Wasco Svart 6.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Ja...det er greit, dere får litt cred' for det....men det beste er nå seilebåter av tre da Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
2nd Trikker'n Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Trebåten lever, den er en venn. Jo eldre den er, jo finere blir den og stoltere er eieren. Jeg drar ned til "jeepen" hver dag for å sjekke fortøyninger og at den ligger bra. Da jeg hadde tilgang til treskjøyte (Den tilhørte Sjøfartsmuseet) så var det mest for å hilse på. En kan nok bli glad i en plastikkbåt, men det er bare trebåten som kan elskes. Og til de plastikkbåteiere som sier at de elsker sin båt de også - dere har aldri opplevd å elske en trebåt. :nono: Man kan også hate trebåten, men det går fort over. Har du en plastikkbåt som du hater, selger du den! Sitér dette innlegget Link to post
Gielas Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Taper vi duellen da, eller? :lol: Ja...det er greit, dere får litt cred' for det....men det beste er nå seilebåter av tre da Jaja.. da er vel dèt avgjort: seilbåter av tre vinner denne duellen. "I rest my case". Beklager noe dårlig sitering, men regner med at de fleste klarer å nøste opp dette! på en søndag? = ferie! Sitér dette innlegget -- Jon Link to post
Gielas Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 En kan nok bli glad i en plastikkbåt, men det er bare trebåten som kan elskes. Elsker å være på 'vannet' jeg da; enten så flyter du, eller så er du landkrabbe... Sitér dette innlegget -- Jon Link to post
Gielas Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Elsker å være på 'vannet' jeg da; enten så flyter du, eller så er du landkrabbe... Mulig denne tråden gikk 'av sporet'...(beklager hvis jeg bidro til dèt, trådstarter) men 'Hvorfor er tre bedre enn plast?' Sitér dette innlegget -- Jon Link to post
2nd Trikker'n Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Har du noen gang spikket en plastpinne når du sitter og samler tankene? Sitér dette innlegget Link to post
La Digue Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Denne duellen ble vel avgjort en gang på 60-tallet. Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
Wasco Svart 6.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Ja, det er vel bare å innse at trebåtfolket blir eldre og eldre for hvert år som går De av oss som tvilholder på trebåtnostalgien er vel vi som vokste opp i en tid da båter var av tre og båtmotorer var noe som sa "dogg-dogg" Men så lenge det er liv er det håp..... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Wasco Svart 7.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2008 For å komme med min subjektive konklusjon etter et kort møte med båtfolket - både de i plast og de i tre. For meg virker det som om plastbåtfolket er mer opptatt av sine turer og opplevelser omkring dette. Mens trebåtfolket er mer opptatt av selve båten. Hvor de har vært, eller hvor de skal er ikke så viktig. Det er kjærligheten til selve båten som er det viktige. Ikke noe galt med noen av disse tilnermelsene til det maritime liv....det er bare snakk om to litt ulike måter å leve på, og to ulike måter å oppleve ting på. En fortsatt god sommer til alle båtfolk, både dere i tre og dere i plast Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Dalton Svart 7.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2008 Jeg er visst litt seint ute i og med at konklusjonen allerede er trukket, men kaster inn et innlegg alikevel. Jeg har båt på Randsfjorden (ferskvann), og i min hjemmehavn er det to båter som de fleste som går tur stopper opp og ser på. Riktig, de to eneste trebåtene i havna. Jeg støtter det med å elske en trebåt. Min første store kjærlighet var en 17' passbåt i tre med en 25hk Crescent på hekken. Kjøpte den for konfirmasjonspengene mine, selv om kompisene syntes jeg var gal som kjøpte båt istedet for moped. Jeg hadde Polly i mange år, helt til jeg så meg nødt til å selge henne. Vår nåværende båt er ei 24' tresnekke med et trofast diesel-hjerte. Hun er en bryllupsgave fra en god venn, så hun har en litt spesiell plass i våre