Jump to content

20 timer til jeg får ny båt - hjelp!

daghb

Recommended Posts

Aaarggh.... Det er ennå 20 timer igjen til jeg er i Larvik for å hente ny båt - 25-fots lekker, hvit, ny plastifistisk fornøyelse.

Trenger hjelp til

* Hva jeg kan gjøre for å få sove

* Hva jeg kan gjøremens jeg venter på å få sove

* Noen gode tips til resten av familien som ser en rastløs 40-åring vandre rundt i stua fra rom til rom hvert 3. minutt

Har prøvd

* Å lese til båtførerprøven

* Å lese Norwegian Cruising Guide

* Å lese hele instruksjonsboka til motoren

* Å lese ca. 10.000 innlegg på baatplassen.no

* Å vandre rundt på småbåtbrygga 300m unna huset

* Å ta med hunden ut på tur

Nå begynner jeg å slippe opp for idéer - HJELP!

- Kulla 13,5 ft 2006, 9,9 hk Mercury 4T
- Suzumar 265 med årer, Pyranha kano, to havkajakker

Første båter:
- Pioner 8, Rana 14, Hansvik 16

Legge seg på sofaen, lukke øynene - og tenke at du står ved roret (faktisk ved rattet) og nyte kosen.

Stå opp, klar for en ny dag - og gjennomføre drømmen :yesnod:

Alternativt:

Sette opp handleliste over alt du bøt ha i båten...

Alt fra septikvæske til Zalo. Ganske mye rart som man bør ha, og som er kjekt å ha.

Finne deg en ny båtgrill for eksempel...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Sette opp handleliste over alt du bøt ha i båten...

Alt fra septikvæske til Zalo. Ganske mye rart som man bør ha, og som er kjekt å ha.

Gjort! Ugh... Har til og med satt opp en spørsmålsliste til importøren. heldigvis har vi hatt campingvogn før, så mye av slike praktiske ting finnes allerede - til og med 10A og 16A landstrømskabel...

Joda, jeg vet det ikke er noen kur... Heldigvis er det bare en midlertidig sykdom som varer til man er rundt 90, vel...

Første båter:

du kan kjøre til larvik med en gang og gå frem og tilbake forran døra til der du skal kjøpe den..

Da tror jeg kjerringa blir fullstendig overbevist om at det er skjedd noe rart i knotten min... Kanskje verdt å ta den sjansen.

Første båter:

Det er kun en ting som helper, men da er du avhengig av at kjerringa er litt aktiv. :smiley:

Heh, tenke på ny båt kontra aktiv kjerring: har stooore problemer med å si annet enn at jeg tenker mest på båten...

Var i samme situasjon i vinter. Det er ingen ting som hjelper. Det eneste måtte være fullbedøvelse. Hos meg ble tanken på nybåten altoppslukende. Brukte bl.a. 90% av arbeidstiden til å tenke på båten.

OK, har herved gitt opp. Godt jeg har fri i morgen på hentedagen...

Første båter:

Et tips før båten kommer til vanns for første gang.

Ta en skrutrekker og lag første skrapen selv: Deretter følger vanligvis ikke mye mer og man kjører mye roligere. :smiley:

Lykke til og alltid en handbred vann under kjølen.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Ta en skrutrekker og lag første skrapen selv: Deretter følger vanligvis ikke mye mer og man kjører mye roligere. :smiley:

Håper dette er fleip. Ve faktisk om e som gjorde noe av det samme med en Hona Goldwing. Jan kjørte den hjem hvorpå han la den ned i grusen å løftet den opp igjen! Galskap og idioti spør du meg!

Håper dette er fleip.

Jeg fleiper aldri uten å si i fra at det er fleip.

Og Jan? Fint hvis ikke han ble skadet, ellers kan man også bruke trådsykkel hvis man ikke klarer å ha det tung.

I Japan er det plikt å legge MCen og kunne løfte den opp igjen, før man får lisensen.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Ja, faktisk. Dro tidlig avgårde - skulle innom Oslo først for å hente gummebåt som jolle (kjekt å kunne ta lufta ut og putte den vekk når man ikke har bruk for den). Ferdig i Oslo ca. kl. 12.30. Deretter bar det i vei til Larvik. På vei ned Lierbakkene skjer det - et kjent nummer fra Vestfold ringer. "Vi har ikke fått hengeren i dag...". Huff, litt av en beskjed å få når man hadde kjørt lenge og hadde lagt bak seg 2/3 av turen.

Altså ingen båt, selv om den stod klar må man tross alt ha noe å dra den med når den skal opp i Innlandet. Satser på å hente den på onsdag i stedet og håper hengeren er på plass da. Bittelitt irriterende, men med litt kompensasjon og en tross alt hyggelig prat med forhandleren så får man vel si at det var et godt forsøk. Gidder ikke være sint og sur på de selv om de har rota det til litt... Lykken er bare litt utsatt - men den kommer. Det er slikt som gjør at man får enda bedre service og blir passet ekstra godt på ved en senere anledning - og det er jo verdt å ta med seg.

Og så fikk vi oss en fin tur innom Maritim på Slependen på vei tilbake. Nytt Bruce, båtshake, klips, noe tauverk og diverse småtteri. Dessuten ordnet jeg med båtplass - glimrende sted med strøm, låst port, overvåkning, 3,2m bredde og hyggelig betjening for 2.000,- for sesongen. På dagen :cheers: Er nå glad og fornøyd likevel!

Får heller satse på å forberede dåpen - skal ha høytidelig arrangement på fredag kveld! Går vel rett i dokk tenker jeg - før vi blir med på resten av festen med bryggedans og slikt. Satser på bra vær.

Første båter:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...