Jump to content

Tilkobling av instrumenter mot 50Hk Merc totakt


Honduras

Recommended Posts

Vi skal snart sjøsette vinterprosjektet, bare de siste detaljene gjenstår.

 

Har en 50Hk Merc totakt med standard Merc kontrollboks. Ut fra kontrollboksen kommer en liten kabelstokk for tilkobling til trim/tilt osv. Siden jeg har jobbet lite med instrumenter og dimensjonering av kabler osv trenger jeg noen innspill.

 

Følgende Teleflex/Morse intrumenter blir montert

 

Turteller

Vanntrykksmåler (Instrumentet trenger strøm kun til belysning. giver er vannrør direkte fra motor)

Tank

motortemp (litt overkill, men ser tøft ut ifl 13-åringen i huset)

Tilt

volt

 

I tillegg en rattmontert tilt-switch

 

Spørsmålet er, må jeg trekke en egen +/- kabel fra batteri fram til sikringsholder/jordingsskinne, eller kan jeg bruke strøm fra IGN-kabelen for mating av instrumenter?

 

Jeg skal legge opp en aut. lensepumpe. Batteri og pumpe blir stående ved akterspeilet, bryter på panel (ca 2,5m lenger frem). Hvordan gjøres dette mest elegant. Denne må vel kobles utenom hovedbryter, og med egen sikring. Har en sikringsholder jeg kan sette opp under dashbord.

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Tilkobling av instrumenter mot påhengsmotor .

For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet er, må jeg trekke en egen +/- kabel fra batteri fram til sikringsholder/jordingsskinne

Du kan, men det er ikke behov for det, har du en original Mecury kontroll boks ??

 

Ledning ut ifra kontroll boks

  • Hvit = 12V
  • Sort = jord
  • Brun = turteller
  • Lilla/hvit = trim indikator

 

Eneste ekstra ledning blir vel den til instrument lys, men den kan også hentes ifra den hvite ledningen, men du vil kanskje ha en bryter på lyset ?? .

 

 

 

Hvordan gjøres dette mest elegant. Denne må vel kobles utenom hovedbryter

Legg strøm ledninger rett ifra batteri ( Hvis sikring.... maks 30 cm ifra batteri ).

Kanskje også et rele koble parallelt med nivå bryteren, som kan styres ifra dashbord ( for tvangs kjøring av pumpe ).

Styre strøm til rele kan også hentes ifra tennings bryter, lys ( instrument lys ikke inkludert ) radio og andre strøm forbrukere må kobles utenom motorens el system .

 

Bruk KISS prinsippet under montering :lol: ( Keep It Simple Stupid )

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jepp, har en original Merc 881148 A3 kontroll boks. Det kommer i alt 9 ledninger ut av boksen. Har du farge og/eller koblingsskjema for den? Har søkt rundt på nette, men ikke funnet noe.

 

Kontakten som normalt sitter på kabelstumpen er delvis ødelagt, så jeg tenkte jeg skulle kjøpe meg en bit tilhenger-kabel og forlenge den opp til under dash'en.

 

Mener en av ledningene er styrt av tenningsnøkkelen (IGN?) slik at hvis jeg bruker den for tilkobling til instrumentene, slår de seg på når jeg vrir om tenninga.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikke det riktig skjemaet, men regner med at du kan finne svar på det du trenger allikevel, farvene er vel de samme .

 

merc_control_1.jpg

 

merc_control_2.jpg

 

så jeg tenkte jeg skulle kjøpe meg en bit tilhenger-kabel og forlenge den opp til under dash'en.

Hele det elektriske systemet i Selcon min er lagt opp med samme kabel...

Mener en av ledningene er styrt av tenningsnøkkelen (IGN?)

Den hvite ledningen har strøm ut når tenninga er på, rød er konstant strøm .

 

Noe mere :smiley: .

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Skulle ikke være så enkelt likevel dette.... :confused:

 

Her er fargene på kabelstokken ut fra kontrollboksen: Har satt opp hva jeg tror det er, men ønsker å få vite fasit her nå...

 

Rød (Antar dette er 12V, men sannelig ikke sikker nå..)

Svart ( Jord ?)

Lilla (Trim indikator?)

Grønn/Hvit (Trim ned?)

Blå/Hvit (Trim Opp?)

Grå

Brun (Turteller?)

Brun/Blå

Brun/Hvit

 

Er det noen av dem som gir 12v konstant, og noen som gir 12V kun når tenning er på?

Vil ikke koble til batteriet i øyeblikket da det er litt mye ledninger som henger og slenger, ellers er det jo enkelt å måle :wink:

 

Har en Morse turteller som kan settes på forskjellige pulser for å gi riktig turtall. Noen som vet hva min 50Hk 3syl 2T skal stå på?

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har en Morse turteller som kan settes på forskjellige pulser for å gi riktig turtall. Noen som vet hva min 50Hk 3syl 2T skal stå på?

Tar det enkleste først.....12 poler .

 

 

Ledninger... her er det mange variabler:

  • Rød = konstant 12V
  • Svart = jord
  • Hvit = 12V med tenning PÅ
  • Sort/gul = kobles til jord for å stoppe motor
  • Lilla/hvit = trim indikator
  • Brun = Turteller ( ifra AC delen på likeretter )( blir til GRÅ på motoren :confused: )
  • Grå = Turteller :confused: tydeligvis litt avhengig av type motor ???

  • Grønn/Hvit (Trim ned?)..antagelig ( blue = up to the shy )
  • Blå/Hvit (Trim Opp?)...antagelig ( green = down to the grass )
  • Brun/Blå ??
  • Brun/Hvit kan være for "trailer button" , egne knapp som må trykkes inn hvis du skal tilte motoren helt opp, er IKKE på alle motorer...

Noen av ledningene er ikke brukt på alle motor alternativer.

 

Tror du skal bruke litt sunn fornuft når du kobler :smiley: .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
Ledninger... her er det mange variabler:

 

•Rød = konstant 12V

•Svart = jord

•Hvit = 12V med tenning PÅ

•Sort/gul = kobles til jord for å stoppe motor

•Lilla/hvit = trim indikator

•Brun = Turteller ( ifra AC delen på likeretter )( blir til GRÅ på motoren )

•Grå = Turteller tydeligvis litt avhengig av type motor ???

•Grønn/Hvit (Trim ned?)..antagelig ( blue = up to the shy )

•Blå/Hvit (Trim Opp?)...antagelig ( green = down to the grass )

•Brun/Blå ??

•Brun/Hvit kan være for "trailer button" , egne knapp som må trykkes inn hvis du skal tilte motoren helt opp, er IKKE på alle motorer...

 

Jeg skal koble til en turteller. Jeg har Mercury kontrollboks, men jeg har ikke alle ledningene som over. Den hvite mangler, men jeg har en lilla og en Brun/blå som begge gir ca 6 volt med tenningen på. Ingen av de andre gir strøm med tenningen på. Ingen gir strøm uten tenning.

 

Kan det være dårlig kontakt eller irr som gjør at jeg bare får ca 6 V?

Kan jeg eventuelt koble plussen direkte på batteriet dersom jeg ikke kobler til lyset på turtelleren? (Fahria)

 

Den røde har jeg heller ikke.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...