liv. Jeg er gal nok til å gå ned til båten bare for å se på henne, og jeg snakker med henne. Og vår båt er ALDRI omtalt som den, men som henne. For hun er en dame med vakre linjer, nydelige farger, og en deilig duft! Jeg vet jeg var i ferd med å kjøpe plastbåt for en liten tid siden, men det anfallet gikk heldigvis over. Matilda skal få en ansiktsløfting til vinteren, og det er grunnet behov for mer plass. Så jeg kan ihvertfall konkludere med at for min del er tre et langt bedre materiale for en båt enn plast noen gang vil kunne bli! Ja, hun lekker litt... Ja, hun krever litt jobb... SO WHAT!!! Hvis du elsker ei Dame, så er alle ting, både fordelene og ulempene, bare en del av sjarmen. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Wasco Svart 7.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2008 (redigert) Dalton.....jeg tror ditt innlegg mer en bekrefter den "konklusjonen" jeg har kommet til Selv om jeg er fersk som båteier, har jeg allerede noe av det samme forholdet til min Sophie. Jeg er så heldig å bo helt nede på kaien så jeg har bare noen meter å gå ned til henne. Det første jeg gjør hver morgen er å ta med meg kaffekoppen ned i båten og der sitter jeg å snakker med "dama" mi. Noen ganger starter jeg opp motoren bare for å høre den fine lyden Det siste jeg gjør før jeg legger meg er å se ut å gå ut på verandaen og si "god natt" til sophie Ja, da jeg er sikkert litt gal....but so what??? Redigert 7.Juli.2008 av wabra (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
roesok Svart 7.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2008 Noen ganger starter jeg opp motoren bare for å høre den fine lyden Her kan du høre LYDEN AV NORGE Se også http://home.no.net/sresset/semidiesel/ Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Wasco Svart 7.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2008 Har vært inne på den siden mange ganger Her er det my "gromlyd" som vekker minner fra barndommen Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Draco24styling Svart 7.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2008 Er det slik at du aldri skal ha plastbåt? Wabra! Kan du svare på denne? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
svaberget Svart 7.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2008 (redigert) Problemstillingen er umulig. Det blir som å sammenligne en god gammel DBS sykkel (ala Brelett reklamen) med en terrengsykkel :) Noen ting har nostalgisk verdi, mens andre ting er nye og moderne og til mere allround bruk. En tresjekte, furu på eik, med vindskjermer og en 2 sylindret marna bensinmotor kan være utrolig flott. En Polar 20 med Yanmar diesel ferskvannskjøling kan også være utrolig flott. Begge krever stell og pleie, den ene mere enn den andre. Begge har sjel, den ene mere enn den andre. Begge er gode i sjøen, den ene bedre enn den andre. Men felles for dem begge: det er bruken og nytteverdien som teller for eieren. Det jeg personlig ikke er så vedlig begeistret for er disse kvasi-båtene. De som kalles trebåter, men som i realiteten er kryssfiner og ørten lag med epoxy. For meg er det verker eller. Det er ikke en trebåt, og det er heller ikke en plastbåt. edit: jeg bet meg merke i disse påstandene*: En kan nok bli glad i en plastikkbåt, men det er bare trebåten som kan elskes. Og til de plastikkbåteiere som sier at de elsker sin båt de også - dere har aldri opplevd å elske en trebåt. For å si det rett ut; jeg kan vel ikke være mere uenig. Jeg kjenner mange folk som er veldig glad i plastbåten sin. Jeg kjenner noen som er veldig glad i trebåten sin. Men jeg kjenner veldig mange som har hatt trebåt og som nå er sjeleglad for at de har gått over til plastbåt. Jeg kjenner ytterst få som fremdeles har trebåt OG som gjør alt vedlikeholdet selv. Jeg kjenner noen som har trebåt og som setter bort alt vedlikeholdet. Hvem som da ELSKER båten sin mest...........................jo, de som gjør vedlikeholdet selv. Redigert 7.Juli.2008 av svaberget (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 7.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2008 Wabra! Kan du svare på denne? Hvem vet Spør du meg i dag vil jeg selvsagt si NEI!!!! Spør du meg om 5 år kan det hende jeg har et annet svar Jeg har gjort mange ting jeg aldri skulle gjøre i livet og mange av de tingen jeg bare MÅTTE gjøre er fremdels ugjort ...but life goes on Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
