Jawik Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Jeg er 11 år og har Du får heller ikke lov til å kjøre bil, moped, traktor, buss osv. Veldig mye du må vente på og mens du venter finnes det jo mange andre alternativer til å ha det moro Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
KenBjork Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 lille gutt For en utrolig nedlatende tone! Regerte på den jeg også. Unødvendig å legge på den. Dal-z virker som en oppegående ung herremann, og er alltid saklig og alltid hyggelig. Men nok om det Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Seilaren Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 mens du venter finnes det jo mange andre alternativer til å ha det moro En optimistjolle er perfekt i den alderen Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Jawik Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Ble overrasket over at det er så mange som tillater poden å rase av gårde i jolla. Ser en på sikkerheten kan nok mange unger dette på fingerspissen. Men skulle det gå galt så kommer spørsmålet opp om hvem som står som eier av jolla. Poden er skipper ombord og samtidig mindreårig. I en annen tråd kunne en lese at eier risikerer bøter og opptil to års fengsel. Sitat: Brudd på rederiets og skipsførerens plikter når det gjelder den tekniske og operative sikkerheten om bord, straffes med bøter eller fengsel inntil to år. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Sydvesten Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 tror vel ikke en gummibåt påfører like stor skade som evnt. en snekke lignende ting. Tja, en gummibåt med påhenger kan da fint drepe eller lemleste en badende unge eller andre for den saks skyld.. Materielle skader er jeg ikke så opptatt av siden de fint kan erstattes med klingende mynt, men et liv er noe værre.... Det enkleste og beste er å forholde seg til de lover og regler som gjelder på sjøen... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Noflow Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Regerte på den jeg også. Unødvendig å legge på den. Dal-z virker som en oppegående ung herremann, og er alltid saklig og alltid hyggelig. Men nok om det hehe... takk for komplimentene. Tja, en gummibåt med påhenger kan da fint drepe eller lemleste en badende unge eller andre for den saks skyld.. Materielle skader er jeg ikke så opptatt av siden de fint kan erstattes med klingende mynt, men et liv er noe værre.... Det enkleste og beste er å forholde seg til de lover og regler som gjelder på sjøen... ja, du har jo et godt poeng, men det jeg har merket, både med meg selv og andre når man blir eldre og har mer erfaring, er at man egentlig slår av motoren mye senere når man nærmer seg land, man blir liksom dummere. 11-12 åringer slår jo ofte av 20-30 meter fra land og ror inn resten, og jo lengre man har hatt båt, jo modigere/tøffere/dummere blir man egentlig... men har merket med meg selv at nå som jeg har mye mer erfaring tør jeg kjøre lengre inn til bergene og strender, jeg holder bare godt øye med bunnen og ting i vannet, de yngre er mye mer forsiktig sånn sett, men det er vel fordi de ikke er så opptatt av å vise seg for damene og venner... Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 (redigert) hehehehe dal-z, måtte le. Du legger hodet på over høggstabben og ny slipt øks ved siden av klar til hugg nå. Redigert 25.Juni.2008 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Noflow Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 jaja, har jeg gjort noe dumt nå da? Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 nææh :) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
roaldbj Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Når jeg ligger alene i uthavner lar jeg jentene kjøre gummibåten alene. Den kommer fort opp i plan - og over 10 knop. Jeg vet at dette er ulovlig. Jeg har vurdert risikoen som lav og lar dem seile. Det er åpenbart at det er risikovurderingen til "barn" som ikke er utviklet. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Nå er jeg en lovbryter, har 2 joller som arvingene kjører. Jr 15 har en AL320 med 10 hk, men lillemor bruker en 3 m gummibåt med 8 hk. Er fullt klar over att dette bryter norsk lov. Men begge ble overkjørt av en planende båt mens de rodde ute i den forrige jolla en GH. De havnet på sykehus med mindre eller litt mer skader. Angst for båt. Dette var 4 år siden. Dette er min terapi for att de skal få tilbake full båtglede. Politeit sa den gang at få de fortest ut igjen på sjøen. I Sverige er dette tilatt, ingen egen regel der UTOVER at du skal kjenne til hvordan det er å ferdes på sjøen. Begge har lest mye i båtførerprøven, og er etter mitt sjønn flinkere til å holde hastigheten nede der hvor det kreves eller regler for det. Selv oppvokst med egen båt fra fyllte 9 år(Pioneer med 4,5 hk Chrysler). Brukte Nordkapp Comertesse med 170 hk fra fyllte 15. Dette pga att jeg var bedre rustet til å føre båt en min far, dette i følge ham selv. Derfor lar jeg de med min fulle viten benytte seg av dette. Men begge startet med 4 hk fra den gang de klarte å dra igang motoren. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
baatsman Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 (redigert) ble dobbelt Redigert 25.Juni.2008 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Astor Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Vi lå ved Håøya til ankers St.Hans-aften. En fin kveld med reker og tilbehør på FB. Så begynner spetakkelet. Inne ved land lå en familie som gjerne skulle prøve et gevær. Tror det var et slikt man kan skyte epler ol. med. Etter en stund ble det stille, men så kom lettbåten med to unger ombord utpå. De brukte oss som rundingsbøye. Rundt og rundt, mens mammaen og pappaen koste seg ombord i egen båt med kaffe, mens de tittet på barnas aktiviteter. mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Krimart Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Det politi bryr seg om eller ikke er en ting, men du bør jo også tenke på et dersom noe skjer (med poden eller tredjeperson) er det ikke sikkert du har gode kort på hånden overfor forsikringsselskap og erstatningskrav. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Inne ved land lå en familie som gjerne skulle prøve et gevær. Tror det var et slikt man kan skyte epler ol. med. Etter en stund ble det stille, men så kom lettbåten med to unger ombord utpå. De brukte oss som rundingsbøye. Rundt og rundt, mens mammaen og pappaen koste seg ombord i egen båt med kaffe, mens de tittet på barnas aktiviteter. mvh Astor Dette har med å ta hensyn. Barna kan ikke lastes for dette. Men her må det være regler. Ellers synes jeg det er flott å se barn i jolle som viser hensyn. Ellers som Seilarn skrev tidligere, seiljolle er heller ikke å forakte. Seilte selv jolle og det var livet den gangen. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
