanterner. Den "hovedsikringen", bør den ligge nær batteriet eller bryterpanelet? Du trenger ikke større leder til hver lanterne enn 1,5 mm2, og det er med GOD margin. Støm til lanterne for båt inntil 7 m er mindre enn 1 amp (10 watt). Nei, jeg tenkte meg det. Men jeg kjøper en rull med kabel, så det blir nok 2,5 mm2 på de og. :) Redigert 23.Juni.2008 av Nordfonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 23.Juni.2008 Del på Facebook Svart 23.Juni.2008 ...må du notere hvor mange Watt brukerne på de enkelte kursene trekker. Bare for ordens skyld: Hvor mange WATT dingsene trekker, er uvesentlig! Det er antall AMPÈRE som teller! Å sette inn hovedsikring er lurt. Likeledes å koble lensepumpen utenom.. (Som andre her allerede har nevnt.) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
nord119 Svart 23.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2008 Jeg har allerede sagt at det bare er snakk om en liten 140 l/t pumpe, og at den ikke er automatisk (uten flottør). Jeg kan ikke koble den slik at den går hele tiden heller.. Sitér dette innlegget Link to post
retbergen Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 (redigert) Hovedsikring bør ligge nærmest mulig batteribryteren Redigert 24.Juni.2008 av retbergen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nord119 Svart 24.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Disse kablene de har på maritim, går det greit og bruke de til høytalerkabler? (2,5 mm2) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Er det virkelig vanlig med hovedsikring i båt? Jeg har ikke, og har aldri sett noen hos andre heller... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
dante Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Bare for ordens skyld: Hvor mange WATT dingsene trekker, er uvesentlig! Det er antall AMPÈRE som teller! Sannhet med modifikasjoner! - Det står som regel watt på de forskjellige dingsene. Bare å telle opp watt og dele på 12V så har du ampere! Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 (redigert) Nope. Det er strømmen i ampére som påvirker ledningsdimmensjonen. Egentlig flisespikkeri: Og JA, hvis "dingsene" er oppgitt i watt (sjeldnere) så kan du dele på tilførselsspenningen får å få, nettopp ampére. Redigert 24.Juni.2008 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
dante Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Nope. Det er strømmen i ampére som påvirker ledningsdimmensjonen.Egentlig flisespikkeri: Og JA, hvis "dingsene" er oppgitt i watt (sjeldnere) så kan du dele på tilførselsspenningen får å få, nettopp ampére. Var ikke for å spikke fliser, men det er et poeng at de fleste ting oppgis i watt og du sier watt er uvensentlig - hvilket det da ikke er! Har du ikke ampere oppgitt er jo watt viktig! Jeg er også fullt klar over at det er ampere som er viktig å vite når man regner tversnitt på kabel. For de som ikke har peiling er det greit å vite hvordan man kommer frem til dette! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.