Morty Startet 7.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 7.Juli.2008 I salg av min Nor Star 290 (snufs) har jeg fått en Uttern D55 (07 modell) i innbytte. Har ikke fått prøvet den noe særlig, men alt ser ut til å funke. Sist lørdag fyllte jeg tanken. Den tar ikke mer enn 90 liter, og var vel nesten halvfull, så det burde jo gå kjapt... Men nei. Her skal det iles frem i saaakte fart. Tror jeg brukte ca 30 minutter og det boblet over i påfyllingstussen en rekke ganger. Skikkelig ubehagelig. For i det hele tatt å få bensin nedi påyllingsrøret, må man bare såvidt klemme til på pumpa. Hvis ikke kommer bensinen opp av røret som en liten geysir. Er det andre Uttern D55 eiere som har det på samme viset, eller er det noe spesielt med min versjon? Morty Sitér dette innlegget Mvh Morty Link to post
Brynjar Svart 7.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2008 Tror ikke dette er et Uttern fenomen. Er visst ganske vanlig i småbåter av forskjellig slag. Min 22' er litt sånn den og. Hadde en 20' dc, akkurat samme. Hvorfor/hvordan dette skjer er vel antakelig for at luftinga fra tanken ikke er god nok. Ren gjetting så hvis noen har en bedre forklaring, kom med det. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
chagall Svart 7.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2008 Det må da være ekstrem dårlig lufting på tanken, når du skal bruke ca: 30 minutter på å fylle ca: 45 ltr. Jeg ville også sjekket at slangen som går til tanken ikke har fått noen "knekker". På min 20`fot Ryds har jeg ikke noe problem med dette. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2008 Jeg kan ikke huske slike problemer på vår D55. Sjekk luftinga. Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 7.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2008 Oisann.. 30 minutter?? Fikk ikke med meg det nei. Det er aaaaaaallt for lenge!!! Synes det går treigt med min båt hvis jeg bruker 5 minutter på 45 liter.. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
KenBjork Svart 7.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2008 Hei, broder`n og sin morgan 5250 sliter også med det samme. Men dog ikke 30min nei. Han må ta det litt rolig når han fyller. På min bella 530, er det ikke no problem med fylling. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Crescent 535 HT Svart 8.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2008 Kanskje et litt tullete tips: Jeg hadde samme problemet. Jeg la munnen over påfyllingsrøret og blåste det jeg greide. Nå funker det som bare det! Gratis ia alle fall Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 8.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2008 Kanskje et litt tullete tips: Jeg hadde samme problemet. Jeg la munnen over påfyllingsrøret og blåste det jeg greide. Nå funker det som bare det! Ja , kanskje du fikk blåst opp luftinga på tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Morty Svart 8.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2008 Kanskje et litt tullete tips: Jeg hadde samme problemet. Jeg la munnen over påfyllingsrøret og blåste det jeg greide. Nå funker det som bare det! Gratis ia alle fall Hei. Dette skal jeg prøve. - Er det noe som tetter lufterøret, vil jeg jo merke motstand. I beste fall blåse skitten ut av systemet. Takker for råd. Morty Sitér dette innlegget Mvh Morty Link to post
Suzumar Svart 8.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2008 Eller blåse skitten inn i systemet.... Sitér dette innlegget Link to post
Morty Svart 9.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2008 Helt tilfeldig så jeg i dag en båteier med UtternD55 på henger på en parkeringsplassen på Lysaker. Jeg gikk bort og presenterte meg som fersk eier av samme båt og presnterte "problemet". Han kunne da fortelle at båten var kjøpt for 1 dag siden men han hadde likevel fyllt tanken, - med båte på henger. Og, han hadde opplevd akkurat det samme. Masse søl og meget tidkrevende å få bensin på tanken. Han mente imidlertid at det sikkert bare var å skaffe seg ei trakt... Mmmm...nei, det tror ikke jeg. Tydelig art dette problem hefter ved båt typen oig ikke ved mitt eksemplar. Får kanskje ta kontakt med forhandler. Morty Sitér dette innlegget Mvh Morty Link to post
Whistler Svart 9.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2008 (redigert) Min båt er kjent for det samme problemet, dog ikke i samme grad. Fylling fra kanner går greitt, men fylling fra pumpe kan være tricky. Grunnen er lite fall mellom stuss og tank. Kombiner dette med pumpe med høyt trykk, så slår pumpestoppen inn med jevne mellomrom. Løsning på problemet har vært å sette inn pumpepistolen opp ned, samt ha en "hjelper" på fordekket. Evt stå på brygga og fylle om armene er lange nok Redigert 9.Juli.2008 av Whistler (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
