Wasco Startet 26.Juni.2008 Del på Facebook Startet 26.Juni.2008 Jeg ser på mange båtannonser på nettet, og det er en ting som slår meg. Det er hvor utrolig lite enkelte båtselgere tenker på det inntrykket et bilde skaper. Mange legger ut interiørbilder av uoppredde køyer eller en pentry med skitten oppvask, bord med fulle askebeger,skiftnøkkler, skittne twistdotter og gudene vet hva :nono: :nono: Tenk om noen skulle prøve å selge et hus ved hjelp av lignende bilde??? Selvsagt er det også mange båter som er pene og ryddige, men overraskende mange er utrolig rotete. Så hvis du sliter med salget....kanskje en opprydding og nye bilder kan gjøre susen. Eller er det noe som synes det er litt "macho" og litt maritimt å ha det litt rotet??? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Suzumar Svart 26.Juni.2008 Del på Facebook Svart 26.Juni.2008 Tja, når en ser på enkelte tilrettelagte friluftsområder for båtfolket så kan det se ut som vi har noen rotekopper og natursvin blant oss. Maritimt og macho er i alle fall ikke rotebildene på Finn - det er latskap! Jo mer rotete det er på bildene jo større prutningsrom - det er min teori. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 26.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2008 Jo mer rotete det er på bildene jo større prutningsrom - det er min teori. Et godt poeng Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
2nd Trikker'n Svart 26.Juni.2008 Del på Facebook Svart 26.Juni.2008 Jeg forsøker å la være, men klarer ikke å ungå å forundres over folks idioti. Det er helt riktig - det skal være pent og ryddig - uten at det har noen som helst sammenheng med tilstanden til salgsobjektet. Er det noe rart at så mange kjøper "katta i sekken" Et rent og pent motorrom uten tegn til den minste olje lekkasje er for meg "full stop" Her kan det være noe galt. Jeg forlanger alltid å inspisere motoren kald. Har den likevel vært startet så kjenner jeg det med fingrene og går. Inspiseres båten på land og den er nettop stoffet - snur jeg på hælen og går. Hvis båten er "stylet" innvendig, så spør jeg selgeren hva det er han prøver å skjule. Blir han fornærmet - så går jeg. Og likevel så har jeg også kjøpt "katta i sekken" fordi selgeren og kona hans var så inmari hyggelige mennesker! Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 26.Juni.2008 Del på Facebook Svart 26.Juni.2008 Så da får jeg ikke solgt min båt til deg da siden mitt motorrom er kjemisk rent hele tiden Sitér dette innlegget Link to post
Suzumar Svart 26.Juni.2008 Del på Facebook Svart 26.Juni.2008 Det blir mye gåing på deg Trikker'n :-) Men poenget ditt er vel at en bør være skeptisk uansett og det er jeg enig i. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 26.Juni.2008 Del på Facebook Svart 26.Juni.2008 hmmmm det var et par vriene vri hehe for meg skal det IKKE være olje i motor rommet - motoren blir passet på og malt så fort det kommer en flekk så det er jo litt rart at noen ikke vil kjøpe hvis det er slik??!! er vel bare å ta en prøvetur og er det olje der etter en tur burde man kansje tenke at man prøver å feie noe under teppet personlig er det ryddigere og penere i båten en hjemme men det er fordi det er mindre plass ombord så jeg anser det som et must at alt er i skjønneste reneste orden den med nystoffet båt er jeg dermed litt mere med på..... Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Wasco Svart 26.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2008 Det blir mye gåing på deg Trikker'n :-)Men poenget ditt er vel at en bør være skeptisk uansett og det er jeg enig i. Selsagt skal en være skeptisk. Men jeg opplever det nermest som en fornermelse når en selger ikke gidder å fjerne en stor søppelsekk som står mitt på dørken. Forteller ikke det at denne selgeren ikke bryr seg om hva kunden tenker?? Selvsagt kan det være en bra båt, men jeg blir skeptisk i møte meg slike rotekoper Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
