Jump to content

Har dere måtte kutte ankerlina?

Dykker

Recommended Posts

:headbang:

I kveld lå jeg på svai i Oslofjorden. Når jeg skulle ta opp ankeret akter, satt dette helt fast. Prøvde i nesten en time å få løsnet dette i alle mulige og umulige vinkler, men til ingen nytte. Måtte til slutt kutte ankerlina og si farvel til anker, line og kjetting. Ligger nå på 13 meters dyp.

For ordens skyld. Lina har blyinnlegg, så den sank fort ned på bunnen med kjettingen og ankeret som sitter fast. Lina vil dermed ikke være noen fare for annen båttrafikk.

:diving: Tenkte jeg skulle dra tilbake en dag og dykke etter ankeret. Men hadde ikke med dykkerutstyret ombord ikveld.

(PADI DM) :sailing:

Uansett, surt var det å måtte kvitte seg med dette. Har dere andre her på båtplassen måtte gjøre dette før?

Såvidt jeg kan erindre 1 gang. Mistet dreggen / tauet en gang også da jeg hadde trebåt. Min egen feil. Lå utenfor Tvedestrand, hadde glemt å sjekke dybden, skulle inn til land, hivde ut dreggen, kjerringa sto foran og hoppet på land, bakket opp, skulle ta dreggtauet og holde igjen. Ops, dreggtauet var borte... gått rett til bunns, hadde hivd dreggen på 60 meters dyp, hadde bare 40 meter tau, og enden hadde jeg glemt og sette fast. :lol: Jaja, lærte litt av det og.

Kjedelige greier, men i og med at du dykker skulle det vel være sjanse for å få dreggen opp igjen. Lykke til.

Edited by Hansi (see edit history)

Selvsagt litt for sent med slike eplekjekke innspill, men iom. at du dykker og har sjans til å plukke dette opp igjen uten særlige utgifter så sørget du kanskje for å slippe ut _hele_ blylina i stedet for å kappe den midt på?

Og fester man en tau i blylinen og en fender i andre enden så blir dreggen også lettere å finne igjen.

Men når man har bannet i en time eller to, så er det ikke alltid like lett å tenke fornuftig.

:headbaMåtte til slutt kutte ankerlina og si farvel til anker, line og kjetting. Ligger nå på 13 meters dyp.

Tenkte jeg skulle dra tilbake en dag og dykke etter ankeret.

Hvorfor i all verden kutta du tauet når du er dykker og kan reise tilbake og plukke opp alt sammen ?

Har forøvrig aldri måtte gi meg selv, har altid fått opp anker/dregg. En gang dro jeg opp ene moringskjettingen til ei av flytebryggene i gjestehavna i Kragerø. Dette var en meget grovkalibret kjetting som lå på tvers av havna. Dette var tungt, men med bruk av begge aktre kryssholt og ei jarnstang så kom den opp til slutt. Jammen lå hekken dypt i vannet og det ble litt skvalping da jeg fikk bikke kjettingen av ankeret. Forøvrig er det aldri dumt å gjøre fast kjettingen i bakkant av anker/dregg og så benytte en kraftig ståltrå for å gjøre den fast i toppen av ankeret. Sitter den fast kan man jo kjøre av ståltråen og deretter heise ankeret enkelt.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg har ikke hatt behov for å kappe ankeret - men etter pinsens erfaringer på Koster har jeg gjort meg noen tanker. Der var det et par båter som hadde ankret opp med hekken mot kaia - og de hadde kjetting på ankeret. Når ankeret slapp brukte de masse tid på å få opp ankeret - og situasjonen kom ut av kontroll og det var ganske stor fare for skade på andre

båter også. Det beste hadde nok i en slik situasjon vært å ofret ankeret - men hvordan kvitter man seg med anker med kjetting? Jo - man må ha en boltsaks ombord.

De to båtene det gjaldt var to store FB båter på 35-40 fot, og de var 1 meter fra å dundre i badeplatformen på båten vår. Etter den hendelsen gikk jeg på Clas Olson og kjøpte en boltsaks som kapper 8 mm kjetting. Koster 298 kroner. Heller kappe kjettingen enn å miste kontrollen over båt med fare for skader på egen båt og andres båt. Ankret kan man hente senere - med mindre det er 60 meter dypt da :smiley:

Edited by Bitteliten (see edit history)
... - men hvordan kvitter man seg med anker med kjetting? Jo - man må ha en boltsaks ombord....

