Jump to content

Motorfeste røket, Tohatsu 9.8 4-T rett til bunns !


VannTro

Recommended Posts

Jentungen har en tilsvarende 9,9 -04 mod. på en Terhi Microfun. Denne er festet med bolt tvers gjennom akterspeilet i tillegg til skruene. Dette gjør meg noe tryggere når de er ute å kjører. En ting er om festeskruene ryker, men jeg har også opplevd at de skruer seg lett opp.

 

Guttungen oppdaget ikke at motor virket løs før den forsvant? Ser ikke for meg at den vil henge litt igjen på den andre festeskruen før den faller av.

 

Ellers må dette må være en åpenbar reklamasjonssak. Her er det ikke mange gode motargumenter å komme med for selger. Farlig kunne situasjonen også ha blitt.

Link to post

Festet på lettmatrosens 1 år gamle 5hk Suzuki gikk rett av når jeg skulle sette den på jolla i fjor :nonod: Helga turen ble berget av gode "båt naboer" som hjalp til å "spjelke" motoren så den kunne brukes :yesnod:

 

Motoren og jolla var kjøpt på østlandet men Dyrkornanleggene i Ålesund ordnet opp og nye deler ble dekt på garantien :yesnod: Men.... Det var 2 ukers leveringstid og vi skulle på båtferie :cryin:

 

Gjett om det glitret i øynene til 8 åringen når de tilbydde seg å kjøpe gamle motoren med oss og gi oss en ny 6hk motor mot et lite pris tillegg :sailing: Hadde ikke ørene vært der hadde gutten smilt heeeelt rundt :flag: Ny motor med 1hk mere!!!

 

Kjempe greier og glimrende service :flag:

Link to post

Så var vi kommet til årets sletteste kundebehandling. Før jeg går videre, her må det skilles på forhandler (West System) og importør (Kellox).

 

Jeg tok i dag morges med med den den delen som lå igjen i jolla og reiste til Oslo. Hos forhandleren West System la jeg frem saken. De skrev en skaderapport og skulle faxe denne med bilder til Kellox som er importør. Jeg fortalte at sommeren er her (skal vist bli flott vær denne uka) og at det hastet med et svar. Jeg tilbød meg å reise til Kellox med delen og legge frem skadeskjema de hadde fylt ut. Jeg snakket med Kyrre som er daglig leder hos West System og han forsikkret meg om at det ikke gjorde noen forskjell, han skulle kaste seg på saken umiddelbart. Under ti minutter etter at jeg hadde reist fikk jeg telefon fra Kyrre på West System. Han kunne meddele at Kellox dessverre ikke erstattet motoren.

 

Jeg spurte da om jeg kunne få telefonnummer og navnet på kontaktpersonen hos Kellox og det var greit. Den påfølgende samtalen er noe av det mest slette jeg noen gang har opplevd. Direkte ansvarsfraskrivelse. Jeg kan referere noen av uttalelsene til personen hos Kellox. Først: "Slikt skjer fordi dere skrur motorene for hard på båten". Senere i samtalen var også grunnen: "Slikt skjer når dere ikke skrur motoren godt nok fast". Så kom "Før i tiden var det treplater man skrudde motoren i, nå er det aluminium og da skjer slikt". Jeg forsøkte å si at det var materialbrudd og at dette neppe kunne lastes måten motoren var montert på. Da fikk jeg vite følgende: "Hadde det vært noe feil i støpen på våre motorer hadde den japanske produsenten tilbakekalt hele serien med feil på".

Når jeg påpekte at hvis motorene var så ømfiendtelige for tilskruing burde de vært levert med momentnøkkel og tydlig instruksjon om å ettertrekke hvert 15 minutt (Ja, jeg begynte å bli litt ufin og irritert på dette tidspunktet) lurtwe han på om jeg trodde "De fungerte som et utleveringslager for mistede påhengsmototrer". Jeg skulle nemmelig bare vite hvor mange utenbordsmotorer som lå på havets bunn. Dernest konkluderte han med at dette var en forsikkringssak.

 

Jeg spurte så om han helt avskrev deres ansvar, til det fikk jeg følgende svar: Du må gjerne sende delen til Sintef og få en metallurg til å se på den, det er nemmelig DU som må legge frem bevis på at det er noe feil" :eek::eek::eek:

 

Når jeg så spurte om det ikke holdt med å overlevere dem (Kellox) delen og reklamasjonen var svaret: "Joda, bare send den du, så skal vi sende den til Japan og jeg kan garantere deg at det vil ta hele sommeren og du får IKKE medhold. Dette er en forsikkringssak !" :puke:

 

Jeg fikk også beskjed om at utenbordsmotorer skal boltes uansett størrelse.... hva f.... er da den festeskruen der for ?????

