KenBjork Startet 6.Juli.2008 Del på Facebook Startet 6.Juli.2008 Hei godtfolk. Noen som har tips å komme med på dette? Trådens opprinnelige opphav: http://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...;#entry11530476 Sitat fra trådstarter: Har studert tilsvarende emne der venstre krengning startet plutselig for en Uttern båt. Jeg har kjøpt en ny skjærgårdsjeep OceanMaster 550 med Suzuki 90 hk. Opplever ubehagelig krenging til venstre under fart (ca 10 grader?). Klarer ikke å justere bort ved trim-finnen på motoren (den lille over propellen). Krenging til venstre blir forsterket ved kjøring i sjø/vind forfra fra venstre! Båten kjører nær rett når sjø/vind kommer forfra fra høyre. Går også nærmest rett ved "flatt vann" dersom fører og passasjer sitter helt til høyre men får da uheldige bevegelser i stor sjø(vrir deg i luften) når båter hiver seg inn og ut av bølgene. Er først og fremst interessert i tilbakemelding fra andre OceanMaster 550 eiere for å få rede på om dette er noe særegent med min båt, men også fra andre om de har tilsvarende erfaringer. Eller erfaringer fra båteiere hvor dette IKKE er et problem. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Goran Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Det der løser du med trimflaps. Har hatt samme problem selv, på en annen skjærgårdsjeep. Skal aldri mer kjøpe båt uten flaps. Sitér dette innlegget Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser Sertifikat: D4 - ROC Link to post
Los Endos Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Har ikke noe fornuftig svar, men å måtte korrigere med trimflaps i vindstille på flatt vann høres ikke fornuftig ut. En normalt balansert båt går helt rett og pent i vannet uten bruk av trimflaps. Eneste jeg kan tenke meg er at den "finnen" det referes til over er feiljustert i forhold til rotasjonsretning på propellen. Men var ikke denne båten ny i år? Jeg ville kontaktet selger, og de har forhåpentligvis kunnskap nok til å finne ut hva som er galt. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Står motoren rett på båten. Dvs helt i midten? Sitér dette innlegget Link to post
yzfr17 Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Følger med litt spent her, har samme problem på min skibsplast m/motor på brakett. Over 22-25 knop må vi være to på styrbord side, øker vi mer "overplaner den" og får slagside (båten er også følsom for vektfordeling og vind). Har "konkludert" at feilen er for høy motorplassering, tenkt slik at lavere motor kan trimmes mer ut for å øke balansen (uten å kavitere). Men i denne saken står jo motoren lavt -og det beskrives at de har prøvd å trimme ut/inn. Så kanskje det er andre ting som påvirker kjøreegenskapene Blue_Dragon tar opp plassering, hvor følsomt er det egentlig -er ikke så lett å måle helt nøyaktig (har ikke sjekket dette skikkelig på min båt) Sitér dette innlegget Kim Link to post
KenBjork Svart 8.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Goran, jeg spurt han om han hadde flaps. Men det var det ikke. Vet 2 andre maken båter som 1 mindre og 1 har større motor enn han her hvor det ikke finnes dette problemet. Ref de har heller ikke flaps. Så det må finnes ut av hva som er feil før man klasker til med noe uten for å "bare motvirke" Los Endos, båten var ny i år ja. Jeg har sagt han skal stikke å reklamere og be de heve motoren til kav.plate flukt med kjøl. Blue_Dragon, samme har jeg nevnt for han også. Og han sier den står midt på. yzfr17, normal range på høyde er jo 0-3tommer + ca, alt ettersom propell. Mulig du har for stor motor til båten... Men takk for svar folkens, har gidd han masse input fra eget hodet. Men alt som dere har å komme med til mulig problemløsning er topp. Jeg og har fortsatt noe å lære Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Goran Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Jeg hadde en 60 hk johnson. Først på en askeladden 3050. Hadde samme problem. Solgte båten, men beholdt motoren og satte den på en Rio 550 = Samme problem. Det var da jeg monterte flaps. Jeg prøvde å justere "finnen" over propellen, kjøpte stålpropell, hevet motor, alt uten hell. Kan det være at noen motorer "bare er sånn"? Sitér dette innlegget Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser Sertifikat: D4 - ROC Link to post
