Helge Startet 5.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 5.Juli.2008 (redigert) Da er snapdavit'ene av offset-type montert på min Skibsplast 655 og pad'er limt på min Suzumar 265 og gummibåten har fått sine to første turer i vertikal stilling Det er ikke mer enn 4 måneder siden jeg trodde det var utelukket med snapdavit på en daycruiser med påhengsmotor, men den gang ei. På SP655 sitter påhengsmotoren ganske dypt integrert mellom de to badeplattformene på hver side og med offset-typen av snapdavit får man faktisk gummibåten BAK påhengsmotoren Med Weaver sitt "quick"-feste som jeg monterte kan man også enkelt og hurtig ta av og på de lange offset-festene fra badeplattene. Det jeg imidlertid lærte på veien med slik montasje på en 655 var at denne løsningen krever ganske nøyaktig/optimal plassering av pad'ene på gummibåten... og der får man ingen angrerett De sitter som et helv.... Nåvel... det var ikke mye jeg bommet med, men begge pad'ene skulle ideelt sett vært plassert noe bortimot 10 cm lengre fram på gummibåten og den fremste pad'en burde vært plassert 10 cm lavere på pontongen. Så nå vet jeg altså det Plasseringen slik den er fungerer rimelig greit, men det hadde vært mer optimalt med gummibåten forskjøvet bortimot 10 cm til babord på hekken av 655'en samt først og fremst fått løftet framenden av gummibåten ca 10 cm. Jeg har ikke så lyst til å kjøpe nye pad'er å sette på idelle posisjoner på den andre siden av gummibåten så jeg lurte på om jeg kunne få til en "second best solution". Dersom det er mulig å bøye den rustfrie stålbøylen som monteres i pad'ene kan jeg få til en bra forbedring der jeg tar av bøylen fra framre pad, bøyer den noen cm og setter bøylen inn andre veien (fra nedsiden) i pad'en. Men tør jeg bøye en slik rustfri stålbøyle? . Redigert 5.Juli.2008 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
chagall Svart 5.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2008 Hei Helge, å bøye rustfritt/syrefast stål er ingen heksekunst, men du bør ha et bøyeapparat/maskin med bøyematrise som samsvarer med dia. på den stålbøylen du skal bøye. Jeg regner med at stålbøylen du nevner er et rør (ikke massiv) Et rørleggerverksted kan også sikkert hjelpe deg. Sitér dette innlegget Link to post
glek Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Hei Helge ! Et gammelt triks er å stappe røret fullt med finkornet sand før du bøyer det. Da slipper du at det blir flatt i bøyen. Finn deretter en passende diameter til å bøye det rundt. mvh. glek Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 (redigert) Hei Nå vet ikke jeg hvordan dette opplegget du skal bøye ser ut.. Rør eller Massiv aksling? Men å bøye rustfritt er ikke noe problem om man har rett utstyr. Om det du skal bøye er kostbart, og det skal være pent etterpå å se på.. Så gjør du ikke det på "hobbymekanikervis" Enten kjøpe deg rørbøye for opperasjon, eller kom til meg Redigert 6.Juli.2008 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Helge Svart 6.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 OK, mulig å bøye en bøyle i rustfritt altså . Men Weaver snapdavit bøylene som monteres i pad'ene etter at disse er limt på gummibåten er ikke hule/rør. Dette er massivt metall. På bildet under er det altså bøylen som sitter i gummipad'en (og som klikkes på plass i festet man ser nederst i bildet) jeg ønsker å bøye. Om det forklarer noe mer... så ønsker jeg å bøye den buen man ser gå nedover mot venstre til å gå litt oppover mot høyre. Mulig uten å ødelegge bøylen? Må man bruke varme, eller er det bare å bøye forsiktig i vei...(?) dog med skikkelig verktøy. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
mons Svart 7.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2008 Hei Denne er massiv og tung å bøye. Hvis du setter midtdelen i skrustikka kan du vri en ende av gangen med en skiftnøkkel el rundt enden. Ikke varm, men polstre gjerne i stikka og under nøkkelen. Gjør ditt beste for å ikke bøye feil slik at du må til å rette, for da sprekker det lett.. Kanskje lettere å få det til med en ny stang som ikke har bøyer fra før hvis du har skikkelig verktøy. Varme ødelegger korrosjonsbestandigheten. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
KenBjork Svart 7.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2008 ok, den bøyla der som sitter fast på den firkantaplastplata der... Lag en ny. Den som er der er stålet strekt såpass allerede så det blir vanskelig slik `mons` nevner. Diameter på de der? 6mm ca.. Biltema har ikke noe rør eller stålstang du kan kjøpe da.. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Helge Svart 7.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2008 Hvis du setter midtdelen i skrustikka kan du vri en ende av gangen med en skiftnøkkel el rundt enden. For presisjonen sin del hadde nok det beste vært å ha en så stor skrustikke av begge endestykkene ble satt fast og at man vred i selve "løkka" slik at det var stengene mellom løkka og endestykkene som fikk torsjonsvridning. Men joda, rent praktisk er det vel enklere å få til å vri en halvdel i gangen. Gjør ditt beste for å ikke bøye feil slik at du må til å rette, for da sprekker det lett.. Det er ikke nødvendig å bøye så mye som en kanskje kan få inntrykk av, så her er det bare å ta det pent å heller bøye for lite i første forsøk enn for mye. Kanskje lettere å få det til med en ny stang som ikke har bøyer fra før hvis du har skikkelig verktøy. Tja... men da får jeg ikke de "vortene" (bare den ene såvidt synlig på bildet) på bøylen som er med på å hindre sideforskyvning. Diameter på de der? 6mm ca.. Har ikke målt, men det er vel 6 eller 8 mm. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
KenBjork Svart 8.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2008 Har evt både 6 og 8 mm rustfri hydraulik-rør på jobb. Kan evt sende deg ett par biter free off charge om ønskelig... Eller evt om det finnes noe mek.verksted i tr.heim som har noe kapp... Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.