nord119 Svart 30.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 Åja, har ikke noe lysi instrumentene, så det er jo greit nok.. Betyr det at visst jeg ikke kobler den til vil den lyse kontinuerlig, eller ikke lyse i det hele tatt? Sitér dette innlegget Link to post
janaaage Svart 30.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 Den ledningen må ha +12v for å få lys i spilleren. Du kan jo koble den til lanternene da, disse brukes vel bare når det er mørkt likevel... Sitér dette innlegget Link to post
minifoss Svart 30.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 (redigert) for å regne ut ampere i forrhold til watt så er formelen I=p/u dvs = strøm = watt / volt 1,5 kvadrat skal i følge nek 400 (som er noe forskrifter for elektrikere) sikres med 10 ampere 10 ampere... 2,5 sikres med 16 ampere. ved 12 volt blir dette : p=u*i = 12*10=120 watt... = 12*16=192 en 1,5mm2 burde tåle 120 watt uten å bli varm en 2,5mm2 burde tåle ca 190 watt uten å bli varm i tillegg tåler disse midlertidige overbelastninger men det er ikke å anbefale... alle formlene du trenger er : p=u*i i=u/p P = watt U = volt I = ampere håper det kommer til hjelp, selv om du har lagt kabler allerede eller? Redigert 30.Juni.2008 av minifoss (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nord119 Svart 30.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 Den ledningen må ha +12v for å få lys i spilleren.Du kan jo koble den til lanternene da, disse brukes vel bare når det er mørkt likevel... Aha, kobler den sannsynligvis til lanternene da ja håper det kommer til hjelp, selv om du har lagt kabler allerede eller? Har ikke lagt kabler enda, men det er bestilt. 60m/2,5mm2 og 10m/6mm2 Håper og tror at det vil virke bra Sitér dette innlegget Link to post
nord119 Svart 19.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2008 Når jeg skal skjøte en ledning som ligger fuktig til, eller delvis under vann, hva må jeg bruke til og skjøte den med? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 19.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2008 Strengt tatt er det ikke tillatt å legge ledninger ned i vann. Det stilles spesielle krav til kabelen hvis den absolutt må være i vann. Sitér dette innlegget Link to post
nord119 Svart 19.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2008 Ja, selve skjøten kommer ikke til og ligge under vann, men litt av ledningen gjør det siden det er en lensepumpe Men jeg vet ikke hva som jeg kan bruke til og skjøte med, går ut i fra at vanlige kabelsko ikke er noe og satse på? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 19.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2008 Lensepumper er noe skitt og ikke alle har like god ledningskvalitet. Man har da to forskjellige løsninger, en med nivåbryter og en uten. Det som er viktig å passe på er at bryterfunksjonene er montert på plussledningen slik at faren for elektrolyse begrenses best mulig. Det svarer seg å montere et kontrollpanel hvor man da har tre valg. System totalt avslått og spenningsløst, manuell modus hvor positiv leder brytes med den manuelle bryteren og automatisk hvor nivåbryteren bryter kretsen. Pumpen og nivåbryteren må i tillegg monteres slik at når båten er ferdig lenset så er lensenivået under alle de andre metalldelene montert gjennom skroget. Alle skjøter skal primært holdes over maks lensenivå og skjøtene skal være vanntette. Årsaken til at skjøtene må være vanntette selv om de er over normalt lensenivå er for å sikre drift av pumpene lengst mulig i tilfelle pumpene ikke klarer å lense fortere enn vannet kommer inn. Hvis både pluss og minus er uisolert og kommer under vann, brenner plussledren av på et minutt som følge av elektrolyse. Pumpene stopper og båten synker med stor sannsynlighet. Jeg bruker bare vanntette skjøter med krymp og lim uansett hvor det måtte være i båten. Tyco er bra men de koster litt. (Ca 1 / 1000.000.000.000.000.000.000.000.000.000 av båtens verdi. Sitér dette innlegget Link to post
nord119 Svart 19.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2008 Takk for enda et godt svar! Mulig og kjøpe noen vanntette skjøtestykker på f.eks Clas Ohlson? Sitér dette innlegget Link to post
sofa Svart 19.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2008 Hei Dette var en intrisang tråd ,Ikke for å kuppe tråden men jeg drister meg frempå med et pørsmål Da jeg i løpet av vinteren skal totalrenovere el systemet i min 24 fjord ,har jeg vært i kontakt med en elektrikker\instrument mekaniker, og han anbefalte å legge 4 kvadrat til alt og kun 1,5 kvadrat til styre strøm,instrumenter. Han argumenterte med at 12 volt ville gi for mye spennings fall i tynnere ledninger,? Kometarer Sitér dette innlegget Link to post
nord119 Svart 19.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2008 Her er en kalkulator som kan regne ut hvilken kabel du trenger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.