Jump to content

Motorfeste røket, Tohatsu 9.8 4-T rett til bunns !


VannTro

Recommended Posts

beklager å si den men...... uten å ta stilling til hverken motormerke eller importør er jeg 99% sikker på at motoren var feil/eller utiltrekkelig montert og at bruddet er en sekundær konsekvens av dette - noe som helt sikkert kan skje "alle" småmotorer.

 

sannsynligvis har båten en alu plate på motorfestet med en fals øverst som skal hindre motoren å "hoppe over kanten".

er ikke motoren skikkeklig satt fast kan den - feks ved en brå manøver medføre at den beveger seg sidelengs i stor fart slik at motoren vris på akterspeilet men bråstopper på falsen ... for enhver med litt teknisk innsikt gir resultatet seg selv...

hvorfor det andre festet glapp kan en bare spekulere på men for dårlig tildragning er det mest sannsynlige.

dette kan skje alle slike motorer om de er utiltrekkelig montert men etterdragning er tvingende nødvendig.

alle motorer med denne typen montasje må ettertrekeks jevnlig i starten.

 

Kellox har nok vært kjent for å være mindre fleksible og trege men vet i dag at mange av problemene også ligger på forhandlerene - som bruker Kellox som unnskydning.

 

har en epostadresse til en kontakt sentralt hos de som bør kunne hjelpe til om ikke Suzukien tar deg i mål... ;)

Link to post
..er jeg 99% sikker på at motoren var feil/eller utiltrekkelig montert og at bruddet er en sekundær konsekvens av dette - noe som helt sikkert kan skje "alle" småmotorer.

 

sannsynligvis har båten en alu plate på motorfestet med en fals øverst som skal hindre motoren å "hoppe over kanten".

 

Kellox har nok vært kjent for å være mindre fleksible og trege men vet i dag at mange av problemene også ligger på forhandlerene - som bruker Kellox som unnskydning.

 

har en epostadresse til en kontakt sentralt hos de som bør kunne hjelpe til om ikke Suzukien tar deg i mål... ;)

 

Jeg er helt sikker på at motoren var godt festet, når det er sagt så er jeg også klar over at aluminiumsplata som sitter på innsiden av hekken ikke er noen god løsning, men slik plate var det også på min tidligere jolle. En With 320 Drommedille med 30hk Johnson, denne rikket seg ikke. Når det gjelder forholdet Kellox/Forhandler så er jeg klar over denne problemstillingen og dette var grunen til at jeg ba om telefonnummer og kontaktperson hos Kellox slik at jeg selv kunne høre hva de hadde å si.

 

Når jeg ser at Kellox søker etter en ny ansatt som kan håndtere reklamasjoner begynner jeg å lure på om jeg var maksimalt uheldig og fikk prate med en som absolutt ikke hadde verken forutsettninger eller rutine/kompetanse til å behandle reklamasjon. Deretter var min neste feil å ikke gå videre med dette hos andre i Kellox.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Hei,

kjenner til en som har 9,9 hk varianten av den 8 hk Tohatsu jeg kjøpte av dere. I helgen mistet han motoren - festene knakk ved helt vanlig kjøring og motoren forsvant til bunns - se bilde av hva som var igjen i båten

 

 

Blir litt bekymret over dette - er dette et kjent problem på motorene? Er det noe spesielt vi bør passe på?

 

 

 

Det værste er kanskje at han mer eller mindre ble bedt om å dra til helvete da han kontaktet Kellox. Er det vanlig at Kellox er så lite kundevennlige?

 

 

 

Her er svaret fra Bakken

Hei igjen!

 

Vi har ikke verken hørt om denne saken, eller ei om dette problemet, så her kommer vi til kort m.h.t kommentarer rundt dette.

Vi selger årlig et betydelig antall Tohatsu motorer, og dette er ingen feil som har gått igjen på dette merket.

 

Hva Kellox har sagt, er for oss ukjent, men kjenner meg ikke helt igjen her.

