Jump to content

Kartplotter programvare for PC


KlaBeLa

Recommended Posts

Vurderer å anskaffe meg kartplotter programvare for PC.

Holder til nord for Ålesund slik at Maptech enda ikke er aktuelt. Er det noen som har noen anbefalinger å komme med? Har lest en del på nettet angående C-Map kartsystemet.  Hva heter programvaren til C-Map og hva koster evt. dette ?

Link to post
Share on other sites

Det er mange som leverer programvare til c-map. Har ingen priser, men det koster en del tusen, både for programvare og kart.

 

Et billig alternativ hvis du har litt tid, men ikke ønsker å bruke mye penger, er å scanne kart selv. Det er tidkrevende, men lærerikt og morsomt. Det er ikke nødvendig med noen dyr scanner for å oppnå bra resultat.

 

Har selv scannet diverse båtsportkart opp gjennom årene med bra resultat. (Synes selv de beste av mine egne produksjoner er bedre enn kartene fra Maptech :cool: )

 

Kartprogrammet Seaclear er gratis og kan lastes ned fra nettet. Et annet bra kartprogram som kan lese hjemmelagde kart er oziexplorer. Demoversjon med brukbar funksjonalitet er gratis, mens fullversjon koster noen hundrelapper.

Link to post
Share on other sites

Jeg sjekket med CM9.... digitalkart en gang.

Gikk rundt en holme med jevn avstand og kartet var perfekt gikk så vidre bort til en annen plass, her hadde jeg gått på land med ca 10 m, dette er jo innenforbi toleransen til GPS'en så det får en jo bare leve med.

En annen gang så jeg en grunne som var 10 cm for høy, jeg så ut visuelt at jeg gikk godt utenom det som var merket i kartet (plotteren viste da at jeg var på land :lol:)

ett lite kakk i båten da helen subba nerpå grunnen (feilplassert av Gud eller kartverket)

Har ikke sjekka denne mot pappirkart enda.

Stol ikke blindt på plotteren, det mangler grunner mm i forhold til pappirkart, men det blir bare bedre og bedre.

Jeg bruker selv pappirkart i 1% av tilfellene.

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Kvalitet og nøyaktighet på norske sjøkart varierer sterkt. De eldste kartene er basert på over 100 år gamle oppmålinger, og egner seg dårlig for elektronisk navigasjon.

 

C-map kartene er vel basert på det samme kartgrunnlaget?

 

Det kommer imidlertid stadig nye kart basert på nye oppmålinger, men dette arbeidet går ikke spesielt fort.

 

Dette bør tenkes på når man anskaffer kart enten de er på papir eller på elektronisk form.

Link to post
Share on other sites


Lasse: Kvalitet og nøyaktighet på norske sjøkart varierer sterkt. De eldste kartene er basert på over 100 år gamle oppmålinger, og egner seg dårlig for elektronisk navigasjon.

 

C-map kartene er vel basert på det samme kartgrunnlaget?

 

Det kommer imidlertid stadig nye kart basert på nye oppmålinger, men dette arbeidet går ikke spesielt fort.

 

Dette bør tenkes på når man anskaffer kart enten de er på papir eller på elektronisk form.


 

Mener å huske at man må regne optil 50 meter feilmargin på offisielle digitale kart. C-map får sine data fra statens kartverk. På et ECDIS sytem vil man i kartet, kunne se kvaliteten på oppmålingene.

Link to post
Share on other sites

navigerte med navman (enkel fargekartplotter) og c-map i sommer .. bergen - sørlandskysten og tilbake.

Scannede kart kan stort sett ikke måle seg i det hele tatt.

Detaljene man får på c-map er ikke tegnet inn på kart og kan ikke sees med lupe.

c-map er i en klasse for seg mht nøyaktighet i mye av sørnorge ihvertfall.

Ift. bluechart er det svært greit å kunne taste inn forskjellig farge på feks. 2 meter.

om man kanskje er et par meter ute av kurs mht gps nøyaktighet så har man jo korrekte kart på kartplotteren uansett og da trenger man ikke kart til dette.  Kart trenger man kun til å backup og evt. i områder hvor c-map ikke er utbygd i detalj er min erfaring.  Dere som operer med 10 meter feil osv har dere gamle kart eller gammelt utstyr ?

eller er det jeg som er for uerfaren ved bruk av mitt eget utstyr ?  Hadde og telchart lite men det ble "gitt bort". (ubrukelig etter min mening ift c-map)

Link to post
Share on other sites


seilbaat: navigerte med navman (enkel fargekartplotter) og c-map i sommer .. bergen - sørlandskysten og tilbake.

