Krimart Startet 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 6.Juli.2008 Kan noen fortelle meg hvorfor alle som kjører RIB'er er nødt til å stå oppreist - selv på flatt vann? Ofte sett at samtlige om bord står. Er det så vonde seter? Er det så dårlig sikt hvis man sitter? Men det ser ihvertfall veldig komisk ut Håper de bruker dødmanssnor da. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Jeg har alltid regnet med at de var redde for å slå sundt gebisset . . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
KenBjork Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Jeg har alltid tenkt det er pga at sete/ene har dårlig komfor.. at de er sår i rassen fra forje tur. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
logget av Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 (redigert) Spørmålet kan stilles til brukern her. http://rib.net/ http://rib.net/forum/ Redigert 6.Juli.2008 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 meg ihjel Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Mulligan Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Å sitte med all vekt på baken i en hurtiggående båt er noe av det dummeste men kan gjøre om man har ryggen kjær. Står man i båten så bruker man kroppens fjærreflekser. Johan Ullman har forsket mye på dette. Jeg har hatt gleden av å høre på hans foredrag. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Så da skal vi stå til en vær tid alle med planende båter? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Mulligan Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Les avsnittet til Dr. Johan Ullman om BIOMECHANICS AND INJURY RISKS så skjønner du. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Har sittet på med et par varianter av RIB, og det egner seg ikke for transport av levende materie. Ikke rart man må stå. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Stå på kjøkkenstolen og hopp ned slik at ræva treffer stolsetet før bena treffer gulvet. Forklar opplevelsen. Sitér dette innlegget Link to post
Baatmannen Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 (redigert) ...og dette skjer til og med ved flatt vann?? Skal nok aldri sette bena (rompa) i en RIB, nei. Redigert 6.Juli.2008 av Baatmannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 ...og dette skjer til og med ved flatt vann?? Hvis/når du møter en halvplaner som f.eks en Baltic, JA! Legger merke til at noen av produsentene av skjærgårdsjeeper nå leverer disse med ståstol for fører og "co-pilot" hvilket er meget fornuftig. Forøvrig er vel behovet, eller ikke, for ståstol i stor grad avhengig av hvordan man bruker båten og det kan jo den enkelte selv avgjøre. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Frivakten Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Den fysiologiske grunnen er at RIB-båtene ikke har Porta-Potti eller andre slike faciliteter. Det er derfor de raser fra sted til sted. Dvs. til steder med tilgang til toaletter. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Guest Avmønstret# Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Den fysiologiske grunnen er at RIB-båtene ikke har Porta-Potti eller andre slike faciliteter. Det er derfor de raser fra sted til sted. Dvs. til steder med tilgang til toaletter. Ville være en spennende opplevelse å sitte på ramma i en sånn sak Kanskje det er en liten luke i disse "ståstolene"? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Stå på kjøkkenstolen og hopp ned slik at ræva treffer stolsetet før bena treffer gulvet. Du har vært på ett av Ullmans foredrag du også skjønner jeg. Det er en noe selsom opplevelse å se et par hundre herrer i dress og slips hoppe opp og ned fra stolen. Det er en del øyeåpnere i det han sier. Kombinasjonen hurtiggående båt, sete og ratt er særdeles uheldig. Jeg har kjørt MYE hurtiggående MOB båt med konvensjonell styreposisjon, sal og ratt og med Ullmancockpit. Stor forskjell. Og er det drittvær, tar du deg mye raskere fram med Ullmancockpit. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Den fysiologiske grunnen er at RIB-båtene ikke har Porta-Potti eller andre slike faciliteter. Det er derfor de raser fra sted til sted. Dvs. til steder med tilgang til toaletter. Jøss, har du vært med på dette også? http://www.dagbladet.no/dinside/2006/03/15/460775.html Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