 

Hva gjør man som forbruker i en slik situasjon? Jeg satt i bilen under denne samtalen, dernes reiste jeg opp til West System igjen og refererte min samtale til Kellox. De beklaget og ble noe sjokkert selv. Derimot skal West System ha masse skryt for å prøve å gjøre det beste ut av situasjonen UTEN STØTTE FRA KELLOX. Jeg fikk tilbud på en ny motor til West System sin innkjøpspris ! :smiley:

 

Resultatet har da blitt at jeg kjøpte ny motor av West System, +wire og hengelås til festing av motoren. Så kontaktet jeg forsikkringsselskapet og oversendte papirene. Det ble derav en forsikkringssak med kr. 3000,- i egenandel samt 10% redusert verdi på motor som er 2007 model.

 

West System forhandler kun Tohatsu/Honda, så jeg kom ikke unna Kellox som importør uansett vilket merke jeg valgte, men jeg kan love jeg har blitt en del erfaringer rikere.

Makan til behandling både som kunde og person har jeg aldri tidligere opplevd.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

herregud det der høres jo bare tragisk ut.

 

referer lars_petter;

"I fjor skjedde det akkurat det samme med en som kjøpte motor av Skuteviken båt og motor i Bergen og han fikk ny motor med en gang."

 

Hva med å nevne dette for kellox-karen? Han bør jo være interesert i at Tohatsu og kellox som importør opprettholder et godt rykte.

Nevn også at dette kunne ende i personskader. Du sa at du vurderte å dra til kellox, lettere å kjefte noen huden full face2face :smiley:

 

Nå som du har kjøpt ny motor ville jeg krevd at kellox betalte utleggene dine, møter du samme karen igjen ser jeg ingen grunn til at du ikke bør lekse opp for han etter en sånn behandling per telefon.

 

Send evt mail til sjefen for det hele og spør etter hans forklaring, bare holdningene til han kontaktpersonen er helt bak mål..

 

Ble litt rotete det her men jeg blir litt opprørt av sånt, ville ikke gitt meg så lett...

Link to post

Hei, blir lettere sjokkert over behandlingen du fikk fra Kellox/loxkell. Da vet vi andre Tohatsu/Honda eiere hva vi har i vente fra Kellox/Loxkell hvis det skulle oppstå tilsvarende feil ved våre motorer.

Det mest utrolige er at kunden skal legge frem bevis, at det kan være material/støpefeil i motorfeste. Om man fikk medhold av Statens Teknologiske eller Sintef at det er støpefeil, så spiller det liten rolle da vedkommende sier (Kellox) at du IKKE FÅR MEDHOLD. :headbang: Syntes dette var en dårlig reklame fra en importør som tross alt forhåpentlig ønsker å øke sine markedsandeler. :nonod:

Link to post

Fy f... makan til arrogant dritts...!Sånne folk skulle ikke hatt noe med kundebehandling å gjøre. :nonod:

 

Ikke lett å vite hva man skal gjøre videre med en sånn sak,orke å dra det noe videre,eller bare legge det bak

 

seg.Risikere å bruke mere penger uten å komme noe videre. Hadde vært innteresant å høre hva ekspertisen hadde si

 

om saken.

 

 

Uansett får du ha lykke til med din nye motor!

Link to post
Tror jeg ville gått til topps i Kellox eller til advokat med dette.

 

Helt enig, ikke gi deg! Be om å få snakke med sjefen hans, hvis ikke dette funker, be om å få snakke med sjefen hans, helt til du kommer til eieren av firmaet hvis nødvendig! Håper det finnes ett vettugt menneske i denne bedriften! Lykke til!

.

Link to post
Svart (redigert)
Tror jeg ville gått til topps i Kellox eller til advokat med dette. Om du er KNBF medlem så har du jo hjelp fra Skipper Worse

 

Hvordan fester du motoren nå?

Motoren er nå festet på rekka til moderskipet, men når den skrus fast på RIB`n kjøpte jeg med en wire av den typen som benyttes til tyverisikkring(med stoff rundt). Denne fester jeg dernest med karabinkrok/hengelås. Det sitter en U-bolt i hver side akter i glassfiberbunnen så den festes i disse to via bærehådtaket på motoren. Problemet jeg ser med dette er at om lignende skulle skje igjen så vil jo motoren fortsette å gå, men denne gang vil den ikke forlate båten. Er dette særlig klokt ? Jeg ser på en ufestet løpsk 10 hester som rene mordvåpenet. Dessuten vil heller ikke dødmannsknappen fungere med mindre man er kjapp i reaksjonen og drar den av selv. Når det gjelder advokat så vet jeg ikke helt, men det kan nok være det kommer en artikkel i Båtmagasinet/Båtliv hvis de vil skrive om dette. Om jeg skulle vinne frem med min sak så tror jeg ikke holdningene hos Kellox vil endre seg, men om det skrives litt i pressen blir det straks mer pinlig. Jeg må ærlig inrømme at jeg gjerne ser slike firma krype til korset for almenn beskuelse. Vi får se, jeg skal i alle fall ta noen telefoner og lodde interessen i disse agurktider.