chagall Svart 9.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2008 Grunnen er lite fall mellom stuss og tank. Kombiner dette med pumpe med høyt trykk, så slår pumpestoppen inn med jevne mellomrom. Du har nok mye rett i din påstand `Whistler`, sammen med en litt for liten slangedimensjon fra påfyllingstuss til tanken vil nok pumpestoppen slå inn ganske kjapt. Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 9.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2008 Jeg har to venner som har samme båten, og de har ingen slike problemer med og fylle tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Morty Svart 10.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2008 Jeg tror jeg kontakter leverandøren, eller en av forhandlerne så snart jeg har sjekket ut det tekniske, og eliminert opplagte feil som tette utluftingsrør eller knekk på selve påfyllinghs slangen. Sitér dette innlegget Mvh Morty Link to post
naumar.no Svart 10.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2008 Kan bare bekrefte akkurat samme problem på Uttern D55 som vi hadde for 2 år siden. Sitér dette innlegget http://naumar.no - Seil- og båtutstyr 1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson Link to post
TASSMUS Svart 10.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2008 pussi greier. Vi har ikke noe problem med bensin påfyllingen, skulle tro at hvis en hadde problem så skulle alle ha det. Det er jo sikkert likedane slanger som er brukt. tru nåkk det må vær nå muffens i luftingen. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 10.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2008 Hei, broder`n og sin morgan 5250 sliter også med det samme. Men dog ikke 30min nei. Og jeg har ikke dette problemet på min Morgan5250! Men når det er sagt så har jeg fortsatt ikke klart å finne ut hvor stor tanken er, forskjellige volum oppgis forskjellige steder, og bensinmåleren er verdiløs da den tilsynelatende viser 1/4 tank når den er 3/4. Har fått tilsendt en ny bensinmåler som forhandler skal få gleden av å installere på høstservicen. Lurer på om det brukes ymse tanker, målere, slanger etc alt etter hvor produsent kan få kjøpt inn billigst til enhver tid og da blir det litt "si og så"? Og kanskje en god del slurv i monteringen også? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
KenBjork Svart 10.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2008 Greit å vite at du ikke har problemer med å fylle Mouche. Hmm tror broder`n sa det var 60liter i hans jeg... Har ikke hørt han har klaga over tankmålerproblem. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Morty Svart 11.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2008 Jeg ringte forhandler i går ettermiddag. Han var "stålklar" på at problemet lå i feil ved lufteslangen: - Denne var sanssynligvis litt for lang, slik at den "hang" en aning, nok til å lage en liten svanehals, eller vannlås om man vil. Kommer det bensin inn her, vil bensin virke som en propp (ja, vannlås) og forhindre lufa i å bli presset ut når man fyller. Dette virker jo meget sannsynlig eller troverdig, og jeg skal sjekke ut i kveld. Kan tenke meg at tauing/sjøsetting etc. er situasjoner hvor båtens vinkel blir noe mer enn vanlig og bensin kan finne veien inn i lufteslange. (Har tauet båten fra Stavanger til Østfold og det var jo en del bratte bakke her og der. Ikke minst rampen ved Marinaen i Stavanger) Stay tuned, more facts coming! Morty Sitér dette innlegget Mvh Morty Link to post
Mouche Svart 11.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2008 I følge brukerhåndboken som fulgte med båten (plastlaminert ark!) så er tanken på 55 liter. I følge Erling Sande ( http://www.erling-sande.no/admin/filearchi...e.asp?fid=3520) så er tanken på 45 liter! Ser av bildene på en maken båt som ligger ute på Finn og er en 2005 model (Finnkode 14073909) så har jeg en annen tank enn denne. Hvorfor skal det være lett? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
KenBjork Svart 11.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2008 Broder`n sin er 2005, og det er makent i "visuelt å se" på hans som på den du koda til på finn.no Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Emmer Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Ingen problemer med fylling på min 2008 Uttern d55, hverken fra kanne eller pumpe. Referere til en tråd jeg hadde tidligere der jeg ikke oppnår fullt turtall på min 115 Optimax. Har nå fått byttet fra 19" til 17"propell, men enda ikke rukket å prøve den. Håper dette kan hjelpe på turtall og toppfart. Noen med erfaring ang. 17" på denne ? Motor står vel i nest nederste hull, som iflg forhandler skal være riktig.. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Referere til en tråd jeg hadde tidligere der jeg ikke oppnår fullt turtall på min 115 Optimax.Har nå fått byttet fra 19" til 17"propell, men enda ikke rukket å prøve den. Motor står vel i nest nederste hull, som iflg forhandler skal være riktig.. Hei `Emmer`, er ikke i tvil om at du vil bryte "lydmuren" 40 knop. Du kan prøve i nederste hull først. Fordelen med det er at du kan tilte mer ut for å prøve deg frem. Har selv heist min motor 1 hull (alu. prop) med det resultat at den er lite regulerbar før den "spinner". Vurderer å bytte til stål. lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Emmer Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Hei Chagall. Takk for svar. Med 19" ligger jeg på max. 5200 rpm, og ca. 36 kn. Håper på en bedring av dette med mindre propell, men det er vel slik at en i utg.punktet får mindre toppfart og bedre akselerasjon ? Spørs om det ikke likevel kan bli bedre fart om jeg får turtallet opp 500 rpm.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.