Jump to content

Kjenner du til dykkerflagget?


Baywatch

Recommended Posts

Driver og "videreutdanner" meg i dykking for tiden (CMAS**) og det kunne vært interessant å vite om båtfolk kjenner til flagget og vet hvordan man skal forholde seg til det.

Har opplevd at det er i alle fall noen som ikke har peiling!

 

Hvis noen vil "jukse"; det er signalflagg A.

Link to post
Share on other sites

Hvis det kan være noe trøst, så kan jeg opplyse at dette er det eneste signalflagget jeg *forlanger* at mine båtførerelever virkelig skal kunne! Jeg terper og terper på akkurat det flagget.

Jeg tør derfor påstå at de 1000+ som har forlatt mine båtførerkurs  -  de kan ihvertfall dykkerflagget!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hvis det kan være noe trøst, så kan jeg opplyse at dette er det eneste signalflagget jeg *forlanger* at mine båtførerelever virkelig skal kunne! Jeg terper og terper på akkurat det flagget.

Jeg tør derfor påstå at de 1000+ som har forlatt mine båtførerkurs  -  de kan ihvertfall dykkerflagget!

 

mvh

Poseidon

Høres bra ut! :lol:

Signalflagg A er vel det (eneste?) flagget som er aktivt i bruk i dag? (nå er jeg på tynn is her... :rolleyes:)

Link to post
Share on other sites

Ute hos oss har dykkerinstruktørene den mest geniale plassen og legge ut treningsdykk på.

 

50 m fra blindleia på tuppen av en odde, det er ikke mange som viker.

Hva skal man si? Instruktørene burde vite bedre enn som så :nono:

Selv bestreber jeg meg på å holde meg unna traffikerte steder.

 

MEn har man dykkeflagget oppe, SKAL imidlertid andre båter vike, odde eller ikke. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Klart man skal vike, men mange gjør det ikke. Og fra endel vinkler er også båten nesten umulig å se.  Hender de legger seg i ei lita bukt nesten på odden og da ses den bare i fra en retning. Har brent meg på den et par ganger selv.

Det du beskriver der høres ut som å be om trøbbel. Og så Blindleia da!

Begge parter har et ansvar, det er klart.

Link to post
Share on other sites

Halloen folkens !!

 

Eg har , merr ein ein gong opplevd at det pågår dykking UTEN at signalflagg e satt opp !!

 

Har blitt oppropt på VHF opp t flerre gonger at eg må holda avstand på grunn av at det pågår dykking, d e ikkje lett å veta når d pågår dykking UTEN signalflagg oppe.

 

Når eg har gjort " dykkarbåten " oppmerksom på at han ikkje har signalflagg oppe , har eg fått spørsmål om ka d e for nåke !!!!!!

 

Så her har både dykkar å båtførerar nåke å lera !!

 

Hilsen

 

Leifen :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

De som ikke vet det bør snarest vurdere et båtførerkurs eller i det minste lese en båtførerbok.

 

Nå er jo ikke prosentsatsen som ikke vet så helt gale. Hadde flertallet ikke hatt peiling hadde nok jeg fått et ekstra arguement for obligatorisk opplæring.

Link to post
Share on other sites

Har også erfaring med at dykker flagget trekker til seg folk og båter som en magnet.

Min redsel som dykker er faktisk ikke en "Dykkeulykke" men rett og slett å bli påkjørt. Folk er selvsakt nyskjerrig. Men det er ikke mangen her jeg bor (Sundhordaland) som vet å holde avstand. Vi legger oss til som oftes langt inne i viker for å ikke risikere for nærgående mennesker.

 

Kjekt at folk vil se , men være forsiktig.

 

Flere ganger sett båter passere over hodet på meg i 15-20 knop.. Da har vi hatt båt oppankret med flagget oppe og båtene paserer i den farten bare 10 meter unna..

