prhe Startet 26.Juni.2008 Del på Facebook Startet 26.Juni.2008 Hei. Har vært utenfor ett "uheldig" kjøp. Kjøpte en Uttern S52 2002 med en 75hk Mercury 4takt for 10 dager siden. Fikk ikke prøvekjørt den noe særlig, men fikk startet den opp og motoren gikk veldig fint. Ingen ulyder som jeg merket noe særlig til. Fikk denne båten hjem, og fikk sjøsatt den noen dager etterpå. Da merket jeg at motoren hostet og harket litt på tomgang. Tok å skiftet bensinfilter, og kjørte på litt kondensfjerner på tanken for å se om det var årsaken. Etter det gikk motoren mye renere. Da kastet vi loss og kjørte rolig ut fra båthavnen, så stoppet den flere ganger underveis når den stod i gir på lavfart. Kom ut etter litt om og men, gav på litt, så fikk jeg ikke noe særlig turtall på mere enn 3000rpm. Fikk den ikke i plan. Hadde også problemer med å ruse motoren i fri opp mot 4000 rpm, burde gå greit 5-6000rpm. Speedkosnollen var også ekstremt hard å få frem. Gikk inn til kai, og tok av motordeksel, for å teste ut hvoran forgasserne oppførte seg når jeg dro i dem manuelt. Når jeg gav litt på så blåste det ut en del i luftfilteret, smørte alt som smøres kan med WD40. Sjekket olje o.l, og fant da noe som ikke hører hjemme i motoroljen. Den var lysegrå/hvit, fikk da litt panikk og fikk denne opp på hengeren dagen etterpå. Bestilte time hos Mercury merkeverksted og ba dem sjekke hva som kunne være gærent. Fikk telefon idag og da fortalte han meg at det skulle være 5liter motorolje på motoren, men den innholdt nærmere 10 liter blanda med vann som de hadde tappet ut fra den. Denne båten var under vann i sept 2006, og hadde da en forsikringssak gående , der den skal ha blitt påkostet 60.000kr i rep utgifter. For meg så kan det enten virke som det er topppakningen eller toppen som er røket, men mye annet kan jo også være årsaken til dette. Som feks sprekk i blokka slik at sjøvann kommer inn. Viss dette skulle være en kostbar avfære som det sikkert blir, hva er riktig å gjøre for en en utrolig artig båt. Vil det være at forsikringsselskapet fikser denne motoren for xx antall kroner eller er det å få en ny motor på denne båten, og hva ville dere som har peiling her gjort? Noen som kan hjelpe en uheldig båteier på dette området? Tvilsomt at denne båten vil være på vannet i år Hilsen Prhe Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 26.Juni.2008 Del på Facebook Svart 26.Juni.2008 Huff, dette var trist, men hva sier selgeren til saken da? Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 26.Juni.2008 Del på Facebook Svart 26.Juni.2008 Hei, leit å høre. Verkstedet har vel også en formening om hva som er åraken til at det er så mye vann i oljen vil jeg tro. Hva sier verksted om årsak? Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
prhe Svart 26.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2008 Hei. Takker for svar. Ja, meget leit ¨å som man trudde at dette var en praktisk båt som vi skulle benytte oss i ferien. Snakket med selger, han tok denne båten i innbytte på en dyrere båt han skulle selge. Og han som kjøpte selgers båt byttet inn denne uten å ha vært på sjekk hos verksted. Han hadde denne i kun 1 uke før jeg kjøpte den av han, og var intet anene om disse problemene. Så da faller jo mye tilbake til han som byttet inn denne i førsteomgang. Verkstedet sier at denne skaden ser meget alvorlig ut, og at de må diagonistisere dette nærmere for å kunne si eksakt hva problemet er. Han trudde alt ifra topppakning, toppen, sprekk i motorblokk o.l kunne være årsaken. Men jeg vil ha denne båten iorden nå som godværet kommer, for å ha noen herlige dager på sjøen før det blir vinteropplag igjen. Har vært i kontakt med "selgeren min om dette og han beklager så på det sterkeste at slikt har skjedd. Og har vært løpende i kontakt med han som byttet denne inn i førsteomgang. Skal sende nedover dokumentasjon fra "servicen" som ble utført den gang båten var under vann. Men så sitter jeg her med skjegget i postkassen og blir en kasteball mellom 2 personer. Jeg er bare interresert i å få båten på sjøen , og ha en motor jeg kan stole på. Var isted i prat med selgeren min der jeg nevnte at viss dette ville komme til å ta lang tid så ville jeg mest sannsynlig heve kjøpet etter kjøpsloven. Hva bør jeg gjøre videre? Hilsen Prhe Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 26.Juni.2008 Del på Facebook Svart 26.Juni.2008 Ja, en kjedelig og trist sak uten tvil. Jeg ville gått for annulering av kjøpet, da det lukter lang tid og mye frem og tilbake. Det ligger ute mye båter for salg i denne klassen, så du kan fort skaffe deg noe nytt. Vel, det var nå min mening. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
flipflap Svart 26.Juni.2008 Del på Facebook Svart 26.Juni.2008 Aksepterer han det ville jeg (nesten) uten tvil hevet kjøpet. Med mindre du har fått ekstremt billig. (Så du for eks. kan kjøpe en ny motor) Sitér dette innlegget Link to post
