Jump to content

hva skyldes lav kompresjon ?


Terkel

Recommended Posts

"halvskjært" ? Er dette dyrt og reparere?

Ikkje lett å svare på dette, Du må nok få verksted til å se på dette for så å komme med en pris på reperasjonen.

Er det kompresjonen som er årsaken til at motoren ikkje går som den skal kan det fort bli kostbart ja. Lav kompresjon kommer av slitte fjærer eller lekasje på ventiler dersom det er 4-takt motor.

Link to post
For det første, hvorfor tar du (trådstarter) opp hver minste lille ting i et nytt emne? Dette spørsmålet kunne du fint spurt i en av de mange andre trådene du har angående motoren/problemene dine....

 

Mest sannsynlig er enten toppakningen eller stempelringene dine utslitt og må byttes.....

 

 

Det kan hende det er fordi jeg ikke har spesielt peiling på motoren... og hvis du kikker på de andre postene så er det også blitt dårlig tilbakemelding. Beklager hvis det plager deg, men koselig at du tok deg tid til og kommentere en post da! bare synd det var negativt =)

Link to post

Til informasjon: Et nytt innlegg i en gammel tråd gjør at den kommer øverst på emneoversikten. For store/vanskelige prosjekter, hvor man kan påregne at man får spørsmål etterhvert som arbeidet skrider fram, kan det være en ide å lage en "prosjekt-tråd".

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Så skal jeg prøve å komme med et kreativt forslag (er altid noen som vil påpeke hvordan ting korrekt skal gjøres, men glemmer helt at dette er et forsøk på å holde en serriøs tråd og det flytet ut i lover/regler, anbefaleing osv. isteden. Drit i det og gi karen noe matnyttig, og som det er nevnt tidligere...sendt slik heller som IM og hold dere til reglementet/lover/regler/anbefalinger selv...)

 

Et greitt tips er å prøve å tilsette olje i sylinderen via hullet til tennpluggen. Ca. en "dæsj". Om kompresjonen da øker, er det mest trolig slitte stempelringer. Er det like dårlig, er det mest trolig en lekasje i toppakningen.

Link to post

Han skriver ikke det

Les en gang til :wink:

 

Har en 70 hk Evinrude som har litt dårlig kompresjon i sylinder 1 og 3, og spesielt dårlig i sylinder 2.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Noen motorer har en vakumledning i sylinderen til tenningslåsen , når du får kompresjon der så stopper motoren , eller var det noen her som prøvde å anntyde att tråstarter hadde bare 3 sylindrer?

Øhh? Har aldri hørt om påhengere med vakuumledning til tenningslåsen.

70hk Evinrude har forøvrig 3 sylindre.

 

Forresten, hva er kompresjonsverdiene du får, og hvordan måler du?

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Øhh? Har aldri hørt om påhengere med vakuumledning til tenningslåsen.

70hk Evinrude har forøvrig 3 sylindre.

 

Forresten, hva er kompresjonsverdiene du får, og hvordan måler du?

 

Ringte bakken for og få måleresultatene når de hadde målt kompresjonen, men de hadde vist ikke de lenger????? Drar den opp i dag og levere den til Ravns Garage.

Det er stødig flinke folk, så får de se omdet er noe og reparere... Men takk for hjelpen så langt alle sammen =)

Link to post
hva skyldes lav kompresjon ?

Begynner i den billige enden....

  1. Sot avleiringer på stemplet, ringene setter seg fast i stemplet, fjærer ikke som de skal.
  2. Lekkasje/utette veiv hus.
  3. Skadet topp pakning, brent, korrodert, utblåst.
  4. Lekkasje i bensin pumpe, pumpa drives av vakuumet i veivhuset, hvis en ikke får det trykket som trengs blir komp målingene lavere på gjeldene sylinder.
  5. Brukne reed ventiler, samme som med bensinpumpa, men gjelder den sylinderen med defekt reed ventil .
  6. En eller flere brukne ringer, gir lavere komp på gjeldene sylinder
  7. Stempel skade, ring brudd, skjæring....ikke mye som skal til før ringene blir kilt fast....
  8. Hull i stempel...
  9. Utslitt sylinder, slitt utenfor spec, slitt konisk, slitt urund ( mer slitasje rundt portene ) .

