Wasco Startet 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 6.Juli.2008 Hei...alle sjøens kvervulanter La oss ta en liten vennskaplig duell mellom plastfolket og trefolket på sjøen. Hvorfor velger noen trebåt, mens andre foretrekker plast/glassfiber. Her er noen av mine argumenter for og imot.... Trebåtens gode sider 1.Trebåten har sjarm og personlighet 2. Det er ofte litt eldre båter og har derfor en historie som gjør det ekstra hyggelig 3. Trebåter lukter slik en båt skal lukte. (hva lukter det av en plastbåt?) 4. De fleste trebåter kan du fikse på og gi din personlige stil, uten at det koster skjorta! 5. Du møter bare blide anskiter når du kommer i en gammel trebåt. Ingen som klager over støy, fart eller at du lager store bølger. 6. Er det et inntrykk bare jeg har, eller stemmer det at der damene får bestemme, der blir det plastbåtdet(fordi det er mer praktisk) mens en hver mann egentlig drømmer om en trebåt Trebåtens dårlige sider 1. Trebåter trenger mer ettersyn, pussing, lakking maling osv 2. Trebåter kan bli utsatt for råte og annen styggedom 3. Trebåter er ofte tunge og vanskeligere å manøvrere når du skal legge til kai Så lar jeg utfordringen gå til plastbåtfolket...... Hvorfor velge plast i stedet for tre? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Mulligan Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Plastbåtfolket snakker om turer, seilaser og steder de har vært. Trebåtfolket snakker om råte, pælemark og lekkasjer. Tre er tre og plast er tett. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 6.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Tre er tre og plast er tett. Ja...gamle damer har jo en tendens til å "lekke" litt Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
fiskebat Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Det største problemet med plastbåter er att de fremskaper missundelse som ikke går over før de selv er blitt eier av en plastbåt og dermed blitt kvitt sine problemer med : pelmark,lekasjer, råte og missundelsen. Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 (redigert) Jeg har en teori om at det lyder vakrere når sjøen klukker mot skutesiden på en trebåt enn på en plastbåt. Det er som resonansen i en fint bygd fiolin kontra en plastfiolin. Mulig det også er med trebåter som med fioliner, de eldste er best. En gammel Stradivarius har en unik klang, og fiolinbyggere har opp gjennom århundrene eksperimentert med forskjellige tresorter og byggeteknikker for å få frem den perfekte klangen. Når det gjelder plastbåter så er vel det bare å tømme noen kjemiske oljeprodukter opp i en form, og det er det. Har selv en utmerket plastbåt, men har også tilgang til en gammel færing, og det er når jeg tar noen åretak med denne at disse høyverdige musikalske tankene dukket opp. Nå ble dette så lyrisk at jeg må få avslutte med et flott dikt. Når Olav H. Hauge her snakker om "å glida inn på ein våg" så ser jeg ikke for meg at det er i en plastbåt. Slik høyverdig lyrikk åpenbarer seg bare i en trefæring av edel årgang... Det er den draumen me ber på at noko vedunderleg skal skje, at det må skje - at tidi skal opna seg at hjarta skal opna seg at dører skal opna seg at berget skal opna seg at kjeldor skal springa - at draumen skal opna seg, at me ein morgonstund skal glida inn på ein våg me ikkje har visst um. Redigert 6.Juli.2008 av roesok (see edit history) Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Thorlyn Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 PLAST er for de som liker og bruke båten. Turer osv Tre er for de som har båten som flytende oppussningsobjekt og aldrig blir ferdig Skøyter er gjerne en livstil med kompaniskap av matjord Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Wasco Svart 6.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Det er tydelig at plastfolket har problemer med argumentene....en tendens til å gjennta seg synes jeg Mens trebåtfolket blir varme i stemmen og får en egen glans i øynene når de i lyriske og musikalske ordlag omtaler sine følelser for båt og sjøliv Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Gielas Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Det er tydelig at plastfolket har problemer med argumentene....en tendens til å gjennta seg synes jeg Taper vi duellen da, eller? :lol: Sitér dette innlegget -- Jon Link to post
Draco24styling Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Har hatt gammel trebåt! og har gammel plast båt. Og kan vel bare si at jeg har vanskelig for og skille hvem som er best. De har ulemper begge to, Ja for de som har råd til og kjøpe ny båt hvert 3 år er selfølgelig plast og foretrekke, men for oss andre er det summen av fordeler/ulemper som avgjør Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