Scannede kart kan stort sett ikke måle seg i det hele tatt.

Detaljene man får på c-map er ikke tegnet inn på kart og kan ikke sees med lupe.

c-map er i en klasse for seg mht nøyaktighet i mye av sørnorge ihvertfall.

Ift. bluechart er det svært greit å kunne taste inn forskjellig farge på feks. 2 meter.

om man kanskje er et par meter ute av kurs mht gps nøyaktighet så har man jo korrekte kart på kartplotteren uansett og da trenger man ikke kart til dette.  Kart trenger man kun til å backup og evt. i områder hvor c-map ikke er utbygd i detalj er min erfaring.  Dere som operer med 10 meter feil osv har dere gamle kart eller gammelt utstyr ?

eller er det jeg som er for uerfaren ved bruk av mitt eget utstyr ?  Hadde og telchart lite men det ble "gitt bort". (ubrukelig etter min mening ift c-map)


 

Vel vel, har du "altid" nøyaktighet på bedre en 10 meter så bør du ta godt vare på utstyret du bruker.

Sikker noen som kan forklare litt om feilmarginer på GPS, har selv litt for liten viten.

 

Telchart bruker forøvrig c-map sine kart, får jeg tak i fullversjonen av  det så blir det  :cheers:

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Frem til 1. mai hadde amerikanerne moro av å sende ut feilsignaler som ødela for nøyaktigheten på slikt utstyr. Men etter at de sluttet med den slags er det mulig å orientere seg med en nøyaktighet på pluss/minus 5 meter. Det burde holde til det meste.

 

5 meter er mao absolutt maksimal feilmargin på en moderne gps nå. Eller ?

Link to post
Share on other sites

I praksis er nøyaktigheten enda større såfremt man ikke har fysiske hindringer.

Her er hva vegvesenet forteller:

Freser seg gjennom

Da ble vegkanten målt inn på begge sider, ved hjelp av satellitter og to mottakerstasjoner blir vegtraséen registrert på centimeteren. Disse data blir senere bearbeidet i en datamaskin som siden får vegen til å fremstå som to streker på skjermen.

 

Sjåføren på brøytebilen har med seg en bærbar datamaskin og styrer fresen etter posisjonen som hele tiden er avmerket på skjermen. Med noen centimeters nøyaktighet kan føreren så styre fresen gjennom snømassene.

 

Væruavhengig

I prinsippet kan storm eller snøføyke rase utenfor førerhuset. GPS-systemet vil sørge for at fresen holder seg innenfor de hvite vegstripene.

Link to post
Share on other sites

til seilbåt: Det er stor forsjell på nøyaktigheten til vanlig GPS og DGPS som veivesnet bruker. Nøyaktigheten på DGPS kan man få så nøyaktig man ønsker, bare man betaler for det. Nøyaktigheten på en vanlig GPS (C/A-kode) er avhengig av mange faktorer som:

Feil i satelitt klokke, opp mot 3 meter

Baneforstyrelser: opp mot 1 meter

Efemeridefeil: opp mot 4,2m

Ionosfæreforsinkelse: 5-10m

TroposfæreForsinkelse: 2m

Mottaker støy: 7,5 meter  

Detter gir en 68% sansynlig minstefeil på 13,9m (UERE)

For å få totalfeilen(95%): ganges 13,9 med 2 og ganges med HDOP.  Er HDOP 1,3 blir totalfeilen 36,1m

Men dagen gps'er klarer å beregne "bort" noen av feilkildene slik at nøyaktigheten forbedres. Garmin påstår at flere av deres vanlige gps'er har nøyatighet ned mot 7m (Har her kun tatt for meg horisontal planet, vertikal er det større unøyaktighet)

Link to post
Share on other sites

ok.

garmin oppgir ikke bedre enn det som faktisk oppnås vel?

hvilket søksmål ville ikke det blitt?

er det +- 3.5 meter da ? eller +-7 ?

uansett så virker min utifra det jeg har testet så nøyaktig at man kan finnavigere mellom små holmer og skjær.  Kan man ikke bekrefte posisjonen visuelt så er jeg ikke trygg nok til å slå meg på brystet utifra hva jeg har hørt av andre.  Men feks leia inn til kvitsøy (som er svært smal) opp elveleier, inn i havner osv. alt ble plottet inn på rett side (med bedre nøyaktighet enn 10m).  Men hovedpoenget mitt var at c-map er mer detaljert enn scannede kart og at scannede kart og for en som lurer på hva han skal velge så bør han la være å scanne om han ser seg råd til å kjøpe gps/kartplotter.

