AndreasT Startet 2.Juli.2008 Del på Facebook Startet 2.Juli.2008 Jeg har fulgt dette forumet som gjest over flere år, og siden dette er det mest aktive båtforumet vil jeg også begynne min karriere her med å dele en negativ opplevelse med dere. Dersom noen har erfaringer fra lignende saker andre steder, eller erfaringer med samme forhandler vil jeg gjerne høre om hvordan de er blitt løst. For det første: Dette er ikke en sak som dreier seg om mye penger. Det dreier seg om elendig kudnebehandling, mulig uredelig forretningsdrift og arrogant holdning. Siden alle båtforhandlere drar inn godt med penger på det de selger synes jeg vi kan forvente å bli skikkelig behandlet når vi handler. Alle påstander kan som fremsettes kan dokumenteres og/eller underbyggese dersom dette er ønskelig Til saken. Jeg fikk tilbud fra Hovdan Seil om å få levert og montert et Furlex 100S. Imidlertid krevde de forhåndsbetaling av rullesystemet. Jeg ringte og fikk oppgitt at alternativet var å betale med kort, da med 2% tillegg. Fordi jeg var desperat etter å få dette løst før sommeren valgte jeg å vise forhandleren tillit, og betalte på forhånd kroner 13346 som var fakturaens pålydende. Da jeg kom til butikken 11. juni 2008 sa daglig leder at han ikke kunne se at pengene var kommet på konto. Jeg ba ham vente i fem minutt, mens jeg løp ut i båten for å hente kvittering på betalingen og kodekort til min egen nettbank slik at vi i fellesskap kunne finne ut hva som var skjedd. Da jeg kom tilbake fem minutt etterpå var daglig leder forsvunnet. Han jeg fikk snakke med, som hevdet han er daglig leders bror, ville ikke hjelpe meg. Etter ca 30 minutt fikk jeg tvunget gjennom at han skulle ringe daglig leder. De foreslo da en ny løsning: Jeg kunne i tillegg betale hele fakturasummen en gang til med kort, da skulle de montere rullesystemet og jeg skulle få tilbakeført pengene som var betalt dobbelt i etterkant. Siden dette var eneste anledning til å få båten klar før ferien aksepterte jeg dette. Forstaget ble montert samme ettermiddag, 11. juni. Dagen etter skrev jeg en e-post der jeg påpekte at det var dårlig kundeservice å stikke av fra kunder, og oppga kontonummer for å få tilbakeført det jeg hadde betalt for mye. Daglig leder svarer da at kundeservicen hos dem er ”meget bra”! 16. juni mottok jeg så 13080,- kroner på konto, altså 266,- mindre enn det jeg hadde betalt for mye. Dette reagerte jeg meget sterkt på, men fikk beskjed at dette skyldes at butikken tar 2% gebyr på kortbruk. Jeg mener dette er sterkt urimelig, siden feilen ligger hos dem ikke hos meg. Jeg hadde betalt på forhånd i henhold til avtale. Jeg har skriftlig tilbudt butikken å dokumentere at pengene ikke var på deres konto innen avtalt tid (11.06.08). De første henvendelsene ble besvart med at det var jeg som hadde gjort feil, men ingen dokumentasjon. Etter 18. juni har ikke butikken besvart mine henvendelser overhode. Underveis i prosessen avdekket jeg også at jeg ikke har mottatt kvittering for monteringsoppdraget. Avtalen var at monteringen skulle gjøres opp med de som monterte, jeg antok at det skyldes at de hadde avtale med et firma som gjør disse oppdragene for dem. Det viste seg imidlertid at det var ansatte i firmaet, blant annet daglig leders bror, som sto for montering. Jeg har krevd å få kvittering for utført arbeid. Da henviste de til et garantikort som skulle følge systemet. Dette garantikortet var ikke med mitt system. Et garantikort kan uansett ikke erstatte en kvittering der det framgår hva som er utført av arbeid og at merverdiavgift er betalt. Det er ulovlig å ikke tilby slik kvittering i Norge, og får selvsagt mistanke om at firmaet ikke oppgir denne typen inntekter til myndighetene uten at dette er noe jeg kan dokumentere. Jeg har skrevet