Jump to content

Hvorfor står alle som kjører RIB?


Krimart

Recommended Posts

...og dette skjer til og med ved flatt vann??

 

Hvis/når du møter en halvplaner som f.eks en Baltic, JA! Legger merke til at noen av produsentene av skjærgårdsjeeper nå leverer disse med ståstol for fører og "co-pilot" hvilket er meget fornuftig. Forøvrig er vel behovet, eller ikke, for ståstol i stor grad avhengig av hvordan man bruker båten og det kan jo den enkelte selv avgjøre.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Guest Avmønstret#
Den fysiologiske grunnen er at RIB-båtene ikke har Porta-Potti eller andre slike faciliteter.

 

Det er derfor de raser fra sted til sted. Dvs. til steder med tilgang til toaletter.

 

Ville være en spennende opplevelse å sitte på ramma i en sånn sak :lol: Kanskje det er en liten luke i disse "ståstolene"?

Link to post
Stå på kjøkkenstolen og hopp ned slik at ræva treffer stolsetet før bena treffer gulvet.

 

Du har vært på ett av Ullmans foredrag du også skjønner jeg.

Det er en noe selsom opplevelse å se et par hundre herrer i dress og slips hoppe opp og ned fra stolen.

 

Det er en del øyeåpnere i det han sier.

Kombinasjonen hurtiggående båt, sete og ratt er særdeles uheldig.

Jeg har kjørt MYE hurtiggående MOB båt med konvensjonell styreposisjon, sal og ratt og med Ullmancockpit. Stor forskjell. Og er det drittvær, tar du deg mye raskere fram med Ullmancockpit.

Link to post

Må jo si meg enig med mange, at det ser nå rimelig snålt ut med ti mann stående etterhverandre på flatt vann i en såkalt rib. Nå er det jo vanlig at fører av rib, skjærgårdsjeep eller daycruiser naturlighvis i enkelte situasjoner må stå oppe p.g.a. saltvann på vindskjerm, ripete plexiglass, dårlig sikt etc. , og da har lettere for og oppservere ting( Stokker, garnblåser, plast o.l.) som flyter i sjøen. Men at det skal være nødvendig å stå oppreist i båten i såvidt planingsfart når havet ligger helt blikk stille, ja da må det jo være noe annet som er grunnen? Skulle tro det må bli slitsomt og dra på båttur, hvis man må stå hele tiden.

Link to post
Må jo si meg enig med mange, at det ser nå rimelig snålt ut med ti mann stående etterhverandre på flatt vann i en såkalt rib.

Når båten er levert med 10 stå-seter (kanskje et litt motstridende navn) fordi den skal kunne brukes til røff kjøring så er de ikke så lett å få de ti til å sette seg ordentlig ned selv om det er flatt vann.

mvh Knut Erik

Link to post

Dette er en uting som faktisk smitter over til andre båtførere også, har jeg lagt merke til. Det er flere og flere - særlig unge førerer - som står i båtene sine nå for tiden, og jeg snakker ikke bare om RIB'er, men dette har blitt en økende tendens også blandt helt vanlige raske skjærgårdsjeeper, daycruiser og (!!) joller t.o.m. Tror at det økende antall raske RIB'er og dens måte å "fly over vannoverflaten" - med dertil hørende "stå-og-styre-stil" har skylden i at uerfarne 'folk-med-båt' tror det skal være sånn, eller at det er tøfft! Unger er spesiellt lett å påvirke av slik idiotkjøring.

 

Når det er sagt, så er etter min mening slike RIB'er noe av det mest unyttige å ha (med noen meget få unntak til M.O.B; sjøredning, etc.) og den mest egoistiske av grunnene for eie en slik båt. Ihvertfall disse som daglig raser rundtomkring her på Lera og opp-og-ned Øster- og Vesterelva. Charter-båter som tar betalende gjester ut på en slik "knekkenbeiner-tur" og raser avsted i 60-70 knop, med 2 x 250hk påhengsmotor på hekken! :rolleyes: Hva er vitsen?

 

Slik kjørestil (som man ser på bildet under) er for de mest egoistiske og hensysnløse (hjernetomme?) av oss. Ikke særlig solidarisk med resten av menneskeheten nå i denne miljø-katastofe-tid og på en klode som har tendenser til fevertokter - for å oppnå HVA? Vektløshet?

home.jpg

 

Så kan man gjerne, med all slags logiske argumenter, forsvare at RIB-eiere og alle ombord absolut MÅ stå p.g.a. disse enorme kreftene som belaster ryggen - men det er jo my enklere å slakke av på farten!

 

Whats the rush? It's not warm enough for you on our planet?

 

Mine 2 cent..... :tongue:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Jeg sitter i "jeepen" og setter ned farten når jeg krysser bølger, som også dukker opp på flatt vann. Men siden jeg er gammel og grå, dukker det noen ganger opp bølger som jeg ikke har lagt merke til :eek: og da reiser jeg meg også.

En annen ting - jeg er mer oppmerksom når jeg står - tror jeg. Akkurat som - jeg er en bedre MC "kjører" enn bilist - tror jeg også. :cool:

Link to post

Når man er i en lav hurtiggående båt så er det en fordel å komme litt opp i høyden. Man får en litt brattere vinkel slik at man ser ned på farvannet forran båten og får bedre oversikt. I 30 knop så kommer plastposer og rekved temmelig kjappt på siden man ser dette veldig sent og jo lavere ned man sitter i mot vannskorpen jo senere vil man se slike ting. Man får også litt bedre oversikt over bølger hvis det er såpass dårlig vær at man må kjøre aktivt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...