Jump to content

Klassekamp på havet


Wasco

Recommended Posts

Jeg tror jeg brakk ryggen på de fleste "kodekser" da jeg møtte opp på en regatta med fiskestang og en sixpack med øl... :lol: Det var så lite vind den dagen , masse venting :fishing::sailing:

 

Du deltar i feil type regattaer. Her hvor jeg holder til, har de noe som kalles "Beer Can Races". Her er de uoffisielle reglene for denne typen regattaer.

Link to post
Share on other sites

Synes Sydvesten har hatt mye bra innlegg som har irritert noen så inn i h.....te, men til andres forlystelse.

Sjelden at noen kaller en spade for en spade uansett hvor upopulært det kan være.

Husk: man skal være kresen med hvem man lar seg irritere av :yesnod:

 

Savner i grunnen sprella til såpemannen også jeg da, ble liksom litt fart i enkelte tråder.

 

Er det forresten noen som har fasiten på hvordan man skal te seg på oppe på veranda`n uten å irretere noen?

Tror mange synes det er en herrlig plass med god oversikt/ lite støy/har man høy nok båt så kan man faktisk sitte med tissen bar uten at noen ser det :yesnod:

Redigert av M/Y LUCIELLE (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med plastskrog og overbygg i tre er vel jeg programforplikta til å gå i mokkasiner (med dusker) og lyse bukser, med islender og skipperlue oventil.

 

Da drikker jeg selvfølgelig cappuchino og hvitvin under dekk, og pils og svart kaffe over dekk.

 

Nå mangler jeg bare å få seil på herligheten....og flybridge. Så blir forvirringen total. :crazy:

[/quo

e]

 

Har det samme MED flybridge jeg da.. Og jeg har hatt de fleste type båter. både med seil og uten. Går i alt fra ullgenser til HH jakke og sko.

Møter nesten bare hyggelige mennesker uansett hvor jeg ferdes jeg. Og jeg liker ikke å bli satt i bås....men i båt :-)

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

.......ter seg som om de eier hele skjærgården og vel så det....

Vel, nå er det vel akurat de de gjør. Eier skjærgården altså. I indre Oslofjord er strandlinja konfiskert av pengefolk slik at vanlige folk ikke slipper til. Det samme klientellet har gjennom åra også sørget for å kjøpe opp skjærgården på Sørlandet. Og da er man vel i sin fulle rett hvis man oppfører seg som om man eier hele skjærgården?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg ferdes mye i indre Oslofjord. Har ingen problemer med å finne fine steder å gå i land, selv i den verste ferietiden. Jeg tror problemet er mye større med overfylte marinaer i sommermånedene, men de unngår jeg helt. Liker meg best i uthavner og har ingen problemer med det, selv innerst inne i fjorden. Jeg har hittil ikke hatt noen konfrontasjoner med "rikfolk" som tror de eier kysten. Det kommer kanskje litt an på en selv også?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Og da er man vel i sin fulle rett hvis man oppfører seg som om man eier hele skjærgården?

Ha de gjør på sine landområder og ut til ca. 2 meters dybde vet jeg fint lit om, men det jeg skriver om er på sjøen der hvor dybene er såpass at den private eiendomsretten ikke gjelder etter mitt syn... men respekterer selvsagt at du rem mener de bør eie hele skjærgården siden de har kjøpt den opp som du sier, men dum som jeg er så trodde jeg at utenfor ca. 2 meters dybde så gjelt ikke den private eiendomsretten..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Alle har vel hørt om regelen at en eier til der hvor molla-bakken ender, eller til hvor langt en hest kan gå til vannet rekker til magen. Men er det noe riktighet i disse utsagnene? I så fall, kan en ankre hvor som helst i nærheten av en "hytte strand" bare en ikke fortøyer i land?

Link to post
Share on other sites

Det er jo helt klart at har man feriert i Kragerøskjærgården per båt i 10 år så vet man jo alt om denne og vel så det, så da får vi som har hatt hytte her i noen generasjoner holde kjeft og slutte å uttale oss om forholdene her (er der nå!) siden det etter ekspertenes mening er noe vi ikke har greie på! Nå er ikke det å holde kjeft min sterkeste side, et problem jeg åpenbart ikke er alene om, etter mitt syn, men en rask kikk i mitt nabolag forteller meg at det faktisk ikke har tilkommet en eneste ny hytte innenfor, ja en nautisk mil, og det er bare et relativt beskjedent antall av hyttene som ikke fortsatt eies av samme familie som da strandloven ble innført. For de med god hukommelse begynner det å bli noen år siden!