til dem pr. e-post 19. juni, 26. juni og 2. juli. Det siste brevet er også gått med vanlig post. Kravet har i utgangspunktet vært at de enten skal dokumentere at feilen ligger hos meg eller gjøre opp det de skylder meg, og at de skal fremskaffe en kvittering for arbeidet som ble utført. Som sagt har de ikke kommentert disse henvendelsene overhode. Neste steg nå er forliksklage og full pakke. Meget irriterende for en småsum, men likevel nødvendig. I mellomtiden får folk velge selv om de vil handle av noen som oppfører seg på denne måten, eller velge andre steder for å gjøre nødvendige innkjøp. Jeg er sikker på hva jeg vil velge neste gang. Andreas Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 2.Juli.2008 Del på Facebook Svart 2.Juli.2008 Med kun den enes parts syn vil jeg bare si at det er trist at slikt forekommer. Personlig blir jeg så eitranes forbannet på aroganse. Dessverre så opplever man det fra tid til annen. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 2.Juli.2008 Del på Facebook Svart 2.Juli.2008 Alle kan ha en dårlig dag. Sikkert også hos Hovdan. Likevel sitter jeg med følelsen av at du bare forteller halve historien! Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 2.Juli.2008 Del på Facebook Svart 2.Juli.2008 (redigert) Dette høres helt vilt ut og for min del er det slett ingen følelse av at bare halve historien er fortalt. Ingen seriøse firmaer ber normalt om forskuddsbetaling. Og i særdeleshet ikke 2 ganger. De som gjør slikt er mye oftere enn ellers useriøse. Jeg driver firma selv og den eneste gangen jeg har bedt om forskuddsbetaling var da et firma med betalingsanmerkninger skulle benytte mine tjenester. Det lureste du kan gjøre er å ta kontakt med Forbrukerrådet i fylket ditt. I tillegg kan du jo gjøre et søk i Enhetsregisteret for mer info om firmaet. Så kan du få noen til å sjekke om firmaet har betalingsanmerkninger. Så er det også slik i Norge at firmaer ikke har anledning til å ta påslag for kortbruk. Ved å si fra til kortselskapet, blir slike firmaer øyeblikkelig svartelistet. I tillegg får du tilbakebetalt "kortgebyret". Er det ikke brukt et betalingskort, men bare bruk av BankAxept med direkte debitering, koster dette kun ører for firmaet. Nei, dette stinker. Kvitteringen for utført arbeide er viktig. Det går på reklamasjonsmuligheten. mellomlegget i kortgebyr er ikke veldig viktig, men prinsippet er viktig. Stå på. Ikke gi deg. Ved at du står på, og andre i samme situasjon står på, betyr det at vi andre kan nyte godt av arbeidet fordi det blir et mindre antall useriøse bedrifter som tar sjansen bp slik jallavirksomhet. Her kan du lese nøkkelinfo om firmaet: http://www.fastinfo.no/etablert.php?orgnr=979674449 Redigert 2.Juli.2008 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
loffern Svart 2.Juli.2008 Del på Facebook Svart 2.Juli.2008 Uavhengig av hva slags service du har fått i etterkant handler jeg av prinsipp ikke hos butikker som forlanger ekstra betaling for at jeg bruker den vanligste betalingsmåten som finns. Er også skeptisk til noen som krever full betaling før varen er levert. Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 2.Juli.2008 Del på Facebook Svart 2.Juli.2008 Takk for informasjonen! Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
2nd Trikker'n Svart 2.Juli.2008 Del på Facebook Svart 2.Juli.2008 Jeg har vært kunde hos Hovdan i en årerekke, og kjenner ikke firmaet igjen i beskrivelsen. F.eks. Hva kan grunnen være at de forlangte forskuddsbetaling for å bestille en Furlex? Hvorfor valgte daglig leder å "forlate" kunden? Det er jo egentlig uhørt og fullstendig uakseptabelt! Kanskje den manglende halvpart i trådstarters innlegg vil forklare dette! Osv. Osv. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 3.Juli.2008 Del på Facebook Svart 3.Juli.2008 (redigert) Synes det var en ryddig og grei forklaring som ble beskrevet av trådstarter her, og ikke minst avdekker dette etter mitt syn en useriøs forhandler.. Når det gjelder % gebyr på betaling med kort så trodde jeg ikke dette var tillatt i kongeriket Norge... Redigert 3.Juli.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