Link to post

Så tar saken en annen vending. Jeg tok kontakt med Per Anton Vinje, daglig leder i Kellox pr. telefon.

Det er en helt annen instilling som møter meg. Siden jeg har rapportert skade til forsikkringsselskap ble vi enige om å avvente til svar fra dem foreligger. I mellomtiden skal jeg sende e-post med bilde av brudd til Per Anton som igjen sender dette til Teknisk avdeling. Han mener at saken er kinkig siden motoren savnes, men det er viljen til å se på saken og vurdere den som jeg setter pris på. Når det er sagt er jeg selv ikke i tvil om hva utfallet må bli, men som sagt så avventes forsikkringen først.

 

Det er synd man må til topps for å få frem en slik sak, men jeg snakket nok som sagt med feil person. Hadde dette vært "Tante Olga" så hadde det nok også stoppet der....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Flott VannTro. Saker pleier som regel å få en litt annen vending når man kontakter daglig leder - av flere årsaker - bla at en motor ikke er så stor utgift for selskapet og at daglig leder ser helheten, inklusive kostnaden ved en misfornøyd kunde og dårlig omtale.

 

En godt håndtert reklamasjon er kanskje noe av det beste en forretning kan gjøre for eget rykte

Link to post

Jeg må si som Siv Jensen: Jeg er sjokkert! Som tidligere forhandler for et av Kellox sine produkter er det ikke slik jeg tidligere har oppfattet dette firmaet. Kellox har vært kjent som et seriøst og proffesjonelt firma, men her har noe skjedd.

Jeg har i tidligere tråder snakket varmt for Tohatsu motorer. Jeg håper derfor at Kellox rydder opp i denne saken, om ikke annen så burde de gi sin andel av profitten på den nye motoren, det har de ikke tapt noe på.

Jeg leste engang en amerikansk forbrukerundersøkelse hvor man undersøkte hvorfor kunder ikke kom tilbake til foretninger. Nå husker jeg ikke tallene helt, men det var nærmerer 90% som ikke kom tilbake på grunn av måten man behandlet reklamasjoner på. Nå er det jo ikke slik at en alltid skal få medhold, men en seriøs og grundig behandling av reklamasjoner er alle tjent med.

Jeg håper denne saken ordner seg for deg. Uansett utfall så har Kellox mistet mye av den respekten jeg tidligere har hatt for dette firmaet.

Link to post

Tommelfingerregel i markedsføring: det skal 13 positive opplevelser til for å veie opp for 1 negativ opplevelse. Om flere virksomheter hadde tenkt over det hadde nok reklamasjonsbehandlingen blitt litt enklere. Det virksomheter heller ikke tenker på er at saker som dette ender på forum som dette - og da er det ikke lenger en sak mellom kunde og forretning - det er en omdømmesak for forretningen.

Link to post

Hei VannTro,

jeg ber deg holde tråden her varm - selv om det er fellesferie. Blir spennende å høre hva "toppen" i Kellox gjør, og hvordan de uttaler seg videre. Man finner fort ut om de gjør den siste gesten for å avlede oppmerksomheten, eller fordi de er oppriktig interesserte i å finne ut hva som har skjedd.

 

Det låter utrolig dumt med den behandlingen du har fått. Samtidig er det mange der ute i butikker som ikke kan forskjell på kjøpslov og forbrukerkjøpslov, forskjeller og ufravikelighet i den siste loven.

 

Hvis man kjenner til kravene til butikken i forbrukerkjøpsloven (som tross alt er veldig streng), så kan jo butikken heller gjøre lovens krav om til god service for kunden...

