Wasco Startet 24.Juni.2008 Del på Facebook Startet 24.Juni.2008 Hei... Har bestemt meg for å ta "lappen" siden dette blir obligatorisk etter hvert, men også fordi jeg føler meg ganske grønn i møte med det maritime univers. Men hva skal jeg velge? Det finnes en lokal Båtskole her på stedet og der kan jeg ta kurset til høsten. Det går over 4 kvelder pluss eksamen. Dette kurset koster med kursavgift, nødvendig utstyr, bøker og eksamensavgift litt i overkant av 3000 kr. Men så ser jeg at det finnes kurs på nettet som koster mindre en halvparten (eksamensavgiften og nødvendig utsyr inkludert) En annen ting er at jeg da har tilgang til alt stoffet i et helt år. Ulempen med "nettkurs" er selvsagt at det bare er den teoretiske biten en kan ta tak i. Men på den andre siden, så kan jeg bruke den tiden jeg vil, og så koster det bare halvparten.... Har noen av dere erfaring med "nettkurs"?? Og hva anbefaler dere garva sjøfolk en nybegynner uti den maritime sfære å gjøre Wabra Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Terkel Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 jeg for min del ville valgt den som ikke err på nett. Mye lettere og lære og få ting til og sitte når det er undervisning, lettere og stille spørmøl også.. men det er smak og behag =) jeg for min del tok den som valgfag for 15 år siden... hehe vet ikke helt hva jeg skal gjøre selv=) om det bare er og henvende seg et sted og få nytt eller.... Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Velg det du føler for. Det ene kan være like bra som det andre. Litt opp til deg selv hvor interessert du er i å lære. Sitér dette innlegget Link to post
Nyste Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Hei... Men hva skal jeg velge? Det finnes en lokal Båtskole her på stedet og der kan jeg ta kurset til høsten. Det går over 4 kvelder pluss eksamen. Dette kurset koster med kursavgift, nødvendig utstyr, bøker og eksamensavgift litt i overkant av 3000 kr. Ulempen med "nettkurs" er selvsagt at det bare er den teoretiske biten en kan ta tak i. Men på den andre siden, så kan jeg bruke den tiden jeg vil, og så koster det bare halvparten.... Wabra Jeg synes 3000 for båtførerprøven virker dyrt, betalte selv 1400 for et par år siden. Dette kurset gikk over 6 kvelder, 4x4 timer og 2x6 timer. Hva har andre her inne betalt? Når det gjelder nettkurs og kun teori, kurset jeg gikk på var kun lagt til skolebenken ingen praktiske saker som ikke kunnet foregå på nett. Kan man også avlegge "eksamen" på nett? Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Hvis man er fersk, synes jeg en bør velge skole-undervisning. Har man lest og vært på sjøen i en år-rekke. Genuint int så er nettkurs bra. Fordelen ved skole er å stille spårsmål og få svar på det en lurer på. Alle kan pugge seg til rette svar, men å forstå svaret er en annen ting. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
2nd Trikker'n Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Jeg hadde valgt det billigste nettkurset jeg kunne finne. Det er dokumentet du trenger. Hele greia er egentlig noe stort tull. Også for nybegynnere. Det som er viktig: Du er ikke utlært, selv med beviset, og uansett hvordan du har fått det så innehar du ikke annet en et absolutt minimum av kunnskaper som vil være behjelpelig til at du i ettertid tilegner deg de kunnskaper og den erfaring du trenger. Det du har er et grunnlag til å starte å stille spørsmål på. Til å eksperimentere deg fram til egne løsninger, og om ikke så lenge vil du finne at dine løsninger, som er basert på sunn fornuft kanskje ikke alltid er riktige, men du er istand til å forstå - hvorfor ikke - og hvorfor de tungvinte reglene egrntlig har noe for seg. Da har du kommet langt. Lenger en mange paragrafryttere . Sitér dette innlegget Link to post
mor Amica Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Tok båtførerprøven på kveldskurs nå i vår, tror det var 8 kvelder med undervisning. Prøven tok vi den siste kvelden. Vi fikk resultatetet med en gang. Vi betalte 3000 kr for dette. Vi hadde en dyktig lærer som kunne mye om sjøliv og navigering, men jeg synes også at vi lærte mye av hverandre. Vi hadde mange gode diskusjoner og traff hyggelige mennesker som har samme interesse som oss. Ved et nettkurs hadde vi ikke hatt muligheten til å utveksle erfaringer og samtidig få en fagpersons kommentarer til diskusjonene våre. mvh Ella Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