hifo Svart 3.Juli.2008 Del på Facebook Svart 3.Juli.2008 kan vel ikke være snakk om at de putter pengene rett i lommen da kunden betaler med kort. som du mistenker. de vil jo ikke slippe unna ved eventuelle ettersyn. og påslaget på 2% , hva er det for noe forb.... tull??? jeg smiler fra øre til øre hver gang noen gidder å vruke kortet i min bedrift. (overdrevet) . slippe å flyge ned nattsafen og å måtte passe på at betalingen kommer inn i ettertid . kunne heller slå av 2% jeg . latterlig å nekte å betale alt tilbake , hvertfall når kunden påpeker at det mener han det burde vært gjort. 266 kr for en litt mere fornøyd kunde er svinbillig. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Snekker'n Svart 3.Juli.2008 Del på Facebook Svart 3.Juli.2008 Vedr. betaling med kort må det skilles mellom bruk av bankkort (bankaxept) og kredittkort. Ved bruk av kredittkort påløper det som regel 2-3% gebyr for firmaet, og de kan velge å reservere seg mot slike betalinger av større beløp. Tror ikke en bil/båtforhandler vil akseptere at du betaler en ny bil/båt med American Express, Visa eller Mastercard. Når det gjelder krav om forskuddsbetaling blir dette oftest benyttet i tilfeller der firmaet tror at kunden ikke vil/kan betale, eller at varen er spesialbestilt for kunden. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Herman Svart 3.Juli.2008 Del på Facebook Svart 3.Juli.2008 Jeg har tidligere skrevet om min dårlige erfaring med Hovdan Seil, så denne historien overrasker meg ikke. For meg handlet det om en liten bestilling av reservedeler til en Furlex. Etter å ha purret på bestillingen flere ganger påstod de at det var ferietid hos produsent og at min bestilling var slettet. En rask telefon til Sverige resulterte likevel i at jeg fikk delene tilsendt direkte fra Furlex - Gratis. Heldigvis er det noen som skjønner verdien av god kundebehandling, men denne gangen måtte jeg altså til Sverige før jeg fant en. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Blue_Dragon Svart 3.Juli.2008 Del på Facebook Svart 3.Juli.2008 Hvordan er det gått med selve monteringen? Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 3.Juli.2008 Del på Facebook Svart 3.Juli.2008 Ta kontakt med leverandøren av betalingssystemet til Hovdan.. Det er vel enten Teller eller noen andre.. Disse ser MEGET strengt på dette med gebyr, det er ikke tillatt i Norge, og det er forhandlere som har mistet terminalen sin etter slike episoder.. Blant annet fikk gjestehavna i Stavern ganske bra påpakk for et par år siden, da de forsøkte seg med et kortgebyr på 50,- Jeg tok opp dette med leverandør av terminalen, og praksisen skal ha opphørt øyeblikkelig. Sitér dette innlegget Link to post
Batilla Svart 3.Juli.2008 Del på Facebook Svart 3.Juli.2008 (redigert) Vedr. betaling med kort må det skilles mellom bruk av bankkort (bankaxept) og kredittkort.Ved bruk av kredittkort påløper det som regel 2-3% gebyr for firmaet, og de kan velge å reservere seg mot slike betalinger av større beløp. Tror ikke en bil/båtforhandler vil akseptere at du betaler en ny bil/båt med American Express, Visa eller Mastercard. Når det gjelder krav om forskuddsbetaling blir dette oftest benyttet i tilfeller der firmaet tror at kunden ikke vil/kan betale, eller at varen er spesialbestilt for kunden. Mulig jeg er helt gal her, men mitt Visa kort er både bankkort og kredittkort. Ved bruk