moosewine Svart 26.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2008 De brukte oss som rundingsbøye. Rundt og rundt, mens mammaen og pappaen koste seg ombord i egen båt med kaffe, mens de tittet på barnas aktiviteter. mvh Astor Da har jo unga skjønt det!!! Er jo kjempegøy å seile i ring rundt trege båter Selv gleder jeg meg til å seile rundt Bavariaer over helgen når min ferie begynner Sitér dette innlegget . Link to post
Nøtterøy Svart 26.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2008 En gummibåt i 10-12 knop tilsvarer max 20 kilometer i timen. Det er en hastighet ungene "reser" rundt i på sykkel hver dag. Potensialet for å skade noen på sykkel er vel også tilstedet?? En ting til, en kunne jo komme til å slå noen i hue med en padleåre da en er ute med kajakken også, for ikke å snakke om disse livsfarlige optimistene som dundrer rundt blandt kaffedrikkene anker liggere! En lov er for å etterleves, men en gummibåt med 5 hk, må kunne prøves i kontrollerte former av unger under 16 år også! Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 26.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2008 En lov er for å etterleves, men en gummibåt med 5 hk, må kunne prøves i kontrollerte former av unger under 16 år også! Helt enig! En annen ting er at hvis man får lov til å prøve seg tidlig lærer man veldig mye om båt som man får glede av senere. Utforskertrangen gjør at man blir lommekjent i skjærgården sin og vet hvor hver eneste sten ligger. Ser egentlig bare positive sider ved å la 10'åringer få begynne å prøve seg, så får de som lar seg irritere bare irritere seg Sitér dette innlegget . Link to post
Seiljåtten Svart 26.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2008 Da har jo unga skjønt det!!! Er jo kjempegøy å seile i ring rundt trege båter Selv gleder jeg meg til å seile rundt Bavariaer over helgen når min ferie begynner En gedigen seilbåt som sirklet rundt oss i Tromøysundet ville nok ha reddet både den dagen og etpar av de påfølgende vil jeg tro Ferie handler om å finne på noe gøy, og vi ville nok ha kost oss like mye som deg i den situasjonen Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 27.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2008 Dal-z.. det var egentlig ikke meningen å drite deg ut, så det beklager jeg, men vi diskuterte vel ikke hva som var mest fornuftig å la ungene kjøre med, men hva som var lovlig! begge ungene mine har brukt zodiac'en før de ble 16 så jeg er jo i samme bås, men HVIS det hadde skjedd noe alvorlig... ja da hadde vi virkelig fått svi som foreldre og da snakker vi ikke om en liten bot på et par tusen kroner men kanskje en gjeld vi kunne ha slitt med resten av livet. I tillegg hadde vi nok slitt litt moralsk om poden hadde drept en badegjest på sin lille uskyldige jolletur,(som ikke alltid er så uskyldig når de er ute av synet til foreldrene) Men kjør pent og ha en god sommer :-) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Lett match Svart 27.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2008 Vi er ofte opptatt av hvordan politiet reagerer, men vi er ikke like opptatt av hvordan forsikringsselskapene reagerer og hvilket økonomisk ansvar vi kan bli sittende igjen med.Som nevnt i denne tråden kan du som reder (eier) av båten bli holdt ansvarlig for hva en båtfører du har lånt bort båten din til gjør. Du er ansvarig for at den du låner bort båten din til er kompetent til å kjøre den. Så det gjelder ikke nødvending vis at de må være 16 år. Kan du gi meg ett eksempel på en ulykke hvor det er innvolvert en som er yngre enn 16 år? Jeg har aldri hørt om det! Jeg vet ikke om det har så stor betydning for deg at det ikke er noen som har vært utsatt for dette før, dersom du er den første i kongerike som får et slikt erstatningsansvar mot deg. Husker du han som ble tatt for å ha kastet en kake på en av våre politikere for en stund siden. Ingen hadde tidligere blitt siktet for noe tilsvarende, men det hjalp ikke ham så mye når politiet først tok ut tiltale. Hele livet vårt består i å ta sjanser. Poenget mitt er at vi oftere er mer redd for hvordan politiet vil reagere (dersom du blir tatt), enn hvilket økonomisk ansvar vi kan komme ut for. Og jeg synes at vi burde tenke litt mer på det. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 27.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2008 Pioner 8 med 3 hk da er problemet løst folkens, ikke har den planenede egenskaper og dessuten er den relativt myk ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Hilmar 2 Svart 27.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2008 (redigert) men hvilke barne/ungdomsbåter går under 10 knop egentlig? nesten ingen! Hvis jeg tar en kjapp kikk i signaturen så ser jeg jo at du er ute på tynn is også hvis du blir stoppet . Du er 15 år og kjører med en 25 hester Og De som er dumme å racer rundt i 15 knop i sandspollen er jo ikke direkte smarte Redigert 27.Juni.2008 av Hilmar 2 (see edit history) Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
truls8 Svart 27.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2008 Hilmar derimot har skikklig båt og den er under de regler som gjelder. Koser seg sikkert minst like mye med den som en gummibåt med 9.9 hester. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 27.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2008 Men jeg er jo passert 16 så jeg kjører også større båter også Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.