LM 605 Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Må jo si meg enig med mange, at det ser nå rimelig snålt ut med ti mann stående etterhverandre på flatt vann i en såkalt rib. Nå er det jo vanlig at fører av rib, skjærgårdsjeep eller daycruiser naturlighvis i enkelte situasjoner må stå oppe p.g.a. saltvann på vindskjerm, ripete plexiglass, dårlig sikt etc. , og da har lettere for og oppservere ting( Stokker, garnblåser, plast o.l.) som flyter i sjøen. Men at det skal være nødvendig å stå oppreist i båten i såvidt planingsfart når havet ligger helt blikk stille, ja da må det jo være noe annet som er grunnen? Skulle tro det må bli slitsomt og dra på båttur, hvis man må stå hele tiden. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 (redigert) det er fordi RIBer går så mykt i sjøen - ref RIBreklame og diverse båtsmørerbladmagazinswada..... oichså... skal de være liksom være heftige leketøy som reminiz en runde eller 10 på Tusenfryd et al.... Redigert 6.Juli.2008 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Må jo si meg enig med mange, at det ser nå rimelig snålt ut med ti mann stående etterhverandre på flatt vann i en såkalt rib. Når båten er levert med 10 stå-seter (kanskje et litt motstridende navn) fordi den skal kunne brukes til røff kjøring så er de ikke så lett å få de ti til å sette seg ordentlig ned selv om det er flatt vann. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
moosewine Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Så da skal vi stå til en vær tid alle med planende båter? Jeg gjør ihvertfall det! Føler jeg har mye bedre kontroll/feeling med bevegelsene i båten når man står og styrer! Sitér dette innlegget . Link to post
Draco24styling Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Jeg gjør ihvertfall det! Føler jeg har mye bedre kontroll/feeling med bevegelsene i båten når man står og styrer! He.he.Jeg står også endel i dracoen min. men ikke altid. er det flatt vann og kjent farvann setter jeg meg ned og slapper av sammen med de andre ombord Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
moosewine Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Det gjør nok jeg også Men med litt bølger så er det mye bedre å stå, får mye bedre sikt også slik at man kan vike for pinnebåtene i god tid Sitér dette innlegget . Link to post
Walter_S Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 (redigert) Dette er en uting som faktisk smitter over til andre båtførere også, har jeg lagt merke til. Det er flere og flere - særlig unge førerer - som står i båtene sine nå for tiden, og jeg snakker ikke bare om RIB'er, men dette har blitt en økende tendens også blandt helt vanlige raske skjærgårdsjeeper, daycruiser og (!!) joller t.o.m. Tror at det økende antall raske RIB'er og dens måte å "fly over vannoverflaten" - med dertil hørende "stå-og-styre-stil" har skylden i at uerfarne 'folk-med-båt' tror det skal være sånn, eller at det er tøfft! Unger er spesiellt lett å påvirke av slik idiotkjøring. Når det er sagt, så er etter min mening slike RIB'er noe av det mest unyttige å ha (med noen meget få unntak til M.O.B; sjøredning, etc.) og den mest egoistiske av grunnene for eie en slik båt. Ihvertfall disse som daglig raser rundtomkring her på Lera og opp-og-ned Øster- og Vesterelva. Charter-båter som tar betalende gjester ut på en slik "knekkenbeiner-tur" og raser avsted i 60-70 knop, med 2 x 250hk påhengsmotor på hekken! Hva er vitsen? Slik kjørestil (som man ser på bildet under) er for de mest egoistiske og hensysnløse (hjernetomme?) av oss. Ikke særlig solidarisk med resten av menneskeheten nå i denne miljø-katastofe-tid og på en klode som har tendenser til fevertokter - for å oppnå HVA? Vektløshet? Så kan man gjerne, med all slags logiske argumenter, forsvare at RIB-eiere og alle ombord absolut MÅ stå p.g.a. disse enorme kreftene som belaster ryggen - men det er jo my enklere å slakke av på farten! Whats the rush? It's not warm enough for you on our planet? Mine 2 cent..... Redigert 6.Juli.2008 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
2nd Trikker'n Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Jeg sitter i "jeepen" og setter ned farten når jeg krysser bølger, som også dukker opp på flatt vann. Men siden jeg er gammel og grå, dukker det noen ganger opp bølger som jeg ikke har lagt merke til og da reiser jeg meg også. En annen ting - jeg er mer oppmerksom når jeg står - tror jeg. Akkurat som - jeg er en bedre MC "kjører" enn bilist - tror jeg også. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Når man er i en lav hurtiggående båt så er det en fordel å komme litt opp i høyden. Man får en litt brattere vinkel slik at man ser ned på farvannet forran båten og får bedre oversikt. I 30 knop så kommer plastposer og rekved temmelig kjappt på siden man ser dette veldig sent og jo lavere ned man sitter i mot vannskorpen jo senere vil man se slike ting. Man får også litt bedre oversikt over bølger hvis det er såpass dårlig vær at man må kjøre aktivt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.