av kredittdelen må jeg oppgi kredittkortnummer + (sikkerhetkoden?) + dato og år kortet utgår. I en vanlig bankterminal får jeg ikke bruke mer penger enn det står på kontoen. Batilla Redigert 3.Juli.2008 av Batilla (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 3.Juli.2008 Del på Facebook Svart 3.Juli.2008 Ved bruk av betalingskort eller kredittkort så påløper det begyr til teller på kortbruk for butikken , spiller ingen rolle hva kortet heter. Dette er ihvertfall virkeligheten for min butikk som har brukt kortløsninger siden 2003 via www.dibs.no og dermed www.teller.no Hvordan det er med betalingsterminaler vet jeg ikke helt men jeg kan ikke tenke meg at Teller gjør det gratis for kundene å bruke kort på butikkterminal og ikke nett terminal Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 3.Juli.2008 Del på Facebook Svart 3.Juli.2008 Sakset dette fra forbukerrådet, dog ikke akkurat båtreletert, men det gjelder betaling med kredittkort ikke vanlige bankaxsept. Kundeservice hos Matercard gir et greit svar etter mitt syn... Kan restauranter ta gebyr?- Vi hadde spist på restaurant, og fikk en regning på 300 kroner. Først tenkte vi å betale med Mastercard, men så leste vi på regningen at det var et tilleggsgebyr på 50 kroner ved bruk av kort, skriver en kunde til Forbruker-rapporten. Hun lurer på om restauranter har lov til å ta gebyr for å betale med kort. Kundeservice hos Mastercard opplyser at dette ikke er lov. Brukerstedet eller restauranten skal betale kostnadene ved å betale med kort. I Norge er det ulovlig å gi kunden et slikt gebyr. I andre land er reglene litt annerledes. I Danmark er det blant annet vanlig å ta gebyr fra utenlandske kortholdere. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Anonym Svart 3.Juli.2008 Del på Facebook Svart 3.Juli.2008 Ved bruk av kredittkort påløper det som regel 2-3% gebyr for firmaet, og de kan velge å reservere seg mot slike betalinger av større beløp. Det stemmer med det gebyret, og det er firmaet forpliktet til å ta på sin kappe, de kan ikke fakturere kunden for dette beløpet. Mulig jeg er helt gal her, men mitt Visa kort er både bankkort og kredittkort. Ved bruk av kredittdelen må jeg oppgi kredittkortnummer + (sikkerhetkoden?) + dato og år kortet utgår. I en vanlig bankterminal får jeg ikke bruke mer penger enn det står på kontoen. Du kan vel også bruke ditt kredittkort i en terminal som tar også kredittkort, og da bruke av kredittdelen.. Ved bruk av betalingskort eller kredittkort så påløper det begyr til teller på kortbruk for butikken , spiller ingen rolle hva kortet heter.Dette er ihvertfall virkeligheten for min butikk som har brukt kortløsninger siden 2003 via www.dibs.no og dermed www.teller.no Hvordan det er med betalingsterminaler vet jeg ikke helt men jeg kan ikke tenke meg at Teller gjør det gratis for kundene å bruke kort på butikkterminal og ikke nett terminal Det er likt med betalingsterminaler, og denne kostnaden skal bæres av firmaet som har terminalen, ikke sluttbruker. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Juli.2008 Del på Facebook Svart 3.Juli.2008 (redigert) Visa er et debetkort -dvs at det belaster din konto - uansett om du betaler med pin kode eller signatur. Forskjellen er bare at det tar noen fler dager før beløpet trekkes på din konto om du signerer. En sak man skal være klar over ved bruk av debetkort på feks hotell der man ofte må registrere kortet sitt ved ankomst er at hotellet da reserverer et beløp på din konto som garanti for at du betaler. Når du betaler med kortet går det noen dager før denne reserveringen slettes - dvs at man mister en del av det diso Mastercard, American Express etc er kredittkort - og her gis kunden opptil 45 dagers rentefri kreditt. Det er jo ikke slik at kortselskapet gir bort disse rentepengene - det er butikkene som betaler for dette ved at kortselskapet trekker 2-3% transaksjonsgebyr. Noen ganger bruker jeg dette bevisst. Feks siste gang jeg fylte diesel. Jeg visste at vi skulle ha over 1000 liter og spurte om noen øre i avslag - hvilket jeg ikke fikk. Greit - da betalte jeg med kredittkort. Jeg sparer renter på det og butikken må betale det. Hadde jeg fått rabatt hadde jeg betalt med minibank kort. Redigert 3.Juli.