 

Fra virkeligheten:

Da jeg jobbet i møbelbutikk hadde jeg en kunde som kom inn i butikken og trengte ny sofa. Etter litt snakk forstod jeg at de absolutt ikke ville ha hud-sofa, og av nysgjerrighet spurte jeg om hvorfor. Svaret satt langt inne... - Til slutt fikk jeg listet ut av kunden at det var fordi de hadde kjøpt en sofa for 4,5 år siden hos oss, som hadde fått stygge flekker i huden. Dét fattet min interesse. Jeg spurte så om hvordan flekkene så ut, og navnet på kunden.

 

En liten stund etterpå (jeg måtte gå gjennom arkivet vårt for å finne kundens ordre fra 4,5 år siden), gikk jeg til kunden og sa at akkurat den sofaen (den huden) var det produksjonsfeil på. "Dere får selvfølgelig en helt ny lik sofa gratis, med riktig hud. Det var en feil med noen versjoner av den sofaen, og dere har tydeligvis fått en slik en. Når passer det at vi kommer med samme salong, men ny - og uten feil?"

 

Kundens hakaslipp og måping er verdt et studie :lol: . Det synes jeg var morsomt. Fra å være misfornøyd med produktet og derfor butikken, til å bli mega-fornøyd og en god reklame tok 5 minutter...

 

Og det kostet ikke butikken mer enn 500kr i administrasjon og transport... - Dessuten er vi lovpålagt å yte denne servicen, nå som det er 5 års reklamasjonsrett på slike varer. Da gjorde vi det heller til en kundefordel som vi gav dem, i stedet for at de opplevde at det var loven som gav dem det... :yesnod:

 

 

Jeg jobber ikke lenger med møbler, men denne episoden husker jeg godt. Dette var på Sørlandet, og det er ikke alle sørlendinger som er glad i en konfrontasjon... Da går de heller og kjøper en ny sofa...

 

Ble litt langt innslag, men noe lystbetont må man jo ha i en slik tråd også :wink:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Jeg ba i min e-post til Vinje om at den delen som er røket vurderes uavhengig av min sak nottop fordi det gjennom denne hendelsen har blitt fostret en del tvil rundt materialkvaliteten til Tohatsu og selvfølgelig kundebehandlingen. Jeg kommer tilbake med mer rundt dette når jeg får svar fra dem. I mellomtiden får jeg benytte tiden til forsiktig innkjøring av den nye :flag:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Det virksomheter heller ikke tenker på er at saker som dette ender på forum som dette - og da er det ikke lenger en sak mellom kunde og forretning - det er en omdømmesak for forretningen.

 

Dette er et meget godt poeng. Det er nok mange som driver sin virksomhet som om Internett ikke finnes. Det er et ordtak som sier at evig eies kun et dårlig rykte.

Jeg ser av tråden her at det allerede er et par stykker som ikke kommer til å handle Tohatsu. Det er i såfall meget arrogant å opptre slik. Her kunne Kellox ha reddet mye med å kun avsi sin fortjeneste. Vi ser at forretningen avgir sin fortjeneste og er blitt positivt omtalt, det skal ikke mye til og dette uten å tape penger....

Link to post
........sender dette til Teknisk avdeling. Han mener at saken er kinkig siden motoren savnes, men det er viljen til å se på saken og vurdere den som jeg setter pris på. Når det er sagt er jeg selv ikke i tvil om hva utfallet må bli......

 

Vel, her er vi vel egentlig ved saken kjerne; Du har støtt på en person som ikke kjenner sitt firmas beste vedrørende rennomé ved din første henvendelse. Synd....- Fordi han skal faktisk selge disse motorene i fremtiden..... -Og ikke minst synd for Kellox som firma. Rett&slett en tåpelig oppførsel.

 

Det ser ut som at saken blir vurdert på faktisk grunnlag nå - og det er det som er det viktige for deg. Jeg er i motsetning til deg sterkt i tvil om hva utfallet blir, og hadde gitt forsikringsselskapet beskjed om å avvente til reklamasjonsbehandlingen var avgjort. Ikke motsatt!