Navman er vel ikke kjent for å være verdens beste merke (og jeg drømmer allerede om en enda bedre modell med større skjerm osv) men det er svært enkelt å montere og når man er trygt fremme så kan man ta den av feste på under 1 min for å unngå tyveri.

Link to post
Share on other sites

Generelt er det vel ingen forskjell på nøyaktigheten i et vektorkart ifh et rasterkart (scannet kart)?

 

De fleste norske sjøkart i hovedkartserien er produsert i målestokken 1:50.000. Båtsportkartene er utsnitt fra disse sjøkartene.

 

Om et slikt kart vises som et c-map vektorkart eller som et scannet rasterkart blir nøyaktigheten den samme.

 

I kartsamlingen til c-map finnes det i tillegg til hovedkartene en rekke detaljkart som har en annen målestokk som f.eks 1:10.000. Disse vil selvsagt gi en bedre nøyaktighet enn et 50:000 kart.

 

MEN:

Mange av disse detaljkartene kan også kjøpes på papirform og scannes hvis man ønsker det.

Link to post
Share on other sites

har programmet som brukes ifm scannede kart støtte for å legge inn de detaljerte kartene ? Slik at man zoomer inn når man nærmer seg land ?

om ikke er det vel nesten ubrukelig ?

og c-map kartplotter med nt+ brikker er mye bedre i praksis om man vil finnavigere.  Om man ikke skal finnavigere kan man vel like godt lese kartene manuelt uten å olle med å scanne dem inn på pcen?

mitt råd er ihvertfall at om man har en båt til over 100000 og økonomi som står i stil så bør man sterkt vurdere å kjøpe en fargekartplotter med c-map nt+ kart.  Ulempen med bluechart er såvidt jeg vet at det ikke er like utbygd samt at man ikke kan sette inn egen farge for markering av dybdekoter.  

Link to post
Share on other sites

Fra www.garmin.com :

Q. How accurate is a GARMIN GPS?

A. With the end of Selective Availability, you can expect horizontal accuracy of 20m to 35m (60' to 105') for older 8 channel units and 7m to 15m (21' to 45') for newer 12 parallel channel units in good reception conditions. For altitude you can expect accuracy to range from +/- 75m (225') for an 8 channel unit and +/- 35m (105') for 12 parallel channel units in good reception conditions. There are a number of environmental conditions that can affect GPS accuracy due to varying satellite signal reception conditions and can therefore lead to better or worse accuracy's than listed above. The satellite status page on most GARMIN GPS units will provide a real-time estimate of the relative accuracy of the position reported by the GPS receiver.

 

og med hensyn til scannede kart er de akurat så nøyaktige som oppmålingene i det aktuelle området. ser ikke noe problem med scannede kart, annet en at god oppløsning på kartene tar mye plass. Samt at man må huske å korigere for ND og ED datumene, hvis orginal kartene ikke er i wgs 84 datum. eventuelt sette GPS'en på samme datum som kartet. Dette gjelder også generelt for plotting av gps possisjoner på vanlige kart. Det er ikke alle som kjøper nye kart så ofte (forstålig). Det er mange båter som har gått på grunn pga feil datum.

 

Har man båt til over 100000 burde man lære seg å navigere med vanlig kart og kompass, før man stapper båten full av fancy duppeditter som som imponerer naboen.

Da får man også bedre forutsetning for å utnytte det man kjøper av fancy kartploterer etc.  :seeya:

 

Lasse forsett å scanne kart det er en god og "billig" løsning, så lenge man kjenner til begrensningene  :cheers: Husk det beste systemet er det man selv er fortrolig med og kan brtuke, uansett hva andre måtte mene.