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 3.Juli.2008 Del på Facebook Svart 3.Juli.2008 Det er likt med betalingsterminaler, og denne kostnaden skal bæres av firmaet som har terminalen, ikke sluttbruker. Exactly som jeg tenkte og selvsagt skal vi som tar i mot pengene betale dette gebyret , selv om det f.eks koster meg et par seil i året så er det så store fordeler med kortbruk at jeg ville hatt det selv om det kostet meg det doble Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 3.Juli.2008 Del på Facebook Svart 3.Juli.2008 Kostnaden skal bæres av firmaet. Jeg mener imidlertid at det er helt opp til firmaet å ha egne retninglinjer på om de aksepterer bruk av kredittkort, og opptil hvilke beløp de aksepterer. Kjøper du en ny båt til 1 mill, så vil det koste firmaet mellom 20.000 og 30.000 i gebyrer. Det vil være forståelig at firmaet ikke ønsker en slik belastning. Men, dette er utenfor trådstarters eksempel på rundt 10.000,-. I denne prisklassen synes jeg det er en selvfølge at firmaet betaler gebyret. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
2nd Trikker'n Svart 3.Juli.2008 Del på Facebook Svart 3.Juli.2008 OT. Jeg har aldri forstått hvorfor butikken skal betale gebyret. Det er jeg som velger å betale med kort. Da er det urimlig at butikken pblir pålagt et gebyr. Noe annet hadde det vært dersom det var butikken som forlangte betaling med kort. Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 3.Juli.2008 Del på Facebook Svart 3.Juli.2008 Visa er et debetkort -dvs at det belaster din konto - uansett om du betaler med pin kode eller signatur. Forskjellen er bare at det tar noen fler dager før beløpet trekkes på din konto om du signerer. Mastercard, American Express etc er kredittkort - og her gis kunden opptil 45 dagers rentefri kreditt. Det er jo ikke slik at kortselskapet gir bort disse rentepengene - det er butikkene som betaler for dette ved at kortselskapet trekker 2-3% transaksjonsgebyr. Dette var da en voldsom forenkling. Jeg har faktisk VISA med 45 dagers kreditt, et ekte kredittkort. VISA-biten på kortet kan gjerne brukes uten onlineforbindelse, med mindre man har VISA elektron. Altså, man har to typer VISA, debet og kreditt. Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 3.Juli.2008 Del på Facebook Svart 3.Juli.2008 Antar at du da har et Visa Corporate til bruk ifm jobb, og kanskje et tilsvarende personlig som kan utstedes til ansatte med førstnevnte kort. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Honduras Svart 3.Juli.2008 Del på Facebook Svart 3.Juli.2008 (redigert) Hva med å ringe Kemneren og si at du har problemer med ett firma du har kjøpt en vare fra i og med at du ikke får en kvittering med mva spesifisert osv og be dem om ett råd for hvordan du skal gå frem.... Regner med at firmanavnet blir notert ned av de ansatte på kemnerkontoret... Kanskje litt stygt , men er man forbannet nok... Redigert 3.Juli.2008 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Anonym Svart 3.Juli.2008 Del på Facebook Svart 3.Juli.2008 Antar at du da har et Visa Corporate til bruk ifm jobb, og kanskje et tilsvarende personlig som kan utstedes til ansatte med førstnevnte kort. Jeg har et Gebyrfri VISA med en passelig stor kreditt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.