Jump to content

Askeladden 525 med Merc. optimax 115, hvilken stålpropell?

leifen009

Recommended Posts

Hei, litt vanskelig å si dette helt eksakt uten å vite hva du oppnår idag. Optimaxen har 5750 rpm som max turtall.

Du kan også gå inn på Mercury`s propellprogram, hvor du legger inn verdier for din båt og motor. Se link:

http://appcenter.mercurymarine.com/propSelector/home.do

Du kan også ta kontakt med Progress Ingeniørfirma, tlf. 22027900, som hjelper deg med det det rette valget.

Lykke til. :flag:

Jeg kan bidra med noen erfaringer da jeg har samme båt men med Optimax 135.

Jeg har en 23" på min båt og det er litt i største laget. Med helt optimal trim, alene i båten og "tom tank" kan denne fungere bra, men ikke som allround.

Jeg har gått for en 21" Ballistic som jeg enda ikke har fått på grunn av at Michigan Wheels i USA har litt problemer med å levere den. Det som jeg har sett etter å ha regnet litt frem og tilbake er at det er fort å ta litt for lett på vekta på båten. Det blir fort noen kilo ekstra ifht hva som står i papirene... så ha det i bakhodet.

Jeg tør ikke å komme med noen anbefalinger da det er fort gjort å "trå feil" i valg av propell. Det skiller nok litt dreiemoment på 3-sylinderen kontra V6 også.

Jeg kan ikke svare konkret på ditt spørsmål, men generelt er det sånn at turtallet går ned noen hundre omdreininger når du går fra alu til stål (ihvertfall Yamaha som jeg har efaring med) hvis du bruker propell med samme stigning og størrelse. En stålpropell slipper mindre i vannet, og er følgelig litt mer tungdreven (men BETYDELIG bedre å kjøre).

Så litt avhengig av hvordan turtallet på motoren er idag i forhold til det ideelle kan du vurdere om du bør gå opp/ned et hakk i størrelse.

Lykek til!

Din båt er relativt lik min i tyngde og str.

Og jeg har 13-3/8 x 19 Ballistic, fra progressing. Oppnår 5680-5710 WOT

Den størrelsen vil nok klaffe godt på din også.

Og har sagt det før, sier det igjen: Stålpropell på båten/påhenger`n er som Alu-felger på bilen

Redigert av KenBjork (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...