nord119 Svart 24.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 Tenker og bestille en del båtutstyr fra maritim i kveld, men stusser på om jeg skal kjøpe maritim sine kabler (som er litt dyre for en fattig ungdom) eller om noe sånt hadde virket?: http://clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=21920400 Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 24.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 Tenker og bestille en del båtutstyr fra maritim i kveld, men stusser på om jeg skal kjøpe maritim sine kabler (som er litt dyre for en fattig ungdom) eller om noe sånt hadde virket?: http://clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=21920400 Har testet begge deler.. det er vesentlig forskjell på større kvadrat - hvor bøyelige de er. Opp til 16 kvadrat spiller det ingen stor rolle. Sitér dette innlegget Link to post
nord119 Svart 24.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 Så du tror de kunne funket bra? Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 24.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 Så du tror de kunne funket bra? Ja, kobber er kobber - kvadrat skal stemme - det har litt med bruken å gjøre også - skal du ikke skal ha smoothe og krappe bøyer og kan klare deg med litt stivere kabler (færre kordeler). Funker garantert bra! Som sagt har testa litt og klart det er forskjell - men kommer an på bruken. Skulle f.eks ha en 16 kvadrat inn på en BEP-rele - der var det fordel med en "bedre kvalitet" da jeg skulle få lagt den bedre. Skulle ha 70 kvadrat mellom noen banker - da var det også enklere med litt mer håndterlige kabler selv om det ikke var noe "must". Sitér dette innlegget Link to post
nord119 Svart 24.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 Da var diverse kabler bestilt fra Clas Ohlson Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 24.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 (redigert) Er det virkelig vanlig med hovedsikring i båt? Jeg har ikke, og har aldri sett noen hos andre heller... Nå er det slik at regelverket ikke tar hensyn til hva som er "vanlig i båt", og beklageligvis er det ikke alltid vanlig at båtbyggere tar hensyn til regelverket. Jo, det skal nok være hovedsikringer i båtene selv om det er som du gir uttrykk for, ikke vanlig. Unntaket er kretsen til startmotoren hvis denne er skjermet og klamret godt. Det finnes unntak, og disse båtene med sikringer er også CE merket. Redigert 24.Juni.2008 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 24.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 Nordfonn. Ville det ikke være en ide å re-tegne alle forbindelsene slik at diverse dødelige kunne få en oversikt i skjemaform. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
nord119 Svart 24.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 Skjønner ikke helt hva du mener..? Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 24.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 Skjemaet ditt i innlegg #1. Etter mange forslag er vell dette skjemaet ikke lenger korrekt. Eller er det fortsatt utgangspunktet ditt uten forandringer ? Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
nord119 Svart 24.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 (redigert) Sånn ca ser det ut akkurat nå. Kan lage det mer detaljert, men ser ikke dette som nødvendig..? Og, kom fram til at tingene jeg skal ha bruker ca. 42A, med 10A sikkerthetsmargin.. Passer det med en 50A sikring? Redigert 24.Juni.2008 av Nordfonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Ser greit ut dette! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
logget av Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Jeg synes det ikke ser greit ut, men det kommer jo litt an på hvordan installasjonen utføres i praksis. Sitér dette innlegget Link to post
nord119 Svart 25.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Hva syns du ikke ser greit ut? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Det er kanskje proposisjonene på tegningen som lurer meg for jeg er usikker på din måte å tegne på. Hvis lengden på kablene gjenspeiler de faktiske installasjonsforholdene er det feil. Normalt så monteres batteribryteren på et egnet og tilgjengelig sted i forhold til batteriene. Man må derfor vurdere om hovedsikringen med fordel kan monteres før batteribryteren. Kabling til første sikring skal vies ekstra oppmerksomhet, og må derfor isoleres og klamres godt. Overnevnte punkt er et praktisk råd for å få installasjonen gjennomført i henhold til krav. Når det gjelder koblingsskinnen på pluss siden og sikringene, så ser det ut til at du gjør en lignende feil her. En overgang fra en hovedfordeling til enkeltkurser skal gjøres i ett. Det vil si at kabelen strekkes direkte inn og kobles til i fordelingspunktet, som da enten er en sikringsholder eller en koblingsboks. Dette er for at man skal oppnå ønsket selektivitet. Det jeg setter fingen på slik jeg oppfatter tegningen din, er at hvis du får en kortslutning rett før sikringsboksen din, så er den tynne ledningen kun beskyttet av hovedsikringen. Det kan fort bli brann i anlegget hvis man har lengre strekk med usikrede tynne kabler, og det er ikke tillatt. Jeg var nettopp på en brannskade hvor årsaken var akkurat det jeg har beskrevet av feil. Når brann først er nevnt, så er ofte årsaken til brann dårlig klamring. Mange virker til å tro at det ikke går strøm i minuslederne. Som en takstmann nylig fortalte, mange tror strømmen er oppbrukt før den går inn i de sorte ledningene. Vel, i og med at minus lederne i de fleste tilfellene ikke er sikret, så vil man kunne få brann i båten hvis det oppstår en kortslutning mellom en 2,5 kvadrat minus leder og en 6 kvadrat plussleder. Årsaken er jo åpenbar, sikringen i plusslederen er dimensjonert for denne spesifikke lederen og ikke minuslederen den kortsluttes med. Det kan jo være at du allerede hadde tenkt på dette? Uansett lykke til for ellers ser det jo greit ut borsett fra at du kanskje bør lage en egen kurs til lensepumpene som går utenom batteribryteren. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Tilførselen til lensepumpe går via hovedbryter, bryter på panelet og en sikring. Det synes jeg ikke er greit. Jeg ville koblet lensepumpa direkte på batteriet utenom hovedbryteren og utenom bryterpanelet. Dessuten ville jeg droppet sikring på lensepumpa også. Helst ville jeg installert to lensepumper (av forskjellig fabrikat), begge direkte på batteriet uten brytere og på hver sin sikring. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
index Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Hva er poenget med å legge pumpen utenom hovedbryter og sikring når den likevel ikke har nivåbryter? Jeg kan ikke skjønne at det skal være stort å hente her! Hadde pumpen hatt flottør/nivåbryter er jo saken en ganske annen, men det har den jo ikke her... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
nord119 Svart 25.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Takk for utdypende svar, Ole Petter. Du sier noe der Også takk til index, som faktisk har lest tråden før han svarer... Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 27.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2008 Beklager! Har nok ikke lest innleggene godt nok. Hadde ikke fått med meg lensepumpa ikke har nivåbryter. Men hvorfor ikke ha automatisk pumpe? Bør ikke alle snekker ha det? Min har to. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
nord119 Svart 29.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2008 (redigert) Beklager litt sur tone, men begynner og bli litt småirriterende når jeg allerede har presisert det 2-3 ganger Men jo, skal nok skaffe sutomatisk pumpe en gang, men jeg hadde nå en liten liggende.. Båten ligger 20 m fra huset allikevel, så er kjapt gjort og gå ned og trykke på en bryter Redigert 29.Juni.2008 av Nordfonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 29.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2008 Hvis ditt forbruk er opp mot 42 Amp. vil det ikke være nok med 6 qmm kabel etter forskriftene. Men det kommer jo inn en samtidighetsfaktor. (Ikke alle forbrukere står på samtidig). Generelt kan du regne: 1,5 qmm = opp til 10 A, 2,5 qmm = opp til 16 A, 4 qmm = opp til 20 A, 6 qmm = opp til 28 A, 10 qmm = opp til 40 A, 16 qmm = opp til 63 A. (Sånn cirka - men ikke tatt i betraktning forlegningsmåte, som er reduksjonsfaktor for tillatt strømstyrke if. tabell). Så hvis ditt forbruk er riktig, ville jeg gått for større tverrsnitt i hovedtilførselen. (Men høytalerkabler er spesialkabler med my større tverrsnitt enn 1,5 qmm). Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
nord119 Svart 29.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2008 Tror nok at 6 mm2 holder, kommer sannsynligvis aldri til og bruke alt samtidig allikavel ;) En ting er forskriftene, men så er det i virkeligheten og da.. (Vet vel hvordan Norge kan vere til tider? ) Har sett mye med 1,5 mm2 kabel, som KLART burde hatt bedre kabling Men, det har faktisk fungert det også, selv om det ikke er etter forskriftene Men en 50A sikring, vil det passe når jeg har ca 42A i forbruk? Sitér dette innlegget Link to post
nord119 Svart 30.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 Da har jeg kommet til steroanlegget, og lurer litt på kobling. Det har 4 ledninger jeg ikke vet 100% hvor de skal, pga strømsystemet i en snekke er litt annerledes enn en bil. Ledningene er: Illumination - 12V Ground + 12V Permanent + 12V Switched -12V Ground er jo grei nok, men det oppstår et problem når jeg ikke har jording i båten.. Kan jeg koble den direkte på minus-ledningen fra batteriet? De andre ledningene aner jeg ikke hvor skal, i og med at det er to pluss-ledninger.. Har jo heller ikke tenkt og koble dette innom tenningsnøkkelen Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 30.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 (redigert) Illumination- 12V Ground + 12V Permanent + 12V Switched -12V Ground er jo grei nok, men det oppstår et problem når jeg ikke har jording i båten.. Kan jeg koble den direkte på minus-ledningen fra batteriet? De andre ledningene aner jeg ikke hvor skal, i og med at det er to pluss-ledninger.. Har jo heller ikke tenkt og koble dette innom tenningsnøkkelen -12V kobler du til båtens batteriminus. +12V permanent er driftsspenning til radioens "hukommelse" som gjør at radioen "husker" bl.a. stasjonsinnstillingene selv om den er avslått. Dersom du ønsker dette må du koble denne ledningen til +12V utenom hovedstrømbryteren for forbrukskretsen, altså et sted hvor du fremdeles har +12V når hovedstrømbryteren er av. +12V switched er radioens driftsspenning. Denne kobler du til +12V fra hovedtrømbryteren slik at radioen slås av når du slår av hovedstrømbryteren for forbrukskursen ombord. Redigert: - og selvfølgelig må du ha passende sikringer i begge disse tilkoblingene for +12V! Redigert 30.Juni.2008 av Arvid_A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nord119 Svart 30.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 (redigert) Ah, da skjønner jeg Tror ikke jeg bryr meg med permanent ledningen med det første, har ikke radio antenne uansett. Ligger en 10A sikring i selve spilleren, en 9A i bryterpanelet, og en 50A hovedsikring ;) Illumination trenger jeg ikke og bry meg med? Redigert 30.Juni.2008 av Nordfonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
janaaage Svart 30.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 Illumination kan du koble til instrumentbelysningen din. Dette gir lys i spilleren når du har lys i instrumentene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.