Link to post
Share on other sites

hvordan ble det med egnos ? er det satt i drift ?

egnos er basert på 3m slingring 95% av tiden.

her er det ikke snakk om å lære å bruke kart eller ikke.

om man har scannede kart eller c-map så må man kunne kart like mye/lite. Spm er hvilke kart som gir best grad av nøyaktighet ifm praktisk bruk.  GPSen må man kople på uansett. (vel en nyere kartplotter med gps er vel generelt sett mer nøyaktig enn om man sparer penger ved å bruke en gammel)

Link to post
Share on other sites

Nå var det PC og programvare på PC som var temaet her, og ikke kartplottere. Jeg tviler på at c-map har detaljkart ut over 50.000 for alle kyststrekninger, og selvsagt kan du bruke detaljkart i f.eks oziexplorer også. Etter det jeg har hørt ligger  Bluechart et hestehode foran c-map når det gjelder å levere kart basert på nye oppmålinger. Jeg har både c-map og rasterkart, og har sett enkelte mangler på c-map kartene. Særlig i områder som ligger litt utenfor trafikkledene. Ser både fordeler og ulemper med begge systemene.

 

Ikke alle som er like begeistret for c-map.

Se Båtmagasinet  

Link to post
Share on other sites

Men jeg har en oppfatning som jeg vet ikke alle deler med meg: PC - og skannede kart vil om en fem års tid stort sett bare være for de *spesielt interesserte*. Prisene på kartplottere med vektoriserte kart vil gå ned, man vil få *full pakke* til en pris hvor eventuelle besparelser ved *skannede kart* + PC er små, mens funksjonaliteten på kartplotterne som navigasjonshjelpemiddel vil være PC'ene overlegne.  

For så vidt enig men jeg tror nok jeg vil snu den på hodet: Kartplottere vil utvikle seg til å bli en PC pakket inn i en Kartplotteboks og forkjellene vil bli mindre  :cheers: De store utviklingsmiljøene rundt om i verden, uansett hva de utvikler, jobber mot standard maskinvare for å få prisen ned.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

enig med PanPans fremtidsvyer.

C-Mapen min dekker bare til lillesand (vestnorge wide brikke) den er oppdatert i mai 2002.  Ofte mangler detaljer og man får ikke zoomet så langt inn at man får dybdekurver man skulle ønsket men det man ikke finner på den brikken finner man ihvertfall ikke på noe kart som blir scannet inn av noen som skal spare penger vel?  Jeg synes ihvertfall C-map kartplotter en drøm og ha.  Litt greit å ha det samme som redningsselskapet og kysttrafikken ellers har.  Er fristet til å kjøpe en Bluechart plotter i tillegg for å sammenligne. (men hvordan forklarer jeg den til kona?)  

Link to post
Share on other sites

om ikke pan pan svarer selv så kan jeg nevne bedre skjermer og bedre motstand mot fuktighet.

ellers vil nok pcen og leve videre både med og uten scannede kart.   Kanskje man om 5 år kjøper en pc til båt en til stua en til internet osv. Eller bruker man samme skjerm til alt ? Ikke godt å si ... folk er forskjellige og folk vil ha forskjellig utstyr etter smak og behag.  Ipaq prøver seg med mulighet for sjøkart med mye sterkere skjermer osv. Men i likhet med Pcer så er de foreløpig ikke så motstandsdyktige mot fuktighet.

Å kople opp mobilen er en annen løsning som kanskje er "in" om et par år.  Trådløs vannfast skjerm ut i cockpit fra pcen ?  

Link to post
Share on other sites


PanPan: Jeg har ikke sett noen liste over kartgrunnlaget til C-Map, men det ville være rart om de ikke legger til grunn spesialkart de også.
Vil du se kartgrunnlaget til C-map er det bare å gå inn på deres egne sider.

 

Grunnlaget for NT+ wide brikken for strekningen Halden/Lista som er en av de to jeg bruker (i kartplotter) finnes på http://www.c-map.no/chartlisting_plus.asp?...D=SNW&us_crtr=0

 

En oppsummering der viser (antall og målestokk):

 

5 - 1:1500000

1 - 1:800000

1 - 1:750000

1 - 1:700000

2 - 1:360000

2 - 1:200000

1 - 1:120000

 

15 - 1:50000

 

5 -   1:25000

10 - 1:20000

29 - 1:10000

3 -   1:7500

3 -   1:5000

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...