rover Svart 26.Juni.2008 Del på Facebook Svart 26.Juni.2008 Er redd 2nd. Trikkern er noe på bærtur....... Ren og ryddig båt betyr helst at eier "bryr seg". Det gjenspeiler seg i vedlikeholdet ellers. Tror "rotete" båt betyr manglende vedlikehold og slendrian........ Det betyr også mye for prisen. rotet og skitten drar prisen ned. Men jeg har kjøpt slike båter. Vasker en del for "hundre tusen" jeg:-) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 26.Juni.2008 Del på Facebook Svart 26.Juni.2008 Jeg synes båtfolk generellt holder båtene i god stand og har det ryddig, men det finnes jo unntak. Jeg kan i alle fall ta av meg skoene i motorrummet ganske ofte. Vinnerne i orden hvis dette skulle være en konkuranse mener jeg er seilbåteierne. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 26.Juni.2008 Del på Facebook Svart 26.Juni.2008 Et rent og pent motorrom uten tegn til den minste olje lekkasje er for meg "full stop" Her kan det være noe galt. Maskinrom SKAL være rene og pene og av to enkle grunner. Brannfare og at rent og pent betyr at en eventuell lekkasje vil vise seg veldig tydelig. En liten kikk under luken er nok til å konstatere at båten er "fit for fight" denne dagen også. Hilsen en sotengel (maskinist) Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 26.Juni.2008 Del på Facebook Svart 26.Juni.2008 Her må også jeg slenge meg på lasset. Er det noe jeg digger å gjøre, så er det å holde både bil å båt i orden. Jeg tar motorvask på bilen med gjevne mellom rom og gnukker på motoren i båten så den skal være like pen utvendig som innvendig. Samme med motorrommet, gullende rent. Spyler alltid av båten etter tur så saltet ikke setter seg. Men det er nå meg da..... Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
lassal Svart 26.Juni.2008 Del på Facebook Svart 26.Juni.2008 Her må også jeg slenge meg på lasset. Er det noe jeg digger å gjøre, så er det å holde både bil å båt i orden. Jeg tar motorvask på bilen med gjevne mellom rom og gnukker på motoren i båten så den skal være like pen utvendig som innvendig. Samme med motorrommet, gullende rent. Spyler alltid av båten etter tur så saltet ikke setter seg. Men det er nå meg da..... Da er vi tydelighvis 2 - og det er bra! Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 27.Juni.2008 Del på Facebook Svart 27.Juni.2008 Hadde det ikke vært for disse rotekoppene....så hadde jeg aldri hatt råd til så stor båt jeg har nå... Sitér dette innlegget . Link to post
roaldbj Svart 27.Juni.2008 Del på Facebook Svart 27.Juni.2008 Jeg tror moosewine har et generelt godt poeng. Jeg har flere ganger sett hvodan ny eier har fått en fritidsbåt til å bli "ship shape" etter iherdig vedlikehold. Jeg vil likevel tro at båtfolk gjennomgående er litt mindre rotete enn den gjevne person på land. Man må vel ha litt orden på tauverk, fendere og kart for i det hele tatt å bevege seg til sjøss. Mitt inntrykk er forøvrig at det er usedvanlig mange fritidsbåteiere som holder god orden i båtene sine. I havna vår (Sonskilen) ser jeg mange som bruke mye tid på pleie av båten sin. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 27.Juni.2008 Del på Facebook Svart 27.Juni.2008 jeg er en rotekopp. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