2nd Trikker'n Svart 7.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2008 Hvem som da ELSKER båten sin mest...........................jo, de som gjør vedlikeholdet selv. Meget kloke ord svaberget Med et penestrøk (eller noen tastetrykk) satte du det hele i perspektiv. Tre eller plastikk, spiller ingen rolle. Den som elsker båten sin er en sjømann! Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 7.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2008 Jeg er av den sorten som gjør alt selv. Både det jeg har kunnskap til å gjøre, og det jeg kanskje ikke burde prøve på engang. Men det er nå engang sånn, at vi innbitte trebåt-galninger stoler ikke noen når det kommer til vedlikehold på vår kjæreste eiendel. Da gjør vi det heller feil, retter opp feilen, og gjør det hele igjen. Jeg tror faktisk at det er flere plastbåteiere som setter bort reparasjoner, enn trebåteiere. Dette er uansett en håpløs diskusjon som har vært oppe i forumet opptil flere ganger i flere former. Det er plast vs. tre, eller motor vs. seil - det er halvplaner vs. helplaner vs deplasement. Smak og behag kan jo som kjent ikke diskuteres, og bare vi båteiere er i stand til å nyte det å være i båt, så spiller vel verken materiale eller fremdriftsmetode noen rolle. Jeg vil aldri bytte ut min Matilda mot noe serieprodusert, formpresset og upersonlig, men det er min mening. At jeg kan kjøpe meg en plastbåt en gang? Kanskje det, men Matilda bytter jeg aldri ut. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
rogeri Svart 7.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2008 Dette handler etter mitt sjønn om preferanser og livstil, tid til rådighet, prioritering og sivil status mer enn det handler om hvilket råmatriale båten er laget av!!!! Med plastbåt har du udiskutabelt bedre tid til å pleie hun du har fra før! Ikke lukter det så jæ...g når du kommer heim heller, mindre vask av kjeledresser og dongery med inngrodd skitt og pomplokt! Mer enn ett trebåtprosjekt har forårsaket gråt og tenners gnissel, advokatutgifter og besøk på familieværnkontorene. Tror nok spinnesiden har litt av skylden for at plastbåtene har overtatt som det dominerende byggematriale i dagens båter. Det at velstelte trebåter også ofte er vakrere en plastbåter gjør vel ikke situasjonen bedre ,sett fra deres ståsted? Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 8.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2008 Rogeri...du rører ved en av nervene i denne debatten. Jeg har allerede hevdet at det "står en kvinne bak hver plastbåt." Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 8.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2008 Hvaffornoe wabra???? Ikke skyld på oss damer at endel mannfolk ikke ser (båt)livets rette verdier og havner borti plastikkbåter! ( ) Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Wasco Svart 8.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2008 (redigert) Noen må vi jo skylde på....og hva er da enklere en å gi damene skylda.... Det ligger jo i våre gener å skylde på damene...... Hvem var det Adam gav skylda for at han spiste av eple??? Redigert 8.Juli.2008 av wabra (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
alidal Svart 8.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2008 Jeg vil ha ny tre båt!!! Da må du ha kaldbakt! Er ikke mer arbeid på den en plast, og den er blank. (Har hatt plastbåter også) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2008 Jeg har allerede hevdet at det "står en kvinne bak hver plastbåt." Nuh. Det stod iallefall en kvinne bak verdens mest katastrofale trebåt. Wasa. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 8.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2008 Riktig nok...men den gangen var det vel ikke mange plastbåter å oppdrive Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.