Jump to content

Kjenner du til dykkerflagget?


Baywatch

Recommended Posts

Dette minner meg om et spørreskjema om sikkerhetsspørsmål jeg fylte ut en gang. Spørsmålet var: "Vet du hva du har lov til å utføre selv av elektriske arbeider i hjemmet?" Alternativene var A: "Ja", B: "Nei"  og C: "Ja, jeg tror det".

 

Poengsum:

A: 10 poeng

B: 0 poeng

C: -50 poeng!!!

 

Poenget var at hobbytrikkeren selvfølgelig gjør en masse potensielt farlige feil.

 

Og hva har dette med dykkerflagg å gjøre? Båtfolk tilhører i stor grad gruppe C, ref strømspørsmålet. De vet at flagget betyr at noen holder på med dykking, men ikke at de da må holde seg unna :nono:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Synes det er riktig å ta opp denne tråden igjen nå.

Er mange båtførere som fremdeles ikke kan regelene, men like bekymringsfullt også dykkere.

 

I går kunne det nesten gått galt for meg. jeg hadde kjørt inn i ei vik for å plukke opp en kammerat. Og når jeg var på vei utover igjen så jeg plutselig luftbobler i vannet. Slo øyeblikkelig av motoren og dreiv over stedet der jeg så luftboblene. Skal innrømme at jeg begynte å svette litt. Jeg så etter dykkerflagget (Signalflagg A) på land, men det var ikke å se. Er litt skremmendes at PADI senteret ikke har informert de som kommer for å dykke (eller at dykkerne bare har gitt f**n) at det må settes opp.

Link to post
Share on other sites

Selv om jeg terper og terper på dykkerflagget, på alle mine kurs, så er jeg blitt fortalt, gjentatte ganger, fra både hobbydykkere og dykkeinstruktører, at de helt bevisst unnlater å sette opp flagget.

 

Begrunnelsen for denne merkverdige oppførselen er "At det tiltrekker seg så mange nyssgjerrige..." :headbang::headbang::headbang:

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Siden det trekkes frem andre eksempler her: Vi hadde full overflateberedskap m/26 fots båt med stooort dykkeflagg (plassert høyt) m/sambandsutstyr på kanal 16. Ved dykkets slutt kom dykkerne opp på en liten holme/skjær. Vi kjørte bort til de for å ta de ombord, da en lokal fisker durte forbi slik at dykkerne ble skylt på sjøen. Her var det snakk om hekksjø!

 

Gubben snudde seg og kikket på oss. Hvor mange fingre han fikk vites ikke, men de var ikke få... Heldigvis gikk det bra, da ingen hadde tatt av seg utstyret og vesten var fyrt (blåst opp) for å ha positiv oppdrift etter dykket. Flagget var oppe til samtlige var ombord i båten og Vhf'en svarte han ikke på.

2 måneder senere kom samme gubbe og ønsket hjelp til å fjerne noe tauverk fra propellen på samme båt som hadde klippet tærne på svømmeføttene våres.. :diving:

 

Klubbens navn var forøvrig preget inn i skrogsidene med store bokstaver.

Tror dere han fikk hjelp?

Forøvrig hadde han ikke Vhf ombord som virket.

Link to post
Share on other sites

Hvis det kan være noe trøst, så kan jeg opplyse at dette er det eneste signalflagget jeg *forlanger* at mine båtførerelever virkelig skal kunne! Jeg terper og terper på akkurat det flagget.

Jeg tør derfor påstå at de 1000+ som har forlatt mine båtførerkurs  -  de kan ihvertfall dykkerflagget!

 

mvh

Poseidon

<{POST_SNAPBACK}>

Skal vi se, hva var det nå Posidon sa da....Hm

 

Det var da en eller annen bokstav for flagg vi måtte kunne..Hm

 

Teflon hjerne...dette var ikke lett...vi får prøve google.no?? :crazy:

 

 

Ja sånn var det ja..vel for de som av en eller annen grunn IKKE vet det, så ser det slik ut:

 

 

Bilde

 

 

Faxen..som slett IKKE var på glattisen

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

På Randaberg hvor jeg bor er de fleste flinke og bruke flagget når de dykker.. Men har flere ganger sett at dykkerne monterer flagget på moloen ved Tungenes båthavn, like i innseilingen... Ikke særlig smart..

Har og sett at dykkere hopper uti i andre større båthavner i kommunenmidt i innselinger som ikke er bredere en 10m. Så følg med når dere skal inn/ut av havnene og!

Link to post
Share on other sites

Det er bra at det finnes en del med kunnskap om dykkeflagget her :smiley:

 

Dykker veldig sjelden i nærheten av havner og moloer her i trøndelag. Vi prøver å velge dykkesteder slik at vi ikke blir overkjørt så ofte.

 

Så er vi heldige med at der de beste dykkepplassene er i trondheimsfjorden så er det lite båttrafikk, men vi setter opp flagget alikevell.

 

Men det har hendt noen ganger at jeg har bortimot bordet folk som ikke respekterer flaggets betydning. De holder seg unna neste gang.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...