gon Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Jeg har ei gammal tresnekke med en-sylindret bensinmotor fra begynnelsen av 50-tallet. Jeg kjøpte den for over 20 år siden og nedla et betydelig arbeid på båten det første året for å få den i bruksstand. Hvert år småfikser jeg på båt og motor. Båten er tett og sterk, men den er ikke akkurat noe blikkfang. Den er ikke videre pen i veden, og hytta jeg en gang monterte på den, er vel heller ikke konstruert i overensstemmelse med maritim linjeestetikk. Men denne båten har jeg på godt og vondt satt så mye preg på og nedlagt så mye arbeid i at jeg aldri kan tenke meg å kvitte meg med den. Vi snakker her om et livslangt kjærlighetsforhold. En trebåt oppfører seg stort sett bedre i sjøen enn en plastbåt. En trebåt har et særpreg som plastbåter aldri får. En trebåt representer håndtverk og årtusengamle tradisjoner. Men var jeg yrkesfisker, eller av andre grunner daglig avhengig av båt, ville jeg utvilsomt tydd til plast og moderne motorteknologi. Det er naturligvis mitt fritidsforhold til båten som gir rom for den sentimentale dyrkingen av linoljelukt og motorlyden fra "en annen tid". Platsbåt er praktisk, men hører likevel til et helt annet meningsunivers enn trebåten. gon Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 6.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 (redigert) Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet grunnet brudd på reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette Redigert 6.Juli.2008 av trikola (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Wasco Svart 6.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Taper vi duellen da, eller? :lol: Det kommer ann på om dere har mer krutt på lager Eller noen hardtslående argumenter Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Mulligan Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 mer krutt på lager Kjølsprenging. Blåved. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 (redigert) Det er tydelig at plastfolket har problemer med argumentene.... Det kommer ann på om dere har mer krutt på lager Eller noen hardtslående argumenter Så lenge Wabra har påtatt seg rollen som subjektiv dommer, er jeg i tvil om både mengden av og ikke minst hvilke argumenter som faktisk holder Redigert 6.Juli.2008 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Tror jeg kan bruke denne lista di litt modifisert for en plastbåteier 1.Trebåten har sjarm og personlighet , det kan også en plastbåt ha da det heldigvis finnes flere segmenter også innen plastbåtene. 2. Trebåt er ofte litt eldre båter og har derfor en historie som gjør det ekstra hyggelig , og plastbåter kan blir kjempegamle de også og også få litt historie så kommer man til et punkt det båten er så gammel at setningen til jord skal du bli kommer fram , hvilken som kommer først dit det vet vi vel ikke enda. eller 3. Trebåter lukter slik en båt skal lukte. Plastbåter lukter ingenting (ihvertfall de fleste gjør ikke det , noen lukter glassfiber men det er storsett konsentrert til ett og 2 merker) 4. De fleste trebåter kan du fikse på og gi din personlige stil, uten at det koster skjorta og det samme gjelder plastbåtene. 5. Du møter bare blide anskiter når du kommer i en gammel trebåt. Ingen som klager over støy, fart eller at du lager store bølger. Og om du kommer med en plastbåt så møter du bare sure ansikter eller var det anskiter , ingen hilser og alle ser ned på deg eller er det egentlig sånn at oppegående mennesker bryr seg om hva man kommer seilende med ? 6. Er det et inntrykk bare jeg har, eller stemmer det at der damene får bestemme, der blir det plastbåtdet(fordi det er mer praktisk) mens en hver mann egentlig drømmer om en trebåt ? nei det er nok ikke slik. De fleste menn drømmer nok om den båten de har eller en annen båt og den er nok i de fleste tilfellene ikke laget i tre. 1. Trebåter trenger mer ettersyn, pussing, lakking maling osv men det er bare periodevis , etter en sesong med mye oppussing så kan neste sesong preges av mindre vårpuss enn det plastbåteieren med matt skrog vil måtte bli utsatt for. 2. Trebåter kan bli utsatt for råte og annen styggedom og plastbåter kan bli utsatt for plastpest og delamineringer. 3. Trebåter er ofte tunge og vanskeligere å manøvrere når du skal legge til kai , men de fleste av de klarer det uten sidepropell i begge ender så de kan vel ikke være vanskeligere enn plastbåter siden disse veldig ofte har baug og hekktruster Hvorfor velge plast i stedet for tre? Fordi man synes plast er vakrere Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 6.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 (redigert) Så lenge Wabra har påtatt seg rollen som subjektiv dommer,er jeg i tvil om både mengden av og ikke minst hvilke argumenter som faktisk holder Objektivitet er en illusjon i denne som i de fleste andre debatter Redigert 6.Juli.2008 av wabra (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Mulligan Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 (redigert) Hvorfor velge plast i stedet for tre? Fordi det er en himmelropende miljøforbrytelse å felle ett pent tre som står i skogen for å bygge båt, når man istedet kan resirkulere ett tre som falt ned av seg selv for mange millioner år siden. Redigert 6.Juli.2008 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gielas Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Så lenge Wabra har påtatt seg rollen som subjektiv dommer,er jeg i tvil om både mengden av og ikke minst hvilke argumenter som faktisk holder Var dèt jeg tenkte, jeg og! Sitér dette innlegget -- Jon Link to post
