Jump to content

Kartplotter programvare for PC


KlaBeLa

Recommended Posts

Profesjonelle kartplotere som leveres til handelsflåten er i dag en helt ordiner PC, men samme hovedkort, prosessor skjermkort og skjerm som hvermansen har hjemme hos seg selv. Eneste forskjellen er kabinettet. og operativsystemet er M$ NT basert.  

ref: Norcontrol og Kelvin Hughes

 

EGNOS er ennå i testfasen, men har man utstyret kan bruke det selv. EGNOS er kort beskrevet et satelettbasert "dgps" system for Europa. Det er imarsatt satellitter som brukes som referansestasjoner. Men vanlig DGPS vil være billigere og mer nøyaktig. http://www.esa.int/export/esaSA/GGG8YN4UGE...EC_index_0.html

SATREF er et annet radiobasert DGPS system som bruker NRKs  RDS tjeneste til DGPS korreksjoner. Nøyaktighet på handholt gps blir da 1-5m avhengig av modell, på proff motager vil nøyaktighet ligge under 1 meter. Men har du virkelig brukt for slikt seilbaat ?  ville da heller investert i en ekstra gps for backup, i stedet for å legge ned penger på dgps.

 

Men merk dere forkortelsen GNSS (Global Navigation Satelite System)  Det bruker data fra både gps satellitter og de russiske GLONASS satellittene, og fremtidige GNSS mottagere vil også ta inn signaler fra det europeiske gpssytemet  Galileo.

Link to post
Share on other sites


bph: SATREF er et annet radiobasert DGPS system som bruker NRKs  RDS tjeneste til DGPS korreksjoner
SATREF systemet med rene korreksjoner for DGPS over NRK P2 RDS er nedlagt og erstattet med annet system (tre forskjellige med ned til cm/dm nøyaktighet).

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites


Lars H.: bph: SATREF er et annet radiobasert DGPS system som bruker NRKs  RDS tjeneste til DGPS korreksjonerSATREF systemet med rene korreksjoner for DGPS over NRK P2 RDS er nedlagt og erstattet med annet system (tre forskjellige med ned til cm/dm nøyaktighet).


Ser man det, er ikke altid det man har er helt oppdatert  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ang. mye utstyr: kanskje det ble litt for mye duppeditter her  :boxing:

Bilde

For de som ikke klarer å lese teksten: "ALT TENKELIG UTSTYR" (båten er til salgs)

Mener ikke å henge ut eieren her, jeg kjenner ikke til årsaken til at båten sank. Bilde satte bare i gang tankeprosessen litt ang utstyr....

Den sank 8.11.02 ca kl 20:30 ved Båene rett nord av Tisler (Østfold) Bilde er "lånt" fra denne siden: http://www.nssr.no/sak.cfm?nyhetsID=343

Link to post
Share on other sites

var det han som meldte fra på mobil til tross for at han hadde vhf ? meldte at han var i innseilingen til strømstad og redningsmannskapene fant ham i norge ?   det finnes to typer båtfolk .. de som har "drede på draget" og de som kommer til å gjøre det.

eller finnes det fortsatt noen som forbereder seg og utfører kapteinsjobben godt nok til aldri å gjøre det ?

vel jeg skal ihvertfall forsøke meg på fritidsskipper sertifikat til våren så er jeg et steg nærmere å kunne mer enn jeg kan i dag.

Link to post
Share on other sites


seilbaat: var det han som meldte fra på mobil til tross for at han hadde vhf ? meldte at han var i innseilingen til strømstad og redningsmannskapene fant ham i norge ?   det finnes to typer båtfolk .. de som har "drede på draget" og de som kommer til å gjøre det.

eller finnes det fortsatt noen som forbereder seg og utfører kapteinsjobben godt nok til aldri å gjøre det ?

vel jeg skal ihvertfall forsøke meg på fritidsskipper sertifikat til våren så er jeg et steg nærmere å kunne mer enn jeg kan i dag.


 

Forundrer meg ikke om det var han nei.

Hvis du bor i nærheten av Horten, så skal det holdes et D5L (fritidsskipper) kurs ombord i en privat seilbåt der.

Link to post
Share on other sites

Hvis du bor i nærheten av Horten, så skal det holdes et D5L (fritidsskipper) kurs ombord i en privat seilbåt der.

[/i]


 

 

Hvor kan jeg få opplysninger om dette kurset ? Min co-skipper ønsker seg et slikt kurs i julegave.

 

Ang båten som sank, får du vann over batteriene så er det liten hjelp i alle elektroniske dupeditter. Det er jo de færreste som har eget VHF-batteri på flybridge.

Link to post
Share on other sites


Vega: Hvis du bor i nærheten av Horten, så skal det holdes et D5L (fritidsskipper) kurs ombord i en privat seilbåt der.


 

 

Hvor kan jeg få opplysninger om dette kurset ? Min co-skipper ønsker seg et slikt kurs i julegave.

[/i]


 

Hei

Beklager at det tok litt tid.

Kurs arrangør er marin-techhttp://www.marin-tech.no/

info om kurset her:http://www.marin-tech.no/kurs/fritidsbaat.html

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...