bph Svart 10.Desember.2002 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2002 Profesjonelle kartplotere som leveres til handelsflåten er i dag en helt ordiner PC, men samme hovedkort, prosessor skjermkort og skjerm som hvermansen har hjemme hos seg selv. Eneste forskjellen er kabinettet. og operativsystemet er M$ NT basert. ref: Norcontrol og Kelvin Hughes EGNOS er ennå i testfasen, men har man utstyret kan bruke det selv. EGNOS er kort beskrevet et satelettbasert "dgps" system for Europa. Det er imarsatt satellitter som brukes som referansestasjoner. Men vanlig DGPS vil være billigere og mer nøyaktig. http://www.esa.int/export/esaSA/GGG8YN4UGE...EC_index_0.html SATREF er et annet radiobasert DGPS system som bruker NRKs RDS tjeneste til DGPS korreksjoner. Nøyaktighet på handholt gps blir da 1-5m avhengig av modell, på proff motager vil nøyaktighet ligge under 1 meter. Men har du virkelig brukt for slikt seilbaat ? ville da heller investert i en ekstra gps for backup, i stedet for å legge ned penger på dgps. Men merk dere forkortelsen GNSS (Global Navigation Satelite System) Det bruker data fra både gps satellitter og de russiske GLONASS satellittene, og fremtidige GNSS mottagere vil også ta inn signaler fra det europeiske gpssytemet Galileo. Sitér dette innlegget Link to post
bph Svart 10.Desember.2002 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2002 info om Galileo på denne siden: http://www.esa.int/export/esaSA/GGGMX650ND...vigation_0.html Det ligger også en veldig fin video der om Galileo systemet Sitér dette innlegget Link to post
seilbaat Svart 11.Desember.2002 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2002 nei jeg tror ikke jeg har bruk for det. var bare litt nysgjerrig på om det var iverksatt offisielt. på navmanen min så var det et par valg mht hvilken type gps og da var jeg usikker på om det ville ha noe å si for nøyaktigheten. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Desember.2002 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2002 bph: SATREF er et annet radiobasert DGPS system som bruker NRKs RDS tjeneste til DGPS korreksjonerSATREF systemet med rene korreksjoner for DGPS over NRK P2 RDS er nedlagt og erstattet med annet system (tre forskjellige med ned til cm/dm nøyaktighet). Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
bph Svart 11.Desember.2002 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2002 Lars H.: bph: SATREF er et annet radiobasert DGPS system som bruker NRKs RDS tjeneste til DGPS korreksjonerSATREF systemet med rene korreksjoner for DGPS over NRK P2 RDS er nedlagt og erstattet med annet system (tre forskjellige med ned til cm/dm nøyaktighet). Ser man det, er ikke altid det man har er helt oppdatert Sitér dette innlegget Link to post
bph Svart 12.Desember.2002 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2002 Ang. mye utstyr: kanskje det ble litt for mye duppeditter her For de som ikke klarer å lese teksten: "ALT TENKELIG UTSTYR" (båten er til salgs) Mener ikke å henge ut eieren her, jeg kjenner ikke til årsaken til at båten sank. Bilde satte bare i gang tankeprosessen litt ang utstyr.... Den sank 8.11.02 ca kl 20:30 ved Båene rett nord av Tisler (Østfold) Bilde er "lånt" fra denne siden: http://www.nssr.no/sak.cfm?nyhetsID=343 Sitér dette innlegget Link to post
seilbaat Svart 12.Desember.2002 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2002 var det han som meldte fra på mobil til tross for at han hadde vhf ? meldte at han var i innseilingen til strømstad og redningsmannskapene fant ham i norge ? det finnes to typer båtfolk .. de som har "drede på draget" og de som kommer til å gjøre det. eller finnes det fortsatt noen som forbereder seg og utfører kapteinsjobben godt nok til aldri å gjøre det ? vel jeg skal ihvertfall forsøke meg på fritidsskipper sertifikat til våren så er jeg et steg nærmere å kunne mer enn jeg kan i dag. Sitér dette innlegget Link to post
bph Svart 15.Desember.2002 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2002 seilbaat: var det han som meldte fra på mobil til tross for at han hadde vhf ? meldte at han var i innseilingen til strømstad og redningsmannskapene fant ham i norge ? det finnes to typer båtfolk .. de som har "drede på draget" og de som kommer til å gjøre det. eller finnes det fortsatt noen som forbereder seg og utfører kapteinsjobben godt nok til aldri å gjøre det ? vel jeg skal ihvertfall forsøke meg på fritidsskipper sertifikat til våren så er jeg et steg nærmere å kunne mer enn jeg kan i dag. Forundrer meg ikke om det var han nei. Hvis du bor i nærheten av Horten, så skal det holdes et D5L (fritidsskipper) kurs ombord i en privat seilbåt der. Sitér dette innlegget Link to post
Vega Svart 16.Desember.2002 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2002 Hvis du bor i nærheten av Horten, så skal det holdes et D5L (fritidsskipper) kurs ombord i en privat seilbåt der. [/i] Hvor kan jeg få opplysninger om dette kurset ? Min co-skipper ønsker seg et slikt kurs i julegave. Ang båten som sank, får du vann over batteriene så er det liten hjelp i alle elektroniske dupeditter. Det er jo de færreste som har eget VHF-batteri på flybridge. Sitér dette innlegget Link to post
Marø Svart 16.Desember.2002 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2002 Jeg har anskaffet en bærbar VHF. Da slipper man jo det probmet med VHF batteri på flybridgen. Sitér dette innlegget Link to post
bph Svart 19.Desember.2002 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2002 Vega: Hvis du bor i nærheten av Horten, så skal det holdes et D5L (fritidsskipper) kurs ombord i en privat seilbåt der. Hvor kan jeg få opplysninger om dette kurset ? Min co-skipper ønsker seg et slikt kurs i julegave. [/i] Hei Beklager at det tok litt tid. Kurs arrangør er marin-techhttp://www.marin-tech.no/ info om kurset her:http://www.marin-tech.no/kurs/fritidsbaat.html Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.