At disse hyttene i dag er verdt formuer er en realitet og noe som ingen kunne forutse for 40, 50 eller 60 år siden, men skal vi ha dårlig samvittighet for det? Møtte tilfeldigvis i dag en person som nylig har solgt sin hytte for et stort beløp og hun fortalte at i hennes kretser så turde hun rett og slett ikke fortelle at hun har, nå hadde, hytte i Kragerø for da ble man av en del ansett for å være både det ene og det andre. Hun har hatt denne hytta i sin familie siden 1947!Ser at en av forumets mest aktive skribenter driver med samme type hets, i mine øyne en patetisk egenskap som vitner om at han lider av alt annet enn det han prøver å hevde ved å knytte en uttalelse fra en tidligere kjent politiker til sin signatur!

 

Nå er jeg attpåtil født og oppvokst på det sentrale Østland så med dette innlegget har jeg vel ødelagt både middagvilen og nattesøvnen til enkelte gretne nordmenn i utlendighet. Vi kan vel alltids unnskylde en del med varmen, dog ikke alt!

 

Om jeg er irritert? Nei, føler vel heller litt medlidenhet og medynk! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Så langt en hest kan gå står det i skjøtet, men hadde vel reagert med forundring hvis noen hadde ankret opp 2 meter utenfor brygga...da tror jeg heller jeg hadde invitert til å legge seg på brygga og invitert på middag!

 

Ellers så synes jeg det er morsomt å observere de "metrosexuelle" i Skagen om sommeren :smiley: Enhver bar man kommer inn på minner jo om en homsebar, med gutter i rosa og lysegrønne piqueskjorter...

Redigert av moosewine (see edit history)

.

Link to post
Share on other sites

Alle har vel hørt om regelen at en eier til der hvor molla-bakken ender, eller til hvor langt en hest kan gå til vannet rekker til magen. Men er det noe riktighet i disse utsagnene? I så fall, kan en ankre hvor som helst i nærheten av en "hytte strand" bare en ikke fortøyer i land?

Du kan fortøye i land så lenge det er utmark.

Du kan fortøye til ringer og bolter i land (så lenge det er utmark) med mindre eieren uttrykkelig forbyr deg å bruke ringen eller bolten.

Du kan bare fortøye i brygger hvis du har fått tillatelse fra eieren.

Den private eiendomsretten går til (toppen av) marbakken (mollabakken), eller så langt ut som en hest kan vade, dersom det ikke er marbakke.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Føler at jeg er litt utenfor her----det er noen få av oss på forumet som hverken har plast eller tre i båten, men stål! Hvilken kategori kommer vi innunder? Men jeg har da en PLASTBIL! (Think)

mvh Figaro (ikke helt som alle andre) :wink:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Stålbåter? De kommer i kategori med nyttefartøy som trålere, lasteskip og ferger. Og etter alle ublide møter mellom ferger og fergekaier (senest i dag på strekningen Sandvikvåg-Halljem) ser vi på dem som fører slike farkoster som relativt farlige. Vi lurer alltid på om de klarer å stoppe når de kommer til bryggen.

(Dette er selvfølgelig bare kødd og tull fra ende til annen slik som resten av tråden)

Link to post
Share on other sites

Med båt er det greit selv i indre Oslofjord, men forsøk deg på en såkalt kyststi i Asker og/Bærum og du skjønner at vannkanten ikke er for alle. Jeg gidder ikke bruke min evt. rett til å plage grunneierne, holder meg heller unna, men det er det som er så fint med svenskekysten - neon sosialdemokrater er bedre enn andre :flag_sw: . På sørlandet hvor jeg har min ungdomstid er det ikke så galt, men det er fordi det er så mange fine plasser å legge til.