Nyste Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 2nd Trikker'n, du kan herved fjerne teksten i signaturfeltet ditt... Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Du bør velge etter lyst og behov. Er du så interessert og motivert at du kan lese pensum på egenhånd så klarer du deg egentlig med en lærebok. Nettkurs betyr nok at du fremdeles må være motivert og lese mye på egen hånd, men du har noen å spørre og å diskutere med. Klasseromsundervisning kan være enklere dersom du ikke føler deg for komfortabel med å lese på egen hånd, og med en god instruktør får du gjerne en del praktiske råd og lokalkunnskap som kan være god å ha med seg. Har du lyst til å lære mer enn akkurat pensum så kan det være veldig greit med et kurs hvor det er med litt praksis. Det jeg antagelig har hatt mest utbytte av på kurs er å lære å legge til på en sikker og kontrollert måte med en litt stor og uvant båt. Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Jeg tok et nettbasert kurs i vinter fordi jeg er stadig opptatt og ville "kurse" nettopp når det passet for meg. Ble positivt overasket over opplegget som besto av mange illustrasjoner og animasjoner. Har ingen problem med å anbefale dette... Sitér dette innlegget Link to post
Penny Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Jeg synes 3000 for båtførerprøven virker dyrt, betalte selv 1400 for et par år siden. Dette kurset gikk over 6 kvelder, 4x4 timer og 2x6 timer. Hva har andre her inne betalt?... Kan man også avlegge "eksamen" på nett? Er enig i at 3000 virker dyrt, men det er fordi jeg ikke tar så mye selv For et vanlig kurs på 4 kvelder teori (3 klokketimer) + 1 kveld praksistur (3-4 klokketimer) + 1 kveld repetisjon tar vi nå 1550 kroner, i tillegg har vi 700 kr i materiell, så disse 700 kr tilkommer ikke om man har tingene fra før, deler med andre på kurset (typisk flere familiemedlemmer på samme kurs) eller låner fra noen andre som har. Totalt for en kursplass blir altså 2250, pluss 525 i eksamensgebyr som ikke går til oss. Da du betalte 1400 kr var vel gjerne det eksklusiv eksamensavgift, eller før "noen" bestemte seg for at eksamensgebyret skulle være så stort? Kjenner ikke til at det er mulig å avlegge eksamen på nett, det nærmeste blir at man kan gå til en godkjent teststasjon og avlegge eksamen på en pc der. Finnes trolig flere teststasjoner enn kursholdere, så det kan godt tenkes at nettkurs + eksamen på teststasjon er mer tilgjengelig for folk enn å gå et vanlig kurs med innlagt eksamen. Min mening er at det er bedre å gå et vanlig kurs med oppmøte enn å ta det på nett, på grunn av den debatt og de innspill som følger av å være flere elever samlet. Nå er jo jeg representant for en leverandør som ikke tilbyr båtførerkurs på nett, så ta min mening med en klype salt. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 24.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Takk for alle hyggelige inspill Skjønner at det er delte meninger, og jeg er ikke helt sikker på hva jeg vil komme til å velge. Jeg har jo god kontakt i båtmiljøet her borte, og det er nok av gamle fiskere og sjøfolk å snakke med. (Bor i Åkrahamn på Karmøy) Bare digresjon..... Selvsagt er det ikke mulig å avlegge eksamen på nettet Hvem skulle da sjekke at du ikke satt med boka oppslått og skrev svarene rett fra den? Wabra Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
pantzatt Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 1. Gå på biblioteket og lån et par bøker (ifølge pensumplan) 2. Ring et godkjent testsenter (eks. AOF) og si du vil gå opp som privatist Gjorde selv dette, og slapp unna med ca 600,- Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Gjesp. røyker du så tar du vel fyrverkisertifikat og tenker jeg.?Ligthere er farlige greier. Tar du derimot kurset ut ifra virkelig ønske om å lære noe så har du min støtte. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 25.Juni.2008 Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 (redigert) Jeg hadde valgt det billigste nettkurset jeg kunne finne. Det er dokumentet du trenger. Hele greia er egentlig noe stort tull. Også for nybegynnere. Her er jeg selvsagt grunnleggende uenig... Det er etter mitt syn kompetansen man trenger og ikke noe annet... Medlemmet har skriver i sitt startinnlegg at han er noe grønn for å bruke hans egne formulering... At du da påstår at hele greia med båtføreroplæring er tull også for nybegynnerere synes jeg vitner om mangel på gangsyn og kunnskap, eller for å si det på en annen måte rett og slett er tåpelig og barnsnlig av deg.... Til Wabra så vil jeg anbefale å ta et kurs, om det er via nettet eller ei spiller mindre rolle så lenge du viser at du har den rette innstillingen til å lære noe. Selv tok jeg mitt via nettet her på baatplassen med en samling i Stavanger en helg for gjennomgang og eksmen.... Dette kan abolutt anbefales fra min side... først noen måender med klasseromsundervisning her på forumet, så en helg i Stavanger med praksistur på sjøen.. Om en ser på sluttsummen med reise til Stavanger så ble det ikke blant de billigste løsningene men kvalitetenvar meget bra, og i tillegg så traff man mye bra båtfolk fra forumet.... Dog glimret selvsagt de som mener dette bare er noe stor tull med sitt fravær, men det var i grunnen like greit det... Blir så mye hyggeligere oss båtfolk i mellom... så dette kan jeg trygt anbefale og jeg regner med at det blir er kurs i regi av Båtskolen Poseidon også i år.. Redigert 25.Juni.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
hifo Svart 25.Juni.2008 Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 nå har vi også antaglig forskjellig måter til å best tilegne oss kunnskap . for min egen del husker jeg bedre det som jeg leser i fred og ro , enn det som blir sagt til meg. man har jo også muligheten til å lese en setning to ganger før man går videre.. men dette er helt sikkert individuelt. jeg vet jeg ville lært best på nett eller lese en bok i fred ,i forhold til ett klasserom hvor det er mange ting som skal sorteres . komn igjen sydv... hodet mitt er klart til hogg :-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Hebbe Svart 25.Juni.2008 Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 Vi hadde et kurs i båtførerprøven i regi av baatplassen. no for noen år siden, dette var et meget bra kurs og et godt opplegg. Poseidon hadde regien for dette kurset, fant igjen en gammel tråd om dette HER... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Zappa_no Svart 25.Juni.2008 Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 Dette er min tredje sesong som båtfører og har dermed ikke holdt på lenge nok til at jeg har glemt følelsen av hvordan det er å være helt fersk på sjøen. (Skal ikke påstå at jeg er noen ekspert enda heller, men jeg lærer litt hver gang jeg er ute (noe som er så ofte jeg kan)). Tok båtførerprøven i vinter sammen med eldstemann. Vi valgte å ta et helgekurs, to dager med 8 timer hver dag. Trådstarter finner litt mer info her. Betalte rett under 2000. Ga en del mer trygghet omkring bruk av båtkart, navigasjon og vikeplikt (her har mange mye å lære). Kan ikke si at det var bortkastet hverken tid eller penger. Fant ut at det var ikke alt jeg kunne, gitt, selv om det ikke var så mye gærnt jeg hadde gjort opp til da. Om man skal ta et kveldskurs eller et helgekurs, går nok litt på hva man har av tid og hvor mye man føler man trenger å lese selv mellom kursene. Nettkurs har jeg også sett på, det finnes mange gode, men jeg fant ut at jeg ville ta et kurs hvor jeg hadde muligheten til å diskutere litt med flere i et lokale. Det blir opp til hver enkelt. Om man ikke er vokst opp på sjøen og har kjørt båt siden man var " en neve stor", mener nå jeg det er litt å lære på å ta et sånt kurs. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 25.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 Jeg er ikke av de som har kjørt båt siden jeg var "en neve stor," så jeg føler meg ganske grønn. Men jeg bor jo i en by hvor sjø og sjøkultur er en del av selve livsnerven. Her har "alle" en eller annen båt, men samtidig er det ikke slik at det yrer av båter ute på havet. Det ville nok stilt seg litt anderledes hvis jeg bodde i Oslo og skulle ut på den svært trafikerte Oslofjorden. Men her på Vestlandet har vi selvsagt andre utfordringer. Jeg har jo selve "storhavet" rett utenfor stuevinduet, så her er det ikke lett å finne en "smul stille" vik å øve seg på. Eller kan jeg forstå at de som har kjørt båt hele sitt liv synes det er litt irriterende å måtte ta førerprøven på sine "gamle dager." Her på Karmøy er det jo garva fiskere som har ført fiskeskjøyter hele sitt liv, og så er de blitt pensonister og har kjøpt seg en liten 20 fots båt...og så skal de pluttselig måtte avlegge "eksamen." Ellers takk for alle hyggelige komentarer Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