logget av Svart 27.Juni.2008 Del på Facebook Svart 27.Juni.2008 jeg er en rotekopp. Jeg og. Hvor mange kjerringer har du rota bort? Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 27.Juni.2008 Del på Facebook Svart 27.Juni.2008 Jeg har bare NSSR sin kopp jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 27.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2008 Nå er det egentlig min oppfattning at de fleste båtfolk er ordensfolk. Min reakjon går heller på det at jeg lurer på hva folk tenker på når de legger ut bilder for å selge båtene sine. Jeg kunne vært fristet til å legge ut noen groteske eksempler....men skal ikke gjøre det Noen båter er så fine og vellholdte, men så viser de pluttselig bilder fra salong, pentry eller hva det måtte være, og der ligger det dyner og sko, tomme brusflasker og verktøy, tomme sigarettpakker og jeg vet ikke hva. Det hadde ikke tatt fotogrfen mer en 10 min å rydde opp i rotet....men det blir ikke gjort. Det er vel dette jeg reagerer på....... Selvsagt finnes det ytterpunkter i begge rettninger. Det finnes pedanter som går med støvklut og så finnes det folk som ikke bryr seg i det hele tatt.... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Seiljåtten Svart 27.Juni.2008 Del på Facebook Svart 27.Juni.2008 På sommeren er det vel ofte kona som styrer og gjør det koselig i endel båter. Men det som egentlig jeg er litt sjokkert over er hvor lite som gjøres for å ta vare på båtene om vinteren. Mange løfter på land, hiver over ei billig lettpresenning, og glemmer. Jeg tror at i de båtene der alt er strøkent om sommeren, finner man også fotspor rundt båten i vinterkulda. De siste vinterene har det vært endel snø, og da ser man lett hvor det ikke er stell å få. Katta i sekken kan man alltid gjøre, men dersom eieren har hatt båten i mange år, og den ser bra ut, er det sikkert ok. Har han hatt den i 1 år, og den ser nymalt/lakka ut...... Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 27.Juni.2008 Del på Facebook Svart 27.Juni.2008 er det noen som har erfaring med om det er mulig for rotekopper å bli mere pedanter??? eller er det slik at er man rotekopp så er man rotekopp? jeg trives best når jeg styrer rotet selv, og ikke blir pålagt å holde alt mulig dønn strøkent. avslappet holdning til litt rot tenker jeg det kan kalles. spm mitt er om er om jeg kan bli lykkelig hvis jeg presser meg selv til å holde dønn orden , og vil det gå seg til over tid? eller vil det bare bli en ekstra belastning for meg som er skrudd litt løst isammen? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
The Gannet Svart 27.Juni.2008 Del på Facebook Svart 27.Juni.2008 Jeg har det vel ryddigere i båten enn hjemme. I båten har alt sin plass og ting kan finnes frem fort i en krisesituasjon. Verktøy, vester, lykter etc. Samtidig så må båten sjøstues. Da passer det dårlig med overfylte askebegre og annet rot. Tror at en salgsannonse med bilder av en "forlatt" båt tyder på at båten må selges. Kanskje brudd med fruen (den j**la båten skal bare selges og jeg gidder ikke shine den opp) eller null interesse lenger. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 27.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2008 er det noen som har erfaring med om det er mulig for rotekopper å bli mere pedanter??? eller er det slik at er man rotekopp så er man rotekopp? jeg trives best når jeg styrer rotet selv, og ikke blir pålagt å holde alt mulig dønn strøkent. avslappet holdning til litt rot tenker jeg det kan kalles. spm mitt er om er om jeg kan bli lykkelig hvis jeg presser meg selv til å holde dønn orden , og vil det gå seg til over tid? eller vil det bare bli en ekstra belastning for meg som er skrudd litt løst isammen? Det er sikkert mulig, men jeg vet ikke om det er noen målsettning i seg selv. Ombord i en båt er det jo først og fremst sikkerheten en må ha i tankene. Og hvist "rotet" ikke er en fare for sikkerheten, er det vel ingen problemer. Jeg mener ikke at alt skal stå på "strekk"......rot er jo en del av vår identitet Men det jeg fremdeles lurer på er hvorfor ikke båtselgere gidder å rydde bort det verste rotet før de tar bilder som legges ut i salgsannonsen på FINN.no Tenk om du skulle se på et hus og på bildene var det uoppredde senger, oppvaskkummer fulle av oppvask, salongbordet fult av sigarettsneiper og tomme ølbokser.....!!!! Lit rot er bare kos. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.