 

Som forbruker plikter du å montere og bruke produktet etter produsent og importør sine veiledninger gitt i kjøpsøyeblikket - eller en senere kunngjort henvendelse. Hvis produktet allikevel skulle kreve ytteligere tiltak eller bruksbegrensninger utover det som er angitt og beskrevet der, eller vil være utenfor det som kan sies å være legmanns/forbrukers naturlige bruksmåte og oppfatning er ansvaret selgers. De tar garantiforbehold om kommersiell bruk og konkurransebenyttelse.

 

I dette tilfelle er det noe ullent; man sitter ikke med hele produktet til vurdering. Jeg vil allikevel velge å tro at Kellox vil strekke seg litt i dette tilfellet så lenge det her dreier seg om en voksen, båtvant person.

 

Ikke gi deg så lett! :wink:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Ikke hos alle - men i din verden er vel de unntakene som bekrefter regelen

 

Jeg forstår ikke helt hva du mener ?

Men for å presisere, jeg slutter aldri å forundre meg om hvor dårlig enkelte bedrifter behandler sine kunder.

Påenget er vel antagelig at de selger like mye uten å gi service, og da er det vel greit sikkert.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Siden jeg selv har en 18hk Tohatsu som fortsatt er dekket av Forbrukerkjøpsloven så tok jeg meg den frihet å ringe til Kellox og spørre dem om; hva, helt konkret, må jeg gjøre når jeg fester min 18hk Tohatsu på akterspeilet av en Wester 360 1993 model for at jeg skulle kunne opprettholde mine rettigheter i forhold til F.loven?

Svaret var å stramme til med håndkraft (ikke bruke forlenger) og gjerne sjekke et par ganger i sesonger at den fortsatt sitter stramt på. Det var ingen forutsetning at man på annet vis sikret motoren! Så da vet jeg hva Åsmund hos Kellox mener om den saken!

 

Jeg vil ble meeeget overrasket om ikke Vann Tro får erstattet sitt tap! Noen som vil vedde?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

VannTro... Hvis Kellox skulle gå med på å erstatte motoren... Selg Tohatsu'en du fikk til innkjøpspris fra West(kanskje du får igjen pengene dine), og bruk erstatningen fra Kellox til å ta ut en Honda i stedenfor. Er klar over at for enkelte er det å velge mellom pest og kolera(Rago :wink: ), mens for andre er det himmel og helvete (Scrut... :wink: ). Da sover du kanskje litt bedre om natten i hvert fall når du slipper å være usikker hver gang 16-åringen drar ut i jolla på at samme feil skal åpenbare seg. Med Honda har du ett helt nytt sett med feilkilder å forholde deg til. :lol:

Link to post
Jeg forstår ikke helt hva du mener ?

Suzuki

 

 

Mulig akkurat denne setningen er sløyfet for endel årskull på BI ?.........

 

Suzuki

 

 

Ikke hos alle - men i din verden er vel de unntakene som bekrefter regelen

 

 

Beklager at jeg var litt upresis i min sitering av deg. Jeg henviste til årskullet på BI.

Link to post
Guest Avmønstret#
Jeg ser av tråden her at det allerede er et par stykker som ikke kommer til å handle Tohatsu.

 

Og en haug med båtfolk over det ganske land har fått med seg at Tohatsu har et problem med festene på sine mindre motorer, og at kunden får dårlig behandling hvis motoren forsvinner til bunns pga dette. Svært mange potensielle salg som har gått tapt allerede.

Link to post
Svært mange potensielle salg som har gått tapt allerede.

 

Helt uavhengig av denne saken er det både positivt og negativt ved slike forum. Man kan risikere at noen planter en "dri***ekk" på ett slikt forum for med vilje å skade en konkurent eller forhandler man ikke liker. Det kan kjappt bety direkte markedspåvirkning med ett slikt omfang som BP har fått etterhvert. Dersom det er urettmessig kan mange, meg selv inkludert, bli dratt med i en kollektiv suggesjon. Jeg forsøker å minne meg selv om det innimellom... :crazy:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...