 

 

Mulig fix:

  1. Dearbonize som det heter over there, karbon/sot fjerner ( Seafoam, OMC Engine Tuner, Mercury Power Tune )
  2. Tetting, nye pakninger eller sjekke om boltene er dratt til nok ( eller kløve, rengjøre og hapå nytt tettings middel, montere igjen )
  3. Bytting av topp pakning, eventuelt plane toppen .
  4. Overhale bensin pumpe med nye pakninger/ventiler og slanger.
  5. Bytte de skadde reed ventilene.
  6. Ta ut stempler om montere nye ringer , HVIS sylindrene er innenfor spec.
  7. Ta ut og bytte skadet stempel, sjekk sylinderen for skader og om den er innenfor spec.
  8. Ta ut og bytte skadet stempel, sjekk sylinderen for skader og om den er innenfor spec.
  9. Borre de sylinderne som er skadet eller utenfor spec, nye over dim stempler monteres.

 

Nr 6 > 9 krever fullstendig demontering av motor, pakninger/simmringer/O-ringer og lager bør byttes .

Nr 5 kan lett føre til nr 7 da reed ventilene kun kan gå EN vei ( fiber reed ventiler anbefales av den grunn på lettere trimma motorer).

 

Hvis du bestemmer deg for å fikse motoren ( det mekaniske ), ta med overhaling av forgassere/bensin pumpe og vann pumpe også.

Også viktig å finne ut HVORFOR den eventuelle skaden skjedde, for å få fjernet årsaken...

 

 

 

 

 

 

Øhh? Har aldri hørt om påhengere med vakuumledning til tenningslåsen.

Johnson/Evinrude hadde denne funksjonen på enkelte modeller, korrekt navn er "Vaccum Cutout Swich" .

Fungerer slik at den kutter tenninga på en eller flere sylindere HVIS det oppstår en "Runnaway Conditon", kort oversatt.....hvis motoren får for høyt turtall uten belastning ( ruser seg opp, eller hvis giret glipper, propellen faller av ++ )

 

Var vel en god ide som kanskje ikke var så god allikevel :crazy: , har blitt noen av dem over årene....

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
quote.gif
Begynner i den billige enden....
  1. Sot avleiringer på stemplet, ringene setter seg fast i stemplet, fjærer ikke som de skal.
  2. Lekkasje/utette veiv hus.
  3. Skadet topp pakning, brent, korrodert, utblåst.
  4. Lekkasje i bensin pumpe, pumpa drives av vakuumet i veivhuset, hvis en ikke får det trykket som trengs blir komp målingene lavere på gjeldene sylinder.
  5. Brukne reed ventiler, samme som med bensinpumpa, men gjelder den sylinderen med defekt reed ventil .
  6. En eller flere brukne ringer, gir lavere komp på gjeldene sylinder
  7. Stempel skade, ring brudd, skjæring....ikke mye som skal til før ringene blir kilt fast....
  8. Hull i stempel...
  9. Utslitt sylinder, slitt utenfor spec, slitt konisk, slitt urund ( mer slitasje rundt portene ) .




Mulig fix:

  1. Dearbonize som det heter over there, karbon/sot fjerner ( Seafoam, OMC Engine Tuner, Mercury Power Tune )
  2. Tetting, nye pakninger eller sjekke om boltene er dratt til nok ( eller kløve, rengjøre og hapå nytt tettings middel, montere igjen )
  3. Bytting av topp pakning, eventuelt plane toppen .
  4. Overhale bensin pumpe med nye pakninger/ventiler og slanger.
  5. Bytte de skadde reed ventilene.
  6. Ta ut stempler om montere nye ringer , HVIS sylindrene er innenfor spec.
  7. Ta ut og bytte skadet stempel, sjekk sylinderen for skader og om den er innenfor spec.
  8. Ta ut og bytte skadet stempel, sjekk sylinderen for skader og om den er innenfor spec.
  9. Borre de sylinderne som er skadet eller utenfor spec, nye over dim stempler monteres.



Nr 6 > 9 krever fullstendig demontering av motor, pakninger/simmringer/O-ringer og lager bør byttes .
Nr 5 kan lett føre til nr 7 da reed ventilene kun kan gå EN vei ( fiber reed ventiler anbefales av den grunn på lettere trimma motorer).

Hvis du bestemmer deg for å fikse motoren ( det mekaniske ), ta med overhaling av forgassere/bensin pumpe og vann pumpe også.
Også viktig å finne ut HVORFOR den eventuelle skaden skjedde, for å få fjernet årsaken...







Johnson/Evinrude hadde denne funksjonen på enkelte modeller, korrekt navn er "Vaccum Cutout Swich" .
Fungerer slik at den kutter tenninga på en eller flere sylindere HVIS det oppstår en "Runnaway Conditon", kort oversatt.....hvis motoren får for høyt turtall uten belastning ( ruser seg opp, eller hvis giret glipper, propellen faller av ++ )

Var vel en god ide som kanskje ikke var så god allikevel :crazy: , har blitt noen av dem over årene....



Arne Kjetil




Tusen takk for en meget god forklaring.. mange løse tråder som falt på plass der droll =)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...