 

 

Når motoren i år ble satt på og skruene strammet , gikk di tregt ?

Jeg har motoren festet på akterrekka til moderskipet, det er nettop derfor jeg er så sikker på at tilstrammingen var gjort korrekt. Jeg har bestandig vært redd for at påhengere skal vri seg av så dette er jeg nøye med. Motoren var benyttet 2-3 timer sist høst så her så alt ut som nytt. Originalfettet var også intakt på gjengene til strammeskruen.

 

Selvfølgelig kan jeg bolte fast motoren, men en 10 fot RIB med 37 kg påhenger oppfører seg som en tulling i 1 meter bølger og 15 knop. Derfor har jeg kjøpt Snap-On fester til badeplatformen og rekkefeste til motoren. Det er litt av en jobb å få den motoren opp få rekka på en Fjord 880, men heller det enn å dra denne pakka etter seg. Jeg forsøkte i fjord med 30 meter tau, men motoren vipper ned i bølgene og deretter styrer jolaa helt vilt både sideveis og i bølgene(hopper). Skal jeg bolte motoren så må boltene monteres med tetningsmasse og denne herder som kjent....

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Har noen tipset Kellox og West system om denne tråden?

 

Det er alltid realt å la "motparten" få anledning til å uttale seg.

Geir

 

Tradisjonen tro, får " innklagede " alltid beskjed.

Skal sørge for at det skjer her også, selv midt i ferietiden.

 

Forøvrig har jeg aldri registrert at noen av " de store " engang har giddet å svare på kritikk fra Baatplassen.no sine inlegg / medlemmer.

 

Eneste hederlige unntaket, er vel Maritim. All honnør til de for det !

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Jeg har tipset West System, men Kellox kaster nok ikke bort et sekund på slikt. Ta en titt selv Geir, bildet i post nr.1 forteller sitt om problemet. Uansett hva man gjør med infesting av motor skal ikke godset i motoren ryke slik. Forøvrig hadde jeg nok ikke kastet bort krefter på slik omtale om de hadde vært imøtekommende. Forøvrig er jeg enig i at begge parter skal komme til ordet, men her er det mer enn ord og saken er ikke veldig komplisert.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Stå på, ikke gi deg. Dette bør de ikke komme unna med bare ved å oppføre seg som dri***ekker. Jeg har forøvrig notert meg at min neste påhengsmotor hverken blir en Tohatsu eller Honda inntil videre.... :rolleyes:

 

Min erfaring er at det kan lønne seg å gå rett til toppen med en gang, og la de jobbe seg nedover.

Ring Kellox og få navn på markedssjef, produktansvarlig og daglig leder. Skriv brev til daglig leder, med kopi til de to andre samt til forbrukerrådet. Du skal se at de snakker sammen.

Link to post

Det kan ikke være tvil om at dette er et mangelstilfelle og at du har krav på omlevering eller erstatning. Her er det bare en ting å gjøre: Kjør saken i Forbrukertvistutvalget. Det koster deg ingenting. Kellox spekulerer selvsagt i at du ikke vil saksøke dem siden det vil koste mer enn en ny motor.

 

Både du og alle andre burde ta lærdom av dette og 1) slutte å kjøpe mindreverdige motorer (ingen tvil om at YAMAHA er best) og 2) ikke handle noe Kellox importerer.

Redigert av Skipper Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Jeg har tipset West System, men Kellox kaster nok ikke bort et sekund på slikt. Ta en titt selv Geir, bildet i post nr.1 forteller sitt om problemet.

 

Jeg er på ingen måte uenig om saken, men syntes som sagt at det er realt av Kellox å få vite om det, og det har jo Suzuki fikset.

At ikke Kellox gidder å bry seg, det er jo en helt annen sak.

 

Jeg har også en personlig interesse, da jeg også har en liten Tohatsu, og det er alltid greit å vite hva importører mener.

 

 

Geir

Link to post

Daglig leder heter Per-Anton Vinje.

