Jump to content

Sage hull i sandwich-skrog?

strawberry

Recommended Posts

Hei!

Som en lykkelig eier av en Nimbus 3003 står jeg nå overfor et mulig problem. Jeg skal sage hull til en ekstra luke i skroget slik som det er på Ultima 31, slik at stikk-køyen får et ekstra vindu!

Jonas Göthberg, verksmester på Nimbus, kan ikke gi meg et råd i så måte, men henviser til lokale "plastarbeidere"!

Etter å ha kontaktet Bærum Plastservice er jeg like klok! De sier at det er vrient og langt fra like enkelt som om det hadde vært et rent glassfiberskrog, og at det må gjøres ekstra foranstaltninger fra innsiden når hullet skal lages! (Forstår det slik at det borres hull med stort nok bor, for deretter å bruke en vippesag, eller tilsvarende!)

Her etterlyser jeg hjelp! Er det noen av dere som har erfaring i forhold til hvordan man bør gå frem for å lage hull til en luke/portlight i et sandwich-skrog a la det som er på en Nimbusbåt!

Hva bør man være nøye med? Hvordan tette i etterkant slik at det blir vanntatt og varig?

Alle råd mottas med takk, presumptivt de som har egen erfaring/vet sikkert hvordan dette løses på den god måte!

(Portlighten er av typen Lewmar, identisk med de andre som er på båten fra før av!)

Mvh. Strawberry

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Her er min fremgangsmåte:

Da jeg monterte en Lewmar Atlantic portlight i akterkabinen mot cockpit, tegnet jeg opp etter mal, borret jeg et stort nok hull og sagde ut hele hullet med stikksag. Blad med keramisk belegg for fliser fungerer ypperlig. Deretter fjernet jeg divinycell i en dybde av ca 2-3 cm, før jeg fylte hele kanten (der hvor det før var distansemateriale) med epoxysparkel. Så slipte jeg kanten så den ble pen og jevn. Tilslutt monterte jeg luken ihht bruksanvisningen, med sika 291 som tetningsmiddel (andre tetningsmidler fungerer sikkert like bra eller bedre). 3 år etter er det fortsatt ikke noen tegn til lekkasje.

Men andre har kanskje gjort det på en annen måte?

Jeg har skåret ut hull i glassfiber med en vanlig overhåndsfres og en 6mm pinnefres. Tegnet opp ønsket hull og satte kuttdybden til 3-4 mm. Kjørte forsiktig langs streken. Neste kutt gikk helt igjenom. Som å skjære i det berømmelige smøret. Men det er selvsagt avhengig av at du kommer greit til rundt hele med maskinen. Greit å "tørrkjøre" først.

Dersom du nå skal kappe både ytter og innerliner vil du kunne bruke det ytterste hullet som styring når du kapper innerlineren ved at den glatte delen av tangen på fresen hviler mot kanten på ytterlineren som en mal. Da får du identisk hull i innerlineren.

Jeg sager i sånt med ei vanlig vippesag med hårdmetalblad. Sett el-tape på sagfoten så får du ikke slagmerker. Dersom du legger saga "på ryggen" og lar den jobbe seg igjennom med enden av bladet trenger du ikke bore.

Vitsen er at kjernen skal beskyttes 100% når man driver med slikt.

Du kan gjøre set på en av to måter.

Enten skjærer du hullet 5 mm. for stort på alle sider og remser med smale glassfiber bånd. 4 X 300 CSM blir bra.

Helt profft er å fase ned til singellaminat rundt hullet. Da må du fjerne 10 cm. mer på innsiden og forme det slik at du får ett stykke på ca 5 cm uten kjerne. Laminer over med 4 x 300 CSM.

Helt profft er å fase ned til singellaminat rundt hullet. Da må du fjerne 10 cm. mer på innsiden og forme det slik at du får ett stykke på ca 5 cm uten kjerne. Laminer over med 4 x 300 CSM.
Ikkje barra heilt profft, men heilt rett og den einaste måten å beholda styrken i den delen av skroget.

stå i ro båt!