 

Skumelt..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Høres bra ut! :lol:

Signalflagg A er vel det (eneste?) flagget som er aktivt i bruk i dag? (nå er jeg på tynn is her... :nonod:)

 

H'en brukes fortsatt nokså konsekvent, det samme gjelder U. Q brukes delvis. B har etterhvert utviklet seg til å bli et flagg som føres av ambulansebåter med "hastverk".

Men en P har jeg sikkert ikke sett på 30 år...

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Baat-Guru skrev :"Nå er jo ikke prosentsatsen som ikke vet så helt gale. Hadde flertallet ikke hatt peiling hadde nok jeg fått et ekstra arguement for obligatorisk opplæring. "

 

Jeg frykter at dette ikke stemmer, tror at kompetansenivået hos www.baatplassen.no

er i overkant av hva vi finner hos mange båtbrukere.

Støtter forslaget om obligatorisk båtførerprøve (i en eller annen form)

Link to post
Share on other sites

Jeg frykter at dette ikke stemmer, tror at kompetansenivået hos www.baatplassen.no

Man skal vel heller ikke se bort ifra at de som ikke vet kanskje har avstått fra å stemme.

 

Det ville overraske meg om 1 av 10 "vanlige" båtbrukere kjenner dykkerflagget.

Og ikke minst hvordan man skal forholde seg hvis man ser et slikt flagg.

Link to post
Share on other sites

H'en brukes fortsatt nokså konsekvent, det samme gjelder U. Q brukes delvis. B har etterhvert utviklet seg til å bli et flagg som føres av ambulansebåter med "hastverk".

Men en P har jeg sikkert ikke sett på 30 år...

Du får se etter neste gang du passerer starten på en onsdagsregatta Poseidon :-)

 

P er 'Preparatory Signal' - settes 5 min før regattastart (på onsdagsregattaene). Ellers bruker vi mange andre flagg også i regatta. F.eks.:

5 min før start, klasseflagg, begynner f.eks med: 'D'

4 min før start: 'P'

ved start: klasseflagg fires, neste klasseflagg ('E')  heises, osv for flere klasser.

 

'R' betyr omvendt løp.

'X' er individuell tilbakekalling (ved tjuvstart).

Første likhetstegn er generell tilbakekalling (mange tjuvstarter)

 

Se f.eks her:

http://www.gandsfjord-seil.org/New/html/se..._v_rskvulp.html

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Hei Surprise,

 

Beklager at jeg ikke tenkte på konkurranseseilerne, jeg burde selvfølgelig ha kommet på at dere bruker noen av bokstavene i en helt annen sammenheng enn hva de vanligvis betyr.....

 

De som jeg hadde i tankene er de som har fått sin betydning ihht den internasjonale signalboken, og hvis noen skulle være i tvil kan nevnes at:

 

H brukes for å tilkjennegi at losen er kommet ombord

U har betydningen "De stevner mot fare" og føres derfor vanligvis av vaktbåter i forbindelse med maritime operasjoner

Q blir ofte kalt "Karanteneflagget", men dagens praktiske betydning er at man ligger i en fremmed havn og ber om formell innklarering

B er det helrøde som strengt tatt viser til sprengstoff, men som nå også brukes av ambulansefartøyer

P der den som tyskerne kaller "Blauer Peter" og som betyr "Skipet er klart for avgang, mannskapene må begi seg ombord". Nå er den stort sett redusert til å gi navn til noen dusin havnekneiper i minebeltet i Hamburg og Bremerhaven.....

W burde jeg kanskje også nevnt som en raritet, for der så jeg min siste som var heist for alvor en gang tidlig på 1960-tallet

 

mvh

Poseidon

(Som gjerne drar en "P" i fløyten for å få mannskapene ombord....)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Da var pollen låst.

Ser ut til at tallet stabiliserer seg rundt 87%, som for så vidt er betryggende. Håper bare at Baatplassens brukere er representativ for båtfolk generelt. Har en mistanke om at kompetansen her inne er høyere en gjennomsnittet... :eek:

 

Oppfordrer all som ikke kjenner til flagget om å lære seg det, og holde GOD avstand når en ser det!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...