Isteden for å feste kjettingen i båten, spleis heller i et tau på enden, fest så det noen cm. lange tauet til båten og du kan bruke en tradisjonell kniv for å frigjøre kjettingen. Enkelt, billig og tar mindre plass enn boltesaks.

Enig i det - om man har frittfallvinsj og om man kommer til tauet selvom ankerboksen er halvfull av kjetting. Det er ikke tilfelle på så mange båter med kjettingvinsj foran.

Bitteliten, gitt at omtalte båter hadde thruster, hvorfor ble ikke disse brukt for å stabilisere skuta under oppkjøring av anker ?

Jeg antok det er til dette formål thrustere brukes.

Varmkjøring er vel neppe tema. Kan neppe ta så mange minutter å kjøre opp ankeret der såfremt det ikke er 200 meter dybde.

Måtte kappe tauet en gang vi lå i litt uggen sjø øst for lillesand. Motoren hadde stoppet og vi skulle få slep. De som skulle slepe oss var nok litt stressa for de ga på mer og mer. dreggtauet var festa i akslingen og dreggen grov seg jo bare mer og mer fast. Prøvde å hoyste og rope til slepebåten med det resultatet at de bare ga på. ble litt småstressa selv gitt!

Bitteliten, gitt at omtalte båter hadde thruster, hvorfor ble ikke disse brukt for å stabilisere skuta under oppkjøring av anker ?

Dette var en hektisk tid kl 04 på morgenen når nordvest kulingen kom inn med 15M/sek i Kostersundet. Båtene var godt festet til hverandre, og minst ett av mannskapene hadde nok knapt avsluttet nachspielet. Baupropellene ble brukt - men de var ikke nok til å holde båtene fra brygga. Når de tok opp ankrene kom de på tvers av vinden. Også huket den ene båten først ankeret i moringkjettingen til bygga - så huket roret i samme kjetting. Så det var hektisk :smiley: Jeg var mest opptatt av at ingen prøvde å ta i mot båtene for å unngå personskader

Hadde et tilfelle av at dreggen satt seg fast og at vi ikke fikk den løs uansett hvor mye vi kjørte frem og tilbake. Vi slapp da hele riggen for å komme tilbake med dykker. Desverre hadde noen tydligvis sett dette og i mellomtiden selv dykket og stjålet hele riggen.

Men er det noen som gjør slik Vanntro foreslår: å feste en ståltråd eller tynt tau i toppen av ankeret? Husker at det ble anbefalt for mange år siden, men hvordan vet man hvor sterk ståltråden skal være? Er den for sterk, klarer man ikke å kjøre den av, er den for veik kan den løsne, spesielt på svai. Vi slutte derfor med det for lenge siden etter vurderingen at sannsynligheten for at ankeret setter seg fast er liten, mens konsekvensene av at en slik ståltråd løsner kan være store (og dyre).

Vi bruker heller en tripline når vi er usikre på bunnforholdene, men det har jo også sine sider. Se her for gammel tråd som jeg aldri fikk noe svar på https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=32905

Jeg har alltid med meg en stor sjakkel. Dersom ankeret sitter fast fester jeg et annet langt tau til sjakkelen, og slipper den ned på ankerlina mens jeg holder denne stram. Da får du tak i "hodet" på ankeret og den løsner som regel raskt. Har bla. løsnet den på denne måten i havna i Strømstad der det er mye rask på bunnen og lett å sette seg fast.

:headbang:

I kveld lå jeg på svai i Oslofjorden. Når jeg skulle ta opp ankeret akter, satt dette helt fast. Prøvde i nesten en time å få løsnet dette i alle mulige og umulige vinkler, men til ingen nytte. Måtte til slutt kutte ankerlina og si farvel til anker, line og kjetting. Ligger nå på 13 meters dyp.

For ordens skyld. Lina har blyinnlegg, så den sank fort ned på bunnen med kjettingen og ankeret som sitter fast. Lina vil dermed ikke være noen fare for annen båttrafikk.

:diving: Tenkte jeg skulle dra tilbake en dag og dykke etter ankeret. Men hadde ikke med dykkerutstyret ombord ikveld.