Draco24styling Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Det er tydelig at plastfolket har problemer med argumentene....en tendens til å gjennta seg synes jeg Mens trebåtfolket blir varme i stemmen og får en egen glans i øynene når de i lyriske og musikalske ordlag omtaler sine følelser for båt og sjøliv Er det slik at du aldri skal ha plastbåt? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
TideRace Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 (redigert) Fordi det er en himmelropende miljøforbrytelse å felle ett pent tre som står i skogen for å bygge båt, når man istedet kan resirkulere ett tre som falt ned av seg selv for mange millioner år siden. Nevnes kan vel også trebåteiernes ikke ubetydelige konsum av løsemidler, lakk- og malingprodukter, oljebaserte treimpregneringsmidler og ikke minst strømforbruk til den årlige omgangen med slipemaskiner. I tillegg kommer kostnaden ved antall innleggelser på våre psykiatriske institusjoner som følge av sig i lakken eller glansen ved siste finnish-strøk som ikke var som beskrevet i lakkproduktets datablad. At f.eks. Lynol er hjernedestruerende bevises årlig ved å beskue de sunkne farkostene på slippene ("trutne" heter det visst..), samt den repeterende adferden til eierne i disse årvisse redningsseansene. Miljø-, klima-, familie- og eiervennlige trebåter er derfor en seiglivet myte Redigert 6.Juli.2008 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Jeg vil ha ny tre båt!!! Har hat trebåt i 20 år , men alle har vært gamle 20-30 år . Har nå Gammel plastbåt , men savner blank båt en hel sommer uten å jobbe meg gjenom sommern med pussefiller og kjemikalier. Ny tett pen trebåt er fint!! Hilsen Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 (redigert) Bare for å fyre opp litt ekstra i denne debatten - Slik bygges båten din - eller - slurv reduserer båtens levetid Og et uttdrag derfra som sier: Vanlige misforståelser : Som navnet tilsier, legges det tynne laget med topcoat på til sist inne i støpeformen, ikke utenpå skroget. Gelcoaten er det første som legges i formen, og det er altså den som skal skinne når våren kommer, og ikke topcoaten. ?!?!?!? Ha en fortreffelig søndag! Redigert 6.Juli.2008 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Wasco Svart 6.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Det har vært et par innlegg omkring hvilke båter som sliter mest på naturen. Etter hva jeg kjenner til er det vel ikke fritt for at det går med en del kjemikaler både i fremstillingen og vedlikehold av plastbåter også. Dessuten er det vel et faktum at de fleste plastbåter har en større motor er trebåter. Dette fører til større forbruk av fossilt drivstoff og mer eksosutslipp. Det er jo også blitt påpekt at plastbåtfolket snakker mer om sine korte eller lengere turer, mens trebåtfolket bruker mer tid på puss og stell. Dette skulle jo være et godt argument for at trebåtfolket ikke forurenser naturen med forbrenning av drivstoff og dertil hørende co2 utslipp. Den du' - den satt tenker jeg Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Hebbe Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Dessuten er det vel et faktum at de fleste plastbåter har en større motor er trebåter. De fleste fritidsbåter i Norge er av plast, så selvsakt har de også større motor. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Gielas Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Dessuten er det vel et faktum at de fleste plastbåter har en større motor er trebåter. Dette fører til større forbruk av fossilt drivstoff og mer eksosutslipp. Det er jo også blitt påpekt at plastbåtfolket snakker mer om sine korte eller lengere turer, mens trebåtfolket bruker mer tid på puss og stell. Dette skulle jo være et godt argument for at trebåtfolket ikke forurenser naturen med forbrenning av drivstoff og dertil hørende co2 utslipp. Den du' - den satt tenker jeg Da har du antagelig ikke tatt i betrakting at langt de fleste seilbåter anno 2008 er laget i plast? Og at vi kanskje seiler mer enn vi går for motor? Får vi som seiler noe 'cred' for det? Sitér dette innlegget -- Jon Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.