truls8 Svart 25.Juni.2008 Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 Eg har nå nett fått mitt D5L sertifikat i posten, har også snakket med fleire som har tatt båtførere prøven. Det viktigste er å finne et seriøst test sted. Er mangen som tar dette kun for å få "lappen". Da er det lite å lære på et slikt kurs, men er en seriøs så kan et slikt kurs bli veldig bra. Det er ingen vansklig eksamen. Derimot vil eg anbefale D5L til alle som reiser på lengre turer langs norske kysten. Her lerer du det som trengs for navigasjon og kyst seilas. Du treffer også en gjeng veldig hygglige mennesker som er genuint intereserte i å lære meir om båt og navigasjon. Derimot er fartsområdet ditt en fjord på vestlandet, holder det lenge med båtførerprøven. D5L er derimot hakket dyrere og går ofte over 6 måneder, men de mandagskveldene eg var på kurs ble et høydepunkt i veka. Vel verdt pengene, synd det er slutt :( Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 25.Juni.2008 Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 (redigert) Hvis du har hue på rett plass så er burde det være uproblematisk å lese pensum selv og gå opp som privatist. Men hvis du er uerfaren med båt så vil jeg nok allikevel anbefale deg å ta et kurs, siden læringsmiljøet kan være vel så verdifullt som selve pensumgjennomgangen. Jeg har selv vært i båt så lenge jeg kan huske, og satt ofte på gutterommet og "seilte tur på kartet", plottet nattseilas etter fyrsektorene osv. Tok båtførerbeviset som privatist for en del år siden, fordi det var påkrevet for en aktivitet som jeg skulle være med på - ikke fordi jeg følte at jeg manglet kunnskap. Jeg hadde bare noen dager å få gjort det på, så kurs var uansett helt uaktuelt. Og uansett hvor flink jeg selv kan mene at jeg er, repetisjon av gammel kunnskap er alltid nyttig. Forskjellen på å være "selvlært" og å gå på et kurs - eller studere selv for den saks skyld - er at man får en strukturert gjennomgang av stoffet. Det vil alltid være noen hull som kan fylles og nye ting å lære, uansett hvor godt man tror at man kan stoffet på forhånd. De som mener at dette er noe tull, fordi de kan alt fra før, får mene det. For min egen del så blir jeg aldri ferdig med å lære - og det har jeg tenkt å fortsette med På vestlandet er jo ikke båttrafikken så stor som i Oslofjorden, men navigasjonen blir desto viktigere. Og dette var vel kanskje den delen av pensum som overrasket meg mest i positiv forstand. Selv om jeg, hånden på hjertet, kunne det meste fra før, så var denne delen både grundigere og mer omfattende enn jeg hadde trodd på forhånd. Redigert 25.Juni.2008 av storMy_Fana (see edit history) Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
2nd Trikker'n Svart 25.Juni.2008 Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 Her er jeg selvsagt grunnleggende uenig... Det er etter mitt syn kompetansen man trenger og ikke noe annet... Medlemmet har skriver i sitt startinnlegg at han er noe grønn for å bruke hans egne formulering... At du da påstår at hele greia med båtføreroplæring er tull også for nybegynnerere synes jeg vitner om mangel på gangsyn og kunnskap, eller for å si det på en annen måte rett og slett er tåpelig og barnsnlig av deg.... Egentlig er jeg enig i det du skriver (med untak i dette om barnslig. Tvert i mot er jeg en surmaga gammel grinebitter og forståesgpåer) Kunnskap er positivt, uansett hvordan det kommer inn. For meg er et obligatorisk båtførerbevis et klassisk eksempel på "Myndigheter- og politikers ansvarsfraskrivelse" Vi har et problem - lag et krav til kompetanse, så har vi vist handlekraft. Hjelper det mot det som er hovedproblemet - sannsynligvis ikke, men vi kan dokumentere at vi har handlet! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.