 

Fant denne under ledige stillinger på Kellox.no

 

Teknisk support for Honda/Tohatsu påhengsmotorer og Honda ATV i Kellox

Selskapsgruppen AS Kellox og Loxkel AS er en av Norges største og mest tradisjonsrike importører av motoriserte fritidsprodukter. AS Kellox har import- og salgsrettighetene for Honda motorsykkel, ATV og marine produkter, samt AMT, Pioner, Theri og Ranieri båtene.

Loxkel AS har import- og salgsrettighetene for Piaggio, Vespa, Gilera scootere og mopeder, Armstrong ATV, KYMCO mopeder og ATV maskiner. Selskapet har kontorer på Ski, syd for Oslo.

 

Teknisk support for Honda/Tohatsu påhengsmotorer og Honda ATV i Kellox

For Kellox søker Temp-Team, ny medarbeider til Kellox’ tekniske avdeling i Ski.

 

Arbeidsoppgaver:

Teknisk støtte til forhandlerapparatet

Holde kurs for forhandlere

Reklamasjonsbehandling

Delta på kurs hos leverandører, og tilrettelegge nye produkter for det norske markedet

 

Kvalifikasjoner:

Fagbrev som bil-, motor-, eller flymekaniker

Teknisk fagskole er en fordel

Erfaring som mekaniker

God kjennskap til bruk av data og Office pakken

 

Vi tilbyr:

En spennende og variert jobb

Faglig utvikling

Gode betingelser

Godt arbeidsmiljø i Ski

Effektiv og nøyaktig

Serviceminded og positiv :lol:

Evne til å jobbe selvstendig men også som del av et team

 

Send din søknad og CV til hod@temp-team.no. For ytterligere informasjon ta kontakt med Hilde Ødegård i Temp-Team på mobil 98244721 eller Arne Johansen i Kellox, på telefon 92462819

Link to post
Guest Avmønstret#

Vi var i ferd med å skulle kjøpe en mindre Tohatsu 4t etter å ha prøvd en i ferien. Men da utgår altså Tohatsu, enda jeg har hørt mye bra om disse motorene, og hadde et godt inntrykk av de, frem til nå. Kommer også på "ikke anbefalt pga dårlig service" lista mi når noen spør meg til råds.

 

Men de har jo en høvelig sjans til å rette opp inntrykket her på forumet, hvis de ønsker det.

 

Rykter om motorer som ramler på sjøen, lever lenge i motor/båt verden.

Link to post

Ettersom jeg har omtrent samme motor har jeg fundert litt på dette. tror jeg har kommet til at det er like greit at motoren faller av om festene ryker. Av to årsaker:

1. en løpsk motor gjør seg nok best under vann langt bort fra båter og folk

2. mister man motoren får man bite i det sure eplet og kjøpe ny gjennom forsikringen (så får de vurdere å ta regress mot importør) - og det tror jeg tar mindre tid enn å få motoren reparert midt i fellesferien.

 

Om det er støpefeil som var årsaken til at motoren gikk i vannet så er det veldig vanskelig å oppdage på forhånd. Jeg har strammet motoren godt til - har opplevd motorer som glipper på akterspeilet og heller stramme godt enn å ha motorer som forskyver seg. Det er jo ikke rocket science dette her - og så sterke er vi jo ikke :wink:

Link to post
Det kan ikke være tvil om at dette er et mangelstilfelle og at du har krav på omlevering eller erstatning. Her er det bare en ting å gjøre: Kjør saken i Forbrukertvistutvalget. Det koster deg ingenting. Kellox spekulerer selvsagt i at du ikke vil saksøke dem siden det vil koste mer enn en ny motor.

 

Nå har det seg slik at jeg etter å ha møtt veggen hos Kellox, tok dette mot forsikkringen. Derav vil jeg avvente deres svar før jeg gjør noe videre.

 

Når det gjelder reklamasjonen, skal det nevnes at det var en salgsansvarlig som håndterte reklamasjonen. Jeg fikk jo da en bekreftelse på hvorfor når jeg ser stillingsannonsen som Bitteliten har sakset.

Det kan godt være at jeg ga meg alt for tidlig her. Hva jeg sikkert burde ha gjort var å avlegge dem et besøk med den røkede delen i hånd. Vanligvis gir jeg meg ikke så fort, men det var den absolutte tonen i avslaget som fikk meg til å vurdere andre muligheter. I dag kan jeg bare sitte å ergre meg :headbang:

 

Når jeg pga det gode tilbudet fra West Sysrtem valgte å kjøpe en ny motor i går, er det selvfølgelig fordi sommeren er her og guttungen kommer til å ha mye glede av jolla bare den værste skrekken er gått bort, men jeg angrer nok alt litt....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...