Redigert av BårdK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 men dum som jeg er så trodde jeg at utenfor ca. 2 meters dybde så gjelt ikke den private eiendomsretten..
Den private eiendomsretten går til (toppen av) marbakken (mollabakken), eller så langt ut som en hest kan vade, dersom det ikke er marbakke.

 

Det siste i sitatet fra Sydvesten ovenfor, og det siste i sitatet fra JanT ovenfor, er begge litt unøyaktige utsagn.

 

 

Det er toppen av marbakken som er hovedregelen. Og toppen av marbakken kan godt ligge utenfor 2 meters dybde - men også innenfor.

 

Sekundært så er det 2 meters dybde som er anvendt i rettspraksis. Og altså ikke noen henvisning til hest. Men det er vel kanskje det samme, og det er vel kanskje hesten som er opphavet til 2 meters regelen.

 

Men dette med eiendomsrett, er jo ganske så uinteressant for oss båtfolk. I sitt innlegg, som i kjent stil er ført i sarkastiske og ironiske ordelag, synes det som om Sydvesten ikke har forstått at det er farvannet og landet innenfor den private eiendomsgrensen som er interessant for oss båtfolk, og hvor interessekonfliktene gjelder. De aller fleste holmer og skjær og uthavner som anvendes av båtfolket, er eid av private grunneiere. For som JanT korrekt påpekte, er det jo allemannsretten som er interessant:

 

Du kan fortøye i land så lenge det er utmark.
Link to post
Share on other sites

He he, det må vel være dagens topp 3 innlegg :wink:

 

Hehe...takk for det! Helt useriøst så ble jeg shanghaiet med på en seiltur fra Arendal til Skagen etter en del øl en mandagskveld i en svensk skjærgårdskrysser fra 1910. Vi dro ut 4 om morgenen, heiste seil og når vi kom ut til Torungen så løyet vinden. Startet 4 hesteren og gikk til Skagen på 18 timer, ikke et vindpust, når vi endelig kom frem ble vi tatt godt imot av våre gode venner i 10-meteren Solgang med derpåfølgende utallige ankerdrammer av typen aquavitt! Så skulle vi på bar, og jeg må innrømme at jeg trodde alle var homser, det vil si absolutt alle! Har aldri sett maken til feminine gutter, de var overalt :lol:

 

Neste dag våknet jeg med den verste hangoveren jeg har vært borti, og dere som har vært i Skagen vet at den nydelige lukten fra fiskefabrikken ikke hjelper, så skipperen lurte meg med på seilas videre til Smøgen i liten storm i samme båten med fribord på 30 cm... jeg var ikke i stand til å protestere :cheers: Siden jeg hadde pakket i fylla dagen før hadde jeg kun med meg skjorts og t-skjorter, det var jo sommer....

 

Etter en time og klissvåt og kald sier skipperen at han synes det var viktig å føle seg levende :lol: jeg følte min siste time var kommet!

 

Gud det var deilig å komme i havn...det eneste vi ikke klarte på turen var å komme oss til Smøgen, når vi kom oss innaskjærs og fikk ned seil og startet 4 hesteren hadde vi ikke sjangs til å gå mot vinden opp til Smøgen, vi gikk bakover med full throttle og måtte snu å gå inn til Kungshamn :lol:

 

Etter dette fant jeg og skipperen ut at vi skulle kjøpe oss større båt, og vi fant en Wasa utpå høsten på Finn, så nå blir det tur til Skagen på tirsdag når endelig ferien begynner, blir spennende å se om de "metrosexuelle" er der enda eller om det bare var Aquavitten som snakket :lol:

 

Så typen jeg er av er Rock'n Roll, supersosial og glad i action!!!

.

Link to post
Share on other sites

Hmmmm...har jeg gått glipp av noe her ..... viste ikke at akkurat DET var målsettingen med sjølivet :rolleyes::smiley:

 

Målsettingen er vel å kose seg med seg og sitt på sjøen vel?

Og lille Perikles som lever i skyggenes dal hele vinter`n er jo en trofast følgesvenn, så hvorfor skal ikke han se lyset og få i seg litt B-vitaminer eller var det E ? :yesnod:

Sier vel ikke at jeg praktiserer det, men ...........sier ikke at jeg ikke gjør det heller :lol:

Redigert av M/Y LUCIELLE (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...