prhe Svart 26.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2008 Ja, det er nok den løsningen jeg mest sannsynlig kommer frem til. Og som du skriver, kan kjøpe en ny båt rundt ca 140.000,- Får bare finne en ny båt. Er det noen av dere som har noen peiling på Morgan 525 med 70 hk Suzuki? Hva syns dere fagkyndige båtfolk om denne+ Preben Sitér dette innlegget Link to post
ynroenn Svart 26.Juni.2008 Del på Facebook Svart 26.Juni.2008 Morsommere båt og bedre motor synes jeg Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 27.Juni.2008 Del på Facebook Svart 27.Juni.2008 Er det noen av dere som har noen peiling på Morgan 525 med 70 hk Suzuki?Hva syns dere fagkyndige båtfolk om denne+ Ja, men du bør absolutt kjøpe en med 90hk som jeg har (eller 115hk)! Båten gjør 36/37 knop gps-målt med 90hk og tåler også en god del last og kommer greit opp. Vet om folk som har kjøpt med 70hk og nærmest følt seg lurt. Båten er bra, men forholdsvis stor bredde i forhold til lengde gjør den litt "stutt" i skvalpesjø. God kvalitet på båten. Pass på at du finner en båt med de siste typene seter (tror kom i 2006) som kan vippes opp i forkant av setet slik at man sitter høyt og bedre vinkling/fjæring for beina. Sjekk også hvordan bensinmåleren er for på min viser den 1/4 tank når den er nærmere full. Har fått tilsendt ny, men lar forhandler skifte ut denne på høstservicen. Kan jeg anbefale båten? Ja, særlig for allsidig bruk og båten er av god kvalitet og jeg (og en del flere virker det som?) synes båten også ser bra ut. Skal båten brukes mye i utsatte farvann ville jeg valgt en båt med lenger/smalere skrog. Og hvis jeg kunne valgt så skulle båten vært hvit da farget skrog er noe "dritt" for en som er opptatt av at den skal se penest mulig ut og uten riper! Forøvrig ville jeg også i din situasjon, som jeg forstår den, prøvd å få levert tilbake båten du har kjøpt og pengene igjen. Kan virke som om du har en god sak da båten (motoren) er i vesentlig dårligere stand enn du kunne forvente eller har fått opplst om. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
ivar Svart 28.Juni.2008 Del på Facebook Svart 28.Juni.2008 Når det gjelder heving av kjøp etc, så må jo du forholde deg til din selger, så får han forholde seg til sin selger. (mener jeg da...) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
prhe Svart 29.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2008 takker for mange gode råd. Han jeg kjøpte båten av sier at å heve kjøpte går veldig fint det, men han arbeider med tidlig eier slik at jeg skal få en ny motor på båten istedet for. Får svar på mandagen om hva de kommer frem til. Viss ikke det er ett hyggelig svar så hever jeg kjøpet da... Får nesten kikke litt nærmere på Morgan da:) Tusen takk for all god hjelp... Sitér dette innlegget Link to post
catoh Svart 23.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2010 Hei! Bringer opp denne tråden igjen da eg trur eg kan ha eit liknade problem.. Kjøpte ein Uttern D51 med 75hk mercury 4 takt i haust. Prøvekøyrte båt og motor, alt fungerte fint. Tok med båten heim, og køyrde motoren i ferskvatn. I dag, ca 1 mnd etter skulle eg skifta olja og filter, samt gearolja. Byrja med bytte av gearolja, denne var fin på farge, og rett mengde. Rett mengde og fin farge var det ikkje på motorolja diverre.. Skrudde ut oljepluggen, då kom det fyrst ein skvett med vatn (ca 1 dl,)så kom det mørk grå olja. Reknar med at dette ikkje er normalt? Nokon meiningar om kvar det kjem i frå? Forrige oljeskift på motoren vart utført våren 2009 på serviceverkstad. Cato Sitér dette innlegget Link to post
catoh Svart 13.November.2010 Del på Facebook Svart 13.November.2010 Ingen som har nokon gode råd/tips?? Sitér dette innlegget Link to post
snurresprett Svart 22.Mai.2012 Del på Facebook Svart 22.Mai.2012 ser ut som om jeg også har havnet i denne smørja.... Kjøpte en askeladden 605 med en Mercury 115EFI på hekken.. peilet olja og den så fin ut. men verkstedet som skulle ta service ringte og sa de trodde det var vann i olja. Riktignok var det læregutten som som hadde tappet den og derfor var de ikke 100% sikker. De fyller på ny olje nå og kjører den i gang så får vi se. Hva er egentlig rettighetene ved kjøp av bruktbåt når det kommer til slike problemer? forrige eier har hatt den siden den var ny, den er brukt sommer og vinter uten et eneste feilslag. Fyren er (virker sånn) en hyggelig ærlig fyr. motoren skal ha vært på servicer osv.. nå venter vi på ''dommen'' fra verkstedet.. Sitér dette innlegget Link to post
snurresprett Svart 22.Mai.2012 Del på Facebook Svart 22.Mai.2012 setter pris på alle som har noe konstruktivt og bidra med her.. som lite båtkyndig og med god tro om alle Så er jeg veldig usikker på hva jeg kan foreta meg og hva jeg kan forvente.. lommeboka tillater ingen dyre påkostninger på den nyinnkjøpte balja som jeg har hatt en hel uke...... alle riksdalene gikk med til innkjøp.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.