leifen009 Startet 4.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 4.Juli.2008 Hei Er det noen som kan hjelpe meg.Har en Askeladen 525 Excel med Mercury Optimax 115 på med standar propell aluminium 1303/8x19 har tenkt å skifte til stålpropel.Noen som har erfaring med kor stor eg bør ha for å få max toppfart? På forhænd takk for hjelpen Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 4.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2008 Hei, litt vanskelig å si dette helt eksakt uten å vite hva du oppnår idag. Optimaxen har 5750 rpm som max turtall. Du kan også gå inn på Mercury`s propellprogram, hvor du legger inn verdier for din båt og motor. Se link: http://appcenter.mercurymarine.com/propSelector/home.do Du kan også ta kontakt med Progress Ingeniørfirma, tlf. 22027900, som hjelper deg med det det rette valget. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Jimpec Svart 4.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2008 Jeg kan bidra med noen erfaringer da jeg har samme båt men med Optimax 135. Jeg har en 23" på min båt og det er litt i største laget. Med helt optimal trim, alene i båten og "tom tank" kan denne fungere bra, men ikke som allround. Jeg har gått for en 21" Ballistic som jeg enda ikke har fått på grunn av at Michigan Wheels i USA har litt problemer med å levere den. Det som jeg har sett etter å ha regnet litt frem og tilbake er at det er fort å ta litt for lett på vekta på båten. Det blir fort noen kilo ekstra ifht hva som står i papirene... så ha det i bakhodet. Jeg tør ikke å komme med noen anbefalinger da det er fort gjort å "trå feil" i valg av propell. Det skiller nok litt dreiemoment på 3-sylinderen kontra V6 også. Sitér dette innlegget Link to post
Los Endos Svart 4.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2008 Jeg kan ikke svare konkret på ditt spørsmål, men generelt er det sånn at turtallet går ned noen hundre omdreininger når du går fra alu til stål (ihvertfall Yamaha som jeg har efaring med) hvis du bruker propell med samme stigning og størrelse. En stålpropell slipper mindre i vannet, og er følgelig litt mer tungdreven (men BETYDELIG bedre å kjøre). Så litt avhengig av hvordan turtallet på motoren er idag i forhold til det ideelle kan du vurdere om du bør gå opp/ned et hakk i størrelse. Lykek til! Sitér dette innlegget Link to post
DELUDE Svart 4.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2008 Vet at uttern t55 med 115 optimax "slurer" med Turbo stål propell, Mer egnet til V6`ern ja. tror ikke det er så mye og hente der. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 4.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2008 (redigert) Hei, det ligger en Askeladden 525 på erfaringsdatabasen. Ifølge `vannmannen` gjør den 42 knop med Laser 2 stålpropell 20 P på Optimax 115. Gå inn på databasen for mer opplysninger. Eller send han en IM. Redigert 4.Juli.2008 av chagall (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 4.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2008 (redigert) Din båt er relativt lik min i tyngde og str. Og jeg har 13-3/8 x 19 Ballistic, fra progressing. Oppnår 5680-5710 WOT Den størrelsen vil nok klaffe godt på din også. Og har sagt det før, sier det igjen: Stålpropell på båten/påhenger`n er som Alu-felger på bilen Redigert 4.Juli.2008 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.