KenBjork Svart 8.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Merkelig greier.. Vet du evt hvilken oppførsel det ble på Askeladden og Rio`n med annen motor? Evt hvilket merke? og motorstørrelse? 2 eller 4 takt? Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Blue_Dragon Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 jeg hadde i hvertfall syntes at det hadde vært enormt irriterende. Sitér dette innlegget Link to post
yzfr17 Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 (redigert) KenBjork -enig tror ikke flaps er løsningen, flaps skal helst stå oppe i plan. Kjenner du båteieren og får vært med på utprøving -er du sikker på at han får trimmet "helt" ut, så vi vet at det ikke er "overplaning" ("litt egoistisk tenkt" -så er det intressangt at dette skjer med andre, da det gir meg håp om en fiks uten å bytte brakett) Goran -merkelig at du fikk med deg problemet, det var ikke noen skader på motoren ? (skeiv finne på undervanns huset el) Redigert 8.Juli.2008 av yzfr17 (see edit history) Sitér dette innlegget Kim Link to post
KenBjork Svart 8.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Hei yzfr17. Nei kjenner han ikke, kun via HW.no forumet. Skal bli intresant å høre litt fra Goran når han titter innom. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Goran Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 Hei igjen Jeg vet ikke hvordan de to båtene oppfører seg uten den Johnson 60 hk totakt -97 mod. som jeg hadde. Sjekket motoren for skader/skjevheter etc. men fant ikke noe. Problemet var størst på marsjfart. På full guffe ble båtene mer "tvunget" på plass. Men fremdeles svært følsom. Solgte båt og motor for 2 år siden. men var fornøyd med den da....for da hadde jeg flaps på:-) Sitér dette innlegget Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser Sertifikat: D4 - ROC Link to post
yzfr17 Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 Takker Goran Ok skjønner at flaps hjalp når det er marsjfart -da er sikkert flaps fint Sitér dette innlegget Kim Link to post
KenBjork Svart 9.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 (redigert) ok, takk for svar Goran. Blir ikke svar fra eier på noen dager her nå, men han har kontaktet forhandler som skal se på dette. (tok tips til forbedring) Så vi får høre hvordan det gikk/går neste uke en gang. http://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=11547221 Hei igjen. Jada forhandler er i loopen. Han har sans for forklaringen og skal hente båten i morgen for utbedring av dette samt noen andre småting. Jeg reiser bort noen dager så jeg får ikke testet resutatet før en gang i neste uke. Vedrørende "ligge på lur", så har forhndleren tilbudt meg å være med på prøvetur neste gang de sjøsetter lik båt. Nå da vi har en mulig forklaring så prøver vi det først. For bare å ha nevnt det så har jeg lite å utsette på forhandlerens vilje til å finne en løsning. Skal holde forumet oppatert på hvordan dette går. Takk for hjelpen så langtSteinar Redigert 9.Juli.2008 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
KenBjork Svart 19.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2008 (redigert) Oppdatering fra eier. Siste nyttHøydejustering var ikke mye feil men motoren var skjev (ut-av-lodd) selv om braketten ikke stod skjevt på hekkplaten. Mao så er hekkplaten skjev. Har lagt ved bilde som viser motorens kavitasjonsplate i flukt med kjølen. Så langt er alt bra men det hjalp bare ikke. Krenger desverre til venstre fremdeles. Neste steg nå er å prøve en annen Oceanmaster 550 og om den oppfører seg likt. Videre behandling avventer dette Se tråden for ett par bilder også: http://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=11618679 Trenger ideèr nå folkens. Redigert 19.Juli.2008 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
KenBjork Svart 23.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 http://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=11621352 Ny oppdatering, ingen løsning funnet. Men forhandler tar inn igjen båten og skal vistnok leveres tilbake til fabrikk. Og eier får ny/øker til større maken båt, OceanMaster 605 Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.