(PADI DM) :sailing:

Uansett, surt var det å måtte kvitte seg med dette. Har dere andre her på båtplassen måtte gjøre dette før?

feste en ståltråd eller tynt tau i toppen av ankeret? Husker at det ble anbefalt for mange år siden, men hvordan vet man hvor sterk ståltråden skal være? Er den for sterk, klarer man ikke å kjøre den av, er den for veik kan den løsne, spesielt på svai.

Helt enig, og jeg har enda til gode å lese om noen som faktisk har benyttet en slik metode med hell, dvs at snoren/ståltråden ga etter, men at den ikke har røket når den ikke skulle.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Jeg har alltid med meg en stor sjakkel. Dersom ankeret sitter fast fester jeg et annet langt tau til sjakkelen, og slipper den ned på ankerlina mens jeg holder denne stram. Da får du tak i "hodet" på ankeret og den løsner som regel raskt. Har bla. løsnet den på denne måten i havna i Strømstad der det er mye rask på bunnen og lett å sette seg fast.

Vi har med en kjettingstump for samme formålet. Har ikke hatt behov for den ennå.

Et godt poeng - forutsatt at vinden ikke er FOR sterk.

Bl.a., ja. Imponerte kona forleden kveld med 'lukeparkering' (ha meg unnskyldt for et så lite maritimt uttrykk). Bakket på skrå inn mellom to båter for så å svinge baugen rett inn mot brygga. Eneste kona gjorde var å gjøre fast tauet etter 'lukeparkeringen' - med kommentaren: "Den greide du fint..." :smiley:

Jeg har ikke hatt behov for å kappe ankeret - men etter pinsens erfaringer på Koster har jeg gjort meg noen tanker. Der var det et par båter som hadde ankret opp med hekken mot kaia - og de hadde kjetting på ankeret. Når ankeret slapp brukte de masse tid på å få opp ankeret - og situasjonen kom ut av kontroll og det var ganske stor fare for skade på andre

båter også. [...]

De to båtene det gjaldt var to store FB båter på 35-40 fot, og de var 1 meter fra å dundre i badeplatformen på båten vår.

Hva skjedde, hvorfor mistet de kontroll? Sterk sidevind?

Vi ligger ofte med hekken inn, (med seilbåt - uten noe thrustere) Trikset når man skal/må ut med sterk sidevind er å ha springliner inn til kaia så de kan slippes fra cockpit. Før man går slippes tauet på le side og gi gass med lo side stramt. Når båten så har rettet seg opp og lagt seg kloss intill båten på lo side slippes springlinen (altså lo side akter) samtidig som man begynner å ta inn ankeret. Da gjelder det å ha litt fart i båten så man ikke sklir ned og hekter seg i kjettingen til nabo'en i le. når denne er passert kan man ta det litt mer med ro slakke av på gassen og bare styre så båten etter fordekksgastens instrukser. Båten snur etterhvert baugen mot vinden og du kan bruke motorkraft for å holde psosisjonen så man ikke dregger andres kjetting. Ekstra ille er de hvis båten i le bruker ankorlina uten daumann og det er relativt grundt. Da ligger jo denne ankorlina'en stramt utover og er lett å få i propellen eller hekte roret.

Edited by Krimart (see edit history)
Hva skjedde, hvorfor mistet de kontroll? Sterk sidevind?

Dette var en hektisk tid kl 04 på morgenen når nordvest kulingen kom inn med 15M/sek i Kostersundet. Båtene var godt festet til hverandre, og minst ett av mannskapene hadde nok knapt avsluttet nachspielet. Baupropellene ble brukt - men de var ikke nok til å holde båtene fra brygga. Når de tok opp ankrene kom de på tvers av vinden. Også huket den ene båten først ankeret i moringkjettingen til bygga - så huket roret i samme kjetting. Så det var hektisk :smiley: Jeg var mest opptatt av at ingen prøvde å ta i mot båtene for å unngå personskader

Alt hadde vært mye enklere om de hadde kappet ankerkjettingen, gitt gass og kommet seg ut av situasjonen. Det er 3-4 meter dypt her inne, så det kunne vært enkelt å hente ankeret senere.

Sjøte kjettingen er også helt greit å få gjort om man må kappe den

Edited by Bitteliten (see edit history)

Hei

Ettersom vi vanligvis har dykkere i vannet som det kan være aktuelt å kjøre ut for å hente har jeg spleiset en fender i enden av dreggtauet. Hiver bare hele greia på sjøen hvis jeg skal plukke opp noen. Det går fort og alt er klart for å legge til igjen.

Mons

Mons